Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse."— Præsentationens transcript:

1 Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse

2 Det handler om elevernes læringsudbytte Teamsamarbejde Skoleledelse/pædagogisk ledelse malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk Elevernes læring

3 Min intention med workshoppen At inspirere jer til, hvordan synlig læring på forskellige måder kan indgå i hverdagen At eksemplificere konkrete værktøjer, der kan bruges i arbejdet med elevernes læring At facilitere et rum, hvor I får diskuteret og afgrænset ønsker og handlinger for udviklingen i jeres organisation At inspirere jer med en proces, der kan bruges sammen med eget personale/kollegaer malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

4 Fælles mål - fra mål for undervisningen til mål for elevernes læring malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

5 Tydelige målLæremidler, opgaver/aktiviteter, organisering af undervisningen Evaluering, Vidensprodukter Feedback Styrke mundtligheden Eleverne skal kunne Fortælle om egen hverdag på tysk i x antal minutter Kunne anvende mindst x antal nye gloser Have kendskab til tysk kultur Identificere og beskrive kendetegn v tysk kultur Sammenligne tysk og dansk kultur Analysere ligheder og forskelle på dansk og tysk kultur Freunde – et undervisningsmateriale Fokus på Cooperative Learning Træning gennem små skuespil Elevfremlæggelser efter tydelige kriterier Feedback af elevpanel Opstilling af egne læringsmål ------ Opgave med særligt fokus på dette. Gemmes i portfolio malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

6 Gitte Stamp Spilleregler i klassen malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

7 Mål og kriterier, som viser vej Mål:Kriterier: Jeg kan anvende forskellige hjælpemidler i matematik At jeg kan bruge linealen til at sætte streger under facit. At jeg kan bruge linealen til at måle afstande. At jeg kan bruge min vinkelmåler, når jeg måler vinkler. At jeg kan bruge passeren til at tegne cirkler med. malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

8 At kunne alle bogstaverne i alfabetet – Tegn: at jeg kende bogstavernes navn, lyd og tegn At kunne skrive de små og store bogstaver, så de er pæne og læselige – Tegn: at bogstaverne har den rigtige form – At bogstaverne har den rigtige højde – At jeg kan skrive både de store og de små bogstavers form og højde rigtigt i skrivehuset At blive en bedre forfatter – Tegn: at jeg har skrevet noget, jeg selv er glad for og som betyder noget for mig At blive bedre til at læse – At jeg kan læse uden hjælp eller med hjælp fra makker Anni Hensel Kragelundskolen malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

9 Giv eleverne mulighed for at ’skrive sig ind i undervisningen’ med egne mål Hvor skal jeg hen? Hvor er jeg nu? Hvad er næste skridt? Hvordan skal jeg komme derhen? Mundtligt Skriftligt malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

10

11 3 måltaksonomier Lav målopfyldelse Mellem målopfyldelse Høj målopfyldelse malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

12 Reflektere, vurdere og konkludere Diskutere Forklare årsager Perspektivere Analysere, fortolke og anvende Afprøve, bruge, vælge, skelne, frembringe, behandle Har kendskab til/kan forstå Har viden om, kan genkende, kan nævne, kan definere, kan formidle malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

13 Differentierede læringsmål, navneord 2. kl.: Lav Kunne remse Kunne finde og skrive navneord Kendeord (en/et) Middel Kunne bøje navneord i ental og flertal Høj Kunne bøje i ubestemt/bestemt Kunne sammenligne og skelne mellem andre ordklasser (udsagnsord og tillægsord) malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

14 Lisbet Nørgaard

15 Måltaksonomier malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk Synliggør målene – hvor skal vi hen? Status af den enkelte elev – hvor er jeg nu? Fremadrettet – hvad er næste skridt? Differentierede mål så alle kan lykkes i den samme undervisning

16 www.dafolo.dk/dengode malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

17

18

19 Refleksionsbrev Navn:__________________Dato: __________________ Du skal fortælle, hvordan det er gået med at nå målene i forbindelse med emnet om tysk kultur. Tænk tilbage på din feedback fra fremlæggelsen: Hvad var dine egne mål? Hvordan forberedte du dig på opgaven? Hvad lykkedes godt for dig? Hvad har du ellers lært om emnet? Arbejdsindsats Hvordan har du været tilfreds med de egen indsats – fx har du deltaget aktivt i timerne, øvet dig derhjemme, hjulpet andre… Nye mål: Hvad vil du i det næste stykke tid sætte fokus på – hvad er vigtigt for dig at blive bedre til? _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _______________________________________________________________ _________________________ malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

20 www.dafolo.dk/dengode malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

21

22 Elevsamtalen Hvor skal jeg hen? Hvor er jeg nu? Hvad er næste skridt? Hvordan skal jeg komme derhen? Målark + data malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

23 Mindmap – det ideelle billede af synlig læring i organisationen 5 min. Individuel refleksion på post-its: Brug dine erfaringer, din viden og din inspiration. Hvordan ser det ideelle billede af synlig læring ud? 15 min. Del dine visioner med teamet og sorter ideerne på en samlet mindmap. 5 min: Besøg de øvrige grupper og lad dig inspirere af deres mindmap Noter for dig selv de vigtigste pointer: Hvordan drømmer jeg om, at synlig læring kommer til udtryk i min organisation? 15 min. walk and talk Interview hinanden i forhold til jeres skole: Hvad drømmer jeg om? Hvor er vi lige nu? Hvad vil være næste skridt? 10 min. Hurtigskrivning: konkret handlingsplan: Hvad er det vigtigste at gå hjem at arbejde med i din organisation? Hvilke handlinger lægger det op til? 10 min: feedback: Stand–up–hand up–pair up? Formålet med workshoppen er at skabe et idealbillede af arbejdet med synlig læring samt få inspiration og ideer til indsatser på egen skole

24 Interviewguide Hvordan drømmer du om, at arbejdet med synlig læring ser ud i din organisation? Hvor vil det for dig være vigtigst at sætte ind? Hvordan ser praksis ud nu? Hvilke konkrete handlinger ser du, der skal til for at understøtte arbejdet med synlig læring? Hvori vil forandringen bestå for medarbejderne? Hvad tror du, det vil betyde? malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk


Download ppt "Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google