Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015."— Præsentationens transcript:

1 Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015

2 2 Summary for brugerundersøgelsen Mulighed for at købe rejsekort, for at tanke op og tilgængeligheden af kortlæsere i busser og på stationer Informationer om brug af rejsekortet på rejsekortet.dk og informationer om rejsekortet fra personalet i trafikselskaberne Muligheder for at få overblik over priser på forskellige rejser. Dette gælder både for rejsekortet og for offentlig transport generelt. Rejskortet vurderes fortsat som en god ide af stort set alle brugere (79%) og 69 % synes at rejsekortet gør det lettere at rejse med kollektiv trafik. 67% af de adspurgte brugere benytter rejskortet til alle deres rejser. Af de resterende 33% betragter 44% rejsekortet som en billettype de primært anvender. De nye brugere på rejsekortet er mere positive, end de kunder der har brugt rejsekortet i længere tid. Kunder der har haft kortet i 4-12 måneder og som kommer fra Hovedstadsområdet har ved afskaffelsen af klippekortet formentligt følt sig tvunget over på rejsekortet og er derfor mindre positive. Der er forsat ca. 1 ud af 3 som ikke kender til rabatten uden for myldretid. 2/3 af rejsekort-brugerne har prøvet at glemme at checke ud Af fordele ved rejsekortet nævnes hyppigst at slippe for at tælle zoner, kun at behøve en billet til alle sine rejser samt ikke at skulle have kontanter på sig til at købe billet. Under ulemper ved rejsekorte nævnes oftest at man skal checke ud, at man skal checke ind igen når man skifter transportmiddel og at man skal have det op af lommen for at checke ind og ud. 54% har prøvet at tage ekstra ledsagere med på deres rejse med rejsekort. I 2014 var det kun 38%, der havde prøvet dette. At man kan have flere personer med på kortet nævnes også som en af fordelene ved rejsekortet. 86% har besøgt www.rejsekort.dk, heraf har 71% i nogen, høj eller i meget høj grad fået svar på hvad de søgte efter.www.rejsekort.dk De utilfredse brugere af rejsekort, er karakteriseret ved, at de i højere grad glemmer at checke ud og at de ikke har en tank-op aftale på deres rejsekort. Rejsekortets utilfredse brugere er også kendetegnet ved, at de har en mere negativ opfattelse af offentlig transport generelt, end de tilfredse brugere.

3 (N=2962) – Brugere af rejsekort, der rejser mindst 1-2 dage i kvartalet. 3 Hvilken type rejsekort har du?

4 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. (N=1091) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet, som også bruger andre bilettyper 4 Benytter du rejsekortet til alle dine rejser med offentlig transport, eller benytter du også andre typer billetter?

5 5 I de følgende spørgsmål bedes du vurdere en række forhold vedr. offentlig transport. Hvor tilfreds er du med… GENNEMSNIT 3,69 3,28 2,49 2,18 2,29 3,24 4,11 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

6 6 I det følgende bedes du vurdere en række udsagn vedr. rejsekort. Hvor tilfreds er du med… GENNEMSNIT 3,64 3,81 2,45 3,18 3,10 3,62 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

7 7 Konceptopfattelse og rejsekortets betydning for besværlighed forbundet med rejser GENNEMSNIT 4,03 GENNEMSNIT 3,71 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

8 8 GENNEMSNIT 2,53 GENNEMSNIT 2,60 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. Rejsekortets betydning for rejseudgifter og rejseoplevelsen

9 9 Rejsekortets betydning for rejsefrekvens GENNEMSNIT 3,08 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

10 10 Opfattelse af offentlig transport og tilfredshed med rejsekortet GENNEMSNIT 3,59 GENNEMSNIT 3,49 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

11 11 Udrulningsområder – Gennemsnit på nøglespørgsmål BornholmFynHovedstadenMidtjyllandNordjyllandSydjyllandSydsjællandVestsjællandTotal Er din overordnede opfattelse af offentlig transport positiv eller negativ? 3,763,543,603,61 3,563,583,463,59 Synes du, at det er en god eller dårlig ide med et rejsekort til offentlig transport? 4,444,133,904,214,324,234,254,064,03 Synes du, at rejsekortet gør det lettere eller besværligere at rejse med offentlig transport? 4,163,713,553,964,113,954,063,773,71 Oplever du, at rejsekort er medvirkende til at rejseoplevelsen med offentlig transport bliver bedre? 3,182,702,482,722,882,762,862,632,60 Hvor tilfreds er du med at rejse med offentlig transport? 3,903,623,703,653,793,633,743,553,69 Hvor tilfreds er du med rejsekortet alt i alt 4,083,103,413,483,823,783,763,243,49

12 12 Fordele og ulemper ved rejsekortet (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet I de åbne besvarelser til kategorien ”Andet” nævnes især ”nemt” og ”rabat/billigere”. I de åbne besvarelser til kategorien ”Andet” nævnes ofte ”pris” og ”dyr”. Derudover nævnes ”Checke ud” ofte, da der er mange af respondenterne, der her vælger at uddybe, hvorfor de er utilfredse med check ud.

13 Anbefalingsvillighed 13 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. Anbefaling: Sandsynligt: 61% Hverken/eller: 11% Usandsynligt: 22%

14 Sammenligning af udvalgte items 2013 til 2015 14 2013 formulering *1::Synes du, at det er en god eller dårlig ide at indføre et rejsekort til kollektiv trafik? *2: Tror du, at indførelsen af rejsekortet vil gør det lettere eller besværligere at rejse med kollektiv trafik end tidligere? *3: Er din overordnede opfattelse af kollektiv trafik positiv eller negativ? (N 2015= 2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

15 Sammenligning af udvalgte items 2013 til 2015 15 (N 2015=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

16 Sammenligning af udvalgt items ift. hvor lang tid man har rejst på rejsekortet 16 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. Hvor lang tid siden er det du begyndte at rejse på rejsekort

17 Sammenligning af udvalgt items ift. hvor lang tid man har rejst på rejsekortet 17 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. Hvor lang tid siden er det du begyndte at rejse på rejsekort

18 18 Afskaffelsen af klippekortet i hovedstadsområdet (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. [N=323) – Personer der bor i hovedstaden og har haft deres rejsekort i 4-12 mdr [N=2639) – Resten af basen Ingen signifikante forskelleSignifikant mindre positiv holdning blandt de der bor i hovedstaden og har haft deres rejsekort i 4-12 mdr. set ift. resten af basen.

19 Ekstra spørgsmål til rejsekort Fokus på adfærd 19

20 20 Synes du at det er nemt eller svært at tilføje ekstra rejsende på dit rejsekort? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

21 21 Kendskab og brug af off-peak rabat (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. (N=1154) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet, der har gjort brug af off-peak rabatten.

22 22 Check ud situationer (N = 2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

23 23 Rejsekortets hjemmeside (N = 2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. (N=2556) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet, der har besøgt hjemmesiden.

24 24 Rejsekort Kundecenter (N = 2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

25 25 Hvad karakteriserer den hhv. tilfredse* og utilfredse** bruger af rejsekort *Den tilfredse bruger (N=549) – synes at Rejsekort gør det lettere/meget lettere at rejse OG at rejseoplevelsen i høj /meget høj grad bliver forbedret OG at det er en meget god ide/god ide med et Rejsekort **Den utilfredse bruger (N=162) – synes at RK gør det besværligere/meget besværligere at rejse OG at rejseoplevelsen i ingen /mindre grad bliver forbedret OG at det er en meget dårlig ide/dårlig ide med et RK Gennemsnit: Er din overordnede opfattelse af offentlig transport positiv eller negativ? Den tilfredse bruger: 4,06 Den utilfredse bruger: 2,74

26 Baggrundsinformation 26

27 27 Hvor ofte benytter du dit rejsekort? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

28 28 Hvor lang tid er det siden, du begyndte at rejse på rejsekort? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

29 29 Hvilken type transportmidler anvender du typisk, når du rejser med offentlig transport? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

30 30 Hvem er deltagerne i undersøgelsen? Nuværende situation? I hvilken region bor du? Hvad er din alder?Er du? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

31 31 Hvem er deltagerne i undersøgelsen? Har du bil til din rådighed?Har du en cykel, som du bruger hver uge? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

32 32 Hvor ofte rejser du med offentlig transport? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

33 33 Metode for brugerundersøgelsen Data er indsamlet i perioden fra 29. oktober til 17. november blandt de 18-54 årige og i perioden fra 9. til 17. november blandt brugerne over 55 år. Resultaterne i rapporten er baseret på målgruppen ”Har et rejsekort (aktivt) – og som rejser minimum 1-2 dage i kvartalet med offentlig transport”. Undersøgelsen baserer sig på 2.962 respondenter. For at sikre et tilstrækkeligt datagrundlag i alle områder er stikprøven disproportional stratificeret i forhold til følgende områder (Bornholm, Fyn, Hovedstaden, Midtjylland, Nordjylland, Sydjylland, Sydsjælland og Vestsjælland). Stikprøven er tilfældigt udtrukket på baggrund af på Rejsekorts samlede database over personlige Rejsekort. Det samlede data er efterfølgende vægtet på plads i forhold til fordelingen af rejsekort i hele landet. Data er desuden vægtet på køn og alder i forhold til rejsekortets kunder.

34 WWW.EPINIONGLOBAL.COM EPINION COPENHAGEN RYESGADE 3F 2200 COPENHAGEN N DENMARK T: +45 87 30 95 00 E: TYA@EPINION.DK W: WWW.EPINION.DK EPINION AARHUS NORDHAVNSGADE 1-3 8000 AARHUS C DENMARK T: +45 87 30 95 00 E: TV@EPINION.DK W: WWW.EPINION.DK EPINION OSLO TOLLBUGATA 7 0152 OSLO NORWAY T: +47 40 45 89 00 E: MRB@EPINION.NO W: WWW.EPINION.NO EPINION MALMÖ ADELGATAN 5 21122 MALMÖ SWEDEN T: +45 87 30 95 00 E: HAL@EPINION.SE W: WWW.EPINION.SE EPINION SAIGON 11TH FL, DINH LE BUILDING, 1 DINH LE, DIST. 4, HCMC VIETNAM T: +84 8 38 26 89 89 E: OFFICE@EPINION.VN W: WWW.EPINION.VN 34


Download ppt "Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google