Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gunhild Agger Aalborg Universitet Dramaet om national identitet IASS Gdansk d. 08.08.08.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gunhild Agger Aalborg Universitet Dramaet om national identitet IASS Gdansk d. 08.08.08."— Præsentationens transcript:

1 Gunhild Agger Aalborg Universitet Dramaet om national identitet IASS Gdansk d. 08.08.08

2 Det handler om Tv-dramaets status Fjernsyn og national identitet Nationalt fjernsyns strategier Matador – en klassiker Riget – Matador på hovedet Krøniken - opbruddet fra enhedskulturen Ørnen – den internationale nationalitet Afsluttende

3 Tv-dramaets status Bengt Forslund: Dramat i tv-soffan, 2006: ”Den glömda teatern” Usynligt lavstatus-felt Orvar Löfgren: ”Medierna i nationsbygget. Hur press, radio och TV gjort Sverige svensk”, 1990: Radioen som led i forsvenskningen af Sverige Scannell og Cardiff: Serving The Nation. A Social History of British Broadcasting. Vol. 1 1922-1939, 1991

4 Fælleselementer Fjernsyn i løbet af 1950erne Efter inspiration fra BBC-modellen Public service-principperne har stået stærkt Fra midten af 1980erne kommercielt fjernsyn Fra 1992-94 organisatoriske ændringer Kompromis Slotstruktur 1959 Nordvision : DR, NRK, YLE og SVT (fra 1966 RUV) 1990 Nordisk Film- og TV-fond

5 Forskelle Volumen Udbud og satsninger Hvad vi synes om

6 Dannelsesfunktionen 1950-60erne ”Dels spiller fjernsynsteatret for et publikum, hvoraf måske den største del kun møder med yderst få forudsætninger, dels er fjernsynsteatret blevet det middel, hvorigennem disse forudsætninger i dag må opbygges.” (Erik Aalbæk Jensen, 1962). ”skal vi vise moderne forfattere, eller skal vi bare lune hverandre foran peisen? Å drive fjernsyns- teater er att bore seg fast med neglene i tiden.” (Den norske fjernsynsteaterchef Arild Brinchmann 1962)

7 Publikumsrespons ”Fjernsynsteateret er en god ting. Det er alle enige om. Men hvorfor sendes stykker som hovedsakelig om- handler død – drap – fengsler og banning? Er De klar over herr kringkastningssjef at folk har blitt skremt av alle disse mørkemennstykkene som bliver servert i fjernsynsteateret” (Seerbrev 29.4.1963, gengivet i Dahl et al 1996)

8 TV-spillet Henrik Dyfverman, første chef for TV-Teaterafdelningen i SVT: ”intimiteten, närbilden, kontinuiteten i spelet” Julius Bomholt, den danske undervisningsminister og formand for Radiorådet : "Fjernsynsspillet når sin intimeste virkning i nærbille- dets afsløringer, endnu nærmere end nogen teater- kikkert kan komme. Her hjælper hverken sminke eller paryk. Her er det den menneskelige ægthed i spillet, der er alfa og omega” (Bomholt 1954). ”Amerikansk fjernsyn vil vi ikke ha”. Sigurd Hoel: Amerikansk fjernsyn er ”mer en kulturfare enn en kulturspreder” (1952)

9 Opbrud fra dannelsen Stig Hjarvard: ”Tv-mediet forvandlede samfundet til et åbent kontorlandskab, hvor førhen adskilte sociale grupper blev synlige for hinanden” (2006). Leif Panduro: En af dagene (1963).

10 Den identitetssøgende funktion Bjørn Lense-Møller: "Et medium, som offentligheden investerer så meget i, skal først og fremmest fortælle noget om, hvordan det er at være dansk i verden i dag” (Levende Billeder april 1980) John Ellis: “an essentially national activity for the vast majority of its audience”: “Broadcast TV is the private life of a nationstate, defining the intimate and inconsequential sense of everyday life, forgotten quickly and incomprehen- sible for anyone who is outside its scope” (Visible Fictions, 1982)

11 Fællesfjernsyn Nyheder og nationale begivenheder Nyhederne kl. 19: 8-900.000 seere i gennemsnit TV-A kl. 21: ca. 700.000 seere i gennemsnit Statsministerens og dronningens nytårstaler: ca. 2 mill. seere Kongehusets begivenheder: do. Sportsbegivenheder: do.

12 Fællesfjernsyn Tv-drama Generelt: 800.000 til 2,6 mill. (søndag aften (DR) Ørnen ca.1,3 mill. i gennemsnit Krøniken ca. 2,5 mill. i gennemsnit Forbrydelsen ca. 1,6 mill. i gennemsnit Anna Pihl (TV 2) ca. 1,2 mill. i gennemsnit Forestilinger (1): 835.000

13 Nationalt fjernsyns strategier Den indforståede strategi Morten Korch-film Far til fire-film Hotel Cæsar TV 2 1998-2008 Ifølge Iiris Ruoho: Utility Drama 2001 Finsk familiedrama – perhasarja – som inkarnationen af finskhed Metsolat - ugentlig udsendelse i 3 perioder 1993-96

14 Nationalt fjernsyns strategier Den hjemligt-universelle kombinationsstrategi Jan Troell: Utvandrarna og Nybyggarna 1971-72 / 1974 Gabriel Axel: Babettes gæstebud 1987 Bille August: Pelle Erobreren 1987 Bille August / Ingmar Bergman:Den goda viljan 1991 / 1992 Bille August: Jerusalem 1996/97

15 Nationalt fjernsyns strategier Koncept eller formatoverførslen TV 3s Vita Lögner 1997 - over 700 episoder. På dansk: Hvide løgne TV 3 - 447 episoder 1998-2001. Svensson, Svensson På dansk: Madsen og Co. 1996-2000 FRAPA, the Format Recognition and Protection Association, London 2000

16 Matador Nationalt 1 - 24 i 1978 - 81 Publikumssucces og anmeldersucces Højeste seertal: 3.6 mill. i 1985 Højeste vurdering: 4,5 på skala fra 1 til 5 Genudsendelser 1984-85, 1989-90, 1997-98, 2006-07 Udgivet på VHS og DVD Musicalen Matador 2007

17 Matador Internationalt Eksport til Australien, Canada, Tyskland, Østrig, Spanien, Italien, Finland, Island m.fl. Norge: 1987, genudsendt 1999 Sverige: 1988, genudsendt 1990 og 1996

18 Genkendeligt billede af perioden 1929-47 Mentalitetshistorisk billede af perioden gennem kontrasterende familier og generationer Fortolkning af historien Alvor og humor: historisk realisme og folkekomedie Samklang med yndlingsforestillinger Historisk realisme gennem et humoristisk temperament

19 Matador på hovedet: Riget 1-4 1994, 5-8 1997 Genre: Gysersatire Stil: Reportagerealisme Historisk og aktuel spøgelseshistorie Diagnose af Rigets tilstand Videreførelse af ånden fra Matador: fornyelse Eksporteret til mange lande Genstand for genindspilning og formatoverførsel med Stephen Kings Kingdom Hospital 1-13, vist på ABC 2004

20 Krøniken 1-22 2003-07 Krøniken begynder 1949 Matador slutter 1947 Kontrasterende og parallelle familier Krydsning af arbejds- og familieliv Opstigningstema blandet med køns-, generations- og traditionskonflikter

21 Krøniken og Matador Nielsen-familien ligner Skjern-familien Kaj Holgers karakter ligner Mads’ Karins karakter ligner Ingeborgs Arbejderfamilierne på Nørrebro ligner Jensen- familien Funktionærfamilien på Bellahøj er ny

22 Krøniken og opbruddet fra den nationale enhedskultur En vis humor, men behersket Stærke melodramatiske elementer To forskellige perioder Ud fra to forskellige udsigtspunkter: 1970erne og tiden efter 2000 Ulykkelige ægteskaber bliver til skilsmisser Generationsforskelle fører til forskelle i livsstil

23 Ørnen Fra national identitet til global Globalt nærvær Satellitovervågning Sted ligegyldigt Mobiltelefon Hjem = en by på Island Rodløshed Traumer

24 De bærende strategier på public service- stationerne: den indforståede strategi den hjemligt-universelle kombinationsstrategi På de kommercielle stationer: formatoverførsel, men med begrænset succes Afsluttende

25 Omtalte kilder Gunhild Agger:Dansk tv-drama – arvesølv og underholdning, Samfundslitteratur 2005. Kort udgave ”Tv-drama” i Stig Hjarvard: DANSK TV’S HISTORIE, Samfundslitteratur 2006. Hans Fredrik Dahl et al: Kinoens mørke. Fjernsynets lys. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag 1996. Audun Engelstad: Fortelling i film og TV-serier. Oslo: Abstrakt forlag, 2004. Anne Gjelsvik og Gunnar Iversen (red.): Blikkfang. Oslo: Universitetsforlaget, 2003 Bengt Forslund: Dramat i tv-soffan. Svensk tv-dramatik under 50 år. Malmö: Arena, 2006 Iiris Ruoho: Utility Drama. Tampere: Tampere University Press, 2001


Download ppt "Gunhild Agger Aalborg Universitet Dramaet om national identitet IASS Gdansk d. 08.08.08."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google