Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010."— Præsentationens transcript:

1 Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010

2 Udbytte for Mentee Større selvbevidsthed og bedre selv-disciplin Støtte i og ved forandringer Adgang til et lyttende øre og feedback Accelereret læring og udvikling Udvidet personligt netværk og andre lærningsresourcer Oplevelse af forskellige muligheder/veje Højere selvtillid og selvværd Et trygt sted at afprøve nye idéer Adgang til information om hvordan andre organisationer fungerer En kilde til udfordring og afprøvning

3 Mentor kompetencer Lytte efter og høre, hvad der bliver sagt - også mellem linjerne Vise empati og forståelse Udpege sammenhænge og modsætninger Sætte spørgsmålstegn ved den måde, mentee tænker og handler på Fremme problemløsning Give og modtage konstruktiv kritik Opsummere og give tilbagemelding

4 Værktøjer

5 Præsentation 18. september 2016, side 5 Mentorøvelse Gå sammen 2 og 2 Fordel roller – mentor og mentee Mentee finder en problemstilling/dilemma fra eget liv (arbejds- eller studierelateret) 1 min Mentee beskriver sit dilemma for mentor på 2 minutter Begge er stille i 2 minutter Mentee fortæller om sit dilemma på 1 minut Stilhed i 1 minut Mentee har 30 sekunder til at beskrive sit dilemma Stilhed i 30 sekunder Afrunding fra mentor

6 Mentorskab betyder AltidSomme tiderAldrig Lytte med empati og indføling UdfordreSupervision Dele oplevelser og erfaring Brug af coaching-metoderDisciplinering En professionel relationÅbne døreEvaluering for en 3. part Udvikle ny indsigt gennem refleksion Yde hjælp og understøttePerformance management Styrke gensidig handlings- parathed

7 Coaching versus Mentoring CoachingMentoring Fokus på opgaverFokus på implikationer ud over opgaven Fokus på evner og udførelseFokus på kapabilitet og potentiale Typisk en linje leder rolleFungerer bedst uden for arbejdskontekst Sagsorden sættes af og med coachDagsorden sættes af mentee Vægt på feedback til fokuspersonVægt på feedback og reflektion hos mentee Behandler typisk et behov på den korte bane Ofte et længere varende bekendtskab, tit hele livet Feedback og diskussioner foregår explicit Feedback og diskussion primært om Implicitte og intuitive emner og adfærd

8 Luftballon Du skal ud og flyve med din luftballon og du skal have 5 mål med for dit arbejdsliv…. Pludselig skal du over en lille bjergtop og du bliver nødt til at smide et mål – lasten er for tung Efter noget tid kommer der en større tinde og vægten er for tung – smid et mål… Osv.

9 Ansvar for mentorforløbet Ansvaret for forløbet ligger hos mentee. Mentee opsøger mentor og initierer første møde Mentee sørger for at sende en dagsorden til mentor før hvert møde Mentee møder forberedt hos mentor, og mentee må indordne sig under mentors tidsrammer og geografiske placering

10 Etiske spilleregler For at undgå tvivl om habilitet, må mentor ikke benytte relationen til at rekruttere mentee Mentor må i udgangspunktet ikke benyttes som reference i eksempelvis jobansøgninger fra mentees side Regler for gensidig fortrolighed og etik i relationen mentor-mentee skal diskuteres igennem på 1. møde

11 Rammer for 1. møde Forventningen til mentor-mentee relationen skal afstemmes Spilleregler og etikken i mentor-mentee relationen skal diskuteres Mentor og mentee undersøger relationens duelighed – er der fælles relationer, der gør samtalen vanskelig? Mentee skal redegøre for de emner, temaer og problemstillinger som forestilles behandlet under forløbet Der træffes aftale om mødefrekvens og form, forventninger til forberedelse samt en rutine for aflysning, flytning etc.


Download ppt "Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google