Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013."— Præsentationens transcript:

1 1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013

2 Finansministeriets hovedkrav Normalisering af lærernes arbejdstidsregler Bortfald af lærernes særlige 60-årsregel Smal økonomisk ramme uden reguleringsordning Krav på tjenestemands(pensions-)området

3

4 Forhandlinger, forligsinstitutionen og lockout Fortsatte forhandlinger om lærernes arbejdstidsregler Lockoutvarsel 28. februar 2013 Forhandlinger i regi af Forligsinstitutionen Sammenbrud 25. marts 2013 Lockout træder i kraft pr. 1. april 2013

5 Lovindgreb Konflikten bringes til ophør Lærernes overenskomster og aftaler fornyes Arbejdstidsregler som andre ikke-akademikere + værnsregler Kompensation for bortfald af den særlige 60 årsregel Kompetenceudvikling på undervisningsområdet Projekter om samarbejde, tillid og arbejdsmiljø Andre overenskomster og aftaler på CFU-området forlænges med de ændringer, parterne var blevet enige om

6 Hvad siger vi farvel til pr. 1. august 2014? Aftalebinding på anvendelsen af lærernes arbejdstid (akkorder mv.) Opdeling af arbejdstid i ”kasser” Nuværende proces- og procedurebestemmelser (forhandlingsregler og regler om arbejdstilrettelæggelse) Opgavebeskrivelser og definitioner af arbejdsopgaver (fx undervisning)

7 Tjenestemændenes arbejdstidsaftale Gælder fremadrettet for hovedparten af ikke-akademiske medarbejdere på de statslige overenskomster. To regelsæt Dag- arbejdere Døgn- arbejdere Fælles regler

8 Paradigmeskifte Årsnorm 37 timer/uge i gnm. Fra Ressourcer bundet i overenskomster Detaljeret styring ”excel-ledelse” Akkorder Forhandlet retfærdighed Til Fuld ledelsesret Overordnet ramme Personaleledelse Dialog om opgaven, prioritering (tidsregistrering) Oplevet retfærdighed

9 Nye arbejdstidsregler er et middel til kvalitetsløft Personlig motivation Nye arbejdstids- regler Ledelsesmæssigt råderum Kvalitetsløft gen- nem udnyttelse af ledelsesmæssigt råderum Rammer og værktøjer

10 Hvad kræver det af lederne? FraTil Aftaler med TRDialog med lærerne og samarbejde med TR og SU Fordele kasser af tid Fordele opgaver Lede ”privatpraktiserende”Lede med udgangspunkt i arbejdspladsen Respektere frihed til at definere egen faglig-pædagogisk tilgang Fokus på sparring og samarbejde om opgaverne Nye undervisningsformer på trods af arbejdstidsregler Nye undervisningsformer understøttet af arbejdstidsregler Konkurrence på akkorderKonkurrence på god arbejdsplads

11 Nye regler træder i kraft 1. august 2014 Knap 1 år til den lokale forberedelse Udgangspunkt i uddannelsesinstitutionens strategiske mål Tilrettelæggelse af forandringsproces – med inddragelse af lærergruppen Justering af organisering og rollefordeling – ledelse, teams mv. Nye dialog- og samarbejdsrelationer (med lærerne, TR mv.)

12 Hvordan kan det være anderledes fra 1. august 2014? EKSEMPLER ”Jeg har tænkt mig at tage udgangspunkt i, at lærerne er tilstede. Så bliver faglige diskussioner om tilrettelæggelse ikke længere præget af det bagvedliggende spørgsmål, om man kan sidde hjemme eller ej” ”Der er et problem med udvalgte unge lærere, som er hårdt belastet – det vil jeg tage hensyn til i planlægningen af skoleåret” ”Jeg har flere erfarne og meget dygtige lærere– de kan godt tage et ekstra hold næste år” ”Jeg vil bruge det nye ledelsesrum til at fokusere meget mere på to- lærerordninger. Det vil styrke den pædagogiske indsats i udvalgte elevgrupper”

13 Tidsregistrering Der kan etableres et system til registrering af arbejdstid. Fordele: Understøtter dialog mellem leder og lærer om opgaver og prioritering Et redskab til at opgøre lærerens arbejdstid Læreren kan få overblik over egen arbejdstid

14 Ophør af lokalaftaler Alle lokale aftaler vedrørende anvendelsen af lærernes arbejdstid bortfalder med virkning fra 1. august 2014. Som altovervejende hovedregel fortsætter andre lokale aftaler uændret. Kan der indgås lokalaftaler vedrørende anvendelsen af lærernes arbejdstid frem til 1. august 2014? Kan der indgås lokalaftaler vedrørende anvendelsen af lærernes arbejdstid efter 1. august 2014?

15 Lovbemærkninger ”Den almindelige adgang til at indgå lokale arbejdstidsaftaler, der tilpasser de centralt aftalte arbejdstidsregler til de lokale forhold og de konkrete personalegrupper, vil gælde på undervisningsområdet som på alle andre områder. Der er principielt ingen begrænsninger med hensyn til indholdet af de fravigelser eller supplementer til de centralt aftalte regler, som kan aftales lokalt. På undervisningsområdet, som på alle andre områder, er det imidlertid ikke intentionen, at adgangen til at indgå lokale aftaler skal bruges til at indgå aftaler, som begrænser ledelsesretten i forhold til at lede og fordele arbejdet. I forbindelse med implementeringen af de nye arbejdstidsregler på undervisningsområdet vil der derfor være fokus på, at der ikke indgås lokale aftaler, der genindfører de aftalebindinger på, hvad lærerne skal lave i deres arbejdstid, som foreslås ophævet med lovforslaget.”


Download ppt "1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google