Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGustav Davidsen Redigeret for ca. et år siden
1
Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Lysholt allé 10, 7100 Vejle e-mail: sjh@star.dk www.bmhandicap.dk www.bmhandicap.dk
2
I job med psykisk funktionsnedsættelse
3
Dagens temaer: Lovgrundlag Grundprincipper Centrale begreber Personlig assistance Hjælpemidler Isbryderordningen Fortrinsadgang Mentor
4
Hjælpemidler, Arbejdsredskaber, Arbejdspladsindretning Personlig assistance til efter- og videreuddannelse Personlig assistance i erhverv Isbryder (job med Løntilskud) Fortrinsadgang Barrierer Problemfrit trods funktionsnedsættelsen A Arbejdet Komp.-lov Mentor LAB-lov
5
Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere
6
Grundprincipper i dansk handicappolitik Ligebehandlingsprincippet Sektoransvarsprincippet Kompensationsprincippet Solidaritetsprincippet Det miljørelaterede handicapbegreb Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere
7
Hjælpemidler, Arbejdsredskaber, Arbejdspladsindretning Personlig assistance til efter- og videreuddannelse videreuddannelse Personlig assistance i erhververhverv Isbryder (job med Løntilskud) Fortrinsadgang Barrierer Problemfrit trods funktionsnedsættelsen Kompensationsmuligheder A Arbejdet Kompensationslov Mentor LAB-lov
8
Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere Formål med LAB-loven § 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked ved at 1) bistå arbejdssøgende med at få arbejde, 2) give service til private og offentlige arbejdsgivere, der søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i beskæftigelse, 3) bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig selv og deres familie, og 4) støtte personer, der på grund af begrænsninger i arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde § 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked ved at 1) bistå arbejdssøgende med at få arbejde, 2) give service til private og offentlige arbejdsgivere, der søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i beskæftigelse, 3) bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig selv og deres familie, og 4) støtte personer, der på grund af begrænsninger i arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats
9
Personkreds LAB-loven § 2. Målgrupper efter afsnit III-VII (forkortet): 1) Dagpengemodtagere 2) Kontanthjælpsmodtagere 3) Kontanthjælpsmodtagere – ikke alene pga. ledighed 4) Revalidender 5) Sygedagpengemodtagere 6) Førtidspensionister 7) Fleksjobbevilgede 8) Nyuddannede personer med funktionsnedsættelse 9) Unge under 18 år, som har behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats 10) Selvforsørgere 11) Personer i ressourceforløb 12) Personer, der modtager uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er uddannelsesparate 13) Personer, der modtager uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er aktivitetsparate 14) Personer, der som led i et jobafklaringsforløb efter kap. 12 b modtager ressorceforløbsydelse efter kap. 6 b i Lov om Aktiv Socialpolitik Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats
10
Hjælpemidler / arbejdsredskaber
11
Case: Line - folkeskolelærer Line er født uden arme og med omfattende spasticitet i begge ben. Hun er klasselærer for 3. klasse. Har i jobbet vanskeligt ved: At anvende tavlen – skriver ved hjælp af munden At flytte materialer mv. mellem klasseværelser Praktisk deltagelse i aktiviteter på lejrskoler Børnene hjælper hende rigtig meget med de praktiske opgaver Hvilke overvejelser bør jobcentermedarbejderen have ? Kan jobcentret kompensere for Lines vanskeligheder ?
12
Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning Personkreds iflg. LAB: Ledige personer i tilbud efter (kap. 14, §§ 76 og 77) Førtidspensionister i job med løntilskud (kap. 14, § 76) Beskæftigede – incl. selvstændige erhvervsdrivende (kap. 18, § 100) Fleksjobansatte (kap. 13, § 74) Sygemeldte under afklaring ( kap. 14 § 76) Revalidender (kap. 14, § 76, stk. 4) Ressourceforløb – (kap. 14, § 76, stk. 4) Arbejdsredskaber - arbejdspladsindretning
13
Arbejdsredskaber – kriterier og bevilling Afgørende betydning samt kompenserer for funktionsnedsættelsen Udgiften skal ligge ud over, hvad arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution forudsættes at afholde Ikke sædvanligt forekommende Ansøgning: AF 82 Bevilges som udlån eller tilskud Ingen øvre beløbsgrænse Arbejdsredskaber - arbejdspladsindretning
14
Case: Line - folkeskolelærer Line er født uden arme og med omfattende spasticitet i begge ben. Hun er klasselærer for 3. klasse. Har i jobbet vanskeligt ved: At anvende tavlen – skriver ved hjælp af munden At flytte materialer mv. mellem klasseværelser Praktisk deltagelse i aktiviteter på lejrskoler Børnene hjælper hende rigtig meget med de praktiske opgaver Hvilke overvejelser bør jobcentermedarbejderen have ? Kan jobcentret kompensere for Lines vanskeligheder ?
15
Job med løntilskud for nyuddannede med handicap ”Isbryderordning” LAB Kap. 12 (Kompensationslovens Kap. 5)
16
Løntilskud til ansættelse af nyuddannede personer med et handicap (Isbryderordningen) Betingelser: Personen skal have: Gennemført faglig, teoretisk uddannelse af min. 18 måneders varighed og som giver ret til optagelse i a-kasseGennemført faglig, teoretisk uddannelse af min. 18 måneders varighed og som giver ret til optagelse i a-kasse Mangle erhvervserfaring En uddannelse, der er højst 2 år gammel Der er: Intet krav om forudgående ledighedIntet krav om forudgående ledighed Overenskomstsmæssig løn, også i offentlig ansættelse Isbryderordning
17
Mentor LAB Kap. 9b §§ 31b til 31f
18
Mentor Formål: Understøtning af en beskæftigelses- og uddannelsesrettet indsats - også til fastholdelse Mentor
19
Støtte til: at komme op om morgenen at møde på arbejdspladsen / uddannelsesinstitutionen at kontakte jobcentret at koordinere indsatsen fra anden off. forvaltning kontakt til læge mv. jobsøgning besøg på virksomheden forud for ansættelse at benytte offentlig transport og lign. (fra bemærkningerne til lovforslaget) Mentor
20
Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere Formål med kompensationsloven “Loven har til formål at styrke og stimulere handicappede personers muligheder for beskæftigelse med det formål at give disse de samme muligheder for erhvervsudøvelse som personer uden handicap.” (LBK nr. 727 af 7/7/2009 om kompensation til handicappede i erhverv) “Loven har til formål at styrke og stimulere handicappede personers muligheder for beskæftigelse med det formål at give disse de samme muligheder for erhvervsudøvelse som personer uden handicap.” (LBK nr. 727 af 7/7/2009 om kompensation til handicappede i erhverv) Grundprincipper og formål med at kompensere
21
Personkreds, kompensationsloven “§ 2. Loven omfatter personer, der på grund af handicap kan have vanskeligt ved at få og bevare beskæftigelse uden kompensation efter denne lov.” (LBK nr. 727 af 07/07/2009 om kompensation til handicappede i erhverv) Lovgrundlag
22
Personlig assistance i erhverv Kompensationslovens Kap. 3
23
Case: Sygedagpengemodtager – SOSU assistent Hanne er 50 år. Hun er ansat på det lokale plejehjem, men nu sygemeldt på 20. uge. Hanne arbejder skiftevis dag, aften og nat. Plejehjemmet er veludstyret med lifte mv. til tunge arbejdsopgaver. Hanne har smerter i skuldre og nakke. Der er tale om slidskader. Forløbet og sygemeldingen har været psykisk meget belastende for Hanne. Lægen anbefaler, at hun går ned i tid og samtidig fritages for tunge løft og situationer, hvor hun er nødt til at vride ryggen. Hun er startet med psykologsamtaler pga. depression. Såvel Hanne som hendes arbejdsgiver håber at hun snart kan vende tilbage i arbejde igen.
24
Personlig assistance Personkreds: BEK. § 10. Der kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand. Personlig assistance - pesonkreds
25
Varig og betydelig – i Kompensationslovens forstand ? En funktionsnedsættelse betragtes som: Varig, når den ikke forventes helbredt eller bedret inden for en overskuelig tidshorisont Betydelig, når den medfører barrierer for opgave- varetagelsen i jobbet (- hvor personen i øvrigt kan udføre det fagligt indholdsmæssige) Lovgrundlag
26
Personlig assistance i erhverv Støtte til praktiske arbejdsfunktioner og funktioner, der følger af beskæftigelsen, herunder til arbejdsbetingede rejser og kurser Særlig støtte, fx til strukturering, fastholdelse i arbejdsfunktioner eller til at indgå i sociale sammenhænge Tegnsprogs-, skrive- og fjerntolkning Personlig assistance i erhverv
27
Personlig assistance i erhverv, bevilling og omfang (Bek. § 13-15) Udgangspunkt: Tilskud i op til 20 timer pr. uge – kan ikke overstige den faktiske lønudgift til den personlige assistent Personen med funktionsnedsættelsen skal selv kunne udføre det indholdsmæssige i arbejdsopgaverne (assistancen må ikke have karakter af medhjælp) Bevilling for en bestemt periode eller indtil videre Senest et år efter at bevillingen er givet, skal jobcenteret tage stilling til, om bevillingen kan fortsætte. Personlig assistance i erhverv
28
Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere Personlig assistance til personer, ansat i fleksjob ? Af ”Vejledning om fleksjob” afsnit 4 (om etablering af fleksjob) fremgår: ”Jobcentret skal, ved etablering af et fleksjob, foretage en vurdering af den fleksjobvisiteredes arbejdsevne i forhold til det konkrete job, herunder de konkrete skånebehov” ”Når jobcentret vurderer den bedst mulige udnyttelse af arbejdsevnen, kan jobcenteret samtidig tage stilling til, om der er kompenserende muligheder, herunder fx mulighed for hjælpemidler, mindre arbejdspladsindretninger efter § 74 i loven og mulighed for personlig assistance efter lov om kompensation til handicappede i erhverv, som kan bidrage til, at arbejdsevnen kan udnyttes endnu bedre, end det ellers ville være muligt”. Personlig assistance & fleksjob
29
EksemplerSkånehensynPersonlig assistance Ved fysisk funktionsnedsættelse Nedsat tid Pauser Hensigtsmæssig tilrettelæggelse af arbejdsopgaver /-dag Ikke med på lejrskole Undgå natarbejde Praktisk bistand til beskrevne arbejdsopgaver Chaufførbistand Sekretæropgaver Tolkebistand Ved psykiske barrierer Tilrettelæggelse m.h.p. overskuelige arbejdsopgaver Kortere arbejdsdage Indgå i mindre team med få kolleger Rolige omgivelser, fx eget kontor Støtte til strukturering Støtte til at gennemføre opgaverne arbejdsdagen Støtte til at blive fastholdt i arbejdsopgaverne Støtte til at fungere socialt hensigtsmæssigt Skånehensyn versus Personlig Assistance Skånehensyn er nødvendige hensyn og betingelser, der bygges ind i jobbet, sådan at personen overhovedet kan fungere. Personlig Assistance er altid støtte, der ”anvendes arbejdstid og ressourcer på” Lad os skille tingene ad! Personlig assistance & fleksjob
30
Den personlige assistents ansættelse (LBK §§ 6 og 7– BEK § 12) Ansættes i virksomheden på almindelige vilkår Rekvireres hos vikarbureau Tegnsprogstolk (skrive-, MHS- og videotolk) Personlig assistance i erhverv
31
Dokumentationskrav Ingen faste formkrav Enhver sag skal være dokumenteret og belyst sådan, at der er et forsvarligt grundlag for at kunne træffe en afgørelse “Afgørelsen kan træffes af jobcentret uden inddragelse af sagkyndige, herunder læger, men med en vurdering af den pågældendes muligheder på arbejdsmarkedet” (Bemærkninger til Lovforslaget til Lov nr. 293 af 14/05/1998) Lovgrundlag
32
Personlig assistance i erhverv Under efteruddannelse (Bek. § 16): Lønmodtagere (i arbejdstiden, betalt af arbejdsgiver) Selvstændige (indenfor branchen) Ledige (forud for et konkret ansættelsesforhold) Lovgrundlag – personlig assistance
33
Personlig assistance i erhverv Lovgrundlag – personlig assistance Udbetaling af tilskud: (Bek. §§ 25 til 29) Tilskud udbetales til virksomheden Ændrede forhold skal oplyses til jobcentret
34
Krav om jobskifte? Man kan ikke pålægges jobskifte, idet formålet med kompensationsloven er at skabe lige muligheder via kompensation Der skal tages stilling ifm. det konkrete job Man skal kunne udføre det fagligt indholdsmæssige i jobbet Praksis
35
Årlig opfølgning/genansøgning §15,4 Vælg form på opfølgningen. Det kan være personligt i form af et virksomhedsbesøg, en telefonisk opfølgning eller skriftligt via et genansøgningsskema OBS på evt. ændringer i stillingsindhold / funktionsnedsættelse Ændringer i behov for kompensering? Kan borgeren forsat udføre det fagligt indholdsmæssige i stillingen? Ved stop af bevilling: Pligt til at vurdere og oplyse om og evt. iværksætte andre relevante hjælpeforanstaltninger (retssikkerhedsloven) Praksis
36
Mentor eller Personlig assistance? Mentor Midlertidig støtte Rettet mod betingelserne for at kunne komme i job og uddannelse Mulighed for mentoruddannelse og supervision Støtten ydes, hvor der er behov Ikke krav om funktionsnedsættelse Frikøb Personlig Assistance Varig støtteordning Rettet mod opgavevaretagelsen Uddannelse og supervision ikke mulig Støtten ydes på arbejdet og i arbejdstiden (inkl. forberedelse ved uddannelse)Støtten ydes på arbejdet og i arbejdstiden (inkl. forberedelse ved uddannelse) Krav om funktionsnedsættelse Løntilskud Mentor / pers. assistance
37
Case: Sygedagpengemodtager – SOSU assistent Hanne er 50 år. Hun er ansat på det lokale plejehjem, men nu sygemeldt på 20. uge. Hanne arbejder skiftevis dag, aften og nat. Plejehjemmet er veludstyret med lifte mv. til tunge arbejdsopgaver. Hanne har smerter i skuldre og nakke. Der er tale om slidskader. Forløbet og sygemeldingen har været psykisk meget belastende for Hanne. Lægen anbefaler, at hun går ned i tid og samtidig fritages for tunge løft og situationer, hvor hun er nødt til at vride ryggen. Hun er startet med psykologsamtaler pga. depression. Såvel Hanne som hendes arbejdsgiver håber at hun snart kan vende tilbage i arbejde igen.
38
Personlig assistance under efter- og videreuddannelse Kompensationslovens Kap. 4
39
Personlig assistance under uddannelse Kapitel 3: Uddannelse i arbejdstiden ordinær ansættelse fleksjob virksomhedspraktik seniorjob løntilskudsansættelse mv. Kapitel 4: Uddannelse udenfor arbejdstiden 6 ugers selvvalgt uddannelse vejledning og opkvalificering efter LAB kap. 10 LAB § 99, opkvalificering af nyansatte ressourceforløb og revalidering Beskæftigelseslovgivningen – personlig assistance under uddannelse
40
Kompensationslovens Kap. 2 LBK §§ 2-9 Fortrinsadgang
41
Fortrinsadgang for personer med funktionsnedsættelse Borgeren har ret til ansættelsessamtale Arbejdsgiver har pligt til forhandling med jobcentret ved afslag Arbejdsgiver skal give begrundet afslag (Forvaltningsloven) Jobcentret skriver referat af forhandlingen Omfatter opslåede ledige stillinger/bevillinger i den offentlige sektor. Indstilling sker via jobcentret eller på eget initiativ. Fortrinsadgang
42
Praksis
43
NB! Dialogskema Virksomhedsbesøg Hurtig handling
44
Kompensation – hvornår ? Ordinær beskæftigelse Revalidering/ ressourceforløb Fleksjob Job med løntilskud (Førtidspension) Kompensation Kompensation Kompensation Praksis
45
Hvad skal der ligge i sagen? Dokumentation vedr. funktionsnedsættelsen og de barrierer der er i forhold til arbejdsopgaverne Afgørelsen. Hvad er der lagt vægt på? Beskrivelse af kompensationen Hvordan er det bevilgede antal timer udmålt? Beskrivelse af assistentens arbejdsopgaver Henvisning til gældende lovgivning “Paragraf-6-notater” fra sagsbehandlingen Praksis
46
www.bmhandicap.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.