Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagplejepædagogens rolle som garant for den pædagogiske kvalitet i dagplejen FOAs bud på at styrke dagpleje- pædagogernes fagområde og arbejdsvilkår Nyborg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagplejepædagogens rolle som garant for den pædagogiske kvalitet i dagplejen FOAs bud på at styrke dagpleje- pædagogernes fagområde og arbejdsvilkår Nyborg."— Præsentationens transcript:

1 Dagplejepædagogens rolle som garant for den pædagogiske kvalitet i dagplejen FOAs bud på at styrke dagpleje- pædagogernes fagområde og arbejdsvilkår Nyborg Strand 13. september 2010

2 Fra fælles erkendelse til fælles handling Det er formentlig en fælles erkendelse, at dagplejen og dagplejepædagogerne er under pres Kommunernes økonomi og struktur- omlægninger rammer dagplejen hårdt, der nedlægges mange dagpleje- pædagogstillinger, og dagplejens ledelse er nogle steder i spil Der er brug for handling, hvis vi med held skal forsvare og udvikle området

3 Hvad er vi oppe imod ? En massiv sparedagsorden - der presser strukturændringer frem En utilstrækkelig anerkendelse af dagplejen som pasningsform En dagplejepædagoggruppe, der er alt for usynlig En strukturel tænkning, der truer dagplejens selvstændige struktur og ledelse Vi er nødt til at sætte ind på alle fire områder

4 Sparedagsordenen skal imødegås – dagplejen og dagplejepædagogerne synliggøres Vi skal være med til at sætte en politisk dagsorden, hvor velfærd sættes foran skattelettelser Vi skal synliggøre dagplejens mange pædagogiske kvaliteter Vi skal fremhæve dagplejepædagogerne som garanter for dagplejens pædagogiske kvalitet Vi skal slås for en selvstændig ledelse af dagplejen

5 Vi skal ind i velfærdskampen Vi skal insistere på, at der er råd. Skattelettelserne har fjernet en årlig indtægt på 60 milliarder kr. Det skal der laves om på. En prioritering af en tidlig indsats på børneområdet, er en samfunds- mæssig god investering FOA starter en kampagne for velfærd i børnehøjde

6 Dagplejens mange kvaliteter skal gøres mere synlige Dagplejen har ikke den samme samfundsmæssige anerkendelse som daginstitutionerne Derfor er der brug for at synliggøre dagplejen mere for forældre, politikere og ”den brede offentlighed” FOA har iværksat en dagpleje- kampagne, hvor vi især henvender os til politikere og forældre

7 Der skal være særligt fokus på pædagogerne i dagplejen Der er en alvorlig mangel på kendskab til pædagogerne i dagplejen Derfor skal vi i alle vores aktiviteter særskilt fokusere på dagpleje- pædagogerne..og det gør vi i FOAs velfærds- kampagne og dagplejekampagne

8 Vi skal arbejde for at fastholde dagplejens selvstændige ledelse Fastholdelse af dagplejens særlige kultur og udvikling af dagplejens pædagogik har bedst betingelser i en dagpleje med selvstændig ledelse Vi har brug for initiativer, der modvirker trenden til at fjerne den selvstændig ledelse og konkrete bud på, hvordan vi udvikler dagplejens selvstændige ledelse

9 Velfærd i børnehøjde FOA har vedtaget 6 velfærdskrav på hele børneområdet, herunder Grundnormering på 1 dagplejepædagog for hver 12 dagplejere – som kommunerne ikke skal kunne gå under Ret til pædagogisk diplomuddannelse senest efter 5 års samlet beskæftigelse på det pædagogiske område Tilbud om lederuddannelse ved ansættelsen som leder og ret til diplomuddannelse i ledelse senest efter 3 års ansættelse som leder Kravene præsenteres i et magasin og på en facebook side fra næste måned

10 Dagplejekampagnen Formuleret et samlet bud på dagplejens fremtid i 14 punkter (optrykt til årsmødets deltagere) Løbende henvendelser om dagplejen til alle B&U udvalgsmedlemmer siden februar 2010 Dagplejemagasin på dagplejens dag En ny hjemmeside ”en-god-start.dk” Og om kort tid en tilsvarende facebook side Særskilt fokus på dagplejepædagogerne i alle initiativer

11 Hvad er så dagplejepæda- gogernes rolle i dagplejen ? Pædagogerne skal gennem sparring, supervisering og uddannelse sikre kvaliteten i det daglige pædagogiske arbejde i dagplejen – og har særlige voksenpædagogiske forudsætninger herfor Pædagogerne skal binde dagplejen sammen, sikre et fagligt fællesskab og en fælles retning i arbejdet Pædagogerne skal sikre, at der leves op til lovgivningens krav og de prioriteringer, der er besluttet af kommunalpolitikerne og dagplejens ledelse

12 Hvordan synliggør vi dagpleje- pædagogernes rolle ? Vi skal have sat billeder på den mangfoldighed af konkrete arbejdsopgaver pædagogerne udfører Vi har brug for at formidle hverdags- skildringer fra pædagogernes arbejde I trykt form (f.eks. Sigsgaards hæfte om dagplejepædagogen), på nettet, gennem det talte ord og den direkte oplevelse Invitér f.eks. politikere med på en dags arbejde og andre initiativer

13 Udvikling af dagpleje- pædagogernes arbejde Brug for løbende at drøfte arbejdets indhold – lokalt og på landsplan Pege på administrative opgaver m.m., der kan fjernes - til fordel for pædagogiske Drøfte behov for lov- og regelændringer, der er bestemmende for pædagogernes arbejde Komme med bud på hvilke sider af arbejdet, der skal udvikles – og den nødvendige efter- og videreuddannelse

14 Udvikling af dagplejens ledelse Brug for mere fokus på dagplejens ledelse Pege på hvilke ledelsesstrukturer, der sikrer de bedste betingelser for dagplejens udvikling Bidrage til udvikling af indholdet i ledelsesarbejdet – med fokus på velfærdsledelse

15 Dagplejepædagogernes løn Arbejde af høj kvalitet skal betales ordentligt Pædagoger er generelt for dårligt lønnet Dagplejepædagoger får ikke en løn, der modsvarer arbejdets karakter og gruppens generelt lange anciennitet Der skal stilles centrale lønkrav – men OK 11 bliver vanskelig Der skal stilles lokale lønkrav – og hælene skal sættes i

16 Pædagognormeringen i dagplejen Mange kommuner vil skære i pædagog- normeringerne i dagplejen i 2011 – det vil gå ud over den pædagogiske kvalitet og forringe arbejdsmiljøet Acceptér ikke fald i børnetal og antallet af dagplejere som en god begrundelse, hvis I i dag har alt for travlt Der skal arbejdes for bedre normeringer både lokalt og på landsplan

17 Der er brug for en dagtilbudsreform FOA vil igangsætte en debat om en samlet dagtilbudsreform Området skal tilføres midler – det er en god samfundsmæssig investering De lovbestemte opgaver skal drøftes – og overflødige administrative opgaver fjernes Dagplejen skal strukturelt sikres sin selvstændighed

18 Hvilke opfordringer har I til FOA ? Vi har et fælles ansvar for at synliggøre og udvikle dagpleje- pædagogernes arbejde og sikre bedre arbejdsvilkår Senere I dag og i morgen skal I drøfte, hvad I selv kan gøre Hvad er jeres bud på, hvad FOA skal gøre ?


Download ppt "Dagplejepædagogens rolle som garant for den pædagogiske kvalitet i dagplejen FOAs bud på at styrke dagpleje- pædagogernes fagområde og arbejdsvilkår Nyborg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google