Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum."— Præsentationens transcript:

1 Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen og Janni Thusgaard Pedersen Copenhagen Business School

2 Overordnet formål: –Undersøge forretningsmodeller for projektets løsninger. –Undersøge partnerskabets styrker og svagheder i forhold til at skabe de ønskede resultater Aktiviteter: –Indledende kortlægning af mejeribranchen med fokus på vand (Ruben Zelwak). –Indledende litteraturstudium af partnerskaber/stakeholderlitteratur (Line Pedini Rasmussen) –Kontakter til aktører inden for mejeribranchen (både konventionelle og mere alternative). –Udvikling af undersøgelsesdesign i forbindelse med kortlægning af mejeribranchen (Ikke færdig). –Dialog med dataleverandør (GfK) om den praktiske gennemførelse af kortlægningen (spørgeskemaundersøgelse). Det forventes at undersøgelsen kommer til at foregå primo september 2014. –Planlægning af internt arrangement om projektet og undersøgelsesdesignet på Roskilde Festivalen 2014. Formål og projektaktiviteter

3 Temaer for kortlægning af branchen: –Diverse baggrundsvariable (størrelse, produkter, performance etc.). –Forretningsmodeller (Hvad er den typiske ‘arkitektur’? –Konkurrenceparametre (Hvad skaber succes?). –Fokusområder (økonomi, marketing, produktion, salg, etc.). –Interessentanalyse (Stakeholder mapping/netværksanalyse). –Bæredygtighed (herunder vandeffektivitet). (Dele af undersøgelsen vil blive designet, så den kan kobles til forbrugeranalyse og dermed muliggøre sammenligning (‘perception gaps’). Kortlægning

4 Undersøgelsens logik Hovedaktiviteter/-prioriteter: Produktion, salg, markedsføring, personale, udvikling etc. Bæredygtighedsaktiviteter/-prioriteter: Økologi, energiforbrug, emballage, social ansvarlighed, lokalsamfund etc. Vandaktiviteter/-prioriteter: Målere, ny teknologi, procesforbedringer, genanvendelse, closed loop/open loop etc.

5 Undersøgelsens logik Performance Investeringer Styring og kontrol Variation Spild Ressourcer LAV Prioritet/oplevet vigtighed HØJ Standardisering Greenwashing?

6 Dansk erhvervslivs prioriteter: –Bæredygtighed ikke en høj prioritet. –Dog mulige relationer til andre prioriteter. –Ønskede prioriteter og faktiske prioriteter hænger ikke altid sammen (f.eks. på grund af interessentkrav) –Indikator på forventninger til forbedringer? Eksempel

7 Mejeribranchens arkitektur: –Hvordan skaber branchen værdi (for kunderne, sig selv og samfundet)? –Osterwalder og Pigneur’s business model canvas som udgangspunkt. –Mejeribranchens innovationsevne og underliggende kultur? Forretningsmodeller

8 Partnerskabsmodel Interessentanalyse (Work in Progress): –Aktører (tilnærmet ‘names and faces’ approach). –Afgrænsningsproblematik… –Input til evaluering af partnerskabsanalysen. –Hvem efterspørger hvad? Netværkets prioriteringer påvirker virksomhedernes prioriteter. –Periferi og centrum (‘density’ og ‘centrality’). –Muligheder for ‘Tipping point’…?

9 Tak for opmærksomheden! Spørgsmål?

10 Compared to the closest competitors, how would you position your products and services (1= Significantly lower, 10= significantly higher): Hvordan vil du positionere virksomhedens produkter og serviceydelser sammenlignet med de nærmeste konkurrenter? Selling price (1= Significantly lower, 10= significantly higher)Salgspris (1=Markant lavere, 10=Markant højere) Percent of sales spent on research and development (R&D) (1= Significantly lower, 10= significantly higher) Procent af salg brugt til forskning og udvikling (1=Markant lavere, 10= Markant højere) Percent of sales spent on marketing expenses (1= Significantly lower, 10= significantly higher) Procent af salg brugt til marketing Product quality (1= Significantly lower, 10= significantly higher)Produktkvalitet (1=Markant lavere, 10=Markant højere) Brand image (1= Significantly lower, 10= significantly higher)Brand/image (1=Markant lavere, 10=Markant højere) Product features (1= Significantly lower, 10= significantly higher)Produktegenskaber (1=Markant færre, 10=Markant flere) Kilder: Govindarajan (1988) Competitive Strategy/VirksomhedensStrategi

11


Download ppt "Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google