Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014."— Præsentationens transcript:

1 Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014

2 Indledning Vision at være kundernes miljørigtige valg Mål at reducere CO2 udledningen med 40 % inden 2020 Grøn adfærd Grønne huse Citypost og Citylogistik Bornholm Kræver blandt andet nye partnerskaber – og el og gas vil være et ”både og”

3 Grøn transport Post Danmark tror på fremtiden for grøn energi og vi tror, at vores massive satsning på el-køretøjer vil fremme anvendelsen af grønne køretøjer i branchen Vi har udarbejdet en køretøjsstrategi – hurtigere, grøn, mere med ud og arbejdsmiljø Vi har en stor el-flåde: 53 el-biler, 100 el-knallerter og 1.850 el-cykler Vi har ca. 3500 biler – fra varevogn til lastbil Vi udskifter 5-600 biler pr. år Vi har et datterselskab der indkøber, ejer og vedligeholder flåde – og som leaser biler til os Ser meget på TCO (Total cost ownership) og omkostninger i processen

4 Erfaringer (1) Vi har lært af mange erfaringer under arbejdet med el Biler: Der er kun få varebiler på markedet - Mercedes Vito og Renault Kangoo - Høj pris – men overkommelig Varme klares med dieselbrænder. Ellers halveres rækkevidde på kolde dage Rækkevidde er reelt ca. 100 km pr. opladning. ”Sjatladning” øger rækkevidde markant Hastighed over 80 km/h er en strømsluger Nissan e-NV200 ser lovende ud for fremtidens lille omdelingsbil (2014) Vi har behov for større biler til pakkeomdeling og større transporter

5 Erfaringer (2) Vi har lært af mange erfaringer under arbejdet med el Ladning: Kræver nye forretningsmodeller mellem flådeejer, elselskab og operatør – ellers er det ikke rentabelt SMART-grid er ikke aktuel i de nærmeste år Dyrt at starte op – lader, kabel, kapacitet (husk fritagelse for energiafgift) Vi har valgt simpel ladning i løbet af natten – styret af et ur Indkøb: Fair pris – men kræver et merdækningsbidrag pr. bil Vi køber kun fabriksfremstillede biler TCO er afgørende Full service er en del af handlen Eget leasingselskab – professionelt indkøb

6 Hvad vil vi Citypost og Citylogistik – grøn transport i større byer, mindre CO 2, færre partikler, mindre trængsel m.v. København K – kræver større biler Bornholm Det SKAL være rentabelt Gode nøgletal: Elforbrug pr. km0,15 – 0,25 kW Hastighed over 75 km/time æder strøm/rækkvidde 1 t CO 2 -reduktion pr. bil


Download ppt "Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google