Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Portfolio hhx 4. September 2006. Portfolio hhx 4. september 20062 Disposition HHx-reformen Studieområdet del 1 eksempel på forløb Matematik – portfoliomodeller.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Portfolio hhx 4. September 2006. Portfolio hhx 4. september 20062 Disposition HHx-reformen Studieområdet del 1 eksempel på forløb Matematik – portfoliomodeller."— Præsentationens transcript:

1 Portfolio hhx 4. September 2006

2 Portfolio hhx 4. september 20062 Disposition HHx-reformen Studieområdet del 1 eksempel på forløb Matematik – portfoliomodeller og emneopgaver

3 Portfolio hhx 4. september 20063 Kvalifikationer eller kompetencer? Implementeringen af reformen: Den danske uddannelsesverden befinder sig i en tilstand af forvirring, der næsten minder om skizofreni: På den ene side kræves, at basale kvalifikationer styrkes, på den anden side tilskyndes til udvikling af "kompetencemiljøer" Lars Qvortrup

4 Portfolio hhx 4. september 20064 Tendens i reform: FørNu VidenformerKvalifikationerKompetencer FærdighedsformerFaktuel videnRefleksivitet EvalueringSummativFormativ SkoleaktivitetUndervisningStimulering Fejlfortolkning: Hvis kompetence er vigtigere end kvalifikationer, så behøver man ikke længere at lære noget.

5 Portfolio hhx 4. september 20065 Hvorfor portfolio? Vi skal anvende portfolio, da der stilles krav om anvendelse heraf i hhx- bekendtgørelsen

6 Portfolio hhx 4. september 20066 Reform – Studieområdet del 1 Studieområdet del 1 (gl. grundforløb) 3.2 Arbejdsformer Eleverne samler deres dokumentationer i en arbejdsportfolio, der viser progressionen i udviklingen af deres faglige og studiemæssige kompetencer gennem studieområdet..

7 Portfolio hhx 4. september 20067 Portfolioprøven Eksaminanden udvælger materiale til sin præsentationsportfolio, … og udarbejder en skriftlig begrundelse for sit valg....skal dokumentere faglige og overordnede kompetencer, arbejdsprocessen i et skriftligt forløb samt refleksioner over anvendte faglige metoder, arbejdsformer og arbejdsprocesser. Eksaminationen tager udgangspunkt i eksaminandens præsentation og fremlæggelse af sin præsentationsportfolio suppleret med efterfølgende samtale.

8 Portfolio hhx 4. september 20068 Portfoliostruktur Gruppe-Arbejdsportfolio til hvert hovedområde Fælles for gruppen – alt materiale lægges her (Produkter, referater, evalueringer, mindmaps, arbejdsaftaler m.v.) Individuel- arbejdsportfolio (opsamlingsmappe) Her placeres udvalgt materiale fra det enkelte hovedområde, sammen med en indholdsfortegnelse og argumentation for det materiale, der er udvalgt. Denne mappe indeholder også den enkeltes egne refleksionsskrivninger. Præsentationsportfolio – sammenknytter alle hovedområderne Hvert gruppemedlem har sin personlige portfolio, hvor han/hun samler det endelige udvalg af dokumenter fra alle tre studieområder (kan være omskrevne)

9 Portfolio hhx 4. september 20069 Portfoliostruktur Studieområdet Samfundsøk. område Udvalgt arbejde Kulturelle Område Udvalgt arbejde Præsentations- portfolio Erhvervsøk. område Udvalgt arbejde Niveauer 1.Gruppe- arbejdsportfolio (kan ses af gruppe og lærer) 2.Privat – arbejdsportfolio (kan ses af elev) 3.Præsentations- portfolio (kan ses af elev og lærer)

10 Portfolio hhx 4. september 200610 Årsag til strukturen Portfolioelementer: collect select reflect connect

11 Portfolio hhx 4. september 200611 Skrivninger - progression Indhold portfolio : Samf.øk. område -> Kulturelle område -> Erhvervs.øk. område Imellem projektforløbene klædes eleverne på til de forskellige skrivninger, der skal arbejdes med indenfor de tre områder. I hvert nyt forløb tilføjes nogle nye refleksionsskrivninger, så der er tale om en progression. Skrivninger med fokus mod præsentationsportfolien, så man sikrer sig, at eleverne har det materiale, der skal indgå.

12 Portfolio hhx 4. september 200612 Eksempel på progression 1., 2. og 3. hovedområde: Arbejdsplan for projektugen Gruppekontrakt Dagbogsskrivning (gruppedagbog) Gruppeevaluering af projektforløbet/gruppearbejdet Individuel evaluering af projektforløbet Argumentationsskrivning 2. og 3. hovedområde tilføjes: Tænkeskrivning/hurtigskrivning Mindmap Arbejdsproces for et dokument 3. hovedområde tilføjes: Kammeratrespons

13 Portfolio hhx 4. september 200613 Udvalgt arbejde Fra hvert hovedområde udvælges i første omgang materiale til en individuelle arbejdsportfolio Indhold i mappen: Ca. 6 sider fra hver af de tre hovedområder. Eleven vælger det ud, som han/hun synes er særlig interessant. (Det kan være tekst, tabeller, evalueringer, mindmaps, PowerPoints m.m.) En indholdsfortegnelse for det eleven har valgt indenfor hvert projekt Ca. ½ side med argumentation for det udvalgte

14 Portfolio hhx 4. september 200614 Præsentationsportfoilo Præsentationsportfolioen skal indeholde: (eksempel) En forside med navn, klasse, skole, afleveringsdato Indholdsfortegnelse over indholdet i portfolien Elementer fra de tre hovedområder (Eleven kan vælge noget fagligt, noget omkring gruppearbejde/arbejdsform, en processkrivning eller evt. noget omkring f.eks. kildeudvælgelse) Argumentation for valg af materiale Mindst en side med gruppedagbog, gruppeevaluering eller individuel evaluering En sides redegørelse for noget af det, eleven har lært i løbet af de tre projektperioder Præsentationsportfolioen skal være på ca. 10-12 normalsider (forside og indholdsfortegnelsen tæller ikke med).

15 Portfolio hhx 4. september 200615 Gruppesammensætning Der skal være progression på alle led – og så i arbejdsformerne. Lærerne skal gennemtænke såvel form som indhold 1. område: Nye elever – lærerne sammensatte grupperne 2. område: Eleverne kom med ønsker/forslag – med udgangspunkt heri sammensatte lærerne grupperne 3. område:Eleverne sammensatte selv grupperne

16 Portfolio hhx 4. september 200616 Lærerens rolle Indøve forskellige skriveteknikker Konsulentrolle Læse elevernes argumentationsskrivninger Sørge for respons Små skridt – vigtigt med opsamling/respons

17 Portfolio hhx 4. september 200617 Afsluttende portfolioprøve eller projektprøve? Danmarks evalueringsinstitut maj 2006: ”…ses et mønster hvor lærere såvel som elever, der har brugt portfolioprøven, er mere positive [overfor grundforløbet] end de der har brugt rapportprøven. Både lærere og elever vurderer, at portfolioprøven i højere grad understøtter de nye lærings- og kompetencemål” (EVA:34)

18 Portfolio hhx 4. september 200618 Afsluttende portfolioprøve Gode erfaringer (bedre end projektprøven) Eleverne bliver (mere) bevidste om, hvordan de lærer Eleverne bliver bedre til at reflektere Eleverne tilegner sig nogle kompetencer, de kan bruge i hele gymnasieforløbet Video: Mads

19 Portfolio hhx 4. september 200619 Reform – Studieområdet del 2 Studieområdet del 2 3.2 Arbejdsformer I erhvervscase udarbejder eleverne i forbindelse med det enkelte case-baserede forløb en synopsis... Eleverne samler deres dokumentationer i en arbejdsportfolio, der viser progressionen i udviklingen af deres faglige og studiemæssige kompetencer gennem studieområdet del 2.

20 Portfolio hhx 4. september 200620 Portfolio i fag Portfolio kan anvendes i alle fag – og tværfaglige projekter Portfolio skal anvendes i Studieområdet del 1 (gl. grundforløb) Studieområdet del 2 - E-case Matematik (emneopgaver)

21 Portfolio hhx 4. september 200621 Reform - matematik Bilag 20, 21, og 22 3.2. Arbejdsformer: I tilknytning til de enkelte hovedemner skal eleverne individuelt udarbejde en emneopgave, der sammenfatter de centrale dele af emnet og dokumenterer de faglige mål, der er opnået gennem arbejdet hermed. Emneopgaverne skal tilsammen bredt dække fagets indhold. Opgaverne rettes og kommenteres af læreren og indgår som prøvegrundlag for den mundtlige prøveform b).

22 Portfolio hhx 4. september 200622 Portfolioprøve i matematik 4.2. Prøveform Prøveform b) : Mundtlig prøve på grundlag af en af de af eksaminanden udarbejdede emneopgaver. Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Der gives ingen forberedelsestid. Eksaminationen tager udgangspunkt i eksaminandens præsentation af centrale dele af emneopgaven suppleret med uddybende spørgsmål fra eksaminator

23 Portfolio hhx 4. september 200623 Matematik – valg af eksamensform? Summativ evaluering i matematik Prøveform: Tester: 1-times prøve uden hjælpemidler Kvalifikationer 3-times prøve med hjælpemidler Overvejende kvalifikationer Mundtlig prøveform m. spørgsmål Overvejende kvalifikationer Mundtlig prøve med portfolio Kompetencer og kvalifikationer Hvis hhx- reformen skal tages seriøst, skal eksamensformen også ændres. Skriftlig eksamen: Centralt stillede oppaver Mundtlig eksamen:Bygge på den daglige undervisning?

24 Portfolio hhx 4. september 200624 Matematik - forudsætninger 1. Lærerens opgave at konstruere sin egen portfoliomodel (mappe, elektronisk (gruppe)portfolio) 2. Eleverne skal kunne håndtere IT- værktøjerne 3. Elektroniske noter 4. IT må ikke blive en barriere

25 Portfolio hhx 4. september 200625 Matematik – mål og evaluering Portfolio er knyttet til evaluering. Målet for et forløb skal være kendt. Statistik Modellere en diskret eller grupperet model ud fra et observationssæt Håndtere statistiske formler og fortolke resultaterne Beskrive statistiske data i tabel, grafik og verbal repræsentation Anvende lommeregner og regneark til løsning af en problemstilling

26 Portfolio hhx 4. september 200626 Matematik - arbejdsportfolio Arbejdsportfolio (oktober):

27 Portfolio hhx 4. september 200627 Matematik Arbejdsportfolio (april):

28 Portfolio hhx 4. september 200628 Matematik - selvevaluering Kan oplær e andre Er usikker Er på vej Rimelig sikker Er på bar bund Sikker. Kan oplære/inspirere andre Skema til selvevaluering Marianne Elbrønd

29 Portfolio hhx 4. september 200629 Gruppe - samarbejde Jeg har et æg, du har et æg. Vi bytter Resultat: jeg har et æg, du har et æg Jeg har en idé, du har en idé. Vi bytter. Resultat: Jeg har to ideer, du har to ideer. Kinesisk ordsprog

30 Portfolio hhx 4. september 200630 Matematik – emneopgave Indlæ g 2 Indlæ g 1 Indlæ g 3 Respons Opga- ver Nota- ter Note r Emneopgave Andres indlæg Respons

31 Portfolio hhx 4. september 200631 Matematik - elevevalueringer Elevrespons Skriftlige evalueringer

32 Portfolio hhx 4. september 200632 Emneopgave - Vejledningen Emneopgaverne - uddrag Bearbejdningen …kan med fordel foregå i grupper. Emneopgaver udarbejdes i en løbende proces, Det kan endvidere anbefales, at processen strækkes ud over det samlede forløb i faget Der skal foretages en fornuftig udvælgelse Underviseren må agere vejleder og medvirke til, at eleverne bliver klar over, hvad, de ønsker, skal indgå i opgaven og i hvilket omfang, det skal indgå Eksempel

33 Portfolio hhx 4. september 200633 Kammeratrespons – præcise krav Skrive mindst én ting, der er positivt Du må kun give konstruktiv kritik. Det betyder, du skal komme med gode råd og ændringsforslag, som de andre kan bruge til at komme videre i arbejdet. Hvis du kommer med en seriøs og velovervejet tilbagemelding, så vil du også kunne forvente og forlange det samme fra andre. Du skal give livstegn. Overhold aftaler om: o Hvornår du giver tilbagemeldinger o Hvornår du lægger noget frem til de andre o Hvor tit du er ”på”?

34 Portfolio hhx 4. september 200634 Den gode præsentationsportfolio Lad evt. eleverne selv være med til at opstille de kriterier, deres præsentation skal vurderes i forhold til. Eksempel

35 Portfolio hhx 4. september 200635 Elektronisk portfolio – eller? Portfolio er ikke bundet til en bestemt teknologi. Det kan være hensigtsmæssigt at indrette elektroniske portfolier, fordi det forenkler: ajourføring fildeling opbevaring af materiale mulighederne for at gøre portfolier tilgængelige for forskellige læsere responsgivning planlægning af arbejdet (asynkront)

36 Portfolio hhx 4. september 200636 Struktur til respons Hvis responsen er elektronisk skal platformen integreres i arbejdet. Der skal oprettes en mappestruktur og disciplin i tilbagemeldingsform Eksempel SHUP

37 Portfolio hhx 4. september 200637 Emneopgaver elektronisk eller? Elevkommentarer:..det er fint at skrive elektronisk i faget, dog tager det ekstra tid, når jeg ikke er ”øvet” …Men med tiden tror jeg, at jeg vil være rigtig glad for, at jeg har brugt pc´en til faget. Det er lettere og så kan man sende dem via mail og evt. rette i dem uden problemer. Det er også en meget enkelt løsning, at have alle opgaverne til at ligge på computeren i stedet for på skrift i en skuffe. Det gør det rigtig nemt at lave opgaver, når man kan hente begrundelser og billeder fra gamle opgaver.

38 Portfolio hhx 4. september 200638 Eleverfaring elektronisk gruppeportfolio Udtalelse fra Mathias: Jeg synes da også, det er lækkert, endelig at komme på en skole, hvor man bruger computeren til noget. For jeg gik i 10. klasse sidste år, og der måtte man slet ikke bruge computeren til matematik, og det var det var ikke særlig fedt, fordi jeg hader at skrive på papir, for jeg synes, det går så langsomt. Og så kommer man ned på en skole her, og så foregår det hele bare på computeren, og det er bare superlækkert for det går så meget hurtigere, og det er så meget nemmere at hjælpe hinanden og specielt ved SHUP'en også… (Udskrift af fokusgruppeinterview fredag d. 13. januar 2006)

39 Portfolio hhx 4. september 200639 Matematik – erfaringer fra eksamen To eksamensformer i mdl. matematik Der er vindere og tabere ved begge prøveformer! Portfolioprøven redder ikke de allersvageste – og uengagerede - elever. Mundtlig eksamen uden forberedelsestid på baggrund af emneopgaver, kræver emneopgaverne er velstrukturerede – og eleverne er forberedte.

40 Portfolio hhx 4. september 200640 Matematik – erfaringer fra eksamen Traditionel mundtlig eksamen med ½ times forberedelse (kvalifikationer) Mundtlig eksamen uden forberedelsestid på baggrund af emneopgaver, forberedt gennem årets løb (kompetencer) Men…

41 Portfolio hhx 4. september 200641 Konklusion Vi har ikke de vise sten Man bør udvikle sin egen portfoliomodel Portfolio er et middel – ikke et mål Portfolio bør komme ”nede fra” Teamsamarbejde


Download ppt "Portfolio hhx 4. September 2006. Portfolio hhx 4. september 20062 Disposition HHx-reformen Studieområdet del 1 eksempel på forløb Matematik – portfoliomodeller."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google