Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLene Nygaard Redigeret for ca. et år siden
1
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning
2
Dagens præsentation Baggrund for udvikling af Filur Det teoretiske fundament De pædagogiske principper bag materialet Præsentation af materialets opbygning og indhold
3
”Før var Mini bare en bifigur, men se nu den frække lille filur”
4
materialet Vejledning til pædagogen – komplet guide til hele forløbet Filur Min egen bog til barnet – opgaver og dokumentation
5
De 5 billedbøger i Skrevet og tegnet af prisbelønnede forfattere: Mimbo Jimbo og de store elefanter af Jakob Martin Strid Minibillen og Tryllefeen af Flemming Quist Møller Aben Osvald af Egon Mathiesen Palle P og perlen af Marianne Iben Hansen & Jon Ranheimsæter Søndag af Kim Fupz Aakeson og Eva Eriksson
6
Baggrund for udvikling af Ønske om at gøre den gode børnelitteratur tilgængelig for alle børn Dialogisk læsning som central praksis i børnehaven med Sprogpakken 2010 Ønske om at gøre dialogisk læsning let tilgængelig for alle pædagoger Materialet er udviklet af praktikere til praktikere, så der tænkes hele vejen rundt om det pædagogiske forløb
7
Sprogpakken ”Det overordnede formål med sprogpakken er at tilbyde en massiv opkvalificering af det pædagogiske personales arbejde med børns sprog, der dels skal bidrage til at alle børn får bedre sproglige kompetencer, dels bidrage til at understøtte implementeringen af de nye regler om sprogvurdering og sprogstimulering der trådte i kraft 1. juli 2010.” (www. sprogpakken.dk)
8
Pædagogiske principper bag Barnet som aktiv deltager i højtlæsningen og i de tilhørende aktiviteter og lege Anerkend barnets nysgerrighed og initiativer Udgangspunkt i den enkelte børnegruppe, det enkelte barn og nærmeste udviklingszone Fokus på øvelse, leg og eksperimenter - ikke på præstationer Fokus på barnets trivsel, alsidige udvikling, socialisering og læring i et helhedsperspektiv
9
Det teoretiske fundament Værdien af højtlæsning Værdien af dialogisk højtlæsning Værdien af at kom- binere højtlæsning med andre pæda- gogiske aktiviteter
10
Læringssyn I børnehavealderen sker læring gennem leg Den russiske udviklingspsykolog Lev S. Vygotsky’s teori om zonen for nærmeste udvikling: Barnets læring udfoldes optimalt i spændet mellem, hvad barnet kan selv, og hvad det kan med støtte fra en voksen Pointe: Metoder og øvelser bør altid tilpasses den konkrete børnegruppe og det enkelte barn
11
Litteratur Dialogisk læsning i teori og praksis, Stig Broström, Kristine Jensen de López, Jette Løntoft. Dafolo 2012. Den tilsidesatte bog, Anne Petersen. Klim 2007. Pædagogens grundbog om børnelitteratur, Caroline Sehested. Høst og Søn 2009. Mind in society: the development of higher psychological processes, L. S. Vygotsky. Harvard University Press 1978. Dialogisk læsning – hvordan? Lotte Salling. Dafolo 2009. Skrivelyst i børnehaven, Sigrid Madsbjerg og Kirsten Friis (red.) Dansk Psykologisk Forlag 2012.
12
Elementer i Filur Den gode historie En genkendelig form/systematik ’De gode ord’ Skrivelyst og ordkort Progression i udfordringerne
13
Ved de første bøger hjælpes børnene mere med at huske og genfortælle historien. Ved de sidste bøger opfordres børnene i stigende grad – også individuelt – til selv at fortælle, hvad de kan huske.
14
Større fortrolighed – større udfordringer I takt med at børnene har hørt historier fortalt på rim flere gange, opfordres de i stigende grad til at genkende, selv finde på og lege med rimord.
15
Min egen bog Arbejdet med begrebet ’slægt’
17
Min egen bog Arbejdet med perspektivering til eget liv
18
Min egen bog
19
Min egen bog Supplerende aktiviteter
20
Vejledningen
21
Vejledningen Oversigt over læreplanstemaer, fokusområder og aktiviteter
22
Vejledningen Refleksionsskema
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.