Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UDSATTE BORGERE, VIRKSOMHEDERNE OG DET SOCIALE ANSVAR – HVAD VIRKER? THOMAS BREDGAARD LEKTOR, PH.D. INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB OPLÆG PÅ KONFERENCE PÅ CASTBERGGÅRD.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UDSATTE BORGERE, VIRKSOMHEDERNE OG DET SOCIALE ANSVAR – HVAD VIRKER? THOMAS BREDGAARD LEKTOR, PH.D. INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB OPLÆG PÅ KONFERENCE PÅ CASTBERGGÅRD."— Præsentationens transcript:

1 UDSATTE BORGERE, VIRKSOMHEDERNE OG DET SOCIALE ANSVAR – HVAD VIRKER? THOMAS BREDGAARD LEKTOR, PH.D. INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB OPLÆG PÅ KONFERENCE PÅ CASTBERGGÅRD 31. MAJ 2016

2 Passiv arbejdsmarkedspolitik Aktiv arbejdsmarkedspolitik StrategiForsørgelseMotivationKvalificeringSocialiseringNetværk ProblemMangel på arbejde og indkomsterstatning Manglende incitamenter og motivation til arbejde Manglende faglige kvalifikationer Manglende sociale kompetencer Manglende arbejdsmarkeds- relevante netværk Redskaber (eksempler) Offentlig forsørgelse (dagpenge, kontanthjælp, førtidspension, efterløn m.v.) Lavere forsørgelsesydelser, strammere rådighedskrav, skrappere sanktioner, pligt til deltagelse i aktivering, beskæftigelsesfradrag, intensive kontaktforløb Omskoling, opkvalificering, uddannelse, voksenlærlinge, integrationsgrund- uddannelse Vejledning, afklaring, beskæftigelses- projekter Virksomhedspraktik, løntilskud, jobbørser, mentorordninger Målgrupper (eksempler) Alle uden selvfor­sør­gelseArbejdsmarkedsparate dagpenge- og kontanthjælps- modtagere Ufaglærte, kortuddannede, personer med forældede eller ikke- efter­spurgte kvalifikationer Ikke-arbejds­markeds- parate kontanthjælps- modtagere Langtidsledige, etniske minoriteter, flygtninge MålsætningForbedre materiel livskvalitet Hurtigst muligt i arbejdeForbedre erhvervsevneForbedre arbejdsevne og social livskvalitet Formidle kontakt imellem arbejdssøgende og arbejdsgivere og forhindre stempling og diskrimination Arbejdsmarkedspolitiske strategier Kilde: T. Bredgaard m.fl. (under udgivelse): ”Dansk Arbejdsmarkedspolitik”, DJØF-forlaget (2. udgave)

3 Tre former for arbejdsmarkedspolitik Udbuds- orienteret arbejdsmarkeds politik Matchnings- orienteret arbejdsmarkeds politik Efterspørgsels- orienteret arbejdsmarkeds politik Målgruppe Ledige og beskæftigede Ledige og arbejdsgivere Arbejdsgiverne Formål Øge arbejdsudbud og reducere ledighed Matche udbud og efterspørgsel på arbejdskraft Engagere eller forpligte arbejdsgiverne til at øge deres sociale ansvarlighed Redskaber Jobsamtaler, vejledning, afklaring, uddannelse, jobsøgnings- kurser Arbejdsformidling, løntilskud, virksomheds- praktik, jobrotation, voksenlærlinge, mentorordninger Kvoteordninger, sociale klausuler, certificerings-, præmierings- og mærkningsordnin ger

4 JobcenterVirksomhedLedige Det svære samarbejde? Virksomhedskontakt Virksomhedsservice Virksomhedsrettet aktivering Rekruttering og ansættelser Beskæftigelsesindsats Forsørgelse

5 Udviklingen i virksomhedernes brug af støttet beskæftigelse Kilde: Socialforskningsinstituttet (2015): ”Virksomhedernes sociale engagement – Årbog 2015” (s. 175).

6 Fleksjob og løntilskud i virksomheder Kilde: Socialforskningsinstituttet (2015): ”Virksomhedernes sociale engagement – Årbog 2015” (s. 179).

7 Forhold der fremmer ansættelse af personer med nedsat arbejdsevne Kilde: Socialforskningsinstituttet (2015): ”Virksomhedernes sociale engagement – Årbog 2015” (s. 97).

8 Forhold der hindrer ansættelse af personer med nedsat arbejdsevne Kilde: Socialforskningsinstituttet (2015): ”Virksomhedernes sociale engagement – Årbog 2015” (s. 102).

9 Ansættelse uden tilskud? Kilde: Socialforskningsinstituttet (2015): ”Virksomhedernes sociale engagement – Årbog 2015” (s. 85).

10 Den ulige fordeling af ansættelser på ”særlige vilkår”

11 Fire arbejdsgivertyper

12 DeltagelseHoldning Tiltro til at jobcentrene hjælper arbejdsgiver med at rekruttere arbejdskraft? PositivNegativ Har rekrutteret medarbejdere gennem jobcenter? Ja6 %3 % Nej37 %54 % Har for tiden ansat en eller flere medarbejdere, der var langtidsledige på ansættelsestidspunktet? Ja8 %5 % Nej39 %48 % Har for tiden ansat en eller flere medarbejdere i løntilskudsjob? Ja13 %11 % Nej34 %43 % Har for tiden ansat en eller flere medarbejdere i fleksjob? Ja18 %14 % Nej30 %39 % Danske arbejdsgiveres holdning til og deltagelse i beskæftigelsesindsatsen (data fra efteråret 2013)

13 Arbejdsgivertyper og beskæftigelsessystemet

14 Beskæftigelsesindsatsen virker ikke uden arbejdsgivernes aktive medvirken Flere arbejdsgivere deltager i ansættelse af personer på ”særlige vilkår” Danske arbejdsgivere påtager sig et forholdsvist stort socialt ansvar Men udfordringerne er fortsat store Virksomhedsrettet aktivering har positive beskæftigelseseffekter for både arbejdsmarkedsparate og ikke-arbejdsmarkedsparate ledige Virksomhederne har efterhånden et godt kendskab til de forskellige arbejdsmarkedspolitiske ordninger og er blevet kontaktet af jobcentrene Vi mangler mere systematisk viden om, hvorfor virksomheder deltager eller ikke deltager i beskæftigelsesindsatsen samt hvordan flere (private!!)virksomheder kan anspores til at deltage Der er behov for aktivering (fornyelse) af politikken om det sociale ansvar Opsamling

15 Udviklingen i den politiske dagsorden om det sociale ansvar Virksomhedernes sociale ansvar Det rummelige arbejdsmarked Virksomhedernes sociale engagement Virksomhedernes samfundsansvar Periode1993-19971997-20012001-20042004- SloganPlads til alleBrug for alleDet betaler sigOverskud med omtanke FormålSikre velfærds- samfundets overlevelse og forhindre polarisering på arbejdsmarkedet Begrænse offentlige udgifter og forøge arbejdsudbuddet Markedsføre Danmark i udlandet og fremme virksomhedernes konkurrenceevne StrategiAt appellere til virksomhedernes frivillige samfundssind At forpligte de centrale arbejsmarkeds- organisationer til at øge arbejdsmarkedets rummelighed At overtale virksomhederne til at øge deres sociale engagement At overtale virksomhederne til at påtage sig et større samfundsansvar InstrumenterKampagnen ”Det angår os alle”, udviklingsmidler, nationale netværk af virksomhedsledere Førtidspensionsreform, fleks- og skånejobs, lokale koordinationsudvalg, firepartsforhandlinger Ingen nye instrumenter, handlingsplan udebliver Undervisning af ledere og medarbejdere i mindre virksomheder, handlingsplan om samfundsansvar, pligt til afrapportering om CSR i årsrapporter RessortplaceringSocialministerietSocialministeriet/ Arbejdsministeriet Beskæftigelses- ministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet Kilde: T. Bredgaard (2014): Virksomhedernes sociale ansvar – Forandring af offentlig politik, Aalborg Universitetsforlag (s. 22)

16 Redskaber til at styrke virksomhedernes sociale ansvar InstrumentEksempler Regler Sociale klausuler: Udbrede brugen i forbindelse med offentligt byggeri, anlæg og indkøb. Inkludere integration af flygtninge og indvandrere på arbejdspladserne i sociale klausuler. Certificering: Indføre sociale certificerings- og mærkningsordninger for virksomheder der gør en ekstraordinær indsats for forebyggelse, fastholdelse og integration af personer på særlige vilkår. Aftaler/overenskomster: Forpligtende aftaler mellem politiske beslutningstagere og arbejdsmarkedets parter omkring det sociale ansvar, fx omkring bedre implementering af reglerne om medarbejderinddragelse i.f.m. ansættelser på særlige vilkår Incitamenter Subsidier: Præmieringsordninger for virksomheder der påtager sig et ekstraordinært socialt ansvar. Ordningen kan finansieres af virksomheder, som ikke lever op til forventningerne. Tilskud: Tilskud ved fastansættelse af fx flygtninge og indvandrere (fx integrationsgrunduddannelse). InformationOpmuntringer/appeller: Italesættelse af forventning om at virksomhederne påtager sig et større socialt ansvar (kampagner, konferencer, seminarer). Målinger: Registrering og benchmarking af virksomhedernes anvendelse af ansættelser på særlige vilkår. Kilde: T. Bredgaard (under udgivelse): Virksomhedernes sociale ansvar – En analyse af medarbejdernes holdninger og erfaringer på FTF-området, FTF-dokumentation.


Download ppt "UDSATTE BORGERE, VIRKSOMHEDERNE OG DET SOCIALE ANSVAR – HVAD VIRKER? THOMAS BREDGAARD LEKTOR, PH.D. INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB OPLÆG PÅ KONFERENCE PÅ CASTBERGGÅRD."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google