Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående."— Præsentationens transcript:

1 Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående og institutionsuafhængig indsats i vejledning og rådgivning til uddannelse, der sikrer, at voksne gennem realkompetencevurdering vejledes til relevant efter- og videreuddannelse. Der mangler en systematisk tilgang til og en kvalitetssikring af kompetencevurderingerne og der er behov for, at flere deltager i kompetencevurderinger. Der er pt. store forskelle mellem skolerne på, hvor meget og hvordan der arbejdes med IKV i AMU. Inden for visse fagområder er man knapt begyndt på at arbejde med IKV i AMU. Uddannelsesinstitutionerne har dermed også behov for at øge volumenen, bredden og kvaliteten i arbejdet med IKV i AMU. 2. Baggrund for problemet Arbejdsstyrken i Region Nordjyllands er kendetegnet ved en høj koncentration af ufaglærte, mangel på faglærte med specialistkompetencer og mange ledige med ringe beskæftigelsesmuligheder. Det har givet en række udfordringer for arbejdsmarkedet, at arbejdsstyrken er faldende, og at arbejdsstyrken ikke besidder de nødvendige kompetencer. Det vil fremover give alvorlige problemer for erhvervsudviklingen i udkantsområderne og for den store del af arbejdsstyrken, der ikke har de rette kompetencer, hvis der ikke tages grundigt fat på udfordringen med sammensætningen af arbejdsstyrken. Et udviklingsprojekt om IKV i AMU vil i høj grad være med til at sikre en bedre kvalificeret arbejdsstyrke, da faglærere og uddannelseskonsulenter vil få et skarpt fokus på mulighederne inden for IKV. Gennem deltagelse i IKV kan såvel beskæftigede som ledige få udarbejdet uddannelsesplaner, der kan målrette deres efteruddannelse hen imod de jobprofiler, der efterspørges i regionen. 3. Afgræns og beskriv målgruppen Den primære målgruppe er AMU-faglærere inden for alle efteruddannelsesområder samt uddannelseskonsulenter på skolerne, der har kontakt med virksomheder og/eller som har kontakt med ledige, der via aftaler med jobcentrene kan deltage i IKV i AMU. Sekundære målgrupper er øvrige AMU-faglærere på uddannelsesinstitutionerne i VEU-center Nord, som ikke deltager i projektet. Slutmålgruppen er de potentielle IKV-deltagere, der møder en faglærer på skolerne, eller uddannelseskonsulent i virksomhederne ogpå jobcentret.

2 Projektets umiddelbare effekter Projektets aktiviteter Afholdelse af fagrettede IKV-temamøder for AMU-faglærere inden for hvert enkelt efteruddannelsesområde på tværs af uddannelsesinstitutionerne Udarbejdelse af informationsmaterialer til internt brug på skolerne og til eksternt information om IKV i AMU På alle uddannelsescentre i VEU-center Nord er der medarbejdere, der har et godt kendskab til regler og procedurer for gennemførelse af IKV i AMU Faglærerne udvikler konkrete metoder til gennemførelse af IKV i AMU i fht.til uddannelsesstrukturer inden for alle efteruddannelsesområder. De bliver i stand til at drive en IKV-udviklingsproces internt på skolerne Uddannelseskonsulenterne udvikler strategier for, hvordan de kan komme i dialog med potentielle IKV-deltagere, virksomheder og jobcentre om deltagelse i IKV AMU-faglærere og uddannelseskonsulenterne gennemfører udviklingsaktiviteter mellem udviklingsseminarerne Gennemførelse af fire udviklingsseminarer, to af 2 dages varighed og to af 1 dags varighed, for AMU-faglærere og uddannelseskonsulenter fra EUC Nord, EUC Nordvest, Kursuscentret Frederikshavn Handelsskole, GRØNs Transportuddannelser, Thy-Mors HF & VUC, VUC Nordjylland, SOSU Nord og Social- og Sundhedsskolen Skive-Thisted- Viborg Afholdelse af IKV-temamøder for AMU-faglærere og uddannelseskonsulenter på uddannelsesinstitutionerne Uddannelseskonsulenterne udvikler metoder, der kan anvendes i forbindelse med den indledende vejledning og rådgivning af IKV-deltagere Udarbejdelse af en håndbog til VEU-center Nords arbejde med IKV i AMU AMU-faglærere og uddannelseskonsulenter gennemfører IKV i AMU for ufaglærte og faglærte inden for alle efteruddannelsesområder Flere medarbejdere på skolerne bidrager til at informere potentielle deltagere, virksomheder og jobcentre om mulighederne for deltagelse i IKV i AMU, og de kan henvise til personer, der rådgiver og gennemfører IKV i AMU VEU-center Nord får en fælles tilgang og indgang til arbejdet med IKV i AMU på tværs af skoler og områder. Medarbejderne får støtte til arbejdet med IKV i AMU gennem henvisning og vejledninger, og andre VEU-centre får inspiration Hele ledelsesniveauet vil have skærpet fokus på projektet. Møderne sikrer en ledelsesmæssig opbakning til projektaktiviteterne og til efterfølgende forankring En række interessenter bidrager til at sikre, at projektet følger projektets intentioner Udarbejdelse af en evalueringsrapport Nedsættelse af en styregruppe, der afholder fire styregruppemøder i projektperioden Projektets resultater og udfordringer beskrives, så de kan være til inspiration for andre. Rapporten vil bidrage til ministeriets fortsatte arbejde med IKV i AMU Der samles løbende op på projekterfaringer på alle skoler, og dermed sker der en løbende kvalitetssikring af IKV i AMU, der vil styrke skolernes arbejde med IKV Møder i VEU-center regi Der skabes et netværk mellem faglærere og konsulenter, der kan understøtte fremadrettet videndeling på tværs af faggrupper og uddannelsesinstitutioner Faglærere på tværs af skolerne opnår kendskab til IKV i AMU, og der sker en professionalisering af tilbuddet om IKV i AMU i VEU-center Nord Medarbejdere på alle skoler får informationer om mulighederne i IKV i AMU og en vejviser med liste over IKV-specialister, som de kan henvise til. AMU-faglærerne kommer i dialog med efteruddannelsesudvalgene om flere og bedre IKV i AMU-forløb Potentielle IKV-deltagere, virksomheder og jobcentre får information om mulighederne i IKV i AMU


Download ppt "Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google