Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Flemming Smedegaard Velkommen til BA-projektseminar International Virksomhedskommunikation 29. oktober 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Flemming Smedegaard Velkommen til BA-projektseminar International Virksomhedskommunikation 29. oktober 2015."— Præsentationens transcript:

1 Flemming Smedegaard Velkommen til BA-projektseminar International Virksomhedskommunikation 29. oktober 2015

2 Program 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9. Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

3 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9. Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

4 Hvad kan BA-projektet skrives i? BA-projektet skrives inden for det ene af uddannelsens to spor eller som en kombination af de to spor, dvs. -IVK i to fremmedsprog: BA-projektet skrives inden for et af fremmedsprogene eller som en kombination -IVK i et fremmedspog og medier: BA-projektet skrives inden for det valgte fremmedsprog eller inden for medier eller som en kombination mellem de to dele -IVK i et fremmedsprog og kommunikation: BA-projektet skrives inden for det valgte fremmedsprog eller inden for kommunikation eller som en kombination På arabisk og kommunikation skal der skrives to BA-projekter, nemlig et projekt i arabisk og et projekt i kommunikation.

5 Eksamensbestemmelser (1) Prøveform: BA-projekt med mundtligt forsvar. Vægtning: 15 ECTS, dvs. beregnet til 420 timers arbejde! Sideomfang pr. studerende: 20-25 normalsider a 2400 anslag pr. studerende inkl. noter, ekskl. resumé, indholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle bilag. Ved to studerende fordobles sidetallet, ved tre studerende tredobles det Resumé (abstract): sideomfang pr. studerende: Ca. 1 normalside placeres forrest i projektet. Bidrag fra flere studerende: Mulig. Maks. 3 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af projektet. Der gives individuel bedømmelse. Flemming Smedegaard

6 Eksamensbestemmelser (2) Sprog: Skrives BA-projektet inden for fremmedsproget, skrives det normalt på fremmedsproget. Skrives BA-projektet inden for medier eller kommunikation, skrives det normalt på dansk. Det endelige sprogvalg aftales med vejleder. Sprog, resumé: Skrives projektet på fremmedsproget, skrives resumeet på dansk, og skrives projektet på dansk, skrives resumeet på et fremmedsprog. Alle projekter skal udover en titel på projektets sprog have en titel på engelsk – begge titler skal fremgå af projektets forside. Flemming Smedegaard

7 Eksamensbestemmelser (3) Efter aflevering af det skriftlige BA-projekt forsvares projektet ved et mundtligt forsvar, hvor den studerende indleder eksaminationen med et oplæg af maks. 10 minutters varighed efterfulgt af en faglig dialog mellem eksaminator, censor og den studerende om specialet. Der gives ud fra et helhedsindtryk én samlet karakter for det skriftlige projekt og det mundtlige forsvar. Karakteren fastsættes umiddelbart efter det mundtlige forsvar. Varighed:30 minutter pr. studerende inkl. censur Forberedelse:Ingen Sprog:Normalt samme sprog som det skriftlige projekt Censur:Ekstern Bedømmelse:7-trinsskala Flemming Smedegaard

8 Målbeskrivelse Ved udarbejdelsen af projektet skal den studerende dokumentere evne til inden for et selvdefineret emne –at behandle et afgrænset fagligt problem inden for uddannelsens fagområde –at skaffe sig overblik over et afgrænset problem og opstille en problemformulering –at indsamle og bearbejde relevant materiale –at analysere det studerede emne –at fremstille det som en samlet logisk helhed –at kunne anvende et fejlfrit og nuanceret sprog, der udviser sikkerhed inden for morfologi, syntaks, semantik og pragmatik. Flemming Smedegaard

9 Bedømmelseskriterier Under hensyntagen til karakterbekendtgørelsen, eksa- mensformen og niveauet på bacheloruddannelsens 6. semester lægges der vægt på, i hvilken grad den stude- rendes præstation lever op til ovennævnte målbeskrivelse. Der lægges i bedømmelsen endvidere vægt på, i hvilken grad den studerende behersker de generelle kompetencer, der er beskrevet i § 1, særligt pkt. 1-5, 7-9, 12, 13, 15 og 16. Flemming Smedegaard

10 Generelle kompetencemål (1) Den studerende skal 1.kunne afgrænse og definere et fagligt problem 2.kunne undersøge, analysere og løse faglige problemer ved hjælp af relevante faglige teorier og metoder 3.kunne systematisere kompleks viden og data samt udvælge og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet 4.have en præcis og konsekvent begrebsanvendelse 5.kunne argumentere på et holdbart videnskabeligt grundlag 6.kunne indgå i en faglig dialog 7.have et klart fokus og sammenhæng i løsning af opgaver 8.tage kritisk stilling til benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi Flemming Smedegaard

11 Generelle kompetencemål (2) 9 anvende et sprog – skriftligt og/eller mundtligt – der er emneorien-teret, præcist og korrekt 10formidle et fagligt stof, således at det bliver relevant og forståeligt for forskellige målgrupper 11kunne indgå i et samarbejde, herunder kunne modtage kritik af eget arbejde og give konstruktiv kritik til andre 12 kunne arbejde selvstændigt, disciplineret, struktureret og målrettet, herunder også kunne overholde deadlines og formalia 13 anvende IT som et redskab i forbindelse med såvel informationssøgning som mundtlig og skriftlig formidling 14 kunne forstå og anvende faglige tekster på engelsk og på de skandinaviske sprog 15 kunne formulere sig nuanceret korrekt om faglige emner 15 kunne anvende internetbaserede databaser, anvende en for emnet relevant litteratursøgning, begrunde anvendelsen af den udvalgte litteratur samt dokumentere denne. Flemming Smedegaard

12 Karakterskalaen (1) 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af målene med ingen eller få uvæsentlige mangler. 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af målene med nogle mindre væsentlige mangler. 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyl- delse af målene med en del mangler.

13 Flemming Smedegaard Karakterskalaen (2) 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af målene med adskillige væsentlige mangler. 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstre- rer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af målene. 00 gives for den utilstrækkelige præstation,der ikke demon- strerer en acceptabel grad af opfyldelse af målene. -3 gives for den helt uacceptable præstation.

14 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9.Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

15 Tilmelding Tilmeldingsblanket, som vil forefindes under BA-projekt under din uddannelse på hjemmesiden, skal senest 15. november 2015 sendes til IVK-sek@sdu.dkIVK-sek@sdu.dk På tilmeldingsblanketten skal du anføre: - Hvilket af dine to spor, du vil skrive BA-projekt i - Hvilket emne du vil skrive om - Ønske til to mulige vejledere Herudover skal du på selvbetjeningen fagtilmelde dig BA-projekt- skrivning i den normale tilmeldingsperiode 20 - 30. november. Du får ca. 1. december besked om, hvilken vejleder du har fået tildelt.

16 Frister og tidspunkter Afleveringsfristen bliver medio maj 2016 og mundtlige forsvar medio/ultimo juni 2016. Vi holder BA-dimission torsdag 30. juni 2016 kl. 14, så få din familie til at reservere datoen allerede nu! Hvis du ikke består BA-projektet i juni måned, skal du til reeksamen i august. Du kan ikke starte på en kandidatuddannelse, før dit BA- projekt er bestået. Det rigtige gode råd: Aflever til tiden! Flemming Smedegaard

17 Muligheder for undtagelser fra tidsplan Hvis du er bagud med fag, så du kan opfylde 30 ECTS tilmeldings- kravet for forårssemestret uden at skulle tilmelde dig BA-projekt. Der kan søges dispensation fra tilmeldingskravet pga. barsel, langvarig sygdom e.l. Der kan søges forlængelse af afleveringsfristen pga. usædvanlige forhold (sygdom hos en selv eller nærmeste familie e.l.). Usæd- vanlige forhold skal altid dokumenteres. Tidspres, problemer med dataindsamling, samarbejdsproblemer med ekstern partner etc. er ikke et ekstraordinært eller usædvanligt forhold. Flemming Smedegaard

18 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9.Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

19 Vejledermuligheder Engelsk: Christina Clarson Meiland; Cindie Aaen Maagaard; Lene Dybbroe; Nina Nørgaard; Rasmus Nielsen; Sharon Millar; Steven Breunig Kommunikation: Anne-Christine Rosfeldt Lorentzen; Christian Mosbæk Johannessen; Christina Clarson Meiland; Søren Vigild Poulsen; Sune Vork Steffensen; Theo Jacob Van Leeuwen; Tine Lynfort Jensen Medier: Bo Kampmann Walther; Christian Mosbæk Johannessen; Henning Pryds; Lotte Nyboe; Rikke Schubart; Søren Vigild Poulsen; Theo Jacob Van Leeuwen Spansk: Anne Magnussen; Inge-Marie Nielsen; Uwe Kjær Nissen; Virginia Hvid Tysk: Alexandra Holsting; Klaus Geyer; Kristian Bruun Rasmussen Arabisk: Helle Lykke Nielsen; Jalal El Derbas; Omar Dhahir Flemming Smedegaard

20 Vejlederens allervigtigste opgave Vejlederens vigtigste opgaver er at sikre: - at du har defineret og afgrænset en faglig problem- stilling inden for rammerne af IVK-studiet - at BA-projektet er afgrænset og planlagt på en sådan måde, at det kan gennemføres inden for en rammerne af et halvt semesters arbejde.

21 Flemming Smedegaard Vejledning Sørg for fra starten af at etablere klare aftaler med din vejleder om vejledningssamarbejdet: - Hvor mange vejledninger kan du forvente? - Hvordan aftales vejledninger? - Gives der vejledning pr. telefon og pr e-mail? - Hvad skal du aflevere inden vejledningen og hvornår? - Hvor meget kan du forvente, at vejlederen vil læse?

22 Flemming Smedegaard Retningslinjer for vejledning Du har krav på 4 timers vejledning inden aflevering. De 4 timer omfatter: - selve vejledningen - vejlederens forhåndslæsning af afleverede materialer - svar på e-mails - andre former for kontakt Normalt kan man forvente 4 - 5 vejledningsmøder a 30 minutters varighed fordelt over semestret. Du kan forvente en reaktion på e-mails inden for 3 arbejdsdage (forudsat at vejlederen ikke er bortrejst eller er engageret i heldagsarrangementer på SDU). Det indgår ikke i vejledningen at give udtalelser eller tilsagn om karakterniveau.

23 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9.Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

24 Valg af BA-projektemne (1) Et BA-projekt er en undersøgelse af et fagligt problem ved hjælp af relevante teorier og metoder fra faget. De to mest afgørende punkter for et godt BA-projekt: –Du demonstrerer at beherske den akademiske arbejdsform. –Du udvikler/løser noget, der er fagligt interessant. Skal begge disse punkter opfyldes på en gang, kræver det en god afgrænsning. Der er mange projekter, der bliver kritiseret for at være for brede, mens det er yderst sjældent, at projekter kritiseres for at være for snævre.

25 Flemming Smedegaard Valg af BA-projektemne (2) Et BA-projekt drejer sig ikke om at vise alt, hvad du ved og kan, men om din evne til at selektere og løse et fagligt problem. Den gode projektidé er let at huske og kan forklares over for udenforstående på et par minutter. Et fagligt problem kan være både teoretisk, analytisk og empirisk, men skal i alle tilfælde undersøges ved hjælp af relevante faglige teorier og metoder. Vær opmærksom på evt. problemer mellem en opdragsgivers og universitetets krav.

26 Flemming Smedegaard Valg af BA-projektemne (3) Du har måske allerede valgt emne eller er startet overvejelserne. Emneområdet betyder imidlertid erfaringsmæssigt mindre, end de fleste tror. Når man først kommer i gang, viser de fleste emner sig yderst interessante. Det er derimod meget vigtigt, at du relativt hurtigt finder projektets idé (eksistensberettigelse). Hvad er projektets teoretiske/analytiske/empiriske pointe? Når du har en god historie at fortælle, bliver det hele meget lettere, og hvorfor også spilde både egen og andres tid på dårlige historier?

27 Flemming Smedegaard Projektet skal vise din virksomhedskommunikative faglighed Godkendelse af et BA-projekt er en optagelse i en ”faglig loge”, nemlig i logen af dem, der kan besmykke sig med det pågældende fags titel, fx bachelor i IVK. IVK er et bredt fag, som trækker på mange forskellige fagligheder, men det er ikke det samme, som at man kan gøre alt inden for fagets rammer. Uanset emne vurderes graden af teoretisk og metodisk refleksion altid meget højt ved bedømmelsen af et BA- projekt.

28 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9.Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

29 Hjælp til informationssøgning Du kan få hjælp i Syddansk Universitets læringszone. Biblioteket holder jævnligt særlige informationssøgningskurser for BA-projektstuderende. Ofte har de primo februar holdt særlige kurser for BA-projektstuderende på IVK. På kurset får du erfarne forskningsbibliotekarers hjælp til at søge den rette litteratur til netop dit speciale og lærer at søge i databaser og andre steder, du ikke kendte i forvejen. Jo bedre afgrænset dit emne er inden kurset, jo bedre kan bibliotekarerne hjælpe dig. Du kan også altid booke en bibliotekar til at hjælpe dig. Flemming Smedegaard

30 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9.Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

31 Akademisk opgaveskrivning Sproghandlinger/ytringsfunktioner i akademiske opgaver: BA-projekter skal:BA-projekter skal ikke: - argumentere- agitere - begrunde- anmelde - bevise- bekende - diskutere- belære - nuancere- causere - problematisere- formidle - undersøge- lovprise - vurdere- missionere - nedgøre - postulere - underholde

32 Flemming Smedegaard Kvaliteter ved det gode BA-projekt Det gode BA-projekt: 1.Har ét fokus og skaber sammenhæng 2.Postulerer ikke, men argumenterer 3.Har struktur og bruger metatekst 4.Transformerer viden frem for at genfortælle den 5.Præsenterer resultater, ikke processen 6.Har stof, der ligger højt på Blooms taksonomi

33 Flemming Smedegaard 1. Har ét fokus og skaber sammenhæng Et snævert fokus – hellere meget belæg for et lille tema end et stort tema med lidt belæg – og en klar rød tråd uden afstikkere. Dvs. det modsatte af typiske Tv-nyhedsudsendel- ser.

34 Flemming Smedegaard 2. Postulerer ikke, men argumenterer Dårlige BA-projekter er primært postulerende, gode BA-projekter er primært argumenterende. Skelner klart mellem påstande, belæg (grundene for påstandene) og hjemmel (den gyldighed eller vægt, som grundene har). Henter sit belæg og sit hjemmel i teori eller i teoretiske funderet analyse og refleksion. Det er ikke akademisk at hente sit belæg i almen viden og ordsprog.

35 Flemming Smedegaard Videnskabelig argumentation Videnskabeligt acceptable belæg er fx: faglige autoriteters udsagn, fx teorier eller definitioner andres undersøgelser, fx analyser, interviews og statistik egne undersøgelser, fx analyser, interviews og statistik Følgende er derimod ikke acceptable belæg: mener, synes og tror uredelig brug af teorier, undersøgelser, statistikker osv.

36 Flemming Smedegaard 3. Har struktur og bruger metatekst Metatekst betyder strukturmarkering, dvs. at man gør meget du af at begrunde overfor læseren, hvad hver enkelt del af teksten skal med for. Strukturen skal ikke blot være der på et meta- plan, men også mellem de enkelte sætninger. Dvs. kohæsion og kohærens.

37 Flemming Smedegaard 4. Transformerer viden frem for at genfortælle den Dårlige projekter har det med at udøse alt, hvad man ved. Til gengæld har man ikke så meget man vil med det, man ved – andet end at vise, at man ved det. derfor bliver det i høj grad blot en gengivelse af, hvad andre mener uden noget egentligt mål hermed. I gode BA-projekter er der derimod foregået en transformation af viden: Der analyseres, tolkes og vurderes.

38 Flemming Smedegaard 5. Præsenterer resultater, ikke processen Du skal præsentere dine resultater på grundlag af en solid faglig argumentation. Vurderinger af typen ”det har været interessant at arbejde med…” er uinteressante i forhold til den akademiske genre, hvor det handler om at benytte en faglig argumentation. Det er kun den metodiske proces, der er interessant.

39 Flemming Smedegaard 6. Har meget stof, der ligger højt på Blooms taksonomi 6. Vurdering: Bedømme ud fra forskellige kriterier 5. Syntese: Kombinere og abstrahere 4. Analyse: Se system/ struktur/ principper, nedbryde i dele, skille ad 3. Anvendelse: Afprøve, bruge 2. Forståelse: Demonstrere, forklare med egne ord, fortolke 1. Viden: Skelne, genkende, gengive

40 Flemming Smedegaard Gode BA-projekter Bruger viden formålsbestemt Går i dybden med ét emne Handler om en relation mellem begreber Meget belæg og hjemmel for påstande Indordner hvert afsnit under hovedformål Angiver hvert afsnits indordning under hovedformål eksplicit v.h.a. metatekst Megen tekst befinder sig højt på Blooms taksonomi

41 Flemming Smedegaard Dårlige BA-projekter Refererer viden uden at bruge den til noget Går ikke i dybden, bringer mange emner på bane Savner enten belæg eller påstand Indordner ikke hvert afsnit under hovedformål Angiver ikke en sådan indordning eksplicit Megen tekst befinder sig lavt på Blooms taksonomi

42 Flemming Smedegaard Akademisk sprog 1.Emneorienteret 2.Klart, præcist, økonomisk 3.Skaber og støtter en klar struktur på såvel stofniveau som ordniveau 4.Korrekt

43 Flemming Smedegaard Emneorienteret Der skal være fokus på emnet og ikke på afsenderen. Sprogligt skal være sagligt og ikke præget af afsende- rens følelser eller imponatorord. Opgaven skal ganske vist rumme faglige begreber – men de faglige begreber er ikke et mål i sig selv. De skal ikke bruges til at imponere med. Du skal kun bruge de begreber, der hjælper dig med at belyse dit problem. Brugen af passiv sprogbrug vs. –Brug passivkonstruktioner, hvor man vil fremhæve generelle fremgangsmåder. –Brug aktive verber og jeg, når man skriver om de handlinger, som du har foretaget i forbindelse med din undersøgelse, dvs. jeg anvender, jeg udvælger, jeg foreslår, jeg konkluderer, jeg argumenterer for, jeg viser osv. – men ikke jeg synes!

44 Flemming Smedegaard Klart, præcist, økonomisk Skarpe definitioner Klar og entydig brug af begreber Fjernelse af fyldord

45 Flemming Smedegaard Klarhed på stofniveau –Kun relevant stof er med –Vægtning efter vigtighed –Gennemtænkt rækkefølge –Klar blokinddeling af teksten ved hjælp af afsnitsinddeling og overskrifter –Forbundne blokke står sammen –Brug af metatekst (sproglige signaler) –Overordning og underordning markeret –Blokkenes indbyrdes funktion markeret

46 Flemming Smedegaard Klarhed på ordniveau –Klar sætningsbygning –Brug af visuelle/ typografiske signaler –Samme ord for samme ting –Fremhævelse af det vigtige –Kursiv –Mellemrubrikker

47 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9.Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

48 Hovedafsnit og serviceafsnit En universitetsopgave består af hhv. hovedafsnit og serviceafsnit. I hovedafsnittene står det egentlige faglige indhold. Serviceafsnittene har til formål at gøre det lettere for læseren at bruge hovedafsnittets faglige indhold. Serviceafsnit er de afsnit, der hjælper læseren med: –overblik (fx indholdsfortegnelse, abstrakt/ resumé) –identifikation (fx forside) –dokumentation (fx kilde- og litteraturfortegnelse, bilag, noter) –orientering og brug (fx forord, indledning, konklusion) –opslag og henvisning (fx indholdsfortegnelse)

49 Flemming Smedegaard Serviceafsnit i et BA-projekt Før hovedafsnit: forside indholdsfortegnelse evt. forord resumé indledning med problemformulering I hovedafsnit: noter (løbende noter vs. fodnoter) Efter hovedafsnit: konklusion kilde- og litteraturfortegnelse bilag

50 Flemming Smedegaard Indholdsfortegnelser Indholdsfortegnelse: er et redskab til at slå op i er overblik over indholdets omfang er indtryk af opbygningen af teksten Når man skal lave en indholdsfortegnelse, skal man: finde ud af, hvor detaljeret indholdsfortegnelsen skal være vælge en praktisk opstilling og typografisk udformning Indholdsfortegnelsen skal afspejle dispositionen: Det er vigtigt, ar der er overensstemmelse mellem afsnitsbeteg- nelserne i indholdsfortegnelsen og overskrifterne i selve teksten – både i ordlyd og typografisk. Overskrifter – ikke for mange typer overskrifter og ikke for mange decimaler.

51 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9.Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

52 Dokumentation Noter Litteraturnoter i løbende tekst. Forklaringsnoter som fodnoter. Citater Korte citater (under en linje) sættes i citationstegn i løbende tekst. Længere citater markeres typografisk ved linjeoverspring og indrykning. Citater skal altid være en ordret gengivelse. Kilde- og litteraturfortegnelse har som formål: dokumentere brug af kilderne. lette informationssøgning for læserne.

53 APA-systemet (1) Du skal anvende et anerkendt referencesystem i dit BA-projekt. Vi anbefaler APA-systemet.. Hovedformålet med referencesystemet er at skabe mulighed for identifikation og genfinding af kilder mv., samt at forhindre snyd og plagiering. Ifølge APA bør man hver gang, man refererer til andres teorier og værker angive i sin tekst, hvor man har den fremstillede viden fra. Man skal således altid kreditere de kilder, man anvender ved at referere til dem. Flemming Smedegaard

54 APA-systemet (2) Udformningen af teksthenvisningerne skal hjælpe læseren til hurtigt at identificere forfatterens kilder i teksten, og til at kunne lokalisere kilderne via litteraturlisten. Det er derfor vigtigt, at alle de referencer man har henvist til i sin tekst også findes i litteraturlisten og vice versa. Det er vigtigt, at referencer og teksthenvisninger udformes konsekvent efter APA standard. Alle elementer i noteringen af referencen har betydning; rækkefølgen af de bibliografiske elementer, kommaer, mellemrum, punktummer osv. Se nærmere vejledning på hjemmesiden. Flemming Smedegaard

55 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9.Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

56 Kildebrug og referencer Læs folderen: Sådan undgår du at blive taget for eksamenssnyd! Flemming Smedegaard

57 1.Formelle krav til BA-projektet 2.Tilmelding til BA-projektskrivning 3.Vejledning 4.Valg af emne 5.Informationssøgning 6.Gode råd til akademisk opgaveskrivning 7.Afsnit i BA-projektet: Hoved- og serviceafsnit 8.Kildebrug og referencer 9. Undgå eksamenssnyd 10. BA-projektsynopsis Flemming Smedegaard

58 BA-projektsynopsis En BA-projektsynopsis bør indeholde: Den aktuelle problemformulering (for sådan en skal du have på et hvilket helst tidspunkt af projektskrivnin- gen, selv om den ofte ændres og specificeres flere gange undervejs). En foreløbig disposition (som efterhånden bliver mere og mere udbygget). Den aktuelle tidsplan (så både du selv og vejlederen ved, hvad de aktuelle planer er). En foreløbig bibliografi (som efterhånden også bliver mere og mere udbygget).

59 Flemming Smedegaard Husk i afslutningsfasen! Resumé på ca. 1side: - på dansk, hvis projektet er skrevet på fremmedsprog - på fremmedsprog, hvis projektet er skrevet på dansk Nøje referencer til alle benyttede kilder. Bibliografi med benyttet litteratur. Bilagsdokumentation (så lidt som muligt, så meget som nødvendigt!) Ved projekter med flere bidragydere: Nøje angivelse af, hvem der er ansvarlig for hvilke sider.

60 Flemming Smedegaard Tak for i dag! God fornøjelse med BA-projektskrivningen!


Download ppt "Flemming Smedegaard Velkommen til BA-projektseminar International Virksomhedskommunikation 29. oktober 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google