Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv Om Selfier og lidt om Healthier, Usier og Felfier og den billedlige drejning i de sociale medier Fællesforelæsning,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bent Fausing At skabe et billede af sig selv Om Selfier og lidt om Healthier, Usier og Felfier og den billedlige drejning i de sociale medier Fællesforelæsning,"— Præsentationens transcript:

1 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv Om Selfier og lidt om Healthier, Usier og Felfier og den billedlige drejning i de sociale medier Fællesforelæsning, KUA, 23.0.50, 12.3.2014, kl. 15-17

2 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

3 Hvad er en selfie?: Et digitalt fotografi taget af en selv af sig selv…oftest med en smartphone. Udbredelsen af smartphones, stigningen i de sociale medier, der er domineret af billeder, og selfies er markant fra 2010. Hvorfor sker denne stigning? Af teknologiske grunde? Fordi man ikke vil have andre til at tage billeder af sig selv? Eller fordi vi vil afprøve og øve vores sociale interaktion via vores eget billede, selfien?

4 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

5

6 Lille historie om Selfie: 2004 Flickr og ‘selfy’. 2005 MySpace: ‘self portrait of yourself usually by teen girls’. 2005 taget #selfie eller selfy på Flickr. 2009 Urban Dictionary: En aktivitet der er mest udbredt på MySpace og Facebook. 2010 Twitter, Tumblr, Pinterest og Instagram… 2012 Selfie bliver kåret af Time til et af de tolv væsentligste nye ord. 2013 Selfie bliver kåret som årets ord af Oxford Dictionary. Brugen af ordet sted 17.000% i 2013 ifølge ordbogen. Mere om selfier i sammenhæng med selv-medierne og spejle senere.

7 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

8 Os selv i billedet – og selvekspertice: Vi er eksperter, hvad os selv angår. Skulle man tro! At blive individ – gennem spejling. Vi bliver gennem spejlingen i spejlet og spejlet i billedet, selfien, forskellige fra alle andre mennesker: vi bliver subjekter eller individer. Refleksion: bøje tilbage genspejle og omtanke. Spejlbevidsthed og selvrefleksion: Hvordan ser jeg ud for andre? Vil de tage godt imod mig?

9 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

10 Fra ”Write onself into being” til ”Picture onself into being”: ”Type onself into being” hævder Danah Boyd i 2008 om konstruktionen af selvet på sociale medier. Det bør nu, mener jeg, i stedet hedde: ”Picture onself into being” (jf. stigningen i sociale medier med billeder som Instagram, Pinterest, Facebooks Timeline…) Narcisssime kan du få plejet foran et spejl, selfien er social i og med den bliver lagt på et socialt medie og har et ønske interaktion. Selfien er knyttet til andres anerkendelse (Axel Honneth). Anerkendelse er et antropologisk behov. Det bliver grundlagt i mor- barn/forældre-barn matricen og spejlingen. Al senere accept og anerkendelse bygger på denne matrice. Andres perceptioner, bedømmelser og lovprisninger er væsentlige for at udvikle et socialt og mentalt selv. Blive et ‘jeg’.

11 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21 Selfien og vareæstetik: Sociale medier, marketing og vareæstetik. Hill-Site webside – man ville have almindelige billeder, hvor ukendte viser tøjet frem i selfier. Den menneskelige, ikke-digitale æstetik i selfien. Det private billede, den personlige vare og vareæstetik. Close-up’et som et transparent sted. De private drømme åbnes mod de offentlige rum: sociale medier og internet. De digitale billeder mimer de analoge billeder: uskarpe, slørede, skæve, kiksede farvegradueringer (Instamatic -> Instagram…) Skær af menneskelighed og autenticitet i selfien bliver tilført varen! Det tavse fotografi og psykens tavse visualiseringer…

22 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

23

24

25

26 Hvad vil selfierne? Ansigtets betydning. Facebook ikke Footbook. Ansigtet er tilstedeværelse og bekræftelse, kropsligt og sjæleligt. Vi kan stirre og glo uhæmmet på en selfie. Sociologen Sherry Turkle (i: Alone Together 2011) fremhæver, at individet bliver fastholdt i en permanet overgangssituation i de sociale medier: Vi interagerer blot med billeder, vi kommer ikke videre, hævder Turkle. Nyere visuel teori betoner og vægter meget anderledes: Billeder er levende (jf. totem og fetich). Hvad vil billeder? (W.J.T. Mitchell What Do Pictures Want? 2006): de vil kysses, dvs. de vil tages ind, inkorporeres, accepteres og være en del af os. Billeder vil interagere, billeder interagerer. Selfien siger netop det: kys mig, tag mig til jer, inddrag mig og anerkend mig.

27 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Selv-mediernes udvikling: Spejlets udvikling, spejlet og fortrolighed ”I Auschwitz ser en ung fange to kvinder, der betragter sig selv in en mudderpøl. Der er ingen spejle i lejren, for at forhindre selvmordsforsøg[!]. De vender ryggen til ham, de har et tørklæde på hovedet, og deres tøj hænger i laser. Han ser opmærksomt på det mudrede vand og genkender nogle træk. Det er hans kusiner, som bringer nyt fra familien” (Primo Levi). Spejlbevidsthed Renæssancen og subjektets opståen (maleriets små portrætter, bogmediets individuelle fortællinger og spejlets refleks af mig, dvs. selvet). Vi er først og fremmest os selv i den vestlige kultur: MySpace, Youtube, iPhone, iPad… Optiske linser fremstillet af glas: film, tv, video, web-cam og smartphones. Spejlets demokratisering og selvets demokratisering. Uden spejle og spejlinger udviskes ansigtet og selvet -> anerkendelse igen.

28 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

29 Sunder selfies: Healthien Healthen er kæmpe trend på de sociale medier nu. Tre udtryk der er særlig gode til at synliggøre: seksualitet, krop og socialitet. Alle tre er i særlig grad med i healthien. Healthien mangler den spontanitet, ironi, selvironi og humor, der kendetegner selfien. Celebriteter og look-alikes: de har en perfekt krop, de er ikke bange for at vise den, men nok bange for miste den. Healthien er alvorlig og determineret. Kroppen er et hårdt ansigt udadtil. Derved er healthien også sårbar. Man vil beholde det, der er forgængeligt, kroppen. Adskillelsen af sjæl og legeme. Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

30

31

32 Parrets selfie: Usien To er bedre end en. En usie er en selfie, hvor der skal være mindst to personer og helst forelskede med på billedet. Kommer af ‘usually’ og ‘usual’ og udtales ‘U-sie’. Oprindelig et ord, der blev brugt om en, der var glad for at tage billeder af sig selv og andre eller mange andre. Min gruppe. Men usien bliver mere og mere parrets selfie. Selfien og usien fordrer kommunikation og refleks tilbage. ‘Connetion’ og ‘disconnection’ (D.W. Winnicott). Selfien er et forsøg på at connecte med andre, usien er beviset over for andre, at man har connected.

33 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

34

35

36

37 Landmands selfie: Felfie Sjove landmands-ansigter sammen deres dyr, en felfie. En hyldest til et af vore ældste erhverv og en måde at få opmærksomhed og anerkendelse på. Farmers Journal holdt konkurrence i 2013 og så… farmingselfie.com og herhjemme landbrugsavisen.dk Felfie: ”Sætte ansigt på de landmænd, der arbejder for at sætte mad på bordet”. Bryde isolationen på marken. Sociale medier bliver brugt som branding af landbruget og landmænd. Alvoren bag den sjove attitude: man vil anerkendes (jf. Axel Honneth). Landmændene vil gerne ses, spejle sig, udvikle en samtidig identitet og have anerkendelse for deres gamle erhverv.

38 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

39

40

41

42 Selfiens tid: En øjeblikkelig visuel kommunikation af, hvem vi er, hvad vi laver, hvem vi tror, vi er, og hvem vi føler, vi er. Selfien har ændret aspekter ved social interaktion, kropssprog, selvbevidsthed, privatlivets fred, humor, ironi, fornemmelse af tid og offentlig adfærd. Selfier bliver taget af alle og i alle situationer. Det er en folke lyst og kunst. Selfien mv. er hurtige, uprætentiøse, bramfrie og lever i nuet. De behøver ikke særlige og prangende anledninger. Uformelle. Portrætfotografiet eller selvportrætfotografiet går med selfien fra erindring til kommunikation lige nu. Selfien: et tegn, der som andre selvportrætter bliver lagt i omverdenen, i håb om, at det vil blive accepteret og taget godt imod. Føle sig ankerkendt.

43 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

44 Den verdensberømte selfie, der aldrig er blevet set, og dens drøm, som få så: Selfien eller billedets af selfien, der bliver taget af Cameron, Thorning-Schmidt og Obama, blev mødt med negativ anerkendelse. Selfiegate! Billedets af selfien, der blev taget ved Mandelas Memorial, inkarnerer Mandelas drøm… Fotografen gjorde alt for at misforståelser skulle opstå. Den ikoniske selfie, der siger noget central om selfier. Skabe sin krop og ansigt til selfien. Smyge sig ind. Tæt sammen. I arms længde. Være til stede og vise ‘nu’ i ansigtet. Der er altid nogen, der er uden for det gode selskab (Michelle). FOMO, ‘fear of missing out’, som noget centralt for de sociale billedmedier (Sherry Turkle). De meget sammensatte følelser af krop, ansigt, ambivalens og udelukkelse har fuldstændig blændet iagttageres øjne for den drøm og den vision, som billedet indeholder. En drøm og en vision, der passer smukt til den udvikling af selvet, som alle selfie former har rod i.

45 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…


Download ppt "Bent Fausing At skabe et billede af sig selv Om Selfier og lidt om Healthier, Usier og Felfier og den billedlige drejning i de sociale medier Fællesforelæsning,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google