Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vi bliver klogere sammen – strategisk udvikling af Københavns Biblioteker Strategi & handling Bibliotekskonference 21-22. oktober 2015 Jakob Heide Petersen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vi bliver klogere sammen – strategisk udvikling af Københavns Biblioteker Strategi & handling Bibliotekskonference 21-22. oktober 2015 Jakob Heide Petersen."— Præsentationens transcript:

1 Vi bliver klogere sammen – strategisk udvikling af Københavns Biblioteker Strategi & handling Bibliotekskonference 21-22. oktober 2015 Jakob Heide Petersen // Københavns Biblioteker

2 Indledning Omverden Strategi ”Styrk borgerne” og målrettet betjening Opsamling og perspektiver Indhold

3 Kulturstyrelsen som baggrund

4 Københavns Biblioteker 20 biblioteker Det lokale bibliotek er en integreret del af kultur- og idrætstilbuddet samt borgerservice i bydelen

5 OMVERDEN

6 Globalisering ”But as the world has gone flat, Gates said, and so many people can now plug and play from anywhere, natural talent has started to trump geography.”Now,” he said, ”I would rather be a genius born in China than an average guy born in Poughkeepsie.”” Thomas L. Friedman, The World is Flat, p. 226

7 Ændrede rammevilkår Omlægning så flere københavnere kan betjenes bedre Ressourcepres Faldende bevillinger og betjening af ikke- brugere Nye brugerbehov Digitale kompetencer, læsning, læring, lokale fællesskaber Medieudvikling Medierne på internettet, faldende fysisk udlån Nye muligheder Digitalisering, digital betjening, selvbetjening, borgerinddragelse

8 Fritidslæsning “ The bottom line: Fewer students today are reading for pleasure, even though daily reading for pleasure is associated with better performance in school and with adult reading proficiency” PISA in Focus, OECD 2011 (8)

9 Børns medievaner 3 timers daglig skærmtid Et skoleår i læsefærdigheder

10 Fritidslæsning http://uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Tosprogede/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF11/111020_pisa_resul tatrapport_2009.ashx side 60http://uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Tosprogede/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF11/111020_pisa_resul tatrapport_2009.ashx side 60. http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/48624701.pdfhttp://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/48624701.pdf

11 Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) At least one in ten adults is proficient only at or below Level 1 in literacy or numeracy In other words, significant numbers of adults do not possess the most basic information-processing skills considered necessary to succeed in today’s world

12 Opmærksomhedsøkonomi ”In an information-rich world, the wealth of information means a dearth of something else: a scarcity of whatever it is that information consumes. What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention.” Herbert Simon, Designing Organizations for an Information-Rich World (1971)

13 Det åbne internet Musik Trykte bøger TV Film BIBLIOTEK Brugerens informationsmiljø år 2000 Radio Aviser & tids- skrifter https://www.oclc.org/content/dam/oclc/reports/escan/downloads/future.pdf

14 Det åbne internet Sociale medier E- bøger Musik Trykte bøger TV Film & serier BIBLIOTEK Brugerens informationsmiljø år 2015 Radio Aviser & tids- skrifter

15 Brugerens informationsunivers Bibliotekets samling Samlingens størrelse eller relevans?

16 Fremtidens fysiske bibliotek

17 Biblioteket på nettet Københavns Biblioteker

18 Nye rammevilkår Information er ikke længere en knap ressource Film, musik og litteratur er heller ikke knappe ressourcer Brugerens opmærksomhed og tid er den knappe ressource

19 Biblioteket som platform ” The mission of librarians is to improve society through facilitating knowledge creation in their communities.” R. David Lankes, New Librarianship and the Library as Platform, http://quartz.syr.edu/blog/?p=1721 http://quartz.syr.edu/blog/?p=1721

20 STRATEGI

21 BIBLIOTEKS- STRATEGIEN https://bibliotek.kk.dk/node/2312

22 Folkebibliotekets opgave Udlåne bøger Gøre borgerne klogere

23 Bibliotekernes formål x Større krav  Læsning  Informationskompetence  Digitale kompetencer Kamp om opmærksomhed  Adgang er ikke nok Nye metoder  Opsøgende indsats  Deltagelse, samskabelse og partnerskaber Bibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet ved at stille bøger, tidsskrifter, lydbøger og andre egnede materialer til rådighed..

24 Eksterne målgrupper Strategisk fokusIndsatsEffekt Skoler og ungdomsuddannelser Kritiske informationsbrugere og ivrige læsere De store opgaver Biblioteksintroduktion Lektiehjælp Læseformidling og – inspiration Den bedst uddannede generation + = AKTIVE BORGERE Alle Københavnere kan bidrage til byens udvikling Læseklubber Digital københavner Medborgercentre Debat og open government Læs Dansk Stærke og mangfoldige lokale fællesskaber + = BØRN OG KULTUR Kulturelt kvalitetsbevidste og nysgerrige børn Kulturelt fundament for det gode børneliv += 2-årsbogen Forældre og børn Børnene og kunsten Det digitale børnebibliotek Børnekulturnetværk

25 Skabe videndele Værksteder, labs, frivillighed Læring og deltagelse Kurser, klubber og fora Inspiration, fællesskab og oplevelser Arrangementer, formidling og fleksible biblioteksrum Nem adgang og gode fysiske rammer Digitalt bibliotek, udvidet åbningstid og moderne fysiske biblioteker Litteratur, musik, film og databaser Effektiv materialeforsyning og digitalisering Bibliotekets værdiskabelse Digitalisering Digital service Selvbetjening Borgerinddragelse Frivillige Partnerskaber

26 STYRK BORGERNE OG MÅLRETTET BETJENING

27 Styrk borgerne Treårig handlingsplan for biblioteksstrategien Integration af borgerservice efter fusion mellem forvaltningen og borgerservice Investeringer for 41 mio. kr. og effektiviseringer for 15 mio. kr.

28 Målrettet biblioteks- betjening Digitalt bibliotek Integreret borgerservice Investeringer  It-systemer  Serviceudvikling  Kompetenceudvikling  Digitalisering Den samlede plan

29 Vi bliver klogere sammen Lektiecafé Digital københavner It-café Litteraturformidling på skoler Forfatterarrangementer Læsekampagner Vejledning på gymnasier Individuel betjening i biblioteket Læseklubber Events Nye koncepter Digital biblioteksbetjening Selvbetjening Digitalisering Borgerinddragelse

30 Selvbetjening som udfordring og mulighed

31 Ny timepulje ved selvbetjening 2.500 daglige arbejdstimer fordeles på ny Tankeeksperiment

32 GYMNASIEELEV ? BIBLIOTEKAR KONTAKTCENTER MÅLRETTET BETJENING (MAN-TOR 15-18) BOOK INDIVIDUEL VEJLEDNING KOLLEKTIV VEJLEDNING BIBLIOTEK.KK.DK EKURSER.NU http://www.ekurser. nu/kursus/226 http://www.ekurser. nu/kursus/226 MEDBETJENING 2 1 3 4 5 6 7 ?!?! Målrettet betjening

33 Principper for biblioteksservice 1.Borgere der kan selv, skal selv 2.Benyttelse af bibliotekets samling og faciliteter er som udgangspunkt selvbetjent 3.Bibliotekets formål opfyldes primært gennem planlagte målrettede aktiviteter 4.En digital udgave skal vælges frem for et fysisk eksemplar 5.Biblioteksbetjening foregår ikke kun på biblioteket

34 Digital service – Biblioteket online Fælles e-mail, telefon, chat og skærmbetjening Åbningstid 8-21 Aflaster individuel betjening i fysisk bibliotek Støtter voksende behov for vejledning i digitale materialer 8 medarbejdere

35 Udvalgte indsatser 3 Niveauer for individuel betjening i 2015:  39 timer pr. uge  28 timer pr. uge  18 timer pr. uge  Online betaling kopi/print  Online indmeldelse til biblioteket  Online arrangementstilmelding  Flere læse- og lytteklubber med større borgerinddragelse  Flere arrangementer med borgerinddragelse  Flere kurser og it-cafeer  Målrettede tilbud fx til den biblioteksuvante borger  Forbedret og ensartet ”Biblioteket kommer”- service  Forbedret og ensartede tilbud til daginstitutioner  Læsekampagner  Flere tilbud til skoler og ungdomsuddannelser  Flere danske og udenlandske e-bøger på eReolen  Digital artikelservice  Digitalisering af udvalgte dele af samlinger

36 OPSAMLING OG PERSPEKTIVER

37 Opsamling Ændret omverden og nye behov – Global konkurrence – Fritidslæsning – Voksnes kompetencer – Opmærksomhedsøkonomi Fokus på borgerne Fra adgang til aktivitet Serviceomlægning og nye tilbud

38 Perspektiver Fra ”Alt hvad du kan tænke dig” til ”Vi bliver klogere sammen” Mere robust, skalerbar og fremtidssikret biblioteksbetjening Bibliotekaren får en mere aktiv og opsøgende rolle i samspil med borgerne Opmærksomhedsøkonomien forandrer samlingens rolle, formidling og priser for e- bøger


Download ppt "Vi bliver klogere sammen – strategisk udvikling af Københavns Biblioteker Strategi & handling Bibliotekskonference 21-22. oktober 2015 Jakob Heide Petersen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google