Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning 2009-2010 Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning 2009-2010 Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse."— Præsentationens transcript:

1 Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning 2009-2010 Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse Institut for Uddannelse og Pædagogik/ DPU Aarhus Universitet Fotograf: Sofie Hentrich, Stevns Gymnastik- & Idrætsefterskole

2 Undersøgelsens mål –Indhente viden om hvordan uddannelses og erhvervsvejledning, tilrettelægges og gennemføres på efterskolerne –Indhente viden om hvordan de unge oplever vejledningen på efterskolerne med fokus på processen (ikke kun på out-come) –Kvalificere og bidrage til mulig udvikling af vejledningen på efterskolerne

3 Undersøgelsens tilrettelæggelse Et vejledningsperspektiv –Telefoninterview med vejlederne på 10 pct af efterskolerne (dokumentationsorienteret) Et skole perspektiv –3 case studier på udvalgte efterskoler (brugerorienteret) Et elev perspektiv –Telefoninterview med tidligere efterskoleelever (brugerorienteret)

4 Hypoteser Hypotese: Er der en sammenhæng mellem den måde efterskolerne tilrettelægger vejledning på og det som eleverne oplever at få ud af den? Ja Har internatformen betydning for elevernes oplevelse af vejledningen? Ja, men på forskellig måde

5 Resultater case studer af 3 efterskoler Eleverne er generelt glade for den vejledning de modtager. –Nærhed, kendskab, nem adgang til vejledning. Eleverne vurderer, at efterskoleopholdet har betydning for deres videre deltagelse i uddannelse og mulighed for at gennemføre. –Det sociale, struktur på lektier, åbenhed, tillid til egne evner. (på efterskolen)

6 Resultater af telefon interview med tidl. efterskoleelever Ca. ½ inde i deres ungdomsuddannelse Eleverne vurderer fortsat, at efterskoleopholdet har haft betydning for deres mulighed for at gennemføre ungdomsuddannelse: –Evne til at strukturere hverdagen –Fokus på deltagelse i timerne – oplevelsen af at have et valg om at deltage i undervisningen eller deltage i de aktiviteter der foregår blandt eleverne i undervisningen –I efterskolevejledningen er der ikke fokus på arbejdsmarkedet, udbud, efterspørgsel, løn.

7 Hovedresultater (1): Efterskoleelever oplever generelt: at vejledningen på efterskolerne skaber rum til selvrefleksion at de kan får de informationer om ungdomsuddannelserne som de ønsker at efterskolens vejlednings store mulighed ligger i samarbejdet mellem vejleder, faglærer og kontaktlærer at de som har vanskeligt ved at vælge, altid kan få hjælp af en vejleder at dette åbne tilbud ikke er ensbetydende med, at de unge opsøger denne hjælp at de har forståelse for at vejledningen prioriteres, men analysen viser også, at det kunne kvalificere efterskolernes vejledning at differentiere i stedet for at prioritere

8 Hovedresultaterne (2) Vejledningen på efterskolerne tilrettelægges på mange forskellige måder. –Vi har konstrueret et spektrum mellem fire forskellige typologier af vejledningens tilrettelæggelse: Den parallelle, den fleksible, den, stabile og den integrerede. Hypotese: Eleverne vil opleve vejledningen som betydningsfuld og effektiv, når der er en: –Høj grad af integration af vejledningen i efterskolens samlede aktiviteter (træk fra den integrerede) –Høj grad af kontinuitet og systematisk planlægning (træk fra den stabile) Ulla Højmark Jensen, lektor på DPU

9 Fire typologier over efterskole vejledning Den stabile vejledning Den integrerede vejledning Den parallelle vejledning Den fleksible vejledning Stabil og fremadrettet planlægning Ad hoc planlægning Vejledning som parallelle aktiviteter Vejledning som integrerede aktiviteter

10 De fire typologier

11 Hovedresultater (3) De særlige muligheder for efterskolevejledningen Et nært kendskab til eleverne, mulighed for kontinuerlig og hyppig kontakt mellem elever og vejleder Mulighed for at inddrage fx kontaktlærere eller faglærere i forbindelse med tilbagemeldinger til eleverne, hvor deres uddannelsesvalg sammenholdes med standpunkt og indsats Mulighed for at organisere forskellige vejledningsaktiviteter på forskellige tidspunkter. Mulighed for at arrangerer gruppe- og fællesskabsaktiviteter i vejledningen. Mulighed for at lave forløb omkring selvvalgt obligatorisk opgave, hvor der er et tæt samarbejde mellem vejleder og faglærer.

12 Hovedresultater (4) De særlige muligheder for efterskolevejledningen Faglig tilbagemelding styrker elevernes handlepotentiale – denne efterspørges Arbejdet med OSO er forskelligt tilrettelagt, men vurderes som betydningsfuldt af flere elever Arbejdet med valg af linjer eller indgange i ungdomsuddannelserne foregår meget forskelligt

13 Udfordringer for efterskolernes vejledning Tydelighed Samarbejde internt og eksternt Fordeling af ansvar vejleder og elev, når vejledningen er tilgængelig men ikke tilrettelagt Vejledningsprofessionen i efterskolerne Forældresamarbejde Frafald OSO Brobygning

14 Vejledernes perspektiver på udvikling Vil gerne udvikle – oplever der er kort fra idé til handling. Vil gerne afprøve mere forskellige vejledningsaktiviteter fx gruppevejledning (udnytte internatformen) Vil gerne inddrage kolleger og kvalificere samtaler mellem kontaktlærer og elev om fremtiden


Download ppt "Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning 2009-2010 Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google