Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4."— Præsentationens transcript:

1 Kapitel 5 Forbrugeraftaler

2 I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4. Forbrugerens fortrydelsesret 4.1 Aftaler om køb indgået uden for fast forretningssted 4.2 Fjernsalg 5. Urimelige aftaler 6. Værneting og lovvalg

3 1. Forbrugeraftaleloven (FBL) Lovens formål: Beskyttelsespræceptiv – loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren, FBL § 28. Forbrugeraftale: Indgås mellem to parter, hvor den erhvervsdrivende indgår aftalen som led i sit erhverv, mens den anden part (forbrugeren) handler uden for sit erhverv, jf. FBL § 3, stk. 1. Erhvervsdrivende formidlere: En erhvervsdrivende formidler, der skaber kontakt imellem private handlende, skal også overholde forbrugeraftaleloven – se sag om QXL (internet-auktionsudbyder), s. 112.

4 1. Forbrugeraftaleloven (FBL) Skærpede krav ved B2C ift B2B: Virksomheder der handler med forbrugere, skal overholde forbruger- aftaleloven. Bevisbyrde - aftaletype: Den erhvervsdrivende, som påstår aftalen ikke er en forbrugeraftale, har bevisbyrden for sin påstand, jf. FBL § 3, stk. 2. Forbrugerombudsmanden(FOB): Særligt FOB fører tilsyn med at forbrugeraftaleloven overholdes – se www.forbrug.dk www.forbrug.dk

5 2. Forbud mod uanmodet henvendelse ( dørsalg) Forbud mod uanmodet telefonisk eller direkte henvendelse til forbrugere på deres bopæl, arbejdsplads eller andre steder, hvor der ikke er almindelig adgang, fx skoler og foreninger, hvis henvendelsen fra virksomheden har til formål at opnå en aftale med forbrugeren, jf. FBL § 6, stk. 1. Undtagelser: FBL § 6, Stk. 2 – henvendelse må gerne ske hvis det handler om: Bestilling af bøger, Tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter Formidling af forsikringsaftaler og Tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport.

6 2. Forbud mod uanmodet henvendelse ( telefonsalg) Ved henvendelser omfattet af FBL § 6, Stk. 2, bestilling af bøger, abonnementer på aviser mv. skal forbrugeren ved hvert opkald have oplysning om: Den erhvervsdrivendes identitet, Navnet på den person, som forbrugeren er i kontakt med, Telefonsælgerens forbindelse til den erhvervsdrivende, og Det kommercielle formål med henvendelsen. Derudover gælder markedsføringslovens § 6, stk. 5: Den erhvervsdrivende skal ved den første henvendelse til forbrug- eren, oplyse om retten til at frabede sig uanmodede henvend- elser fra den erhvervsdrivende i fremtiden.

7 2. Forbud mod uanmodet henvendelse Henvendelse må gerne ske: På offentlige steder, hvortil der er almindelig adgang, fx gader, veje, pladser og andre steder som fx tog-stationer og restauranter. Til virksomhederog offentlige institutioner, hvis henvendelse vedrører tilbud om bestilling af varer og ydelser, der anvendes i virksomheden/institutionen. På bopælen, hvis det ikke har med erhvervsmæssigt salg at gøre, fx henvendelser vedrørende religion, indsam- linger til velgørende formål, salg af lodsedler, spørgsmål i forbindelse med markedsundersøgelser mv.

8 2. Forbud mod uanmodet henvendelse Aftalen er ugyldig: Aftaler indgået i strid med FBL § 6 er ugyldig, jf. FBL § 7. Bødestraf: Det kan være forbundet med bødestraf, for virksomheden, at handle i strid med forbrugeraftaleloven, jf. FBL § 29 - se H&M sag om opringninger på mobiltelefoner, s. 113. Robinson-listen: En forbrugers tilmelding til Robinson-listen skal forhindre henvendelser fra virksomheder om produkter omfattet af FBL § 6, stk. 2. Overtrædelse straffes med bøde.

9 3. Forbud mod negativ aftalebinding En forbruger kan som udgangspunkt ikke blive bundet ved sin passivitet. Ses særligt inden for TV/satelitaftaler, IT/internet- forbindelser, avis- og blad abonnementer Hvis en forbruger modtager en vare fra en virksom- hed, som han ikke har bestilt, og det ikke skyldes en fejl, kan forbrugeren beholde varen uden at skulle betale, jf. FBL § 8, stk. 1. Det samme gælder for tjenesteydelser/arbejde som en erhvervsdrivende udfører, uden at forbrugeren har bedt om det. Området er tæt forbundet med princippet om god markedsføringsskik, jf. MFL § 1.

10 4. Forbrugerens fortrydelsesret Forbrugeraftaleloven Fortrydelsesret: En ret for forbrugeren til uden angivelse af begrundelse, at træde tilbage fra en aftale, som ellers ville være bindende for forbru- geren. HR: Ingen fortrydelsesret i dansk ret Undtagelse: FBL § 17, stk. 1. Forbrugeraftaler indgået ved fjernesalg. Forbrugeraftaler indgået uden for fast forretningssted.

11 Fortrydelsesret Andre særregler Fortrydelsesret ved køb af fast ejendom, jf. lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom. En køber kan fortryde et køb af en fast ejendom i 6 hverdage fra aftalens indgåelse, mod samtidig betaling af en godtgørelse til sælger på 1% af kontantkøbesummen. Fortrydelsesret ved indgåelse af forsikringsaftaler 14 dage fra forsikringsaftalens indgåelse, dog 30 dage hvis aftale om livsforsikring eller individuelle pensionsordninger, FAL § 34i-k (se kap. 23, afsnit 2.3)

12 Fortrydelsesfristen 14 dage Beregning Fortrydelsesfristen beregnes og gælder fra det seneste af følgende tidspunkter, jf. FBL § 18, stk. 2: Den dag, hvor aftalen indgås, hvis aftalen vedrører en tjene- steydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov (fx gardinbus), eller Den dag, hvor forbrugeren har modtaget den købte vare eller den første levering, hvis der skal leveres over flere gange, eller Den dag, hvor forbrugeren har modtaget de oplysninger om fortrydelsesret mv., som det påhviler den erhvervsdrivende at give forbrugeren på papir eller andet varigt medium, jf. FBL § 10.

13 4. Forbrugerens fortrydelsesret Forbrugeraftaleloven § 17, stk. 1 Forbrugeren har fortrydelsesret i: Forbrugeraftaler indgået ved fjernesalg Forbrugeraftaler indgået uden for fast forretningssted

14 4.1 Aftaler indgået uden for fast forretningssted Aftalen er indgået et andet sted end der hvor den erhvervsdrivende sælger har sit forretningssted, fx Homeparties, salgsdemonstrationer under udflugter, udstilling/messe, marked. Den erhvervsdrivende har pligt til at give tydelig skriftlig oplysning om fortrydelsesretten og hvortil henvendelse kan ske, jf. FBL § 10. Oplysning skal gives: Ved mødet med forbrugeren. Ved varesalg – når varen overgives eller leveres til forbrugeren. Fortrydelsesfristen begynder først at løbe, fra det tids- punkt forbrugeren modtager oplysningerne.

15 4.2 Fjernsalg Fjernsalg er en aftale om salg af varer eller salg af tjenesteydelser, eller aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser. Aftalen indgås på afstand ved fjernkommunikation, fx e-handel, aftale indgået pr. e-mail, telefonsalg, katalog- og postordresalg. Den erhvervsdrivende og forbrugeren mødes ikke fysisk ved aftalens indgåelse. Forbrugeren har ikke haft mulighed for at afprøve eller undersøge salgsgenstanden. Aftalen skal være indgået, som led i et system for fjernsalg, og den skal drives af den erhvervsdrivende, fx en aftale om køb, indgået via virksomhedens hjemmeside.

16 4.2.1 Varer og ikkefinansielle tjenesteydelser Oplysningspligt, FBL § 11 I rimelig tid inden aftalen indgås, skal den erhvervsdri- vende give forbrugeren oplysninger, fx om: Den erhvervsdrivendes navn og forretningsadresse. Varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenska- ber. Den samlede pris, inkl. gebyrer, moms og afgifter, øvrige ekstra- omkostninger, fx til levering, bestillingstakster, servicetakst. Betalingsvilkår, leveringsvilkår, aftaleperiode, eventuel uopsige- lighedsperiode og opsigelsesvilkår. Oplysninger om der er fortrydelsesret. Hvor længe prisen gælder, fx hvor der er tale om en løbende tjenesteydelse. Garantier, reparations- og vedligeholdelsesservice. Oplysningerne skal være klare, tydelige og forståelige.

17 4.2.1 Varer og ikkefinansielle tjenesteydelser Oplysningspligt, FBL § 12 Oplysningerne skal meddeles på papir eller andet varigt medium. Snarest muligt efter aftalens indgåelse, skal der gives oplysninger om: Fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt Betingelserne for at fortryde Fremgangsmåden ved forbrugerens brug af fortrydelsesretten og Hvortil/til hvem fortrydelse kan meddeles Ved køb af varer som skal sendes til forbrugeren, skal oplysning om fortrydelsesfristen gives senest ved varens overgivelse.

18 4.2.1 Varer og ikkefinansielle tjenesteydelser Forsinkelse med levering Hvis leveringstidspunkt ikke er aftalt: Varen/tjenesteydelsen skal leveres inden 30 dage fra bestillingen, ellers kan forbrugeren hæve aftale, jf. FBL § 24, stk. 1. Forsinkes leveringen i forhold til det aftalte leverings- tidspunkt, skal den erhvervsdrivende underrette forbru- geren om forsinkelsen. Men – forbrugeren kan stadig hæve efter 30 dage, uanset om forsinkelsen er væsentlig eller uvæsentlig for forbrugeren, og uanset den erhvervsdrivende har underrettet om forsinkelsen, jf. FBL § 24, stk. 2. Hæves aftalen pga forsinkelse: Tilbagebetale penge til forbrugeren, senest 30 dage fra den erhvervsdrivende har modtaget besked om, at forbrugeren vil ophæve aftalen, jf. FBL § 24, stk. 3.

19 4.2.1 Varer og ikkefinansielle tjenesteydelser Brug af fortrydelsesretten, FBL §§ 19 -20 Forbrugeren skal returnere eller tilbagesende varen inden fortrydelsesfristens udløb (14 dage) – varen skal være overgivet til fragtfører, jf. FBL § 19, stk. 2. Omkostningerne ved tilbagesendelse af en vare, skal betales af forbrugeren, medmindre andet er aftalt. Forbrugeren kan undlade at afhente varen på posthuset, jf. FBL § 19, stk. 3.

20 4.2.1 Varer og ikkefinansielle tjenesteydelser, Brug af fortrydelsesretten, FBL § 20 Varen skal kunne returneres i væsentlig samme stand og mængde. Varen må ikke være taget i brug. Hvis en vare er forseglet og den erhvervsdrivende vil have adgang til at afvise varer, hvor forseglingen er brudt (fx DVD film, CD’ere, IT software), skal forbrug- eren gøres opmærksom på dette senest ved varens levering. Sælger bærer risikoen for varens hændelige beska- digelse eller forringelse indtil varen er tilbage hos ham. Forbrugeren har dog omsorgspligt mens varen er i hans varetægt.

21 4.2.1 Varer eller ikkefinansiel tjenesteydelse Retsvirkning ved fortrydelse, FBL § 21 Ved tilbagetræden fra aftalen inden fortrydelses- fristens udløb, bortfalder aftalen, og: Hver part tilbageleverer ydelse/modydelse. Hvis forbrugeren har betalt helt eller delvis, skal det modtagne tilbagebetales til forbrugeren. Tilbagebetaling skal ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har fået varen retur og haft lejlighed til at undersøge den.

22 4.2.2 Fjernsalg af finansielle tjenesteydelser Finansiel tjenesteydelse: Enhver tjeneste, der har karakter af bank-, kredit, forsikrings-, individuel pensions-, investerings- eller betalingstjenesteydelse. Fortrydelsesfristen: 14 dage ved fjernsalg af finansielle tjenesteydelser, dog 30 dage ved aftaler om individuel pensions- ordning, FBL § 18, stk. 1. Fristen beregnes fra det seneste af de tidspunkter, som er opregnet i FBL § 18, stk. 2.

23 4.2.2 Finansielle tjenesteydelser Oplysningspligt, FBL § 11, stk. 1, og §§ 13-14 Den erhvervsdrivende skal bl.a. give oplysninger om: CVR-nummer, eller andet relevant identifikationsnummer. Klageadgang og fremgangsmåden ved klage, herunder oplys- ning om en fysisk adresse. Fortrydelsesfristens begyndelsestidspunkt, varighed og betingelserne for og fremgangsmåden ved brug af fortrydel- sesretten. Eventuelle særlige risici ved tjenesteydelsen som følge af ydelsens særlige karakter. En eventuel lovvalgs- eller værnetingsklausul i aftalen. Forbrugeren skal have oplysningerne på papir eller et andet varigt medie. En manglende overholdelse af pligten, kan straffes med bøde, jf. FBL § 29.

24 4.2.2 Finansielle tjenesteydelser Fremgangsmåde ved fortrydelse Underrette den erhvervsdrivende om at forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten. Underretning skal være afsendt inden udløb af fortrydelsesfristen, jf. FBL § 19, stk. 1. Meddelelsen om forbrugerens fortrydelse, skal være på papir eller andet varigt medium.

25 4.2.2 Finansielle tjenesteydelser Retsvirkning af fortrydelse Aftalen ophæves og hver part tilbageleverer ydelse/modydelse: Forbrugeren kan i nogle tilfælde pålægges at skulle betale for den del af ydelsen, som allerede er leveret, hvis aftalen er på- begyndt på forbrugerens anmodning inden fortrydelsesfristens udløb. Jf. FBL § 22, stk. 1, nr. 1. Den erhvervsdrivendes omkostninger til fx tinglysning i anled- ning af den senere fortrudte aftale, jf. FBL. § 22, stk. 1. Hvis forbrugeren har betalt helt eller delvis for ydelsen, skal der ske tilbagebetaling snarest muligt og inden 30 dage, og forbrugeren skal samtidig tilbagelevere ethvert beløb eller formuegode, som forbrugeren måtte have modtaget fra den erhvervsdrivende, FBL § 22, stk. 3 og 4.

26 5. Urimelige forbrugeraftaler En forbruger kan opsige en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse, jf. FBL § 25, stk. 1, fx abonnementslignende aftaler. Forbrugere der indgår aftaler af økonomisk værdi på over 20.000 kr. årligt, og hvor aftalen er forbundet med en betydelig værdifor- ringelse eller betydelige startomkostninger for den erhvervsdri- vende, kan maksimalt bindes for en periode på 12-13 måneder, jf. FBL § 25, stk. 4. AFTL §§ 38a – 38 d – særligt kapitel om forbrugeraftaler: Ved tvivl om indholdet af en forbrugeraftale, tolkes aftalen til for- del for forbrugeren. Aftaler skal være udarbejdet på en klar og tydelig måde. AFTL § 36 – redelig handlemåde.

27 5. Urimelige forbrugeraftaler AFTL §§ 38a – 38 d: Særligt kapitel om forbrugeraftaler: Ved tvivl om indholdet af en forbrugeraftale, tolkes aftalen til fordel for forbrugeren, jf. FBL § 38b, stk. 1. Aftaler skal være udarbejdet på en klar og tydelig måde, jf. FBL § 38b, stk. 2. Generelle betragtninger- vurdering: Stridende mod hæderlig forretningsskik, jf. § 38c, stk. 1. Redelig handlemåde.

28 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Værneting: Hvor skal sagen føres? Lovvalg: Efter hvilke regler skal sagen afgøres? Forskellige regler - Er der tale om en sag mod: En dansk erhvervsdrivende eller En erhvervsdrivende hjemmehørende i EU/EFTA eller En erhvervsdrivende hjemmehørende uden for EU/EFTA

29 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod dansk erhvervsdrivende Lovvalg: Forbrugeraftaleloven Værneting: Retssager anlægges som hovedregel ved sagsøgtes hjemting: Undtagelse, RPL § 244: I en sag hvor forbrugeren anlægger en sag mod en erhvervsdrivende(sagsøgte), kan sagen i stedet anlægges ved forbrugerens eget hjemting. En forudgående værnetingsaftale, der måtte bestemme noget andet, er ikke bindende for forbrugeren. Den erhvervsdrivende må ”rejse” til forbrugerens værneting ved sagsanlæg.

30 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod erhvervsdrivende fra EU/EFTA Lovvalg: EF-konventionen om lovvalg i kontrakt, art. 5, stk. 2 - Lovgivningen i forbrugerens hjemland, hvis: Den erhvervsdrivende forud for aftalens indgåelse har frem- sat særligt tilbud eller har lavet reklame i det land, hvor for- brugeren har bopæl og har givet det for aftalen nødvendige tilbud eller accept (se afgørelse mod svensk netbutik, s. 53) eller Den erhvervsdrivende eller dennes repræsentant har mod- taget forbrugerens bestilling i forbrugerens bopælsland, fx på en messe, eller af forbrugeren ved en af sælgeren arran- geret rejse til et andet land og der har afgivet bestilling på løsøre.

31 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod erhvervsdrivende fra EU/EFTA Værneting – EU domsforordningen art. 15-17: Hvis forbrugeren anlægger en retssag mod den erhvervsdrivende, kan forbrugeren selv vælge mellem forbrugerens eget hjemting eller den erhvervsdrivendes hjemting. Hvis den erhvervsdrivende derimod anlægger en retssag mod forbrugeren, skal det ske ved for- brugerens hjemting i forbrugerens hjemland.

32 6. Lovvalg og værneting i forbrugeraftaler Sag mod erhvervsdrivende uden for EU/EFTA Værneting: I Danmark hvis en af værnetings- reglerne i retsplejeloven er opfyldt, jf. RPL §§237, 238, stk. 2 og 241-243 Lovvalg: Gennemgås i kap. 2 – International proces- og privatret


Download ppt "Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google