Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’"— Præsentationens transcript:

1 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Aktuelle uddannelsespolitiske udfordringer i relation til vejledningsområdet Vingsted 19-09-11 Efterskolevejledernes årsmøde Chefkonsulent Per Bredholt Frederiksen bredholt@udst.dk 3392 5394

2 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Mail til Undervisningsministeriet! Til Undervisningsminiteriet. Jeg skriver til dig/jer for nu har jeg snart fået mere end nok. Jeg har en søn på 16 år, der i 2009 blev bortvist fra en skole her i kommunen. Hvor han gik her hjemme uden nogle form for undervisning, selvom jeg var blevet lovet det fra skolen side af, med hjemmeundervisning. Ikke før jeg selv kontaktede vores lokale avis, skete der noget med et skoletilbud. Nu er han igen uden skoletilbud da han igen er udmeldt fra skolen pga for meget fravær. Jeg har været til utallige møder på kommunen og de bliver ved med at sige at han skal tage på efterskole og at vi nok skal få opholdet betalt af kommunen, nu har han besluttet sig til at det vil han godt. Og vi har meldt ham ind på en go efterskole Så har jeg lige fået den meldning at vi ikke kan få noget hjælp. Han går ikke i skole nu og er blevet lovet en praktik plads ind til han skal på efterskole, det kan han heller ikke få. Kan det snart være rigtigt at jeg bare skal holdes hen med lyv og løgn hele tiden ???? Jeg har snart en desperat søn der er bogstaveligt talt TABT PÅ GULVET. Hva skal jeg snart gøre han skal ha en uddannelse men hvor og hvordan ???? Håber virkelig jeg bliver taget alvorlig for den her kamp med systemet har stået på i 2 år nu, og alle benægter og kaster bare bolden videre. Det er en sej lang kamp og hårdt for mig men mest for min søn.

3 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Hvorfor er det vigtigt, at unge gennemfører en uddannelse? Unge rammes i højere grad af ledighed end andre grupper Unge, som i ”gode tider” havde problemer med uddannelse og beskæftigelse har fået det endnu sværere. Uddannelse øger sandsynligheden for,at man er i beskæftigelse. Hvis flere får en uddannelse, vil der værre færre på offentlig forsørgelse. Man får en højere livsindkomst, hvis man har en uddannelse. Mere en 9 ud af 10 kontanthjælpsmodtagere har ikke en kompetencegivende uddannelse. Personer med uddannelse har mindre risiko for at være på langvarig offentlig forsørgelse. Forældrebaggrund har stor betydning for, om man får en uddannelse. Hver tiende, der falder fra en uddannelse overgår til kontanthjælp. Antallet af unge på kontanthjælp kan reduceres, hvis frafaldet begrænses. 19-09-2016 Konklusioner hentet fra ”Unges uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet”, Beskæftigelsesministeriet Side 3

4 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Profilfigur 2009

5 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ 25-34-årige med mindst en ungdomsuddannelse, 2007 KER10

6 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Danske unge bliver sent færdige! KER10 25 år eller yngre ved færdiggørelse, 2007

7 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Bruttonationalprodukt i OECD-landende KER 10 BNP pr. Indbygger 2008

8 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Produktivitetsvækst 98-08 KER 10

9 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ 19-09-2016 Anm.: Databrud fra 2003 til 2004. Før 2004 vedrører personer fra 15 år og opefter. Kilde: Specialkørsel fra Danmarks Statistik (RAS), DREAM (2008) og DA. Side 9 Ændring i arbejdsstyrkens uddannelsesbaggrund Antal personer i arbejdsstyrken, 16 år og derover, 1.000 personer

10 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Centrale aftaler mv. i OO’erne Globaliseringsrådet (Preislerudvalget, Østerlundudvalget), 2004 - 2006 Fremgang, fornyelse og tryghed, 2006 Aftale om fremtidens velstand og investeringer i fremtiden, 2006 Opfølgning på velfærdsaftalen, 2008 Aftale om flere unge i uddannelse og job (Ungepakke II), 2009 Opsigelse af velfærdsaftalen, 2011 Valg til Folketinget, 2011 Evaluering af Ungepakke II, 2012 19-09-2016 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 10

11 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Evaluering af Ungepakke II 19-09-2016 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 11

12 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Hvad er Ungepakke II? Initiativ 1: Alle 15-17-årige skal følge uddannelsesplanen, og kommunerne skal følge op herpå Initiativ 2: Vurdering af den unges uddannelsesparathed Initiativ 3: Overgang til ungdomsuddannelserne Initiativ 4: Etablering af kommunale tilbud for 15-17-årige Initiativ 5: Nye muligheder for 10. klasse Initiativ 6: Bortfald af krav om anvendelse af introduktionskurser, nedsat obligatorisk brobygning i 10. klasse, bortfald af krav om vejledning i 6. klasse og genetablering af muligheden for erhvervspraktik i 8. klasse Initiativ 7: Etablering af e-vejledning Initiativ 8: Udvikling og drift af system til samkøring af data (Ungedatabasen) Initiativ 9: Målretning af ressourcer til institutionernes indsats for frafaldstruede Initiativ 10: Fleksible eud-forløb (eux) Initiativ 11: Produktionsskolebaseret lærlingeuddannelse Initiativ 12: Den lokale implementering

13 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Evaluering af Ungepakke II Evalueringen gennemføres for at give forligskredsen et solidt grundlag for at tage stilling til, om hvert af de 12 initiativer efter 2012 skal fortsætte uændret, justeres eller lukkes ned. Overordnede evalueringsspøgsmål: Er initiativerne implementeret som forudsat? Er de implementeret og forankret organisatorisk på den mest hensigtsmæssige måde? Vurderes initiativerne brugbare og relevante? Vurderes initiativerne at have effekt? Hvordan er samspillet mellem initiativerne?

14 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Evaluering… hvordan? Evaluering skal være afsluttet medio 2012 ad finanslovsforhandlingerne 2013 Konsortium: Pluss Leadership, Epinion og Center for Ungdomsforskning Der indsamles 5 typer data: Registerdata fra ungedatabasen, optagelse.dk, m.v. Aktør-survey 2 unge-surveys Unge, der ikke er i gang Unge i 9./10. klasse – uddannelsesparathed Casesudier – 6 udvalgte kommuner: Odense, Frederikshavn, Køge, Kalundborg, Ishøj og Tønder Dokumentstudier Første delrapporter til efteråret 2011 Uddannelsesparathed Fastholdelsesarbejdet 19-09-2016 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 14

15 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Evaluerinmgsudfordringer! Tidshorisonten: ¾ - 1½ år Implementeringsfase Kun én ‘overgang’ (sommeren 2011) ‘Forandringskilderne’: De 12 initiativer (interventionerne) Andre initiativer og tiltag Samfundsøkonomisk udvikling Kompleksiteten: Mange initiativer Mange aktører Svær målgruppe

16 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Eksempel på Ungedatabasetræk 19-09-2016 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 16

17 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Uddannelsesparathed! 19-09-2016 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 17

18 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Uddannelsesparatheds- vurderinger Vurderet ikke-parat i forhold til antallet af unge der søger EUD og GYM Albertslund 12,8% Ishøj 12,3% Ringsted 11,7% Roskilde 10,8% Brøndby 10,3% København 9,9% Middelfart 1,9% Varde 0,8% Glostrup 0,0% Samsø 0,0%, Læsø 0,0%Fanø 0,0%, Ærø 0,0%

19 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Tilmelding til ungdomsuddannelserne 2011


Download ppt "Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google