Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarianne Henriksen Redigeret for ca. et år siden
1
Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling
2
Telefoner, ure og bærbare Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet
3
Det er en ny måde at arbejde på Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen
5
Træning: Tillid/koncentration 3D CASE: Klap 1 2 3 1.Rejs jer 2.Find sammen to & to med en der har samme håndte mperatur som dig selv 3. Løft højre hånd foran hinanden – når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3 ‐ 4 gange) 4. Det samme med venstre hånd på To 5. Nu med begge hænder foran hinanden på Tre 6. Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv 7. Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten)
6
Træning: Opgavefokus 3D CASE: Film eller TV-figur 1. Samme makker 2. Luk øjnene 3. Tænk tilbage på en film eller TV-figur. 4. Åbn øjnene 5.Fortæl hinanden om jeres film eller TV-figur på 1 min. og hvorfor du beundrede vedkommende 6. Den, der har den varmeste hånd starter 7.Båt efter 1 minut,så bytter de 8.Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver navnet på deres film eller TV-figur,som klisters på brystet som navneskilt.
7
Træning: Tillid 3D CASE: JA ‐ Vi har lavet en fejl 1.Samme længde snørrebånd 2.Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVE T EN FEJL” (demonstrer først selv) 3.Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de r åber 4.Lav nu ”saks, sten, papir” sammen – når I IKKE har det samme, råber I ”JAA VI HAR LA VET EN FEJL” 5.Demonstrer kort øvelsen
8
Træning: ordstimuli 3D CASE: Planlæg en ferie sammen 1.Makkerkort 2.Uddel stimuli kort 3.Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 4.Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen 5.Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien 6.Demonstrer 7.Den med højeste knipselyd starter
9
Træning: Person-analogi 3D CASE: Indgang til et supermarked 1.Find sammen med en der har samme farve transportmiddel 2.Uddel “Personanalogi træningskort” 3.Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 4.Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags indgang til et supermarked, hvilke ideer ville han så få? 5.Hjælp hinanden med at få ideer 6.Demonstrer 7.Den med længste negle starter
10
Sid ned
11
Opgave Få idéer til hvordan det kan gøres interessant at vente på bussen.
12
Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it
13
Billedstimuli Fortsæt med at skrive ideer på post-it mens de følgende billeder vises
23
Alle hænger deres ideer op på væggen 1.Gå sammen i smågrupper 2.Læs på skift op hvad der står på en gul seddel og hæng sedlen op på væggen
24
Hæng alle jeres idéer op
25
Alle vælger en idé hver 1.Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen), det skal være den idé, der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. 2.Idéen/sedlen puttes I lommen til senere brug
26
Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet
28
3D CASE: Kollektiv monolog 1.Find sammen to & to med en der har samme hårfarve som dig selv 2.Du fortæller energisk om din nye sportsgren (råbegolf) til din makker. Din makker er lige startet til en anden sportsgren(synkronsvømning) som hun fortæller energisk om. I vil begge gerne fortælle, men I er ligeglade med hvad den anden siger. Bryd ind og fortæl om din egen sport, hvergang du får chancen. (dørklatring – taskefyldning – cykelbadminton – gummistøvlekast – tallerkenknusning – slotsgraffitti – skidans) 3.Øvelsen varer i 2 min. 4.Den med største sko starter
29
Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…
30
Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den 1.Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv 2.I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” 3.På skift fortæller I hvad der sker (1-2 sætninger) og afslutter med at spørge “hvad sker der så?” Demonstrer 4.Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …”
31
2&2 Videre-udvikling af jeres egen ide Den med længste negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad sker der så?” I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs- historien
32
2 og 2 Videreudvikling af egen ide: Ja og Hvad sker der så?
33
2&2 Videreudvikling af idé. Hvis man ikke er tilfreds med makkerens bud, kan man bede om et nyt bud.
34
Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer
35
2 og 2 Ja og Nyt bud Hvad sker der så? Hvad mere? Hvordan gør vi det?
36
Sid ned
37
Renskriv dit Idékoncept!
38
Videreudvikling af idé i grupper
39
Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet
40
Gruppeinddeling Alle stiller sig op på række efter fødselsdato Gruppe-indeling. Gruppestørrelse: 4-5 personer
42
Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1) 1.Grupperne skal stå I en “cirkel” 2.I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 3.Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 4.Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien 5.Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 6.Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 7.Historien udvikles “med uret” 8.Den, der sidst har kørt med tog, starter
43
Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (2) 1.Behold samme grupper som I forrige øvelse 2.Grupperne skal stå I en “cirkel” 3.I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 4.Historien starter med “jeg går en tur på gaden og møder…” 5.Når man er færdig med sin sætning nikker man til de andre 6.Den der har noget at tilføje historien byder ind med næste sætning 7.Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 8.Den, der sidst har spist en banan, starter
44
Sid ned I gruppen
45
Gruppen arbejder videre på hinandens ide- koncept 1.Længste snørrebånd 2.Et gruppemedlem præsenterer sig idékoncept. 3.Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet. Idé-ejeren blander sig ikke I idéudviklingen, vedkommende er Ding-man og referent. 4.Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud”. 5.Efter 10 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.
46
DING-man Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned
47
Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen Alle kan stemme på 2 forskellige idékoncepter
48
Arbejd videre med det fælles idé- koncept vha Ja og … Hvad sker der så? /hvad mere? Nyt bud Forfra De øvrige idékoncepter kan måske være stimuli
50
3D CASE: Udfordringer Restaurant-koncept 1.Find sammen med en der så lige så meget TV som dig selv i går 2.I skal lave en restaurant sammmen. I skal starte med at prioritere de 3 væsentligste forudsætninger for at restauranten bliver en succes. 3.Skab et restaurent-koncept. I jeres restaurent eksisterer forudsætning 2 ikke – og det er netop grunden til at jeres restaurent bliver en succes.
51
3D CASE Udfordring ”Det er godt fordi …” Gå sammen med en der har samme farve strømper I sidder i en robåd, der er ved at synke. Hjælp hinanden med at give forklaringer på hvorfor det er godt. Den med flest bogstaver i sit navn starter.
52
Sid ned
53
Husk jeres idé-koncept
54
Udfordring/benspænd i følgende slides: Skriv på post-it
55
Løsningen skal kunne anvendes af en 5-årig
56
Løsningen må højest fylde 1 x 1 meter
57
Løsningen findes kun i menneskers fantasi
58
Løsningen virker kun i mørke
59
Løsningen skal være modstandsdygtig over for hærværk
60
Løsningen må højest koste 2.000 kr.
61
Sid ned I gruppen
62
Indarbejd de nye idéer i jeres idékoncept
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.