Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU KULTURELT MEDBORGERSKAB OG HISTORIEUNDERVISNINGENS ERINDRINGSPOLITIK Konference om faglige.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU KULTURELT MEDBORGERSKAB OG HISTORIEUNDERVISNINGENS ERINDRINGSPOLITIK Konference om faglige."— Præsentationens transcript:

1 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU KULTURELT MEDBORGERSKAB OG HISTORIEUNDERVISNINGENS ERINDRINGSPOLITIK Konference om faglige mål i spil, oktober 2015 Claus Haas, AU

2 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Medborgerskab ​ = sider af menneske – samfundsliv hvor individer og grupper handler som politiske subjekter ​ Det politiske ​ = det der skal forstås og løses som som offentlige anliggende ​ Det fælles vel / Res Publica ​ = det der bringer os sammen i offentligheder MEDBORGERSKAB

3 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Medborgerskab ​ = sider af menneske – samfundsliv hvor individer og grupper handler og identificerer sig som politiske subjekter ​ Det politiske ​ = det der skal forstås og løses som fælles offentlige anliggende ​ Det fælles vel / Res Publica ​ = det der bringer os sammen i offentligheder MEDBORGERSKAB

4 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Kulturelt medborgerskab – deltagelse i demokratiets res publica - fordrer at man arver / tilegner sig kulturer ​ = skole- og uddannelsessystemet centrale dannelsesmæssige opgave. 1) Betydningsskabende praksisser i form af sprog, diskurser, symboler, traditioner, myter, fortællinger, erindringer, ritualer osv. 2) Kulturen / kulturarven – de former for kultur(arv) som har fået tildelt privilegeret status 3) Flere kulturelle fællesskaber KULTURELT MEDBORGERSKAB

5 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ERINDRINGSPOLITIK  At erindre (individuelt / kollektivt) = antropologisk invariant kendetegn ved menneske - og samfundsliv  En specifikt historisk – social og institutionaliseret praksis  Vedrører samfundets sociokulturelle reproduktionsprocesser  I praksis fungerer alle samfund som erindringsfællesskaber  Bl.a. derfor faget historie i folkeskolen og andre steder i undervisningssystemet ​. 5

6 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light  At påvirke befolkningens kollektive identiteter og loyaliteter  At påvirke befolkningens kulturelle medborgerskab  Bl.a. derfor faget historie i folkeskolen og andre steder i Undervisningssystemet  Et statsligt og politisk anliggende ERINDRINGSPOLITIK = IDENTITETSPOLITIK

7 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light KULTURELT MEDBORGERSKAB & FORESTILLEDE FÆLLESSKABER  Et nationalt  Et demokratisk  Et flerkulturelt

8

9 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Overskrift MAKS. én linje HELSTATEN: ET MULTIKULTURELT IMPERIUM

10 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light NATIONALSTATEN

11

12 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU NIELS SIMONSEN (1865). RØMNINGEN AF DANNEVIRKE 1864

13 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU

14 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU

15 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU

16

17 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU GLOBAL MIGRATION 1600-1915

18 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light GLOBAL MIGRATION 1945-1995

19 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU GLOBALISERET KULTURELT MEDBORGERSKAB HybridiseringHomogenizsering

20 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light EN FLERKULTUREL NATION  En nation er flerkulturel, hvis den består af flere kulturelle fællesskaber  Som kan være mere eller mindre sammenhængende og selvbevidste  Hver med deres mere eller mindre distinkte kultur(arv) i form af betydningsskabende praksisser, fx sprog, traditioner, ritualer, symboler, erindringer, normer og værdier, sociale omgangsformer osv.

21 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light EN FLERKULTUREL NATION Alle nationer er flerkulturelle ​ Men omfanget / dybden et historisk variabelt forhold ​ Alle nationer er ikke flerkulturelle på samme måde

22 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light EN FLERKULTUREL NATION Alle nationer er flerkulturelle  Hvorvidt det flerkulturelle er politisk dagsordensættende er et historisk variabelt forhold  Den forskelle diversitet skabes og omdannes i samspil med andre faktorer- fx politiske, økonomiske, sociale.

23 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light EN FLERKULTUREL NATION  Oprindelige befolkninger  Nationale mindretal  Etniske pluralitet

24 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højreklik-menuen Historiefaget tjener på en gang et dannelsesmæssigt og studieforberedende formål med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed. Faget udvikler elevernes historiske viden, bevidsthed og identitet, samt stimulerer deres interesse for og evne til at stille spørgsmål til fortiden for at nå forståelse af den komplekse verden, de lever i. Eleverne opnår viden om og indsigt i centrale begivenheder og udviklingslinjer i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, om egen kulturel baggrund og andre kulturer. STX BEKENDTGØRELSE, HISTORIE (2013)

25 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højreklik-menuen ” Undervisningen skal udvikle kursisternes selv- og omverdensforståelse og derigennem bidrage til at skabe et fagligt fundament for selvstændig stillingtagen i et moderne, flerkulturelt og demokratisk samfund. Kursisterne skal opnå viden om og forståelse af væsentlige elementer i den historiske udvikling, det moderne samfunds kompleksitet og dynamik, forskellige religioner, kulturelle værdier og livsanskuelser” HF Kultur- og samfundsfagsgruppen HF – BEKENDTGØRELSE (2013)

26 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU LARSEN, J.A. (2008) DANSKERNES NATIONALE FORESTILLINGER Hvad er bedst for et land?  Monokultur: 77%  Multikultur: 11 %  Ved ikke: 12 %

27 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU LARSEN, J.A. (2008) DANSKERNES NATIONALE FORESTILLINGER ​ ”Nationalstaten spiller stadig en betydelig rolle for identiteten. Men noget tyder på, at den ægte fædrelandskærlighed dør ud med de ældste to generationer, dvs. de to generationer der oplevede Anden Verdenskrig (…) Undersøgelse tyder på, at de yngre generationer har det vanskelige ved forestillingen om et kulturelt fællesskab end et politisk fællesskab”. (side 54)

28 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU LARSEN, J.A. (2008) DANSKERNES NATIONALE FORESTILLINGER ​ “Undersøgelsen (…) har vist, at der er brud i danskernes forestillinger om det nationale. De yngre har et mindre følelsesladet forhold til Danmark, de har færre kriterier for at være rigtigt dansk, og de er lidt lidt mere i tvivl om monokulturens overlegenhed” ​ (Side 154)

29 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light J.P. FRØLUND THOMSEN (2006). KONFLIKTEN OM DE NYE DANSKERE

30 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Overskrift MAKS. én linje ​ ”At langvarig uddannelse vil fremme etnisk velvilje, er ikke i sig selv en ny indsigt. Dette resultat stemmer overens med de fleste andre undersøgelser. Det er imidlertid skoleuddannelsen snarere end erhvervsuddannelsen, der er vigtig. Skellet mellem uddannelsesgrupperne går alt overvejende grad mellem personer med eller uden studentereksamen”. (side 227)

31 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Overskrift MAKS. én linje ​ ”Personer med langvarig skoleuddannelse udviser en større etnisk velvilje end andre grupper, uanset alder, erhverv og indkomst osv. Denne markante betydning af skoleuddannelse må skyldes at den almene gymnasieskole fremelsker en ægte evne til at acceptere fremmede kulturer og i hvert fald en evne til at beherske den aversion, som man måtte have i forhold til grupper, der afviger fra majoritetsbefolkningen”. (s. 227)

32 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU ​ “Vi bør stoppe udefrakommendes indflydelse på dansk tradition og kultur” Helt enig + enig  Gymnasium 33,7 %  Folkeskole 43 % (8. klasse)

33 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light FLERKULTURELT MEDBORGERSKAB  Erindringspolitik vil ofte vil dreje sig om individers og gruppers mere eller mindre påtvungne tilhørsforhold – til et eller flere forestillede fællesskaber.  Om forskellige forestillede fællesskabers forhold til hinanden.  Flere diskrepante og konfliktfyldte fortællinger ofte er i omløb.  Ikke en naiv, normativ vision om et flerkulturelt lykkeland.  At synliggøre flere og ofte modstridende fortællinger om fællesskabers identitet og kulturarv. ​

34 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light  Overvej metodologiske nationalisme  Overvej det nationale master narrativs dominans  Etnokratiets banale nationalisme  Tænk jer selv med: Fra hvilken kulturel position fortolket I, når I tænker didaktisk?  Migration ikke et appendiks til andre historiske – sociale processer  Det er håndtering af kulturel diversitet heller ikke ​ FLERKULTURELT MEDBORGERSKAB – OVERORDNET DIDAKTISK SET

35 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højreklik-menuen I skolens kulturformidling generelt, og lærernes undervisning i historiefaget og andre kulturbærende fag tilstræbes det, at samfundets kulturelle diversitet er anerkendt og inkluderet i undervisningen. Alle kulturer inviteres til at bidrage med erindringer og fortællinger om, hvad det vil sige at leve og virke i et flerkulturelt og demokratisk samfund HAAS (2014)

36

37

38

39 2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU

40 AARHUS UNIVERSITET AU


Download ppt "2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU KULTURELT MEDBORGERSKAB OG HISTORIEUNDERVISNINGENS ERINDRINGSPOLITIK Konference om faglige."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google