Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen."— Præsentationens transcript:

1 Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

2 Indledning. Pt. gruppe – ikke motiveret til at blive rask Ambivalent – modstand mod behandling. Hvor finder vi motivationen. (forældre) Den terapeutiske alliancen er vigtigere end metoden. Håb Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

3 Motivation & anoreksi  Anoreksi er i højere grad end alkohol- og stofmisbrug egosynton (stolthed, kontrol, identitet)  Vægtøgning er angstprovokerende for de fleste (meningsløshed og tab af identitet)  Sult og underernæring påvirker kognition og adfærd  De færreste med anoreksi har kendskab til de mekanismer, som fastholder sygdommen  Mange søger behandling af anden årsag (somatiske klager, angst, depression eller overoptagethed af mad)  Det kan være svært at spise ”normalt” og lave mad, hvis man har haft en spiseforstyrrelse i mange år Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

4 Erfarings deling Hvilke erfaringer har I med at motivere jeres barn ? Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

5 Perla Batalla / Julie Christensen sing Leonard Cohen's "Anthem" at the Sydney Opera House

6 Hjælpekunst Hvis det i sandhed skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted, må man først og fremmest passe på at finde ham der hvor han er, og begynde der. Søren Aabye Kierkegaard Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

7 Voksne patienters motivation for forandring, vurderet ved forsamtale 75%17%8% Kilde: Josie Geller

8 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen Faseopdelt behandling Før - overvejelsesfase: Patienten mener ikke at have et problem med spisning, men nok andre problemer Overvejelsesfase: Patienten kan pga. ambivalens ikke indgå en realistisk behandlings-aftale Aktionsfase: Patienten er i stand til at indgå behandlingsaftaler Vedligeholdelsesfase: Patienten har været igennem et behandlingsforløb, stabilisering, forebygge recidiv Aktion Vedligeholdelse Tilbagefald Førovervejelse Overvejelse Motivationscirklen. Prochaska & DiClemente

9 Jane Christoffersen & Lise Groth MOTIVATIONSARBEJDE ________________________________________________________  Motiverende tilgang  Empati  Hjælp til at sætte mål  Feedback (undersøgelse, psykoedukation)  Ready, willing and able  Tydeliggørelse af rammer og valgmuligheder  Fokus på fordele fører til fokus på ulemper - og omvendt (ambivalens) 9

10 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen Motivationsarbejde fordele ulemper spiseforstyrrelse behandling 10

11 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen Motivationsarbejde fordele ulemper spiseforstyrrelse behandling 11 Godt i det mindste at have kontrol over maden, Kan straffe sig selv, når noget går dårligt Undgår at blive tyk Problemer med hyggesituationer med vennerne Skader kroppen, vil gerne have børn Blive mindre træt, bedre hukommelse Mor ikke så bekymret Kan gennemføre uddannelse Skal spise Bange for at miste kontrol Vil ikke blive større

12 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen 12 Motivationsarbejde _____________________________________________________________________  Oplevelse af sammenhæng –Spisedagbog –Tanker+ følelser+ adfærd + krop –Livshistorie + spiseforstyrrelsens historie  Inddragelse af højere værdier og mål  synliggørelse af modsætningen mellem spiseforstyrrelsen (adfærd) og ønsker for fremtiden

13 Vurdering af ressourcer – spiseforstyrrelsens funktion _______________________________________________ Formål: Undersøge spiseforstyrrelsens ”livredende” funktion  Har den fortsat samme funktion?  Undersøge fordele ved spiseforstyrrelse på kort og lang sigt  Ressourcer inddrages for at belyse alternative muligheder  Undersøge perioder, hvor det har været anderledes  Anerkendelse og opmærksomhed på personens stærke sider Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

14 …… meget mere end sin spiseforstyrrelse ________________________________________  Adskil spiseforstyrrelser fra den unge  finde undtagelser, hvor spiseforstyrrelsen ikke har så megen magt  sætte små overskuelige mål  skabe hyggestunder, hvor der ikke er fokus på mad, spisning og motion

15 Kaffe pause Jane Christoffersen & Lise Groth

16 Hvornår er man rask? __________________________________  Hvad tænker I ? Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

17 _________________________________________________  Af sine symptomer –Fysiske –Adfærdsmæssigt –Psykologisk  At blive velfungerende symptommæssigt, socialt og arbejds – og uddannelsesmæssigt  Identitet  Livskvalitet at blive rask, hvad vil det sige? Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

18 Fysiske og adfærdsmæssige symptomer Psykologiske symptomer Processen til ”helbredelse” Psykolog, phd. Loa Clausen, CfS Risskov Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

19 Tilbage til fremtiden _______________________________  Hvad er spiseforstyrrelse/ hvad er pubertet ?  Krav og ansvar  Afstigmatisering / identitet Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

20 __________________________________________________  Fastholde motivation og håb om helbredelse  Styrke evnen til at tolerere og regulere følelser  Styrke evne til at søge og bruge hjælp til ikke- spiseforstyrrede aktiviteter  Udvikle selvværdsfølelse  Se helbredelse som en fortsat proces  Den terapeutisk alliance, respekt og tillid Patienters oplevelse af vigtige faktorer for helbredelsesprocessen Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

21 At finde mening………….. ____________________________________________________  hvad har du lært?  hvad tror du dit barn har lært/kan lære?  kan der komme noget positivt ud af sygsomsperioden? Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

22


Download ppt "Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google