Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Dannebrogsgade 3, 1. sal 5000 Odense

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Dannebrogsgade 3, 1. sal 5000 Odense"— Præsentationens transcript:

1 Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Dannebrogsgade 3, 1. sal 5000 Odense email: sjh@star.dk www.bmhandicap.dk www.bmhandicap.dk www.metodevejviseren.dk

2 I job med psykisk funktionsnedsættelse

3 Dagens temaer: Lovgrundlag Grundprincipper Centrale begreber Personlig assistance Hjælpemidler Isbryderordningen Fortrinsadgang Mentor

4 Grundprincipper i dansk handicappolitik Ligebehandlingsprincippet Sektoransvarsprincippet Kompensationsprincippet Solidaritetsprincippet Det miljørelaterede handicapbegreb Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere

5 Hjælpemidler, Arbejdsredskaber, Arbejdspladsindretning Personlig assistance til efter- og videreuddannelse videreuddannelse Personlig assistance i erhververhverv Isbryder (job med Løntilskud) Fortrinsadgang Barrierer Problemfrit trods funktionsnedsættelsen Kompensationsmuligheder A Kompensationslov Mentor LAB

6 Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere Formål med LAB § 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked ved at 1) bistå arbejdssøgende med at få arbejde, 2) give service til private og offentlige arbejdsgivere, der søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i beskæftigelse, 3) bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig selv og deres familie, og 4) støtte personer, der på grund af begrænsninger i arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde § 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked ved at 1) bistå arbejdssøgende med at få arbejde, 2) give service til private og offentlige arbejdsgivere, der søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i beskæftigelse, 3) bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig selv og deres familie, og 4) støtte personer, der på grund af begrænsninger i arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats

7 Personkreds LAB § 2. Målgrupper: 1) Dagpengemodtagere 2) Kontanthjælpsmodtagere, jobparate 3) Kontanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate 4) Revalidender 5) Sygedagpengemodtagere 6) Førtidspensionister 7) Fleksjobbevilgede 8) Nyuddannede personer med funktionsnedsættelse 9) Unge under 18 år, som har behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats 10) Selvforsørgende 11) Personer i ressourceforløb 12) Personer, der modtager uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er uddannelsesparate 13) Personer, der modtager uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er aktivitetsparate 14) Personer, der som led i et jobafklaringsforløb efter kap. 12 b modtager ressourceforløbsydelse efter kap. 6b i Lov om en Aktiv Socialpolitik Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats

8 SOSU assistent, der er sygemeldt Hanne er 50 år. Hun er ansat på det lokale plejehjem, men nu sygemeldt på 20. uge. Hun arbejder skiftevis dag, aften og nat. Plejehjemmet er veludstyret med lifte mv. til tunge arbejdsopgaver. Hanne har smerter i skuldre og nakke. Der er tale om slidskader. Forløbet og sygemeldingen har været psykisk meget belastende for Hanne. Lægen anbefaler, at hun går ned i tid og samtidig fritages for tunge løft og situationer, hvor hun er nødt til at vride ryggen. Hun er startet med psykologsamtaler pga. depression. Såvel Hanne som hendes arbejdsgiver håber, at hun snart kan vende tilbage i arbejde igen. case

9 Hjælpemidler / arbejdsredskaber Film Personkreds Kriterier Bevilling

10 Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning Personkreds iflg. LAB: Fleksjobansatte (kap. 13, § 74) Førtidspensionister i job med løntilskud (kap. 14, § 76) Sygemeldte under afklaring (kap. 14 § 76) Revalidender (kap. 14, § 76, stk. 4) Ressourceforløb (kap. 14, § 76, stk. 4) Ledige personer i tilbud efter (kap. 14, §§ 76 og 77) Beskæftigede – incl. selvstændige erhvervsdrivende (kap. 18, § 100) Arbejdsredskaber - arbejdspladsindretning

11 Arbejdsredskaber – kriterier og bevilling Afgørende betydning samt kompenserer for funktionsnedsættelsen Udgiften ud over, hvad arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution forudsættes at afholde Arbejdsredskaber - arbejdspladsindretning

12 Job med løntilskud for nyuddannede personer med handicap ”Isbryderordning” - LAB Kap. 12 Betingelser Andre forhold

13 Løntilskud til ansættelse af nyuddannede personer med handicap (Isbryderordningen) Betingelser: Gennemført faglig, teoretisk uddannelse af min. 18 måneders varighed, som giver ret til optagelse i a-kasseGennemført faglig, teoretisk uddannelse af min. 18 måneders varighed, som giver ret til optagelse i a-kasse Mangle erhvervserfaring Uddannelsen højst 2 år gammel Andet: Intet krav om forudgående ledighed Overenskomstsmæssig løn - også i offentlig ansættelse Isbryderordning

14 Mentor LAB Kap. 9b, §§ 31b til 31f Formål Funktion

15 Mentor Formål : Fremme, at personer kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse Ret til udskrivningskoordinator ved udskrivelse fra psykiatrisk indlæggelse Mulighed for udslusningskoordinator (samarbejde mellem kommune og Kriminalforsorgen) Ret til studiestartskoordinator for enlige forsørgere på uddannelseshjælp Mentor – understøtning af en beskæftigelsesrettet indsats

16 Mentor Støtte til at komme op om morgenen at møde på arbejdspladsen / uddannelsesinstitutionen at kontakte jobcentret at koordinere indsatsen fra anden offentlig forvaltning kontakt til læge mv. jobsøgning besøg på virksomheden forud for ansættelse at benytte offentlig transport og lign. (fra bemærkningerne til lovforslaget) Mentor

17 Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere Formål med kompensationsloven “Loven har til formål at styrke og stimulere handicappede personers muligheder for beskæftigelse med det formål at give disse de samme muligheder for erhvervsudøvelse som personer uden handicap.” (LBK nr. 727 af 7/7/2009 om kompensation til handicappede i erhverv) “Loven har til formål at styrke og stimulere handicappede personers muligheder for beskæftigelse med det formål at give disse de samme muligheder for erhvervsudøvelse som personer uden handicap.” (LBK nr. 727 af 7/7/2009 om kompensation til handicappede i erhverv) Grundprincipper og formål med at kompensere

18 Personkreds, kompensationsloven “§ 2. Loven omfatter personer, der på grund af handicap kan have vanskeligt ved at få og bevare beskæftigelse uden kompensation efter denne lov.” (LBK nr. 727 af 07/07/2009 om kompensation til handicappede i erhverv) Lovgrundlag

19 Personlig assistance i erhverv Kompensationslovens Kap. 3 Personkreds Kriterier Opgaver Timetal Opfølgning Personlig assistance i fleksjob Ansættelsesform Dokumentationskrav Opfølgning Personlig assistance og mentor

20 Personlig assistance BEK. § 10. Der kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand. Personlig assistance - pesonkreds

21 Varig og betydelig – i Kompensationslovens forstand ? En funktionsnedsættelse betragtes som: Varig, når den ikke forventes helbredt eller bedret inden for en overskuelig tidshorisont Betydelig, når den medfører barrierer for opgavevaretagelsen i jobbet (hvor personen i øvrigt kan udføre det fagligt indholdsmæssige) Lovgrundlag

22 Personlig assistance i erhverv, bevilling og omfang (Bek. § 13-15) Udgangspunkt: Tilskud i op til 20 timer pr. uge – kan ikke overstige den faktiske lønudgift til den personlige assistent Personen med funktionsnedsættelsen skal selv kunne udføre det indholdsmæssige i arbejdsopgaverne (assistancen må ikke have karakter af medhjælp) Bevilling for en bestemt periode eller indtil videre Senest et år efter at bevillingen er givet, skal jobcenteret tage stilling til, om bevillingen kan fortsætte. Personlig assistance i erhverv

23 Opgaver: Støtte til praktiske arbejdsfunktioner og funktioner, der følger af beskæftigelsen, herunder til arbejdsbetingede rejser og kurser Særlig støtte, fx til strukturering, fastholdelse i arbejdsfunktioner eller til at indgå i sociale sammenhænge Tegnsprogs-, skrive- og fjerntolkning Ansættelse: Ansættes i virksomheden på almindelige vilkår Rekvireres hos vikarbureau Tegnsprogstolk (skrive-, MHS- og videotolk) Personlig assistance i erhverv

24 Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere Personlig assistance til personer, ansat i fleksjob Af ”Vejledning om fleksjob” afsnit 4 (om etablering af fleksjob) fremgår: ”Jobcentret skal, ved etablering af et fleksjob, foretage en vurdering af den fleksjobvisiteredes arbejdsevne i forhold til det konkrete job, herunder de konkrete skånebehov” ”Når jobcentret vurderer den bedst mulige udnyttelse af arbejdsevnen, kan jobcenteret samtidig tage stilling til, om der er kompenserende muligheder, herunder fx mulighed for hjælpemidler, mindre arbejdspladsindretninger efter § 74 i loven og mulighed for personlig assistance efter lov om kompensation til handicappede i erhverv, som kan bidrage til, at arbejdsevnen kan udnyttes endnu bedre, end det ellers ville være muligt”. Personlig assistance & fleksjob

25 EksemplerSkånehensynPersonlig assistance Ved fysisk funktionsnedsættelse Nedsat tid Pauser Hensigtsmæssig tilrettelæggelse af arbejdsopgaver /-dag Ikke med på lejrskole Undgå natarbejde Praktisk bistand til beskrevne arbejdsopgaver Chaufførbistand Sekretæropgaver Tolkebistand Ved psykiske barrierer Tilrettelæggelse mhp. overskuelige arbejdsopgaver Kortere arbejdsdage Indgå i mindre team med få kolleger Rolige omgivelser, fx eget kontor Støtte til strukturering Støtte til at gennemføre opgaverne/arbejdsdagen Støtte til at blive fastholdt i arbejdsopgaverne Støtte til at fungere socialt hensigtsmæssigt Skånehensyn versus Personlig assistance Skånehensyn er nødvendige hensyn og betingelser, der bygges ind i jobbet, sådan at personen overhovedet kan fungere. Personlig assistance er altid støtte, der ”anvendes arbejdstid og ressourcer på” Lad os skille tingene ad! Personlig assistance & fleksjob

26 Dokumentationskrav Ingen faste formkrav Enhver sag skal være dokumenteret og belyst sådan, at der er et forsvarligt grundlag for at kunne træffe en afgørelse Er afgørelsen til ugunst for borgeren skal der foretages partshøring Fra Bemærkninger til Lovforslaget til Lov nr. 293 af 14/05/1998, §2: Afgørelsen kan træffes af jobcentret uden inddragelse af sagkyndige, herunder læger, men med en vurdering af den pågældendes muligheder på arbejdsmarkedet. Lovgrundlag

27 Mentor eller Personlig assistance? Mentor Midlertidig støtte Rettet mod betingelserne for at kunne komme i job og uddannelse Mulighed for mentoruddannelse og supervision Støtten ydes, hvor der er behov Ikke krav om funktionsnedsættelse Frikøb Personlig Assistance Varig støtteordning Rettet mod opgavevaretagelsen Uddannelse og supervision ikke mulig Støtten ydes på arbejdet og i arbejdstiden (inkl. forberedelse ved uddannelse)Støtten ydes på arbejdet og i arbejdstiden (inkl. forberedelse ved uddannelse) Krav om funktionsnedsættelse Løntilskud Mentor / pers. assistance

28 SOSU assistent, der er sygemeldt Hanne er 50 år. Hun er ansat på det lokale plejehjem, men nu sygemeldt på 20. uge. Hun arbejder skiftevis dag, aften og nat. Plejehjemmet er veludstyret med lifte mv. til tunge arbejdsopgaver. Hanne har smerter i skuldre og nakke. Der er tale om slidskader. Forløbet og sygemeldingen har været psykisk meget belastende for Hanne. Lægen anbefaler, at hun går ned i tid og samtidig fritages for tunge løft og situationer, hvor hun er nødt til at vride ryggen. Hun er startet med psykologsamtaler pga. depression. Såvel Hanne som hendes arbejdsgiver håber, at hun snart kan vende tilbage i arbejde igen. case

29 Personlig assistance under efter- og videreuddannelse Uddannelse i arbejdstiden Uddannelse udenfor arbejdstiden

30 Personlig assistance under uddannelse Kapitel 3: Uddannelse i arbejdstiden & betalt af arbejdsgiver (og dermed betragtes som arbejde) Muligt uanset ansættelsesform Kapitel 4: Uddannelse udenfor arbejdstiden 6 ugers jobrettet uddannelse vejledning og opkvalificering efter LAB kap. 10 LAB § 99, opkvalificering af nyansatte ressourceforløb og revalidering personlig assistance under uddannelse - beskæftigelseslovgivningen

31 Kompensationslovens Kap. 2 LBK §§ 2-9 Betingelser for ansættelsessamtale Forhandling Stillinger, hvor fortrinsadgang kan benyttes Fortrinsadgang

32 Fortrinsadgang for personer med funktionsnedsættelse Borgeren har ret til ansættelsessamtale Arbejdsgiver har pligt til forhandling med jobcentret ved afslag Arbejdsgiver skal give begrundet afslag (Forvaltningsloven) Jobcentret skriver referat af forhandlingen Omfatter opslåede ledige stillinger/bevillinger i den offentlige sektor. Gøres gældende via jobcentret eller på eget initiativ. Fortrinsadgang

33 Praksis

34 NB! Dialogskema Virksomhedsbesøg Hurtig handling

35 www.bmhandicap.dk


Download ppt "Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Dannebrogsgade 3, 1. sal 5000 Odense"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google