Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Få godt begyndt på P0 projektet PV 3Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Få godt begyndt på P0 projektet PV 3Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:"— Præsentationens transcript:

1 Få godt begyndt på P0 projektet PV 3Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, lpj@es.aau.dk Billede: http://www.bvs.zh.ch/ © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 1

2  Problem Baseret Læring  AAU modellen: hvad, hvorfor og hvordan  Tips til projektet  Værktøjer til projektarbejdet  Struktureringsværktøjer - Brainstorm, fremtidsværksted, struktur- og flowdiagrammer  Opgaver i grupperum Indhold © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 2

3 Læringsmål Efter denne kursusgang skulle du gerne: § have kendskab til studieformen ved Aalborg Universitet, § have kendskab til nogle af de redskaber, som anvendes i studiet,  have formuleret forventninger til og mål for P0-projektet, herunder en samarbejdsaftale. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 3

4 PBL- principper Læring Problembaseret Kontekstuel Projekt organiseret Erfaringsorienteret Socialt Deltager styret Gruppebaseret Indhold Teori-praksis relationen Interdisciplinær Eksemplarisk læring Meta-læring 4 http://www.in.lcms.org/NewsLetters/EEE/classroom.jpg http://www.irff-europe.org/project/hungary/serviceproj02.htm

5 5 Problemorientering HVAD? § Projektgruppen vælger selv hvilken problem/problemstilling de vil arbejde med. § At arbejde problemorienteret betyder, at den sammenhæng et givet teknisk problem optræder i inddrages i problembearbejdningen og løsningen. § Det er det valgte problem som bestemmer hvilke teorier og metoder der skal bruges.

6 6 Problemorientering HVORFOR? § Fordi de tekniske problemer, som skal løses af ingeniører i ‘virkelighedens’ verden, kun kan løses tilfredsstillende, hvis der også tages hensyn til de samfundsmæssige sammenhænge og til de mennesker (konteksten), som berøres af problemerne og dermed af løsningerne. § Det er en indlæringscentreret proces. § Det øger de studerendes analytiske og metodiske færdigheder.

7 7 AAU students on problems §”We are engineers – our responsibility is to solve real technological problems.” §”This is the first time we found a real problem ourselves rather than getting something from supervisors. It is really exciting. It fits my way of learning. I learn better when I find the way myself. This way of learning is much better than only attending lectures, because I have to know why I need to learn this. When I know the objective clearly, I learn much better.” §”When working on a problem, I am strongly motivated and attracted. We need to solve this problem.” Xiangyun Du, 2005

8 8 We are engineers, our tasks are to solve problems (Male EE) Students’ perceptions We want to make it possible that we can learn from each other and everybody can learn what they want to learn This makes our study serious… like real work place (Male EE) We develop social skills in group work, this improves the learning process We get mental support from each other, it involves lots of responsibility so that we don’t easily drop out (Female A&D) We develop ourselves and get mature along the way I understand things better through explaining, discussing and practicing We feel easier to learn the technical skills through group work I am confident in different tasks now after these experiences… I am strongly motivated when working on problems We learn best when the knowledge can be related to the assignment and our project Project work help me get some ideas of what I am going to learn… PBL as educational model - practice at AAU students’ reflection

9 Problemorientering At undre sig Stille spørgsmål Tvivle Påpeger modsætninger Problematiserer der åbenlyse Være målrettet Tænke helhedsorienteret Billede: http://www.clausing-industrial.com/images/question.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet HVORDAN? 9

10 10 “...Han [akademikeren] kan ikke tage noget for gode varer. Han må endog betragte sin egen undersøgelse af tingene som foreløbig. Han må hellere slå sig til blods end til tåls. Med største mistillid skal han se på retfærdigheden, frisindet, fædrelandskærligheden, moderkærligheden, dømmekraften - hvad som helst, som andre hver for sig ved, er værdifulde og uerstattelige samfundspiller...... Men har han en opgave, så er den at være kritisk. Det er hans positive program” (Poul Henningsen, 1934; min fremhævelse)

11 En for nogle utilfredsstillende situation - fx: et stigende antal danske børn er overvægtige En mulighed for forbedringer - fx: hjemmesiden for Danmarks idrætsforbund kan forbedres En situationens hvor konsekvenser og muligheder er ukendte. - Ungdomskulturen skal undersøges for at kunne målrette og effektiviser informationskampagner - Det skal undersøges hvilke medier og teknologier, der med fordel kan anvendes for at påvirke børns motionsvaner. Hvad er et problem © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://annettelamb.com/tap/topic43.htm 11

12 §Den kontekstuelle faglighed - Hvad, Hvorfor, Hvem, Hvor, Hvornår – både på mikro (person), meso (netværk) og makro (samfund) niveau §Den teknisk-naturvidenskabelige faglighed - Hvordan – i forhold til produktet §Projektarbejdets faglighed - Hvordan – i forhold til processen Tre fagligheder © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.teknologiskfremsyn.dk/doc.php?id=162 12

13 Aalborg modellen 13 50% kurser Kursus 5 ECTS Projekt 15 ECTS I grupper op til 8 personer Individuel eksamination Et semester 1 ECTS (European Credit Transfer System) = 30 arbejdstimer Kursus 5 ECTS Kursus 5 ECTS

14 Hvad er et projekt? 14

15 En unik og kompleks arbejdsopgave, En tidsbegrænset og målorienteret opgave med et dokumenteret resultat. En kreativ og iterativ proces. Definition af et projekt: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.hartzcommunication.de/ 15

16 16 Projektarbejde HVORFOR? §De fleste af jer kommer til at arbejde i projektgrupper på jobbet bagefter. §Det forbedrer jeres dokumentationsevne. §Det sikrer en ”dyb” indlæring af de emner projektet behandler. §Det giver en meget høj studieaktivitet.

17 At arbejde på usikker grund © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: www.debanae.net/ clipart/choice.gif 17

18 Billede: http://www.clausing-industrial.com/images/question.gif Projektarbejdets faser Projektfaser: §Initierende problem § Problemanalyse § Problemformulering § Projektafgrænsning § Problemløsning §Rapportering Projekttid Dokumentation Arbejdspapirer Rapport © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 18

19 Projektarbejdets faser: © KVL (Andersen et al, 1995) 19

20 er åbent formuleret er båret af interesse og motivation Det igangsættende problem © SLP-gruppen, Aalborg Universitet har eller sigter mod samfundsmæssig relevans 20

21 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede © KVL (Andersen et al, 1995:62) Problemforståelse – relevante definitioner og forklaringer med henblik på at forstå problemets karakter Problemets opståen og omfang Mulige problemløsninger, rammerne for problemløsningerne og de mulige aftagere. Problemanalysefasen – nedefra og op Tema: Projektarbejdets faser 21

22 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede © KVL (Andersen et al, 1995:62) Teknologiforståelse – relevante definitioner og forklaringer med henblik på at forstå en teknologis karakter og potentialer Mulige aftagere til teknologien – en søgen efter problemer Teknologiens samfundsmæssige relevans og mulighed for realisering Problemanalysefasen – oppefra og ned 22

23 Motiverende Velargumenteret Afgrænset Retningsvisende Problemformuleringen er: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 23

24 Problembearbejdningen: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet I dybden med ét aspekt af problemet. Er fokuseret i forhold til ”det vi skal vide mere om”, og evt. ”hvad kan vi gøre ved det”-spørgsmål. Er systematisk (ift. metodevalg) og sammen- knytter teori og praksis. Billede © KVL (Andersen et al, 1995:144) 24

25 Konklusionens fire trin © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Resultater Svar på problemformuleringen Metoderefleksioner Perspektiver Husk – vær ærlig 25

26 Gruppearbejde LEARNING BY DOING!! Det er vigtigt at være bevidste om forskellige roller i gruppen lære at bruge styrker og forbedre svagheder Billede: http://www.trainingaps.dk/kurser/samarbejde.htm 26

27 27 Gruppearbejde HVAD? § En gruppe studerende som samarbejder om at lave et projekt. § Gruppen skal både lave projektet og dokumentere dets resultater. § Baseret på dokumentationen eksamineres gruppen samlet, men der gives individuelle karakterer.

28 28 Gruppearbejde HVORFOR? I studiesammenhæng: § I skal lave 7 - 10 projekter i løbet af studietiden - alle i projektgrupper - I kan lige så godt få det lært fra begyndelsen. § Den enkelte studerende I en gruppe lærer af (og til) de andre. I jobsammenhæng: § Ca. 75% af adspurgte virksomheder sagde i 1997, at evnen til at kunne arbejde i projektgrupper tillagdes stor eller meget stor betydning ved nyansættelser.

29 29 Gruppearbejde HVORDAN? § Hver gruppe har et grupperum. § 6 - 8 studerende arbejder sammen om det samme projekt (på de sidste semestre oftest 1 - 3 stud). § Deltagerstyrede gruppedannelser.  Deltagerstyrede valg af projekter.

30 30 Group meeting Subgroup work Discussion Disagreement Presentation Compromise Exam Report writing Life Social activities Studying engineering via group projects Brainstorm Multiple learning resources Participating communities of practice – active learning, communication, organization, and management

31 Hvad er en vejleder? 31

32 En samarbejdspartner, som: Påpeger potentialer Stiller spørgsmål Giver konstruktiv kritik HUSK! Mødeledelse og forberedelse HUSK! Vejlederaftaler En vejleder er: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.bridge.dk/hvad_er/img/47-0029.gif 32

33 et orakel en projektleder en del af gruppen en utømmelig ressource En vejleder er IKKE : © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.inlingua.ch/inlingua/images/ 33

34 34 PAUSE 15 min Adams trust building exercise Benyt pausen til at ”stemme” en gang til om erfaringer med AAU’s undervisningsmodel 2

35 Synopsis Forord Indholdsfortegnelse Indledning 1. Hoveddel: problemanalyse Problemformulering og - afgrænsning 2. Hoveddel: problemløsning Konklusion Referenceliste Appendiks og bilag Rapporten: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://www.itg.be/jaarverslag01/images/boeken.jpg 35

36 HOLD STYR PÅ KILDERNE Chicago-metoden Reference i teksten: Navn plus årstal, eks. (Jensen, 1999a) Referencelisten: Alfabetisk, efternavn og årstal, eks. Jensen, Hans (1999a): ” Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg Nummer-metoden Reference i teksten: Et nummer, eks. [4] Referencelisten: I nummerorden eks. [4] Hans Jensen, Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg 1999a © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: home6.inet.tele.dk/aamsk/husk_z.gif 36

37 Referenceliste § Referencelisten skal indeholde så præcise oplysninger som muligt: l Bøger: Forfatter(e), år, titel,forlag, udgivelsessted, evt. ISBN- nummer. l Tidsskrifter: Samme + tidsskrift navn, nummer og dato/måned. l Internet: Så mange oplysninger som muligt, inkl. dato for downloading. l Personer: Navn, titel, virksomhed/institution. §Chicago-metoden: http://libguides.murdoch.edu.au/Chicago §Nummermetoden: http://libguides.murdoch.edu.au/Vancouver Billede: http://mwbooks.dk/images/bogstak%202-150x150.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 37

38 38 Arbejdsblade Identifikation (for egen og vejleders skyld!!): Dato, versionsnummer, gruppenummer, navn(e) Indledning: § Hvad? (Om indhold) § Hvordan? (Om relationer/sammenhæng) § Hvilke metoder?

39 39 Arbejdsblade (fortsat) Lav aftaler om § hvordan jeres arbejdsdeling skal være § hvor mange I vil skrive sammen § hvordan I vil give response på hinandens arbejdsblade § hvornår vejlederen skal give response (Kan evt. indgå i en samarbejdsaftale)

40 40 Samarbejdsaftale Et godt styringsredskab, som bl. a. kan indeholde jeres overvejelser om § forventninger til og mål med projekte § gruppemøder - hvor tit? - komme for sent? - ikke møde § organisering af møder - ordstyrer - referent - logbog? § fælles versus individuelt arbejde - hvor meget? - hvornår? § arbejdsblade - udarbejdelse? - response? § arbejdsdeling i forhold til skriftligt arbejde? § vejledermøder - hvor tit? - forberedelse?  kursusdeltagelse og opgaveløsning - individuelt eller fælles?

41 Blokerende bidrag til kommunikationen § Forsvar/angreb holdning § Uenighed uden konstruktive alternativer § Blokering af diskussionen § Tale om andre emner § Tale hele tiden 41

42 Bidrag der fremmer kommunikationsmiljøet §  Rose og opmuntre andre § Støtte andre til at blive hørt § Følge og støtte idéer § Tilkendegive ændret holdning § Udvise åbenhed § Have styr på de beslutninger der er taget Billede: http://www1.istockphoto.com 42

43 Bidrag der fremmer diskussionen direkte §  Stille forslag § Søge information gennem spørgsmål § Give information § Opsummere diskussionen § Udvikle på forslag og idéer § Teste egen og andres forståelse af det diskuterede Billede: http://www1.istockphoto.com 43

44 Tjek kommunikationens flow 44

45 45

46 Værktøjer til strukturering Billede: www.debanae.net/ clipart/choice.gif Et kort ville hjælpe © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 46

47 Brainstorm Brainstorm er et værktøj til IDEgenerering Spillereglerne er (Asborn, 1941/1948) §Det definerede tema/problem skal være velkendt for alle deltagere. §Lad tankerne ”flyde over”. §Kritik finder først sted senere. §Jo flere ideer jo bedre.  Bliv inspireret undervejs. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://perspectives-la.com/images/img.brainstorm.gif 47

48 Post-It brainstorm §Bliv enige om, hvad udgangspunktet for brainstormingen skal være §Generer ideer hver for sig og skriv dem på Post-it sedler §Læs hinandens ideer og strukturer ideerne i fællesskab ved at flytte lapper indenfor samme kategori sammen §Diskuter og vurder forslagene ud fra valgte kriterier, f.eks. interesser, realiserbarhed, ressourcer eller relevans. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://www.cs.kuleuven.ac.be/~eddy/IMAGES/postit.gif 48

49 49

50 50

51 Struktur og diagrammer http://www.nicolaiwallner.com/pictures/csr2004/flowdiagram.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 51

52 Mind-map §Brainstorme ud fra dette spørgsmål og marker dem som hybrider til spørgsmålet. §Tegne grene imellem spørgsmål og ideer, og brug forgreningerne til at detaljere forslagene. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Skaber overblik og ideer ved at: §Skrive et aktuelt spørgsmål på midten af et stort stykke papir http://www.brainboxx.co.uk/A3_ASPECTS/images/JFmindmap.gif 52

53 Eksempler på mind-map Kilde: http://www.emu.dk/gym/projektarbejde/vaerktoej/mindmap5.html © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 53

54 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 54

55 Årsags-virkningsdiagrammer © SLP-gruppen, Aalborg UniversitetReference: Mikkelsen & Riis (1998:424) 55

56 Mål middel diagrammer © SLP-gruppen, Aalborg UniversitetReference: Mikkelsen & Riis (1998:421) 56

57 57 digital Dynamisk lagerallokering brænde Refresh time User interface svartid Power supply dataflowdiagram datapakke kravspecifikation design program datastrukturer Algorithms Sorter træ Kædet liste tabel træ

58 5 min. summemøde om strukturering Opgave: Lav en eller flere strukturer, dvs. en ordning af (nogle af) disse ord/elementer i en helhed – vær parat til at fortælle om jeres resultater. Regler: I må gerne ændre ordene fra/til navne- til/fra udsagns- til/fra tillægsord og fra engelsk til dansk – men kun således, at ordets stamme bibeholdes og er genkendelig. I må også gerne tilføje enkelte hjælpeord for at skabe strukturen. 58

59 Kom med nogle eksempler på jeres strukturer … 59

60 60 Struktur - 1 digital Ordnende princip: Farve Eventuelt struktureringsprincip: Regnbuens farver User interface design datastrukturer dataflowdiagram Dynamisk lagerallokering tabel Sorter træ

61 61 Struktur - 2 Ordnende princip: Grammatik Udsagnsord:Navneord:Tillægsord: tabel træ brænde Dynamisk digital

62 62 Struktur - 3 digital Ordnende princip: Alfabetisk brænde Algorithms datastrukturer dataflowdiagram Dynamisk lagerallokering datapakke

63 63 Struktur - 4 Ordnende princip: Sprog Engelsk:Dansk: Algorithms User interface Power supply Refresh time svartid træ kravspecifikation

64 64 Struktur - 5 kravspecifikation design Strukturerende princip: Flow/ sekventielt forløb

65 65 Struktur - 6 Strukturerende princip: Hierarkisk Algorithms trætabel program Kædet liste datastrukturer Sorter træ Lav

66 66 Et par eksempler på sekventielle strukturer

67 67 Her er det processer … og her er det komponenter Flowdiagram

68 68 Struktureringsprincipper §Stigende talværdier (talsystemet) §Alfabetisk rækkefølge (telefonbogen) §Kronologisk rækkefølge (kongerækken) §Sekventiel rækkefølge (flow diagram) §Hierarkisk opbygning l Top-down l Bottom-up

69 69 Opgaver til besvarelse i grupperum 1.Bagudrettet refleksion Diskuter jeres erfaringer med problemorientering og/eller projektarbejde og/eller gruppearbejde fra diverse undervisnings- og/eller arbejdsforløb.På hvilke punkter (størrelse af projekt, antal gruppemedlemmer, frihedsgrader i projektet, tværfaglighed) ligner jeres erfaringer studieformen ved AAU - og på hvilke punkter adskiller de sig? Hvordan vil I udnytte disse erfaringer i P0-perioden? 2. Fremadrettet refleksion Diskuter jeres forventninger til og mål for P0-projektperioden, både hvad angår produktet, dvs. projektrapporten og hvad angår processen, dvs. procesanalysen og jeres læringsproces. Hvilke krav vil I stille til P0-rapporten? Hvad vil I gerne lære i P0-perioden?


Download ppt "Få godt begyndt på P0 projektet PV 3Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google