Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den fortsatte implementering af hf-reformen Evaluering af reformimplementeringen i 2-årigt hf, hf-fagpakke og hf-enkeltfag Peter Henrik Raae og Torben.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den fortsatte implementering af hf-reformen Evaluering af reformimplementeringen i 2-årigt hf, hf-fagpakke og hf-enkeltfag Peter Henrik Raae og Torben."— Præsentationens transcript:

1 Den fortsatte implementering af hf-reformen Evaluering af reformimplementeringen i 2-årigt hf, hf-fagpakke og hf-enkeltfag Peter Henrik Raae og Torben Spanget Christensen, IFPR

2 1.Kort om metoden 2.Hvad evaluerer vi? 3.Hvad har vi fundet? 1.De tre obligatoriske fællesfag 2.Det studiekompetenceunderstøttende system 4.Om reformer og forandring 2Peter Henrik Raae, IFPR

3 1. Kort om metoden

4 Virkningsevaluering Ikke resultatet, men: hvordan arbejder de professionelle med realisering af mål og intentioner: – hvilke forestillinger ligger til grund for, at en bestemt indsats vil virke? – hvordan udmøntes indsatsen i komponenter? – hvordan arbejdes med komponenterne? – hvordan vurderer man virkningen? 4Peter Henrik Raae, IFPR

5 Fagundervisningens programteori Peter Henrik Raae, IFPR5 at arbejde med fagets mål at understøtte udviklingen af studiekompentece Gennem fagundervisningen: at bidrage med overfaglige kompetencer til de studieunderstøttende komponenter forståelse af faglige mål forbedret faglig læring forandring af læringskapacitet forståelse af fællesfaglighed og faglig transfer forbedret generel studiekompetence lærerens domæne kursistens domæne

6 Den to-sporede hf-faglighed Fagundervisningssystem: Fag og faggrupper Studiekompetenceunderstøttende system: Intro, værksted, tutor - en ny praksis for kommunikation og koordination intro til/opfølgning af undervisningens aktivitetsformer træning i selvbekrivelse 6Peter Henrik Raae, IFPR

7 2. Hvad evaluerer vi?

8 Evalueringens ’fokalpunkter’ Kursernes arbejde med de nye bestemmelser for da, eng og mat de studieunderstøttende elementer (intro, værksted, tutor) koordinering af progression gennem uddannelsen studieaktivitetsbestemmelserne evalueringskravene eksamens- og prøveformer ledelseshåndtering af implementeringen 8Peter Henrik Raae, IFPR

9 Nyt i 2009-evalueringen De obligatoriske fællesfag da, eng, mat Ud over 2-årigt hf på gymnasiale institutioner: 2-årigt hf på VUC, hf-fagpakke og hf-enkeltfag 9Peter Henrik Raae, IFPR

10 3. Hvad har vi fundet? a. De obligatoriske fællesfag dansk, engelsk og matematik

11 Den nye hf-faglighed – set fra fagene Den nye hf-faglighed Kompetence- og anvendelsesorientering Didaktiske valg: Kursistinddragende arbejdsformer Progressionsplanlægning Faglige spor: da, eng, mat Studiekompetence- understøttende spor: intro, værksted, tutor ? 11Peter Henrik Raae, IFPR

12 Meget uenig Noget uenig NeutralNoget enig Meget enig Kursisterne opnår i højere grad en række tværfaglige kompetencer efter reformen hf-ehf-fagphf-2 VUC hf-2 Efter reformen tilrettelægges min undervisning i højere grad med vægt på kursistinddragende arbejdsformer hf-fagp VUC, hf-2 VUC hf-e hf-2 Efter reformen arbejder jeg mere med at tilrettelægge progressionen i arbejdsformerne hf-2, hf- 2 VUC, hf-2 hf-fagp Også før reformen arbejdede jeg meget med kursistinddragende arbejdsformer, så reformen har ikke ændret så meget hf-e, hf-fagp, hf-2 VUC, hf-2 Også før reformen arbejdede jeg meget med tilrettelæggelse af progressionen i arbejdsformerne, så reformen har ikke ændret så meget hf-e, hf-fagp, hf-2 VUC, hf-2 12Peter Henrik Raae, IFPR

13 Interview med da-, eng-, mat-lærere – gennemgående træk Det er de fagligt-indholdsmæssige ændringer, man har heftet sig ved Ingen større ændringer angående valg af undervisningens aktivitetsformer ” Det kan jeg ikke sige noget fornuftigt om. Ikke på anden måde, end at der jo nu indgår meget mere sproglig undervisning i dans. - Men hvad med dansk og fx træningen af kursisten frem til synops og projekter? Jamen, så tror jeg hellere, du skal ha’ fat i værksteds-lærerne. Dem er jeg tilfældigvis ikke blandt i øjeblikket.” 13Peter Henrik Raae, IFPR

14 b. Den studieunderstøttende strukturer: Intro, værksted og tutor

15 Den nye hf-faglighed – set fra det studiekompetence-understøttende Den nye hf-faglighed Kompetence- og anvendelsesorientering Didaktiske valg: Kursistinddragende arbejdsformer Progressionsplanlægning Faglige spor: da, eng, mat Studiekompetence- understøttende spor: intro, værksted, tutor ? 15Peter Henrik Raae, IFPR

16 Introduktionskurset + Stor udbredelse – også ud over lovkrav Der eksperimenteres stadig – især på VUC Vurderes meningsfuldt – men relaterer sig ikke til den store forekomst af personlige og sociale problemer - Mht hf-fagligheden: Uklart perspektiv – sammenhængen med undervisningen i øvrigt? – kursistens studiemæssige selvbeskrivelse (studiebog og tutoropfølgning)? 16Peter Henrik Raae, IFPR

17 Værksted + Stor udbredelse – også ud over lovkrav Vurderes meningsfuldt - For tilfældig planlægning (placering, anvendte lærerkvalifikationer) Hf-fagligheden: Diffust perspektiv – for løs sammenhæng m. undervisning, – uklart bidrag til den samlede progression 17Peter Henrik Raae, IFPR

18 Tutorordning + Er implementeret i forventeligt omfang Vurderes at være et plus for uddannelsen Kursisterne gennemgående relativt glade for ordningen - Den sammenbindende funktion et problem Stor uenighed om fokus og for stor varians i praksis For mekanisk/udifferentieret tilrettelæggelse 18Peter Henrik Raae, IFPR

19 Lærerbedømmelse af udvalgte delelementer i tutorordningen: Det sammenhængsskabende Virker dårligt I nogen grad dårligt Uafklaret Nogen- lunde Virker godt Tutorsamtaler og værksted Hf-e, hf- fagp, hf-2, hf-e VUC Tutorsamtaler og fag og faggrupper Hf-2 VUCHf-2Hf-eHf-fagp Information fra tutor til faglærere Hf-e, hf-fagp, hf-2VUC, hf-2 Information fra faglærere til tutor Hf-e, hf-2 VUC, hf-2 Hf-fagp 19Peter Henrik Raae, IFPR

20 Lærerbedømmelse af udvalgte delelementer i tutorordningen: Generelt Virker dårligt I nogen grad dårligt UafklaretNogenlundeVirker godt Kursisters selvstændige overvejelser Hf-2 VUC Hf-e, hf-fagp, hf-2 Samtalernes virkning på mulighed for gennemførelse Hf-2 VUCHf-e, hf-2Hf-fagp 20Peter Henrik Raae, IFPR

21 Sammenfattende iagttagelser og konklusioner henvendt på kurserne Implementeringen er fortløbende Meget stor varians i den pædagogisk-udviklingsmæssige ressource (indhold, tid, organisatorisk forankring) Relativ ringe forståelse for sammenhæng mellem kompetenceudvikling og den fortsatte reform-implementering hvad angår – tilbagemeldingssystemer generelt (ledelsen) – den ny hf-fagligheds dobbeltspor specifikt (samarbejds- og kommunikationskulturen – lærerne og ledelsen) 21Peter Henrik Raae, IFPR

22 Sammenfattende iagttagelser og konklusioner henvendt på ministeriet Læreplaner for fagene støtter kun i varierende grad den nye hf-faglighed mht. – tydeliggørelse hf-faglighedens dobbeltspor – tydeliggørelse af det kommunikative element i alle fag Danskfagets timeforøgelse er ikke tilstrækkeligt udnyttet i relation til – hf-fagligheden – dansklærernes forventelige kompetencer Tutors tid – kan den differentieres? Hvordan kan det kompetenceunderstøttende system integreres i hf-e? 22Peter Henrik Raae, IFPR

23 4. Reformer og forandring Reformer – brud eller kontinuitet? Peter Henrik Raae, IFPR23

24 Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet 24 Viden om implementering af komplekse reformer Man bør generelt regne med en tidshorisont på mindst 5-10 år inden man kan – drage nogenlunde sikre konklusioner om et programs virkninger – vurdere omfanget af den læring, der knytter sig til programmet. Paul A. Sabatier(1986): What Can We Learn from Implementation Research?

25 Peter Henrik Raae, IFPR25 Rutine og mening Lærere [og læs: ledere] har veletablerede praksisser som kan lede deres liv i klassen [og i ledelsen] og som betyder, at deres job bliver gjort og som siger noget om hvem læreren [lederen] er og om betydningen af, hvad der bliver gjort. Rutiner rummer mening. De udtrykker ting. De er mere komplekse end vi tror. John Olson (1992): Understanding Teaching. Beyond Expertise. Mine tilføjelser

26 Peter Henrik Raae, IFPR26 m. udgangspkt. i Pasquale Gagliardi (1986): The creation and change of organizational culture bevidste strategi intuitiv praksisstrategi primære strategi basale anta- gelser Tilsyneladende eller inkrementelle ændringer?

27 Peter Henrik Raae, IFPR27 m. udgangspkt. i Pasquale Gagliardi (1986): The creation and change of organizational culture bevidste strategi intuitive praksisstrategi primære strategi basale anta- gelser Tilsyneladende eller inkrementelle ændringer?

28 Meget uenig < 2.8 Noget uenig 2,8-3,0 Neutral 3,0 Noget enig 3,0-3,2 Meget enig >3,2 Kursisterne opnår i højere grad en række tværfaglige kompetencer efter reformen hf-ehf-fagphf-2 VUC hf-2 Efter reformen tilrettelægges min undervisning i højere grad med vægt på kursistinddragende arbejdsformer hf-fagp VUC, hf-2 VUC hf-e hf-2 Efter reformen arbejder jeg mere med at tilrettelægge progressionen i arbejdsformerne hf-2, hf-2 VUC, hf- 2 hf-fagp Også før reformen arbejdede jeg meget med kursistinddragende arbejdsformer, så reformen har ikke ændret så meget hf-e, hf- fagp, hf-2 VUC, hf-2 Også før reformen arbejdede jeg meget med tilrettelæggelse af progressionen i arbejdsformerne, så reformen har ikke ændret så meget hf-e, hf- fagp, hf-2 VUC, hf-2 28Peter Henrik Raae, IFPR Vægtet gennemsnit på en skala fra 1 (=slet ikke) til 5 (= i meget høj grad) hf-fagp Efter reformen tilrettelægges min undervisning i højere grad med vægt på kursistinddragende arbejdsformer 2,7 (1,2) (N= 56)

29 Peter Henrik Raae, IFPR29 Den helhedsskabende praksis Fag Proces ’Min form’ Kursister Organisation Lærer-/lederpersonen

30 Usikkerhed og håndtering Uklare præferencer Sikkerhed om udfaldStor usikkerhed om udfald Rationelle beslutninger Kaos Pragmatiske løsninger Intuition Brainstorming Enighed om præferencer Sikkerhed om udfald Fejlfinding m. Udgpkt i Zimmermann 2001 30Peter Henrik Raae, IFPR

31 Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet 31 Viden om implementering af komplekse reformer Man bør generelt regne med en tidshorisont på mindst 5-10 år inden man kan – drage nogenlunde sikre konklusioner om et programs virkninger – vurdere omfanget af den læring, der knytter sig til programmet. Paul A. Sabatier(1986): What Can We Learn from Implementation Research?


Download ppt "Den fortsatte implementering af hf-reformen Evaluering af reformimplementeringen i 2-årigt hf, hf-fagpakke og hf-enkeltfag Peter Henrik Raae og Torben."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google