Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAage Eskildsen Redigeret for ca. et år siden
1
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen
2
Hvorfor elbiler Energistyrelsen vil fremme elbiler fordi: -Opladning af elbiler en gevinst for elsystemet -Elbiler er energieffektive (70% virkningsgrad mod 20%) -Sikrer uafhængighed til fossile brændsler -Bedre bymiljø – mindre støj og luftforurening
3
Erfaringer med barrierer for elbiler i kommuner Manglende politisk beslutning Økonomi til infrastruktur Praktiske forhold ved omstillingsprocessen Manglende centralisering af flådeindkøb Adgang til ekspertviden
4
Manglende politisk beslutning Uden overordnet lokalpolitisk beslutning går det trægt. -valg bliver afhængig af den enkelte leders holdning til elbiler -giver generel træghed i organisationens prioritering af arbejdet med at introducere elbiler Politisk beslutning skal også ses i relation til klimaplaner og udvikling af byrum, infrastruktur etc. Få afklaring om det politiske standpunkt! “Test en el-bil” kommer til sin ret, da det giver praktiske oplevelser
5
TCO økonomi Pris på indkøb ikke længere en barriere. Mindre vedligehold, salg af energibesparelser, brændstoføkonomi etc. gør elbil konkurrencedygtig Storindkøb giver gode priser – 2.000 kr/mdr. er f.eks. Men usikkerhed ved omkostninger til etablering af ladestandere Afgiftsfritagelse under pres – fjernes afgift rulles salg tilbage
7
Omstillingsprocessen Har brug for hjælp til omstillingsprocessen. Brug af elbiler kræver erfaringer som skal opbygges, f.eks: Rækkevidde P-pladser og ladestandere Hvor begynder man, hvor er det mest egnet at starte? Hvor kan biler ikke erstattes af elbiler? Analyse af kørselsmønster? Monitering og dokumentation – hvor meget værdi har elbiler givet
8
Øvrige emner Kommuner efterlyser centralisering – dels af drift men også af indkøb af elbiler Mere viden og adgang til ekspertise efterlyses ift. regler, teknologi, planlægning af infrastruktur Kreditering af CO2 besparelser i klimamål
9
Energistyrelsens støtteprogrammer A) Forsøgsordningen (erfaringer med flåder og demonstration af ny anvendelse) Center for transport koordinerer storindkøb med ansøgning om støtte fra midler B) Elbusser (støtte til trafikselskaber til reduktion af investeringsrisiko og fremme af elbusser til bytransport) Kommunerolle? C) Elbilpartnerskaber (fremme af ny infrastruktur, mobility modeller og samarbejder) Erfaringsudveksling i netværk
10
Sidste runde med forsøgsordningen Forsøgsordning giver: - 40% støtte (merudgifter) til flåde og - 100% til analyse og formidling (elbiler og hybdrid biler) Deadline 9. november 2015
11
Læs om elbil anmeldelser Energistyrelsen har samlet erfaringerne med de enkelte bilmærker på deres hjemmside: -Rækkevidde og tophastighed -Komfort og funktion -Brændstoføkonomi sommer/vinter -Vedligehold og reservedele -Teknisk support
12
Elbilnetværk for kommuner og regioner -Åbent for alle myndigheder -Møder kvartalsvis med tekniske erfaringer -Følg med på Energistyrelsens hjemmeside
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.