Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afValdemar Thøgersen Redigeret for ca. et år siden
1
Mari Ruuhi Helle Viltoft Hans Christian Wolter 4. Jernbanepakke teknisk søjle 18. november 2014 Ny europæisk lovgivning
2
However beautiful the strategy, you should occasionally look at the result
3
Kommissionen tager initiativet Marts 2011:Hvidbogen for transport Transportsystem konkurrence og effektivt Sep. 2012:The Last Mile towards 4th Railway Package Jan. 2013:Fremlæggelse af forslaget Marts 2013:Forhandlinger i Rådet Juni 2014:Politisk enighed i Rådet Sep. 2014:Forberedelse af trilog
4
De første jernbanepakker 1. Jernbanepakke 2001 1. Rammebetingelser for markedsåbning 2. Åbning af godsmarkedet 3. Kapacitetstildeling og baneafgifter 2. Jernbanepakke 1. Oprettelse af et Europæisk Jernbaneagentur (ERA) 2. Sikkerhedsdirektiv. 3. Fælles sikkerhedscertifikater med en A-del og en B-del 4. Fuldstændig åbning af godsmarkedet 3. Jernbanepakke Åbning af passagermarkedet. Lokoførerdirektivet Passagerrettighedsforordningen
5
4. Pakke : Formål og midler Problemdriver Det grænseoverskridende samarbejde halter Formål Forbedre ledelsen af EUs jernbaneinfrastruktur Reducere de administrative og tekniske barrierer Midler Skabe ensartede forretningsbetingelser Forpligte infrastrukturforvalterne til samarbejde Reducere omkostninger og procedurer
6
Investering i vækst og beskæftigelse Stabilisering af jernbaneandelen Brug af uudnyttet infrastruktur Skabelse af trans-europæisk korridornetværk Hvad går Kommissionen efter?
7
Forventede konsekvenser af hele pakken Nye forpligtelser for Banedanmark for international trafik Markant styrkelse af jernbaneagenturets arbejdsområde Flere opgaver for Tilsynsorganer (Regulatory Bodies)
8
Dansk position Godkendelsesprocedure skal give danske virksomheder adgang til fortsat at anvende den danske myndighed Ansvaret for agenturet skal beskrives udførligt Bemyndigelse af agenturet må ikke skabe barrierer og koste Bredt marked for rullende materiel og infrastruktur
9
Interoperabilitetsdirektivet – 4. jernbanepakke Sikkerhedskonference 2014
10
Interoperabilitetsdirektivet Det gældende interoperabilitetsdirektiv Formål Tilknyttede retsakter Omarbejdningen af interoperabilitetsdirektivet Fremsættelse januar 2013 Politisk enighed 5. juni 2014 Status i forhandlingerne
11
Interoperabilitetsdirektivet Nye bestemmelser Definitioner Nyt koncept for køretøjsgodkendelser: Køretøjsomsætningstilladelse af ERA/nationale sikkerhedsmyndigheder Godkendelse af ERTMS
12
Interoperabilitetsdirektivet Ændrede bestemmelser - Anvendelsesområde - TSI’er: -Anvendelse af TSI’er på eksisterende systemer -Undtagelse fra TSI’er -Mangler ved TSI’er - Verifikation og overensstemmelsesvurderingsorganer (NoBo & DeBo) - Nationale regler
13
Interoperabilitetsdirektivet Forslag fra Europa-Parlamentet: Køretøjs- og ERTMS tilladelser udstedes af ERA ”Isolated networks” Valgfrihed i løbet af overgangsperioden (4 år) TSI’er udstedes som delegerede restakter
14
Jernbanesikkerhedsdirektivet – 4. jernbanepakke Sikkerhedskonference 2014
15
Jernbanesikkerhedsdirektivet Det gældende jernbanesikkerhedsdirektiv Formål Tilknyttede retsakter Omarbejdningen af jernbanesikkerhedsdirektivet Fremsættelse januar 2013 Politisk enighed 5. juni 2014 Status i forhandlingerne
16
Jernbanesikkerhedsdirektivet Ændringer i forhold til det gældende direktiv: Anvendelsesområdet Stramning mht. udstedelse af nationale regler EU sikkerhedscertifikater til jernbanevirksomheder Mulighed for udvidelse vedr. ECM Retsaktstyper – gennemførelsesretsakter eller delegerede retsakter Præciseringer og udvidelse af diverse bestemmelser vedr. bl.a. ansvarsområde, definitioner, NSA’ernes tilsynsopgave, m.v.
17
Jernbanesikkerhedsdirektivet Forslag fra Europa-Parlamentet: Ny procedure om ”just culture” Retsakt vedr. sikkerhedsledelsessystemet Infrastrukturforvalternes sikkerhedsgodkendelse Nye opgaver til sikkerhedsmyndighederne Kort overgangsperiode mht. udstedelse af sikkerhedscertifikater
18
Jernbaneagenturet - ERA Det nye jernbaneagentur
19
Helt ny agenturforordning Kommissionen vil: til agenturet overføre kompetence til: at udstede fælles sikkerhedscertifikater og “køretøjspas”. at udstede sikkerhedsgodkendelser til jernbanevirksomheder. at udøve mere kontrol med nationale regler og sikkerhedsmyndighederne (audit).
20
ERA – ny status Europæisk jernbanemyndighed Kommer til at ligne agenturet på luftfartsområdet, EASA Udstedelse af EU-sikkerhedscertifikater – grænseoverskridende trafik Udstedelse af tilladelser til at bringe køretøjer i omsætning (Indre Marked) Fælles godkendelse til ibrugtagning - ERTMS
21
Danmarks rolle under forhandlingerne Prioritering af rammerne for samarbejdsaftaler mellem agenturet og de nationale sikkerhedsmyndigheder Undgå bureaukrati og meromkostninger for virksomhederne
22
Hvad vil Europa-Parlamentet? Sikkerhedsmyndigheden fører tilsyn med overholdelsen af køre-hviletidsreglerne for lokomotivførerne Et fælles anonymt indberetningssystem Flere regler vedrørende certificering af togpersonale, der udfører sikkerhedsklassificerede funktioner
23
Hvad så nu? Processen startede i september 2012 Forhandlingerne i Rådet har kørt over fire formandskaber I oktober startede dialogen med Europa-Parlamentet Rådet arbejder nu med kompromisforslag Herefter trilog Parlament – Råd – Kommission Det lettiske formandskab står klar
25
Tak for nu khhæææ
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.