Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik."— Præsentationens transcript:

1 1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik

2 2 Et samarbejde mellem

3 3 Patienter og fysiske rammer Ortopædkirurgiske patienter To fire sengs stuer Vagtrum Undervisningsfaciliteter

4 4 Studerende og vejledere Ergoterapeut Fysioterapeut Sygeplejerske Læge – 8. semester

5 5 Organisering Studieperioden er to uger De studerende er i afsnittet på fuld tid Der arbejdes i to teams Fem dagvagter og fem aftenvagter De medicinstuderende har en anderledes dagsprofil end de øvrige professioner

6 6 Under opholdet i studieafsnittet skal de studerende Pleje, behandle og rehabilitere patienterne i ”det gode patientforløb” Udvikle og forstå egen professionelle rolle Forstå andres professionelle rolle Samarbejde tværfagligt

7 7 Tværfaglighed Sygeplejerske Ergoterapeut Fysioterapeut Kernekompetance Fælles kompetance Flerfaglighed Tværfaglighed Fagintegration Sygeplejerske Ergoterapeut Fysioterapeut Overlappende kompetance Læge

8 8 Tværfaglig konference Et kerneområde i studieafsnittet Fordeling af opgaver Opdage opgaver Refleksion Vidensdeling – give noget – få noget

9 9 Læring – grundlæggende principper Patientens behov definerer opgaverne Hver profession har sine kernekompetencer Teamet finder og fordeler selv opgaver Aktiv vidensdeling mellem studerende fra forskellige professioner

10 10 Dagligdag – et autentisk læringsmiljø Træning ved bilen Gangtræning

11 11 Pædagogisk grundprincipper De studerende skal være i første linie De skal behandles som kollegaer – ikke studerende Deres beslutninger skal tages alvorligt De skal arbejde med realistiske problemstillinger De skal presses – ikke urimeligt, men nok til at de føler realismen

12 12 Pædagogiske metoder Superviseret stuegang Superviserede procedurer Bed-side undervisning Direkte/Indirekte supervision af papirarbejdet som læge ALTID FEED-BACK!

13 13 Studerende i den 3-årige projektperiode 81 ergoterapeutstuderende 90 fysioterapeutstuderende 226 sygeplejestuderende 33 medicinstuderende Fordelt på 50 hold med i alt 430 studerende På nuværende tidspunkt ca. 60 medicinstuderende

14 14 Hvad siger de studerende? Her er man en vigtig person, der skal tage stilling Ansvar blev lagt på vore skuldre, vi havde større indflydelse end normalt Man lærer af hinanden, når man arbejder sammen Først og fremmest har det givet selvtillid

15 15 Hvad med patienterne? Der ses ikke forskel på tilfredshed blandt patienterne i en undersøgelse mellem 207 patienter fra afsnit O og 74 patienter fra studieafsnittet Ingen forskel i komplikationer

16 16 Økonomi Studieafsnittets arbejdsform og vilkår Studieafsnittets formål er at uddanne studerende Studieafsnittets formål er ikke at have en høj produktion De studerende er ansvarlige for pleje og genoptræning – og skal kunne nå at udføre det

17 17 Hvad siger økonomien? Produktiviteten potentielt sårbar Kræver meget af patientlogistik og sammensætning

18 18 Problemområder Ikke alle læger er fødte vejledere Kirurger opfatter læring som oplæring i operative indgreb Risiko for ”nedslidning” af vejledere

19 19 Problemområder En mindre del af de studerende ”tænder” ikke på konceptet Kendt fra andre lande Problemstilingen uafklaret

20 20 Problemområder Reducerer den specifike ortopædkirurgske læring på bekostning af den generelle Kan reduceres gennem nøje planlægning – anderledes dagsplan med deltagelse i lægekonferencer ect. Basiskompetencerne skal under alle omstændigheder være i fokus

21 21 Konklusion De studerende lærer tværfagligt samarbejde og ændrer holdning til hinanden De studerendes professionelle identitet styrkes Høj tilfredshed fra de studerende Høj patienttilfredshed og få komplikationer Omkostningseffektiv uddannelse

22 22 Tak for opmærksomheden http://www.studieafsnittet.dk


Download ppt "1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google