Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere."— Præsentationens transcript:

1 Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere kunder Gøre ”strøgkunder” til faste kunder. Midttrafiks organisation agere mere markedsmæssigt. Supplement til eksisterende takstpolitik

2 Partoutkort til 16-25 årige =rabat på billetter Månedens tilbud på periodekort Weekend tilbud

3 Aldersgruppen 16-25 år. Anskaffe et ”partoutkort”. Købe billetter til rabatpris. Formålet at få aldersgruppen til at blive længere som brugere i kollektiv trafik når de ikke er omfattet af uddannelseskort el. SU-kort.

4 Udvalgte ruter el. områder Begrænset periode fx 1-3 mdr. Rabat på periodekort fx 50%. Medvirke til at Midttrafik bliver mere markedsorienteret. Midttrafik orienterer sig mod ruter/områder - der evt. trænger til et løft. Midttrafik fokuserer på ruter/områder hvor der er muligheder for større markedsandele. Tilbud på billige periodekort.

5 A) Fem personer rejse på èn dagbillet. B) Periodekortkunder kan gratis medtage en ledsager. Weekendrejser.

6 Baggrund: 2009 passagernedgang og omsætningsfald Fokus på harmonisering af takster. Fokus på harmonisering af billettyper. Ønsker at kunne tilbyde nye takstinitiativer

7 Midttrafiks 4 takstområder Silkeborg Århus Randers Ebeltoft

8 Udfordringer : Zonestørrelser

9 Udfordringer : Billettyper og udstyr

10

11 Unge mellem 16 - 25 købe et personligt ”partoutkort” Ubegrænset adgang til køb af billige billetter Mellemlange rejser > 4 zoner Fastsætte pris for ”partoutkortet” Fastsætte rabatpris for billetter Begrænsninger i billetteringsudstyr = børnetakster Parallel til : Wildcard og Wundercard Midttrafik skal lave aftaler med DSB og Arriva Tog Midttrafik ”partoutkort” = rabat på billetter:

12 Strategi : Salgssteder eller Netbestilling Central administration = Midttrafik hjemmeside Fremstå som et markant produkt med ungdomsprofil. Knytte evt. fordelsprogrammer til kortet Introduktion = massiv markedsføring.

13 Forventede resultater: 1.000 ungdomskort for perioden. Kort sigt = mersalg af billetter. Midttrafik opnår en højere kendskabsgrad for aldersgruppen. Midttrafik kan kommunikere direkte med kort-indehaverne. Kampagnen skal have en generel effekt på Midttrafiks image.

14 Hvad skal forberedes: Beskrivelse af produkt, pjecer, annoncer mm. Aftaler med DSB og Arriva. Bestillingssystem Midttrafik hjemmeside og etablering af kundedatabase Trykning plastkort/stamkort m.m. Markedsføringskampagne (aviser, blade, Internet) Evt. aftaler i forbindelse med fordelsprogram Administration af ordningen Effektundersøgelser Provenuberegninger Evaluering af forsøget

15 Månedens tilbud på periodekort Midttrafik udpeger rute/ruter Midttrafik vælger geografiske områder Tilbud periodekort for eks. 1-3 mdr. = f.eks. halv pris. Bestilling og salg – centralt via hjemmesiden. Indsendelse af ”kuponer” - fra Midttrafik annoncer.

16 Midttrafik kan iværksætte initiativer hvor: Nye ruteinitiativer. Væsentlige køreplanændringer. Anden ændring i service- og kvalitet på en rute. Stagnerende rute/ruter i tilbagegang. Geografiske relationer hvor markedsandelen er lille. Privatbaner. Sælge ledig kapacitet.

17 Primært: Mellemlange og lidt længere rejser ( + regionale ruter) ( - bybusrejser) Midttrafik skal lave aftale med DSB og Arriva Tog.

18 Forsøget skal medvirke til at Midttrafik bliver: Mere markedsorienteret. Dynamisk orienteret. Fokus på ruter/områder, der trænger til et løft. Fokus områder med mulighed for større markedsandele.

19 Hvad skal forberedes: Beskrivelse af produktet - pjecer, annoncer og hjemmeside. Information til busselskaber. Bestillingssystem til hjemmesiden. Etablering af kundedatabase. Software til udskrivning af kort eller fortrykte kort. Markedsføringskampagne - viser, hængeskilte, plakater og Internet. Kortudstedelse. Effektundersøgelser. Provenuberegninger. Evaluering af forsøget.

20 Weekend tilbud: Dagsbillet Ubegrænset kørsel (24 timer) - op til 5 personer Alle busser + privatbaner i Midttrafik. Weekend dage og helligdage. Midttrafik aftale med DSB og Arriva Tog. Pris: 145,- kr. voksen 100,- kr. pensionist/børn.

21 Weekend tilbud: Kunder med periodekort kan gratis medtage en ekstra person Alle busser + privatbaner i Midttrafik. Weekend dage og helligdage. Midttrafik skal lave aftale med DSB og Arriva Tog. Ingen systemmæssige eller administrative ændringer

22 Forventede resultater: Større salg af dagbilletter. Begrænset indtægtstabet ved dagbillet Vist indtægtstab ved periodekortordningen hvor der er hyppig anvendelse af periodekort i weekenden = f.eks. i de større byer. Midttrafik opnår markedsføringsværdi gennem de to ordninger. Flere nye kunder til at anvende bussystemet for første gang. Midttrafiks opnå større image som et kundevendt foretagende.

23 Hvad skal forberedes : Beskrivelse af produktet i form af pjecer og på hjemmeside. Information af busselskaber Markedsføringskampagne : lokalaviser, hængeskilte, plakater og Internet Effektundersøgelser Evaluering af forsøget


Download ppt "Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google