Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør."— Præsentationens transcript:

1 Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør

2 ISO 9001 er verdens mest anvendte standard

3 Mere end 1,1 mio. virksomheder er certificeret efter ISO 9001

4 Værdien af ISO 9001 Et effektivt redskab i den globale samhandel Et fælles sprog og en fælles tilgang til kvalitet på tværs af landegrænser En markedsforventning eller et markedskrav Et redskab til løbende forbedringer Et værktøj til optimering af processer og øget effektivitet og produktivitet En mulighed for at dokumentere og kommunikere sin kvalitetsindsats Et ledelsesværktøj som med fokus på kvalitet og effektivitet operationaliserer virksomhedens strategi

5 Hvad mener virksomhederne om ISO 9001? Dansk Standard har spurgt 450 ISO 9001-certificerede virksomheder om værdien af ISO 9001: 70 pct. mener, at brugen af ISO 9001 i nogen eller i høj grad har bidraget positivt til virksomhedens resultater. 64 pct. har i høj eller nogen grad styrket virksomhedens konkurrenceevne. 78 pct. har i nogen eller høj grad oplevet forbedret kvalitet i produkter og services. 60 pct. oplever i nogen eller høj grad reduktion i kundereklamationer. 78 pct. oplever i høj eller nogen grad øget kundetilfredshed. 85 pct. har nogen eller høj grad oplevet bedre styring af de interne arbejdsprocesser i virksomheden. 73 pct. vurderer, at ISO 9001’s betydning vil øges for danske virksomheder i fremtiden i nogen eller i høj grad.

6 Nogle myter om ISO 9001  ISO 9001 hjælper bare virksomhederne med at producere på et ensartet, men ikke nødvendigvist højt kvalitetsniveau  Det er tungt og bureaukratisk  Det er kompliceret  Det er kun for produktionsvirksomheder  Det er kun for store virksomheder  Det er et levn fra 1990’erne Fokus på at tilfredsstille kundens behov samt krav om løbende forbedringer Ikke nødvendigvis, tilpasses den enkelte virksomheds behov Enkle principper og procesorienteret Har vist sig velegnet også for service- virksomheder og andre organisationer Let at anvende også for små virksomheder Er opdateret og videreudviklet over flere gange

7 ISO 9001 - de syv kvalitetsprincipper Kundefokus Ledelse Engagerede medarbejdere Procestankegang Forbedringer Evidensbaserede beslutninger Styring af relationer

8 Kvalitetsledelsesprocessen – Plan, Do, Check, Act

9 ISO har en familie af ledelsesstandarder

10 Stadig vækst i certificering efter ISO ledelsesstandarder

11 Ny fælles struktur for ledelsesstandarder med fælles krav og definitioner skaber mulighed for integrerede systemer

12 Hvad er så nyt i de nye udgaver af ISO 9001 og ISO 14001?

13 De væsentligste nyheder i ISO 9001 Forankring i topledelsen Stærkere krav om forbedringer Vurdering af muligheder og risici Alle interessenter skal inddrages Styr på alle relationer Vital viden skal forankres bedre Afspejler bedre service-sektoren Samordning med andre ledelsessystemer

14 Nye kvalitetsprincipper i 2015 udgaven

15 Risikotænkning ISO 9001:2008 Berørt forskellige steder, især under ”forebyggende handlinger” – men ikke med samme ordvalg ISO 9001:2015 Organisationen skal bestemme muligheder og (forbundne) risici for: – at sikre at kvalitetsledelsessystemet kan opnå de tilsigtede resultater; – at undgå eller reducere uønskede virkninger; – opnå forbedringer.

16 Øget interessentfokus – relevante krav skal efterleves Disse krav skal nu også opfyldes Relevante krav Interessenter Relevante interessenter for kvalitetsledelsessystemet Krav fra relevante interessenter

17 Ny ISO 9001 giver bedre forretning Afspejler samfundsudviklingen og er tilpasset til en mere dynamisk, kompleks og global verden Fokus på kvalitet i bred forstand i alle processer lige fra produktudvikling til kundeservice Fokus på nye muligheder og evnen til at tilfredsstille kundernes behov hele vejen rundt Ledelsesstandarden skal spille en vigtigere rolle i virksomheden – også på ledelsesniveau – og er dermed også et godt redskab til forandringsledelse

18 Fordele ved den nye ISO 9001:2015 Eksternt Større kundetilfredshed Større kundeloyalitet Bedre omdømme Større troværdighed Bedre produkter / ydelser Større ”involvering” af interessenter Internt Bedre processer Øget engagement og videnforankring Bedre risikostyring Forøget evne til at reagere hurtigt Flere forbedringer, mere innovation Bedre omkostningsstyring

19 Også væsentlige nyheder i ISO 14001 Forankring i topledelsen Stærkere krav om forbedringer og proaktiv indsats Livscyklus- tankegang Alle interessenter skal inddrages Øgede krav til kommunikation Større rolle i organisationen Samordning med andre ledelsessystemer

20 Overskrift i to linjer Verdana bold 22 pt.

21


Download ppt "Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google