Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Netværksdag – Netværket Epos Trinity, den 11. November 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Netværksdag – Netværket Epos Trinity, den 11. November 2015."— Præsentationens transcript:

1 Netværksdag – Netværket Epos Trinity, den 11. November 2015

2 Knud Herbert Sørensen cand. i.p. HR direktør Middelfart Sparekasse 1991 – febr. 2012 Senior Konsulent Frontpeople A/S, Vejle – aug. 2012 Ekstern HR konsulent, FTZ autodele og værktøj Bestyrelsesmedlem Murer- og betonformaet Erling Jørgensen A/S Gift – 39 år - med mit livs bedste ven, far, morfar og farfar Fodboldspiller (1971-1985) 476 divisionskampe 2 DM og 3 Pokal 3 A-landskampe 19 ungdomslandskampe 2 Old Boys landskampe medforfatter til bøgerne ”Selvledelse” 2005 og ”Dansk Ledelse i særklasse” – Forlaget Ankerhus Ny bog – ”Succes på alle bundlinjer ”– Frydenlund Forlag sept. 2014 John & HR Bert – cd projekt www.myspace.com/Johnoghrbert www.myspace.com/Johnoghrbert Knud Herbert and the Locals – ny cd april 2013 Se mere på www.knudherbert.dk

3

4 Stinne Bosse citat: Alle virksomheder SKAL tjene penge, sådan er det!! – det er alle virksomhedsledere bevidste omkring Og det kræver glade og tilfredse kunder, som skabes af glade og tilfredse medarbejder, og den bevidsthed er ikke på samme måde tilstede i alle virksomhedsledere!

5

6 En lille historie!! 4 kvinder ved nabo bordet! 50%

7 En lille undersøgelse!! 5 Konferencer i København, Odense, Middelfart, Århus og Ålborg for Arbejdsmiljøsekretariatet små 700 deltagere – medarbejdere og ledere – vidt forskellige brancher Spørgsmål: Glæder du dig lige så meget til mandag morgen som til fredag aften? – Resultat-  Ca. 50%

8 En kæmpe HR succes Det starter med en drøm – en vision eller i virkeligheden – et Formål Vi skal skabe Danmarks bedste Pengeinstitut Hans Erik Brønserud - 1991

9 For vis skyld skal drømmen realiseres – hvad er Formålet Kunderne: Vi skal behandle vores kunder på en sådan måde, at de bliver ved med at komme til os og samtidig omtaler os positivt overfor folk, der ikke er kunder hos os endnu. (Hans Erik Brønserud – 1991) Medarbejderne: Vi skal behandle vores medarbejdere på en sådan måde, at de glæder sig til at komme på arbejde hver dag og er stolte over at fortælle, hvor de arbejder. (Hans Erik Brønserud – 1991) Egenkapitalen: Vi skal tjene så mange penge, at vi kan blive med at opfylde de to første formål. (Hans Erik Brønserud – 1991)

10 Adfærd og kommunikation - de 6 bud Du skal behandle kunderne, som du selv ønsker at blive behandlet. Ethvert kundeforhold skal være en forretning, både for kunden og for sparekassen. Skaf aldrig en kunde ved at tale nedsættende om vore konkurrenter Vær ærlig overfor dig selv, dine kolleger og dine kunder Du skal behandle din kolleger, som du selv ønsker at blive behandlet Du er sparekassen, også når du ikke er på arbejde. (Hans Erik Brønserud 1991)

11 Træning i De 6 Bud Hver medarbejder ½ dag – gruppearbejde/plenum

12 Hvem har vi egentligt ansat? Lærer medarbejderne/lederne at kende som mennesker! Hvem er de og hvilke kompetencer har de ved siden af deres faglige kompetencer? GARUDA

13 Tænkning Styring Detailorientering Indføling Selvkontrol Tillid Præstation Selvtillid Robusthe

14 Hvad er det? Værdier erstatter regler – minimum af forretningsgange!!

15

16 Ledelsen!! valgte følgende

17 Menneskesyn Medarbejderne er ansvarsfulde De vil gerne gøre deres bedste De er ikke ude på at snyde dig Derfor behøver du ikke at kontrollere dem

18 Tillid Tillid er godt – kontrol er bedre (Lenin) Tillid er godt – kontrol er dobbelt så godt Tillid er godt – gensidig tillid er dobbelt så godt

19 Frihed til ansvar Som medarbejder har du Frihed til Ansvar ikke Frihed under Ansvar og det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse

20 Respekt for forskellighed Vi behandler alle – kunder og medarbejder - forskelligt Det er den eneste måde, vi kan behandle alle ens på Hver enkelt er unik

21 Troværdighed Det vi siger, er det vi gør Et ord er et ord Moralsk ansvar er større end juridisk ansvar

22 Individuel feedback min. 1. gang pr. år Missionen – Kunder – medarbejdere - indtjening De 6 bud Kulturværdierne

23 Valg af arbejdsform

24

25 Hvorfor? hvad kræver det? og hvad er det?

26 Målet/drømmen med selvledelse 95 – 99,9% af alle normalt forekommende opgaver og problemstillinger løses af medarbejderen selv, der hvor de opstår, på basis af: Interessenterne og De 6 bud Kulturværdierne Dagens avis Personlige kompetencer Faglig kompetence

27 Hvad er Selvledelse Den perfekte arbejdsform til Værdiledelse Et udviklingsprojekt for den enkelte medarbejder med fokus på personlig udvikling En ledelsesform, hvor vi decentraliserer beslutningsprocessen, således at opgaverne/problemerne løses, der hvor de opstår Al information er tilgængeligt for alle samtidig – teknologisk muligt – internettet/mail

28 Medarbejderne gør forskellen Medarbejderne er vores vigtigste ressource-->>>> Medarbejderne er den eneste reelle konkurrenceparameter ----->>>>>>> MEDARBEJDERNE ER VIRKSOMHEDEN Derfor skal vi være fagligt dygtigere personligt stærkere positivt anderledes end vore kollegaer hos vore konkurrenter

29 Personlige kompetencer Vi skal træne og udvikle personlige kompetencer på samme måde som de faglige kompetencer! Hvad er personlige kompetencer?

30 Personlige kompetencer Gennemslagskraft Tillid Empati Nærvær Kommunikation Selvtillid Selvværd Selvkontrol Kreativ

31 Personlige kompetencer Gennemslagskraft Tillid Empati Nærvær Kommunikation Selvtillid Selvværd Selvkontrol Kreativ

32 SANDHEDENS ØJEBLIK et hvert møde mellem medarbejderen og kunden et hvert møde mellem kollegaer et hvert møde mellem lederen og medarbejderen et hvert møde lederen og teamet o.s.v det kan aldrig kontrolleres!!!!!!!

33 Pause Vi starter igen om 10 min!

34 Implementering af Selvledelse Hvordan gjorde vi?

35 Samtaler med ekstern konsulent Lederworkshop Selvledelse i MS delegering lederstil udviklingsplaner i egen afdeling selvledelse Dialog mellem leder og medarbejder aftaler forpligtigelser Seminar A for ledere og medarbejdere gennemslagskraft personlig fremtræden kommunikation samarbejde helhedsforståelse egne udviklingsmål Dialog mellem leder og medarbejder aftaler forpligtigelser Seminar A opfølgning hvordan gik det? barrierer og sten på vejen næste skridt Afdelings-seminar Selvledelse hos os Seminar B for ledere og medarbejdere mødeledelse planlægning af eget arbejde taleteknik projektledelse Selvledelse i dagligdagen – on- the-job training Faglige kurser Selvledelse- styregruppen arbejder

36 Lederworkshop 1 Indledning v/Hans Erik Brønserud Selvledelse i praksis Selvledelse i min afdeling –opgave og ansvarsfordeling –delegering Ledere i bevægelse Selvledelse og lederstil Egne stærke/svage sider i.f.t. Selvledelse Individuelle handlingsplaner Ledernes særlige rolle i udviklingsforløbet Udsat – Vi var et andet sted end vores ledere!!!!

37 På Handelshøjskolen i Århus etablerede man i 1995 forskergruppen CREDO (Centre for Resarch in Ethics and Decisionmaking in Organizations) med det formål at arbejde med værdibaseret ledelse.

38 Værdibaseret ledelse Her er lederen den spillende træner, hvor hver enkelt i gruppen bidrager med en del af de fælles værdier og holdninger. Fremtidens ledere vil sætte fokus på fælles mål.

39

40

41 Medarbejderseminar –Direktør og konsulent –Hvorfor skal vi have Selvledelse? –Definition –Hvorfor er en udvikling mod Selvledelse vigtig –Hvilke muligheder er der for dig i Selvledelse? –Hvad frygter du ved Selvledelse? –Hvilke begrænsninger og barrierer ser du på vej mod Selvledelse

42 Medarbejderseminar – Medarbejdernes første indtryk var – Forvirring – Frygt – Hvad skal vi egentligt med Selvledelse? – Har de ikke nok at lave i ledelsen?

43

44 Seminar A - Selvledelseskursus gennemslagskraft personlig fremtræden kommunikation samarbejde helhedsforståelse egne udviklingsmål 8 kurser fra november – maj Stemningen vendt frygt til forventning

45 Samlet Proces Lederseminar Projektgruppe Medarbejderseminar Seminar A – Selvledelseskursus nov. – maj Lederworkshop 2 Afdelingsworkshops Mødeledelse, planlægning eget arbejde og talerteknik

46 Mere individuelt rettet selvledelsesudvikling

47 Selvledelseskompetencer medarbejdernes udvalgte seminar A fagligt dygtig loyal Forandringsparat åben og ærlig god købmand selvledende samarbejdsvillig engageret

48 Seminar A - Selvledelseskursus gennemslagskraft personlig fremtræden kommunikation samarbejde helhedsforståelse egne udviklingsmål Samme dosis til alle

49 Hvordan kommer vi videre? Individuel træning i personlige egenskaber Organisatorisk træning, der giver yderligere kompetencer i ledelsesfilosofien og værdigrundlaget

50 Vi har følgende faggrupper Administrativ medarbejder Administrativ udvikler Leder Back-office medarbejder Frontmedarbejder Rådgiver Ejendomsmægler

51 Idealprofil pr. faggruppe – deffineret af medarbejderne For eksempel back-office: sparringspartner for rådgiver se muligheder og viderebringe ideer selv komme med ideer være selvstændig detailorienteret ordensmenneske og kvalitetsbevidst effektiv og fleksibel

52 Medarbejderprofil

53 Idealprofil – back-office

54 Medarbejder-/idealprofil

55 Øje for forandringspotentialet ”Min personlighed kan ikke ændres, jeg er, som jeg er!” Er du den samme som du var for 5 – 10 – 15 år siden? Er din samlever? Dine børn? Dine venner? Så du dig i spejlet i morges? HVEM SKAL TAGE ANSVAR FOR DIN FREMTIDIGE PERSONLIGE UDVIKLING

56 Personlig udvikling - værktøj NLP – Neuro Lingkvistisk Programmering NLP – Nærvær, Ligeværd og Personlig Kommunikation Obligatorisk NLP grundkursus Coachuddannelse for ledere 12 dage

57 Individuelle kurser Selvværdstræning Træning i empati og indføling Stresshåndtering At komme frem med sin mening At slippe sin selvkontrol – at give sig selv fri Tænk abstrakt!

58 Hvad har vi ellers arbejdet med- Work life Balance LGP Huset Vipsprojekt Flowspil

59 Værdiledelse og Selvledelse i praksis En fodboldkamp En rundkørsel contra blinklys Unge Helle

60 Spørgsmål? Kommentarer?

61 Den hemmelige gæst!?

62 Et rigtigt eventyr Vi stillede os selv følgende spørgsmål? Hvad kan vi gøre for at kommunikere vores kulturværdier på en måde, hvor vi ikke bare lære dem udenad, men får dem til at leve og forene os endnu stærkere om at skabe Danmarks bedste Pengeinstitut? Svar: Give hinanden et ” nyt fælles billede”, af hvad det er, vi sammen har skabt, og samtidig give hinanden en stor fælles oplevelse = skabe stolthed!!

63 Her kommer eventyret: Der var engang…….

64

65 Og her kommer sangen, og i må meget gerne synge med

66 1 + 1 er af og til mer’ end to Gør dit bedste så gør du det så godt du kan Vi er alle forskellige det er det vi har til fælles min ven Jeg gir dig mit ord - et ord er et ord så ved jeg du tør mer end du troede du turde Gør dit bedste så gør du det så godt du kan Der lurer ingen farer rundt om gadehjørnerne her Der ligger bare en mulighed tag den der hvor den er tro på det bedste indtil andet er vist Gør det nu bare - alt har en pris De største fejltrin du kan ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen 1 + 1 er af og til mer’ end to

67 Pas på du ikke står stille mens tiden den går for tiden den kommer imod dig hvad end du så gør Hvis et skridt er for stort for dig så tag mig med jeg skal samme vej De største fejltrin du kan ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen 1 + 1 er af og til mer’ end to Når først jeg ved hvad du nu ved (når først jeg ved hvad du nu ved) ja så er vi to der har fået klar besked De største fejltrin du ka ta er de chancer du aldrig tog Når først du ved det jeg nu ved skal du ikke være bange for nogen 1 + 1 er af og til mer’ end to

68 Den hemmelige gæst!?

69 Jeg vil gerne præsentere Den hemmelige gæst


Download ppt "Netværksdag – Netværket Epos Trinity, den 11. November 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google