Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt."— Præsentationens transcript:

1 Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle

2 Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt passive, dvs. de har: Omfattende problemer udover ledighed og er ude af stand til at deltage i et beskæftigelsesrettet tilbud – Dog ikke personer, der er fritaget for kontaktforløb pga. barsel, livstruende sygdom m.v. – Borgere, der vender tilbage fra barsel inden 1. september 2012, skal også have indsatsen og indgår derfor også i målgruppen

3 Brug for alle - overblik August-oktober 2012 Planlægning Workshops i kommunerne Samtaler med borgerne (påbegyndt senest 1. januar 2013) Borgerne møder tværgående teams Udarbejdelse af individuel plan August 2013 Alle i målgruppen har en indsatsplan

4 Hvad er målene Langsigtet mål: – Borgeren kommer i job eller ordinær uddannelse Delmål: – Borgeren får en indsatsplan med et klart job/uddannelsessigte – Borgeren påbegynder en aktiv beskæftigelsesindsats – Borgeren får en relevant indsats på social- og eller sundhedsområdet

5 Succeskriterier Kommunen etablerer og benytter tværfaglige teams Den enkelte borger fastlægger i samarbejde med jobcentret et konkret og realistisk mål om beskæftigelse/uddannelse Den enkelte borger får en indsatsplan og deltager i de beskrevne aktiviteter

6 Sammensætning af det tværfaglige team Fagpersoner, der hver især har kendskab til relevante tilbud i kommunen/regionen Som minimum: – Person fra beskæftigelsesforvaltningen med beslutningskompetence – Person fra socialforvaltningen med beslutningskompetence – Person fra sundhedssystemet – En person med viden om ungeindsatsen og lokale uddannelsestilbud (For unge under 30 år)

7 Mål, delmål og aktiviteter Overordnede mål og delmål – tage afsæt i den enkeltes forudsætninger – opstille konkrete mål (evt. + funktion og tidsperspektiv) – opstille retningsgivende delmål (hvad skal opnås inden næste samtale) – obs på indikatorer for, at delmål er opnået Sørg for at sondre mellem mål og midler – undgå, at delmål forveksles med aktiviteter – via delmål aflæses progression i forløbet

8 Intentioner med indsatsplaner (Min plan) Formål med planen – at sætte fokus på udvikling af borgeren (i modsætning til det, der sker i ressourceprofilen) – At sikre borgers (og systemets) ejerskab til indsatsen Det sker gennem en samlet vurdering af behov (tilbud, støtte og behandling) i 3 spor: beskæftigelse/uddannelse, social og sundhed – opdeling i overordnede mål og delmål – afklaring af, hvem der gør hvad - og hvornår – mentorfunktion og -opgaver

9 Parallelindsats og borgerinddragelse Parallel indsats i 3 spor – fokus på indhold, rækkefølge og sammenhæng – begræns afklaringens omfang (social og sundhed) – obs på vægtning (beskæftigelse/uddannelse er hovedsporet) – beskrive mentorindsatsen Borgerinddragelse – lad brugeren involvere sig og selv formulere mål – signalere ejerskab, ’min plan’

10 Indsatsplan som dialogredskab Individuelt afsæt Dynamisk og udviklingsorienteret Fokus på selvforsørgelse og progression frem mod selvforsørgelsesmålet (retningsgivende) Overblik (3 spor og hvem gør hvad) Koordineret afklaring Godt opfølgningsredskab Borgerinvolvering og -ejerskab Skabelon – en styrke ifht. læse-stave svage borgere

11 Indledende samtaleforløb Formål: 1) At borgeren aktivt fastsætter et mål for job eller uddannelse 2) At forberede mødet med det tværgående team Forberedende skema: – Beskæftigelsesmål/uddannelsesmål – C.V. – Sociale ressourcer og udfordringer – Helbredsmæssige ressourcer og udfordringer IKKE overvejelser om aktiviteter og indsatser Det skal samtidig vurderes, om borgeren er matchet korrekt

12 Forberedende skema (skabelon) Du skal svare på spørgsmålene i dette spørgeskema inden den næste samtale i jobcentret. Hvis du hellere vil besvare spørgsmålene sammen med en sagsbehandler i jobcentret, kan du tage skemaet med til næste møde. Så kan I gøre det sammen. Hvilke job har du haft? Hvornår har du sidst gået i skole? Hvad kunne du godt lide ved din uddannelse og tidligere job? Hvilke interesser har du, og har du tidligere haft? Hvilket arbejde eller uddannelse kunne du godt tænke dig? Hvad er dit mål om job eller uddannelse? Er der personer i din familie eller omgangskreds, der kan hjælpe dig med at nå dit mål om job eller uddannelse? Hvilke af dine personlige kvaliteter kan hjælpe dig med at nå dit mål om job eller uddannelse? Det næste spørgsmål skal du besvare sammen med din sagsbehandler i jobcentret. Spørgsmålet handler om andre ting i dit liv, der kan være en hindring på vejen mod dit mål om job eller uddannelse. Er der noget i dit liv, der gør det svært at nå dit mål om job eller uddannelse?

13 Sammensætning af det tværfaglige team Fagpersoner, der hver især har kendskab til relevante tilbud i kommunen/regionen Som minimum: – Person fra beskæftigelsesforvaltningen med beslutningskompetence – Person fra socialforvaltningen med beslutningskompetence – Person fra sundhedssystemet – En person med viden om ungeindsatsen og lokale uddannelsestilbud (For unge under 30 år)

14 Hvad skal teamet? I forbindelse med en samtale med borgeren – Vurdere, hvilke behov og forudsætninger borgeren har for at deltage i indsatser og tilbud, så borgeren når sit mål – Anbefale indsatser og aktiviteter – Sikre en koordineret indsats på tværs af myndigheder – Vurdere, om borgeren skal have tilknyttet en mentor Den enkelte forvaltning fastholder sin myndigheds - herunder bevillingskompetence

15 Indsatsplanen – Min plan Jobcentret har ansvaret for, at der udarbejdes referat af mødet med det tværgående team. Borgeren får kopi af referatet Dernæst følger jobcentermedarbejderen op på anbefalinger fra teamet og indgår aftaler med relevante forvaltninger om konkrete aktiviteter Jobcentermedarbejderen skriver herefter de aftalte aktiviteter ind i Indsatsplanen og udleverer den til borgeren Skabelon for indsatsplanen findes på www.ams.dk Indsatsplanen erstatter jobplanen for borgere, der matches 1 eller 2

16 Min Plan (skabelon) Min plan bliver udfyldt efter mødet i det tværfaglige team. Planen viser de aktiviteter, du skal deltage i. Mit mål om job eller uddannelse: AktivitetBeskrivelseDelmålStart- og slutdato Antal timer pr. uge Ansvarlig forvaltning og sagsbehand ler Lov og paragraf

17 Opfølgning Jobcentermedarbejderen har ansvaret for at følge op på planen, herunder om borgeren deltager i de aktiviteter, der er aftalt Gældende regler for deltagelse i samtaler, tilbud m.v. fastholdes Jobcentermedarbejderen har ansvaret for løbende at justere og opdatere Indsatsplanen - og fx sende den til de parter, som borgeren har givet samtykke om

18 Hvad kan trækkes fra www.brugforalleindsats.dk? Målgruppe fordelt på alder, køn og etnicitet Hvor mange 1. samtaler er afholdt? Er der afholdt møde i det tværfaglige team? Varighed mellem sidste samtale og møde i team Beskæftigelsesrettede tilbud Selvforsørgelse


Download ppt "Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google