Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen."— Præsentationens transcript:

1 24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen

2 Uddannelsesreformerne og arbejdsmarkedet  ”Danmark har brug for dygtige faglærte. Vi har brug for mennesker, der både kan bruge hoved og hænder i produktionen, på kontoret og inden for service og omsorg”. …… Det er de indledende ord i Folketingets aftale om reformen af erhvervsuddannelserne Det handler om dialog:  Vi skal blive bedre til at tænke erhvervs-, beskæftigelses- og uddannelsespolitik sammen.  - men vi skal også tænke kommunens indsatser og organisation sammen www.slagelse.dk

3 Innovation Udviklingsparathed Sammenhæng og synergi Uddannelsespolitikkens mindset www.slagelse.dk 0-5 år Grundskolen Ungdomsuddannelser Under uddannelse Erhvervs aktive Ledige Kvalitet og faglighed = overgangene skal have særligt fokus Seniorer

4 Sammenhængskræft i ungeindsatsen på tværs  Ungestrategi  Tværfaglig organisering i kommunen  Møde de unge, hvor de er  Deltagelse i Dialogfora, hvor det giver mening

5 www.slagelse.dk Samarbejde Alle unge skal i uddannelse(pålæg), det kræver tæt samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne og jobcentrets medarbejdere. Det handler om motivation: Alle spørger os; er det muligt at motivere under pres? Samtidig med at alle skal i uddannelse, så har vi ”fået tid” til at arbejde med de unge:  Uddannelsesparate op til 1 år  Aktivitetsparate op til 3 år Så det handler om at bruge tiden rigtigt og samarbejde omkring:  Uddannelsesparathed ( den rette visitation )  Uddannelsesvalget er en proces ( aktivitetsparat, uddannelsesparat… )  Brobygning  Faglighed

6 Overgangen fra ledighed til uddannelse januar 2011 JobIntro uddannelsespålæg og vejledning om påbegyndelse af uddannelse Unge der melder sig ledige Fyldt 18 år Frafaldet uddannelse Mistet job m.m. 45% Uddannelse

7 Overgangen fra ledighed til uddannelse efter 8 måneder Unge der melder sig ledige Fyldt 18 år Frafaldet uddannelse Mistet job m.m. Fastholdelsescoac h Tilknyttet ”hold” fra tilmeldelse til udd. Opkvalificering mod valgt uddannelse SU rådgivning, etc. Fastholdelsescoach Følger den unge i overgangen til udd. 6% JobIntro uddannelsespålæg og vejledning om påbegyndelse af uddannelse

8 Uddannelse Overgangen fra ledighed til uddannelse efter 10 måneder JobIntro uddannelsespålæg og vejledning om påbegyndelse af uddannelse Unge der melder sig ledige Fyldt 18 år Frafaldet uddannelse Mistet job m.m. Fastholdelsescoach Tilknyttet ”hold” fra tilmeldelse til udd. Opkvalificering mod valgt uddannelse SU rådgivning, etc. Fastholdelsescoach Følger den unge i overgangen til udd. 33% Hvad gik der galt her???

9 www.slagelse.dk Samarbejde Alle unge skal gøres klar til at kunne gennemføre en uddannelse, det kræver endnu mere fokus på faglighed og fastholdelsesarbejdet og de understøttende redskaber. Det handler om samarbejdsplatforme:  Uddannelsesrådet  Slagelse Uddannelses og Karrierefestival  Ungehuset

10 www.slagelse.dk Fastholdelse Det handler om netværk: Alle samarbejdspartnere har indsat ressourcer i en fælles åbningstid i Ungehuset hvor de unge har en ubureaukratisk adgang til Vejledning i forbindelse med uddannelsesvalg Hjælp til spørgsmål omkring din økonomi Vejledning hvis de bliver ledige Psykologsamtaler Mentorstøtte under uddannelse Hjælp med læsevanskeligheder Hjælp ved misbrug  Ung-til-Ung netværk  Fastholdelsescoach som følger med ud i uddannelsen  Brobygning

11 Tre nye hovedordninger:  6 ugers jobrettet uddannelse  Ufaglærte og faglærte ledige samt ledige med KVU med en erhvervsfaglig uddannelse.  Jobrettet uddannelse som en rettighed for de ledige.  Uddannelse vælges på baggrund af landsdækkende positivlister.  Den ledige kan kun deltage i ét kursusforløb fra positivlisten.  Regional uddannelsespulje (100 mio. kr. årligt)  Understøttelse af at flere ledige får korte, erhvervsrettede uddannelsesforløb.  Regionale positivlister over jobrettede uddannelser.  Pulje til uddannelsesløft (150 mio. kr. årligt)  Ufaglærte og faglærte med forældede kompetencer.  Jobcentret beslutter om uddannelsesløftet skal igangsættes, og hvad indholdet skal være (i dialog med den ledige).  Dagpengeydelsen reduceres til højest 80 % med mulighed for at låne op til den hidtidige dagpengesats. Uddannelsesløft til ledige - med behov

12 1.Uddannelsesløft med fokus på virksomhedernes behov 2.Hvordan motiverer vi ledige med behov til at tage en uddannelse? Hvis ikke ”motiverende samtaler” er svaret – hvordan så? 3.Fokus på medarbejdernes kompetencer, så de bliver i stand til at motivere og vejlede ufaglærte ledige om uddannelsesvalg. 4.Prioriter hvor det er vigtigt at investere økonomisk – Uddannelsesinvesteringerne skal afvejes i forhold til effekt. 5.Der skal opbygges et godt samarbejde med a-kasserne om uddannelsesvejledning, så der er ensartede forventninger. 6.Skab overblik over udbud af uddannelser i nærområdet via et tæt samspil med uddannelsesinstitutionerne. 7.Opbyg samarbejde på tværs i kommunen og mellem kommuner – hvilke kommuner er det relevant at arbejde sammen med i forhold til rekruttering og uddannelsesinstitutioner? Et bud på 7 afgørende elementer Uddannelsesløft til ledige - med behov

13 Udvikling Perspektivet for fremtiden er at virksomheder, uddannelsesinstitutioner, Slagelse Kommune og jobcentret arbejder sammen om at sikre kendskabet til arbejdsmarked og udviklingen af de passende uddannelser og derved sikre fremtidens arbejdskraft. Det handler om tidlig indsats  Det er ikke nok at opkvalificere de ledige vi har i dag, vi er nødt til at samarbejde om hvad det er for en arbejdskraft og om hvordan vi sikrer den i fremtiden.  Vi som kommune skal blive bedre til at være den opsøgende part og være på forkant i forhold til de rette virksomheder og matche med uddannelser Strategisk samarbejde og udvikling Uddannelses- institutioner, Virksomheder og Kommunen: Fuld Skrald og Ressourceuddannelse Psykiatrisygehus og videregående sundhedsuddannelser Forskningssamarbejde – SPIR Jobrettet opkvalificering(Bygge & Anlæg)

14 Den politiske vision – kvalificering af ledige  ”Vi er enige om at satse på uddannelse” (tidl. beskæftigelsesminister Mette Frederiksen).  Reformen handler bl.a. om at flytte penge fra meningsløs aktivering til uddannelse: ”Det betyder, at nogle ufaglærte nu kan blive faglærte, og vi får det kompetenceløft, vi har brug for på det danske arbejdsmarked” (Mette Frederiksen).  ”Det er jobcentret, der i dialog med den ledige, beslutter, om uddannelsesløftet skal igangsættes, og hvad indholdet skal være” – Gælder dog ikke 6-ugers jobrettet uddannelse. Uddannelsesløft til ledige - med behov


Download ppt "24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google