Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

V IDENSKABSTEORI & METODE AT 4 11. november 2015 Frederikshavn Gymnasium.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "V IDENSKABSTEORI & METODE AT 4 11. november 2015 Frederikshavn Gymnasium."— Præsentationens transcript:

1 V IDENSKABSTEORI & METODE AT 4 11. november 2015 Frederikshavn Gymnasium

2 H VAD ER VIDENSKABSTEORI Videnskabsteori defineres som teorien om videnskab. Videnskabsteori beskæftiger sig med spørgsmål som: Hvad er egentlig videnskab? Hvordan producerer man viden?

3 E N PÅSTAND ”Videnskab er ikke sandhed. Det er en foreløbig opsummering af de erfaringer, vi har”. Jens Martin Knudsen, fysiker

4 F ORSKELLIGE FORMER FOR VIDENSKAB Forskellige former for videnskab har hver deres videnskabsteori. Det kommer helt an på de spørgsmål, der stilles. Hvordan har det danske sprog udviklet sig gennem tiderne (humanistisk videnskab) Har der været, eller er der, liv på andre planeter end jorden (naturvidenskab) Er der sammenhæng mellem børn og forældres politiske tilhørsforhold ( samfundsvidenskab)

5 D E TRE FAKULTETER Fakultet er et ord, som er hentet fra universiteteterne. Fakultet (latin) betyder evne eller færdighed. Oversigt over fagenes placeringer findes i primus s. 30-33 I gymnasiet taler vi normalt om tre fakulteter: Humaniora Samfundsvidenskab Naturvidenskab

6 V IDENSKABENS GRUNDBEGREBER E MPIRI OG TEORI Empiri – grundlaget for videnskaben! Iagttagelser, data, tekster, udsagn eller kilder, der kan refereres til, og som man kan have en argumenteret mening om. Kort sagt: Empiri er alle de materialer, som anvendes i en undersøgelse. Empiri (græsk) = erfaring

7 V IDENSKABENS GRUNDBEGREBER E MPIRI OG TEORI Teori – videnskabens metaniveau Et system af læresætninger og ideer, som ligger til grund for en videnskab. Et overordnet sæt af begreber og udsagn. Det almene begrunder det mindre almene. Et sæt af forestillinger og antagelser, der tjener til at forstå og forklare virkeligheden. teori (græsk) = betragtning, overvejelse

8 E KSEMPEL Spørgeskema, som 2000 danskere har udfyldt = EMPIRI Konklusion Der er en sammenhæng mellem forældres politiske overbevisning og deres børns stemmeafgivelse, når de for første gang går til folketingsvalg = TEORI

9 T O MÅDER AT DANNE TEORIER PÅ Induktion Med udgangspunkt i store mængder stof (empiri) konkluderer man nogle generelle forhold. (Bevægelse: Fra del til helhed) Deduktion Med udgangspunkt i en hypotese om nogle generelle forhold kan jeg bruge empiri til at be- eller afkræfte hypotesen.

10 M ETODE H VORDAN VIL JEG LØSE PROBLEMET ? Kvalitative metoder Bruges især, når man ønsker at undersøge noget, der er vanskeligt at observere eller måle i tal. Man kan f.eks. anvende udsagn i et interview som empiri. Når man bruger kvalitativ metode er det empiriske grundlag ofte snævert. Til gengæld kan man komme i dybden med en problemstilling. Kvantitative metoder Med disse metoder forsøger man at gøre undersøgelsen målbar i tal. Store mængder oplysninger indsamles, som man bagefter kan lave statistikker eller tabeller over. Med disse metoder (empirien kan f.eks. være et spørgeskema) forsøger man at standardisere og generalisere (derfor store mængder empiri)

11 H UMANIORA Hvad er det? Teori, empiri og metode

12 H VAD ER HUMANIORA Humaniora betyder menneskevidenskab. En videnskab, som beskæftiger sig med menneskets tanker, udtryk og produkter. Subjektiviteten er uundgåelig i humaniora. Humaniora vil fortolke og analysere, mens eksempelvis naturvidenskaben vil forklare og opsætte lovmæssigheder.

13 H UMANIORAS EMPIRI Det ukonkrete Menneskers tanker Menneskers handlinger Menneskers ytringer Menneskers ideer Menneskers følelser Det konkrete Menneskers sprog Menneskers kunstværker Menneskers skrift Menneskers redskaber, bygninger, tøj m.v.

14 H UMANIORAS TEORI Teori og metode kan være meget vanskelige at adskille – simpelthen fordi der er nær sammenhæng. Men teorien afgør hvilken metode man vælger. Grundlæggende teori i humaniora Menneskelige handlinger kan forklares ved at forstå meningen (eller intentionen) bag handlingerne.

15 H ERMENEUTIKKEN E N HUMANISTISK TEORI Grundlaget for teorien er, at menneskelige handlinger kan forklares ved at forstå meningen bag handlingerne.

16 F ORSTÅELSE OG FORTOLKNING 1

17 F ORSTÅELSE OG FORTOLKNING 2

18 F ORSTÅELSE OG FORTOLKNING 3

19 H ERMENEUTIKKEN E N HUMANISTISK TEORI Grundlaget for teorien er, at menneskelige handlinger kan forklares ved at forstå meningen bag handlingerne.

20 H UMANIORAS METODER Hermeneutik : analyse og fortolkning er den overordnede metode til at finde mening og forståelse. Det gøres gennem fx: Kildekritikken ses bl.a. i: - historie, religion, oldtidskundskab.

21 D ANSKFAGLIGE METODER : Litterære metoder:  Nykritisk metode  Strukturalisme  Receptionsteori  Ideologikritik og feministisk kritik  Komparativ metode  Biografisk metode  Psykoanalystisk metode  Socialhistorisk metode

22 S PROGLIGE METODER :  Kommunikationsanalyse  Sproghandlingsteori  Argumentationsanalyse  Grammatisk analyse

23 M EDIEMÆSSIGE METODER :  Filmiske udtryk  Forløbsanalyse  Billedanalyse  Kommunikationsanalyse  Fiktion- og faktakoder  + transfer fra litterær analyse

24 F ORTOLKNING Tolkning drejer sig om på analytisk grundlag, at finde argumenter der peger i samme retning, at finde flere argumenter end blot ét for en given udlægning. Det gøres gennem bevidst og relevant brug af metode.

25 K ILDEKRITIK

26

27 K OMMUNIKATIONSANALYSE

28 O PSUMMERING Humaniora vil forstå i højere grad end forklare. Humaniora beskæftiger sig med menneskelige handlinger & intentioner, samt produkter af menneskelige handlinger Subjektivitet er umuligt at komme udenom, og således er fortolkning en væsentlig metode.

29 Samfunds- videnskabelig Teori & metode

30 S AMFUNDSVIDENSKAB Politik Økonomi Sociologi International politik Begreber Modeller Teori Empiri Kernestof Redskaber

31 B EGREBER Fagets terminologi Eks: Ekspansiv finanspolitik eller direkte demokrati

32 M ODELLER Figur som beskriver sammenhænge f.eks det økonomiske kredsløb eller Molins model Modellen kan udarbejdes på baggrund af teori eller forsøg på beskrivelse af virkeligheden

33 M ODEL EKSEMPEL

34 T EORI Dækker over en eller flere årsagssammenhænge mellem variable Indeholder ofte et specifikt begrebsapparat Universel eller specifik Normativ*eller deskriptiv Bruges til deduktion, hypotetisk- deduktiv Verifikation og falsifikation Teorien bygger på empiri

35 E MPIRI Sansede erfaringer Statistik, interview, tekster og observationer Vær kritisk overfor empiri, da det kan være subjektivt og behæftet med usikkerhed f.eks BNP tal for U-lande.

36 S AMFUNDSVIDENSKABELIG METODE Kvantitativ metode Kvalitativ metode Komparativ metode

37 K VANTITATIV METODE Statistisk materiale der kan opstilles i tabeller eller figurer Empiri der kan måles og vejes/observerbare data indsamlet ved f.eks. Spørgeskemaer. Kausalitet/årsagssammenhænge Generelle/forklarende Positivisme

38 K VALITATIV METODE Interview og tekster Forståelse, intentionelle Specifikke, få data der fortolkes og er fortolkninger. Hermeneutik

39 K OMPARATIVE METODE Sammenligning af lande, grupper, systemer osv. Brug af kvalitative og kvantitative data

40 A NDEN VIDENSKABSTEORI Kritisk teori: Forholde sig kritisk til andre teorier eks: Karl Marx over kapitalismen Socialkonstruktivisme: Finde diskurser i empiri eks: Anders Foghs minimalstatsdiskurs i bogen fra socialstat til minimalstat

41 O PSUMMERING (K ILDE : PRIMUS S.142) At man anvender samfundsfaglige begreber/teorier i en undersøgelse og Selv anvender kvantitativ eller kvalitativ metode eller Ved, hvordan man kan bruge metoderne til at undersøge problemstillingen Samt at man kan reflektere over anvendt metode: Muligheder og begrænsninger

42 N ATURVIDENSKABELIG METODE

43 N ATURVIDENSKAB Viden om naturens/verdens opbygning gennem observationer af verden (empiri) Opstille modeller i form af love og formler om verdens opbygning. Disse modellers holdbarhed tests ved hjælp af eksperimenter Hvis eksperimenterne viser noget som modellen ikke kan forklare, så laves en ny og mere detaljeret model, som kan forklare den nye viden.

44

45 Når man laver eksperimentet skal man være opmærksom på følgende: Nøjagtig forsøgsbeskrivelse Variabelkontrol Kontrolgruppe Gentagelse af forsøg (mere pålideligt) Målbart (kvantificere naturvidenskaben) N ATURVIDENSKABELIG METODE

46 Induktiv metode (specielt til generelt) Måleresultaterne(empirien) er det sikre Metode til at opstille hypoteser. - Downssyndrom (47 kromosoner). - Newton og tyngdekræften Hypotetisk deduktiv metode (generelt til specielt) Metode til at afprøve hypoteser. 1. Man opstiller en teori omkring et fænomen 2. Ud fra hypotesen og teori drager man en deduktiv slutning 3. (hvis teorien er sand, så vil det betyde at 4. Ved hjælp af en empirisk undersøgelse ser du om den logiske konklusion holder. 5. Ud fra resultatet kan du verificere eller falcificere hypotesen. - Opdagelsen af Neptun (Uranus bevægede sig ikke som Newtons love forudsagde) - Galileis faldlov N ATURVIDENSKABELIG METODE

47 Gallileis faldlov siger, at hastigheden i et frit fald vokser proportionalt med tiden Præmis 1: Hvis et legemes fart vokser proportionalt med tiden, er distancen legemet tilbagelægger, d = 0.5kt^2. Præmis 2 (hypotese):Hastigheden i et frit fald vokser proportionalt med tiden v = kt. Konklusion: Ergo må afstanden, et legeme i frit fald tilbagelægger, følge ligningen d = 0.5kt^2. Altså skal vi måle samhørende værdier af t og d. N ATURVIDENSKABELIG METODE

48 D EN NATURVIDENSKABELIGE TREKANT 1.Induktiv metode 2.Deduktiv metode

49 Den aksiomatisk-deduktive metode Definitioner Aksiomer (Grundlæggende sikre antagelser) Sætninger Matematisk modellering Anvendelser af matematik til at løse problemer eller beskrive fænomener i den virkelige verden Holdbarhed = hvilke forudsætninger skal være tilstede for at modellen kan beskrive fænomenet korrekt *idealgasligningen Sammenlignes med andre modeller M ATEMATISK METODE

50 E FTERMIDDAGENS OPGAVER I grupper

51 O PGAVE 1: L EVEVILKÅR I STORBYEN Opgaven skal have et samlet omfang på 3-5 sider. Del 1: (ca. 2 sider): Giv en redegørelse for de tre forskellige videnskabelige hovedområders fundamentale identitet og metoder (humaniora, samfundsvidenskab og naturvidenskab). Del 2: Giv nogle eksempler på, hvordan de forskellige videnskabelige hovedområder, på hver deres måde, kan belyse hovedspørgsmålet: ”Hvad kendetegner levevilkårene i storbyen”. Opstil en række underspørgsmål* med tilhørende problemstillinger og overvej (i punktform) hvilke metoder og forskellige videnskabsteoretiske tilgange, man kan benytte, for at besvare problemstillingerne.

52 AT 4 - V IDENSKABSTEORI Forskellige faglige hovedområders tilgange til konkrete problemstillinger

53 E MNE : R YGNING Hvorfor er der mange danskere, der ryger, når det er videnskabeligt bevist, at det er sundhedsskadeligt? Hvorfor er antallet af rygere i Danmark faldet de seneste 10 år?

54 E MNE : K RIG Hvorfor sker det med jævne mellemrum at USA drager i krig? Hvorfor handlede Anders Bering Breivik som han gjorde i Norge i 2011?

55

56 E MNE : S EX Hvordan ser den unge generation i Danmark på seksualitet? Hvorfor dyrker mange unge ubeskyttet sex, når konsekvensen kan være pådragelse af kønssygdomme?

57 E MNE : L IVSSTIL Hvorfor er der flere og flere danskere, der har en usund livsstil?


Download ppt "V IDENSKABSTEORI & METODE AT 4 11. november 2015 Frederikshavn Gymnasium."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google