Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital."— Præsentationens transcript:

1 Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital

2 Hjælp til rehabilitering fordrer to slags viden Professionel viden, der på baggrund af generel evidens anbefaler den bedste måde at leve på med en konkret lidelse Professionel viden, der på baggrund af generel evidens anbefaler den bedste måde at leve på med en konkret lidelse Personspecifik viden, der skabes af borger og professionel og giver parterne fælles indsigt i personens vanskeligheder med en konkret lidelse Personspecifik viden, der skabes af borger og professionel og giver parterne fælles indsigt i personens vanskeligheder med en konkret lidelse

3 Personspecifik viden fordrer At metoderne vi anvender i beslutningstagning og problemløsning er: At metoderne vi anvender i beslutningstagning og problemløsning er:  Konsistente med empowerment  Har potentiale til at overkomme barrierer, der kan forhindre effektiv problemløsning

4 Virkeliggørelse af empowerment Empowerment Guided Egen- Beslutning Livsdygtighed med Type 1 diabetes = Filosofi = Effektiv og konsistent metode = Mål for individuel patientomsorg Grounded theory

5 1996-1997 Grounded theory studie 1998-2000 Metodeudvikling og implementering 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

6 1996-1997 Grounded theory studie 1998-2000 Metodeudvikling og implementering 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

7 1996-1997 Grounded theory studie 1998-2000 Metodeudvikling og implementering 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

8 1996-1997 Grounded theory studie 1998-2000 Metodeudvikling og implementering 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

9 1996-1997 Grounded theory studie 1998-2000 Metodeudvikling og implementering 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

10 2001-2003 Randomiseret kontrolleret studie 1996-1997 Grounded theory studie 1998-2000 Metodeudvikling og implementering 2000-2002 Kvalitativt interventionsstudie Type 1 diabetes Dårligt reguleret > 2 år Interventions Gruppe GEB-GT Kontrol gruppe Resultat efter 1 år GEB-GT Programmatisk kvalitativ forskning

11 Virkemidler i Guidet Egen- Beslutning Semistrukturerede arbejdsark (n=20), guider patienter og professionelle ind i jeg-du-sorteret samarbejde Semistrukturerede arbejdsark (n=20), guider patienter og professionelle ind i jeg-du-sorteret samarbejde Kommunikationstrænede Kommunikationstrænede professionelle professionelle Patienters motivation for at måle Patienters motivation for at måle blodsukre skulle baseres på autonomi blodsukre skulle baseres på autonomi og ikke på kontrol og ikke på kontrol

12 Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

13 Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

14 Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

15 Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

16 Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

17 Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

18 Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

19 Teoretisk model og måle- instrumenter Life skills træning med Guidet Egen-Beslutning Øget støtte til autonomi huskes fra gruppeforløb HCCQ * Øget støtte til autonomi opleves 1 år efter HCCQ * Øget autonom motivation TSRQ Øget antal blod sukre målt selv * Færre problemer med diabetes PAID * Glykæmisk kontrol bedre HbA1c * Øget oplevet kompetence i håndtering af diabetes PCD *

20 Liv og sygdom holdes adskilt Professionel Patient Liv Sygdom Liv Konflikt i patient Konflikt i professionelle Konflikt mellem patient og professionelle

21 Liv og sygdom holdes adskilt Professionel Patient Liv Sygdom Liv Konflikt i patient Konflikt i professionelle Konflikt mellem patient og professionelle

22 Jeg-du- distanceret professionel dominans Jeg-du-sløret sympati Jeg-du-sorteret gensidighed Problemløsnin- gens omfang Roller tildelt de to parter i problemløsning Erkendelse af vanskelige følelser og uenighed i problemløsning Kvalitet af viden der opnåes som basis for problemløsning

23 Jeg-du- distanceret professionel dominans Jeg-du-sløret sympati Jeg-du-sorteret gensidighed Problemløsnin- gens omfang Roller tildelt de to parter i problemløsning Erkendelse af vanskelige følelser og uenighed i problemløsning Kvalitet af viden der opnåes som basis for problemløsning

24 Personspecifik kommunikations- og refleksionsmodel Livs- orienteret dimension. Person- specifikke vanskelig- heder undersøges Sygdoms- orienteret dimension. Symptomer undersøges Ikke situationel refleksion Situationel refleksion

25 Personspecifik kommunikations- og refleksionsmodel Livs- orienteret dimension. Person- specifikke vanskelig- heder undersøges Sygdoms- orienteret dimension. Symptomer undersøges Ikke situationel refleksion Situationel refleksion

26 Ufuldendte sætninger - om værdier, erfaringer og behov (”Rikke” 1) De, som kender min måde at leve på, synes at jeg …. Er kanongo’ til at være diabetiker - Har helt styr på tingene De, som kender min måde at leve på, synes at jeg …. Er kanongo’ til at være diabetiker - Har helt styr på tingene Det jeg er bedst til angående min sukkersyge er ….. Det jeg er bedst til angående min sukkersyge er ….. at ”glemme” alt om det! at ”glemme” alt om det! Det værste ved at have sukkersyge er … at det er pinligt at det ikke bliver passet ordentligt, så hellere skjule det, og hvem går det så ud over? Det værste ved at have sukkersyge er … at det er pinligt at det ikke bliver passet ordentligt, så hellere skjule det, og hvem går det så ud over? Det jeg er dårligst til er …. At indrømme overfor mig selv, at det er værre end jeg gerne vil tro – Og få gjort noget ved det. Det jeg er dårligst til er …. At indrømme overfor mig selv, at det er værre end jeg gerne vil tro – Og få gjort noget ved det.

27 Ufuldendte sætninger - om værdier, erfaringer og behov (”Rikke” 2) Når jeg skal i diabetesambulatoriet tænker jeg …. Åh nej! Når jeg skal i diabetesambulatoriet tænker jeg …. Åh nej! Jeg synes at mine kollegaer/ venner…ved for lidt om mig … men det er ikke deres skyld Jeg synes at mine kollegaer/ venner…ved for lidt om mig … men det er ikke deres skyld En vane jeg har svært ved at blive af med er ….ikke at lade nogen komme tæt nok på til at se hvordan jeg i virkeligheden har det En vane jeg har svært ved at blive af med er ….ikke at lade nogen komme tæt nok på til at se hvordan jeg i virkeligheden har det

28 Dynamisk problem løsning Inspireret af Alexander H. Bos, Holland. Dine observationer Dine tanker Dine mål og intentioner Dine handlinger Noget, der aktuelt volder problemer

29 Levede problemer med diabetes Er så forskelligartede og konkrete, at professionelle ikke kan gætte deres natur Er så forskelligartede og konkrete, at professionelle ikke kan gætte deres natur For eksempel den unge pige, der arbejder i en bagerbutik. Sygeplejersken mente at patienten vidste alt om sund mad, hvilket hun også gjorde. En del af hendes job var, imidlertid, hver dag at smage om kagerne var friske nok til at blive solgt i butikken. Det gjorde hun uden at være bevidst om indflydelsen på hendes blod sukker.

30 Forløsende viden Forløsende viden i dagliglivet Potentiale til forandring i relationer med familie, venner og kollegaer Forløsende viden i et team Interdisciplinært potentiale til forandring Forløsende viden i en støttende relation Relationelt potentiale til forandring Forløsende viden i personens bevidsthed Personspecifikt potentiale til forandring

31 GEB tilpasset Patienter med type 1 og 2 diabetes Patienter med type 1 og 2 diabetes Patienter med KOL Patienter med KOL Patienter med hjertelidelser Patienter med hjertelidelser Patienter indlagt på psykiatrisk afdeling med misbrug Patienter indlagt på psykiatrisk afdeling med misbrug

32 GEB implementeret i En-til-en regi på ÅUH En-til-en regi på ÅUH (personer med dårligt reguleret T 1 diabetes) Grupperegi på OUH Grupperegi på OUH (personer med T 1 og 2 diabetes) Sundhedsstyrelsens kursus for praksispersonale i almen praksis Sundhedsstyrelsens kursus for praksispersonale i almen praksis (personer med type T1 og 2 diabetes, KOL og hjertelidelse


Download ppt "Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google