Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Teori, pædagogik og underviserkompetencer & Diskussion af fremtidig forskning Marie Henriette Madsen, Projektleder, Dansk Sundhedsinstitut & Lea Aasberg,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Teori, pædagogik og underviserkompetencer & Diskussion af fremtidig forskning Marie Henriette Madsen, Projektleder, Dansk Sundhedsinstitut & Lea Aasberg,"— Præsentationens transcript:

1 Teori, pædagogik og underviserkompetencer & Diskussion af fremtidig forskning Marie Henriette Madsen, Projektleder, Dansk Sundhedsinstitut & Lea Aasberg, Projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning

2 Det teoretiske grundlag  Patientuddannelsernes teoretiske grundlag er generelt sparsomt beskrevet  Især patientuddannelse for patienter med KOL  Patientuddannelser for patienter med type-2 diabetes, hvor der er påvist effekter er typisk baseret på:  ’terapeutisk patientuddannelse’  self-efficacy  self-management  CDSMP den eneste generelle patientuddannelse, hvor der er påvist effekt og som har beskrevet det teoretiske grundlag, nemlig:  self-efficacy

3 Den pædagogiske praksis  Patientuddannelsernes pædagogiske praksis er generelt sparsomt beskrevet  Især patientuddannelse for patienter med KOL  Patientuddannelser for patienter med type-2 diabetes, hvor der er påvist effekter er typisk baseret på:  Sociale læringsteknikker (gruppetilgange)  Adfærdsmodificerende øvelser  CDSMP den eneste generelle patientuddannelse som viser effekt og hvor den pædagogiske praksis er vebeskrevet:  Tilegnelse af færdigheder (handleplaner og problemløsning)  Brug af rollemodeller  Refortolkning af symptomer  Gruppedynamik

4 Undervisningskompetencer  Type 2:  Effekten øges, hvis underviserne både har pædagogiske kompetencer og besidder viden om diabetes og behandlingsmetoder  Effekten afhænger ikke af underviserens faglige baggrund, men af om vedkommende er uddannet i at undervise i den pågældende patientuddannelse  KOL:  Begrænset viden både om undervisningskompetencer og effekt heraf  Generel patientuddannelse:  Begrænset viden om forholdet mellem undervisningskompetencer og effekt heraf.  Kun patientuddannelserne Chronic Disease Self- Management Program og Diabetes Self-management Program har beskrevet undervisernes uddannelser.  Men begrænset/ingen viden om effekten heraf

5 Behov ved fremtidig forskning  Et længere tidsperspektiv i forskningsdesign  Behov for viden om kontekstens betydning for at gennemføre livsstilsforandringer  Behov for en nuancering af effektmål  Behov for viden om virkningsmekanismer, herunder teori, pædagogisk praksis og undervisningskompetencer

6


Download ppt "Teori, pædagogik og underviserkompetencer & Diskussion af fremtidig forskning Marie Henriette Madsen, Projektleder, Dansk Sundhedsinstitut & Lea Aasberg,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google