Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden."— Præsentationens transcript:

1 Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

2 Kreativitet som Uhæmmet anvendelse af viden Tænke horisontalt og anvende viden på tværs Tænke og handle fri af faglige, sociale og kulturelle mønstre der begrænser

3 Vi skal bruge al vores viden når vi løser opgaver Normalt anvender vi kun en begrænset del af vores viden Den (accepterede) vertikale viden Vi skal også have den horisontale viden med Her skal vi bruge vores kreativitet

4 Horisontal Tænkning Den Kreative Platform skaber bred vidensanvendelse ved at indføre Horisontal Tænkning: –Hjælper deltagerne til at bryde fri af deres mønstre –Fokuserer på anvendelse af viden fra andre “bibliotekter” i hjerne til at løse udfordinger i den arbejdsproces man er I færd med. –Undgår at sætte mønstre der begrænser deltagernes evne til at være kreative –Anvender kreative teknikker til at fremme ideudvikling

5 Opgavefokusering Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

6 Fokus og viden Vi associerer altid i forhold til vores fokus Opgavefokus bliver derfor afgørende for relevansen af den viden vi henter frem gennem horisontal tænkning

7 Stimuli eller forstyrrelse? Et spørgsmål om fokus og åbenhed

8 Sindet er fyldt med forstyrrende tanker der skaber konkurrerende fokus Opgaven frikvarter SMS Jeg må hellere støtte Kajs ide Er jeg god nok? Dårlig ide ØV – min sko

9 Hvad sindet er fuldt af Maskernes evige snakken Frygt (det kan jeg sikkert ikke finde ud af) Bedømmelser (Jeg får dårlige ideer) Refleksioner (Det han siger betyder at …) Vanetanker (Kommer kaffen snart?) Påmindelser ( Husk mors fødselsdag )

10 Opgave Fokusering –Der må aldrig fokuseres på deltagere, hverken enkeltvis eller som gruppe –Der skal kun fokuseres på selve opgaven –Så man tillader ikke tid/sted/rum til at socialisere eller snakke om hvad man skal lave i weekenden –Ved at gøre det let at engagere sig i opgaven, vil det blive let for deltageren at blive opgave fokuseret

11 Parallel Tænkning Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

12 At fange sindets opmærksomhed 5 Kaffe Email Jeg må hellere støtte Kajs ide Er jeg god nok? Dårlig ide 1 4 3 2

13 Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) 1.Rejs jer op 2.Kom ud på gulvet 3.Find en makker med samme håndtemperatur 4.Demonstration af øvelse deltagerne skal lave 5.Den med den korteste vej hjem herfra starter nu

14 Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) –Alle deltagere følges ad i hvert trin af processen –Deltagerne skal kun tænke på hvad de laver nu –Fortid og fremtid skal mentalt fjernes –Alle snakker om det samme på samme tidspunkt –Når vi er færdige med en opgave, er den væk –Sindet bliver holdt I hånden og beroliget Én opgave – én deadline

15 Undgå konkurrerende fokus Sig aldrig som lærer: –“Sikke det regner i dag…” –“Undskyld jeg kom for sent” –“Der er snart frikvarter” –“Måske har nogle af jer hørt det før” Forbliv nærværende og hold opgavefokus

16 Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

17 Den Kreative Platform

18 Ideernes udfaldsrum begrænses hvis vi oplever bedømmelse Ideer der er fagligt, socialt og kulturelt accepterede Ideer jeg kan få når jeg er mig selv – uden at opleve bedømmelse

19

20 Når man oplever sig bedømt Er man styret af frygt Tager man sine faglige, sociale og kulturelle masker på for at beskytte sig Kan man ikke deltage fuldt ud Begrænses ens vidensanvendelse til det konforme

21 Ingen oplevet Bedømmelse –Mellem deltagere –Mellem deltager og underviser –Af Ideer/output –Af processen/arbejdsformen –Af faglighed, kultur eller social struktur


Download ppt "Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google