Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEva Eskildsen Redigeret for ca. et år siden
1
Teori, pædagogik og underviserkompetencer & Diskussion af fremtidig forskning Marie Henriette Madsen, Projektleder, Dansk Sundhedsinstitut & Lea Aasberg, Projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning
2
Det teoretiske grundlag Patientuddannelsernes teoretiske grundlag er generelt sparsomt beskrevet Især patientuddannelse for patienter med KOL Patientuddannelser for patienter med type-2 diabetes, hvor der er påvist effekter er typisk baseret på: ’terapeutisk patientuddannelse’ self-efficacy self-management CDSMP den eneste generelle patientuddannelse, hvor der er påvist effekt og som har beskrevet det teoretiske grundlag, nemlig: self-efficacy
3
Den pædagogiske praksis Patientuddannelsernes pædagogiske praksis er generelt sparsomt beskrevet Især patientuddannelse for patienter med KOL Patientuddannelser for patienter med type-2 diabetes, hvor der er påvist effekter er typisk baseret på: Sociale læringsteknikker (gruppetilgange) Adfærdsmodificerende øvelser CDSMP den eneste generelle patientuddannelse som viser effekt og hvor den pædagogiske praksis er vebeskrevet: Tilegnelse af færdigheder (handleplaner og problemløsning) Brug af rollemodeller Refortolkning af symptomer Gruppedynamik
4
Undervisningskompetencer Type 2: Effekten øges, hvis underviserne både har pædagogiske kompetencer og besidder viden om diabetes og behandlingsmetoder Effekten afhænger ikke af underviserens faglige baggrund, men af om vedkommende er uddannet i at undervise i den pågældende patientuddannelse KOL: Begrænset viden både om undervisningskompetencer og effekt heraf Generel patientuddannelse: Begrænset viden om forholdet mellem undervisningskompetencer og effekt heraf. Kun patientuddannelserne Chronic Disease Self- Management Program og Diabetes Self-management Program har beskrevet undervisernes uddannelser. Men begrænset/ingen viden om effekten heraf
5
Behov ved fremtidig forskning Et længere tidsperspektiv i forskningsdesign Behov for viden om kontekstens betydning for at gennemføre livsstilsforandringer Behov for en nuancering af effektmål Behov for viden om virkningsmekanismer, herunder teori, pædagogisk praksis og undervisningskompetencer
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.