Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen"— Præsentationens transcript:

1 Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen jeap@ucl.dk

2  Udfordre alle elever – så dygtige som de kan  Mindske betydningen af social baggrund  Tilliden til folkeskolen skal styrkes – respekt for prof. viden og praksis Nogle fag – 2014-15 Historie – 2015-16 – dispensation – ansøgning Far, du skal ikke være flov over at spørge om hjælp ….

3 Fra undervisningsmål til læringsmål Fagformål (sigte) Kompetenceområder: Kronologi og sammenhæng – Kildearbejde – Historiebrug (Tre trin: 3.-4. kl. – 5.- 6. kl. – 7.-9. kl.) Kompetencemål: For hvert kompetenceområde og for hvert trin (I alt 9) “Eleven kan …” Arbejdsområder: Hvert kompetenceområde opdelt i 3-5 arbejdsområder Målpar: Færdigheds- og vidensmål

4 Lærings- mål Lærerens opgave

5 Planlægning:  Udvælgelse af et eller flere målpar (færdigheds- og vidensmål)  Hvad skal eleverne lære? Omsætning til læringsmål for forløbet (emnet/temaet – eller dele af det)  Elevernes niveau ift. nedbrudte mål  Læremidler - aktiviteter  Tegn på læring Gennemførelse:  Oversættelse af læringsmål til eleverne  Undervisningsaktiviteter  Evt. Justering af læringsmål

6 Eleven kan give eksempler på, hvad industrialiseringen betød for det danske samfund politisk, kulturelt, økonomisk og socialt. Eleven kan gøre rede for, hvordan industrialiseringen påvirkede leveforholdene for forskellige samfundsgrupper. Eleven kan give eksempler på, hvad industrialiseringen betød for det danske samfund politisk, kulturelt, økonomisk og socialt. Eleven kan gøre rede for, hvordan industrialiseringen påvirkede leveforholdene for forskellige samfundsgrupper. Eleven kan fortælle om interne og eksterne faktorer, der skabte grundlaget for den tidlige industrialisering i Danmark fra sidste del af 1800-tallet. Eleven kan placere kanonpunktet Slaget på Fælleden i en historisk sammenhæng.

7 Læringsmål Elevernes forudsætninger for at nå målene Hvad har eleverne lært? - Evaulering Tegn på læring – 3 niveauer Valg af fremgangsmåder – aktiviteter mm.

8 Den didaktiske model Læringsmål Undervisnings- aktiviteter Evaluering Tegn på læring Et samspil - dialektik

9 Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 Prøve med selvvalgt emne v/Jens Aage Poulsen jeap@ucl.dk Undervisningsministeriet, Kalitets- og Tilsynsstyrelsen: Vejledning til prøve med selvvalgt problemstilling i historie, samfundsfag og kristendomskundskab

10  Liste: emne/temaer m. problemstillinger – 9. kl. + evt. 8. kl.  Dækkende for fagets mål  Ikke krav om et bestemt antal – min. 4  Indv. – par – gruppe (3) Ex: Gruppe har trukket emnet “Industrialisering ”

11 Indv./gruppe: indkredser et delemne inden for det lodtrukne emne/tema – vejledning Fx:  Et af de tre delemner  Et af underemnerne  Formulere et nyt delemne – knyttet til “Industrialisering”

12 Problemstilling: portalenportalen  Et – eller et sæt af – åbne spørgsmål?  Ikke ved i forvejen  Man gerne vil finde ud af  Der kan ikke svares ja/nej  Sæt: samhørende. Historielæreren 2015

13 Fritid – fornøjelser begyndelsen af 1900-tallet  Hvad brugte folk i byen deres fritid på?  Hvilke sammenhænge var der mellem fritidsaktiviteter og samfundsgrupper – og hvorfor var der forskelle?  Hvorfor er disse forskelle blevet mindre ?

14 Lokalhistorie: Hvad betød industrialiseringen for Jelling? Afgrænsning i tid: Jellings overgang fra landsby til stationsby i begyndelsen af 1900-tallet. Problemstilling:  Hvorfor fik Jellling en station i 1894?  Hvilke virksomheder blev oprettet i Jelling i begyndelsen af 1900-tallet – og hvorfor netop dem?  Hvordan blev geografien og befolkningssammensætningen ændret?  Et perspektiverende spørgsmål ?

15  Eleverne inddrager kilder (max 5) => belysning af deres problemstilling.  Alt hvad der “bærer” historisk information er potentielle kilder  Ikke et krav at kilderne er ukendte.

16  Led i forberedelse til prøven – fremstilles uden for undervisningen.  Kulturteknikker (“værktøjer” til erkendelse og formidling)– min. fire – til formidling af faglig viden – mindst én it-baseret  Valget af produkt skal begrundes Link til portalen Fx: billedfortælling: 5 min.

17  Eleverne afleverer deres produkt  Læreren udarbejder 2-3 uddybende spørgsmål – perspektivering til øvrige opgivelser  Produkter + spørgsmål tilgængelig for censor – min. 14 dg. før prøven  Umiddelbart før prøven får eleverne lærerstillede spørgsmål  Forbedredelsestid (indv. 25 min., to elever 40 min., tre elever 55 min.)  Eksamination (indv. 25 min., to elever 40 min., tre elever 55 min.)


Download ppt "Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google