Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Intro til psykoedukation & Stress og sårbarhed Tema i pykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Intro til psykoedukation & Stress og sårbarhed Tema i pykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose."— Præsentationens transcript:

1 Intro til psykoedukation & Stress og sårbarhed Tema i pykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

2 Til underviseren En god start med PowerPoint Disse 2 taster kan hjælpe dig Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose Esc få overblik over alle tilgængelige dias samt tilhørende noter F5 kan bruges, når du skal afspille temaet 2 Esc F5

3 Til Underviseren Denne PowerPoint indeholder mange dias. Forhold dig til, hvilke du vil have med. TIP: SKJUL DE DIAS, DU IKKE VIL VISE Du kan skjule et dias, så det ikke bliver vist i fremvisningen. Højreklik på miniaturen til venstre. Klik på ”skjul dias”. Ønsker du at vise et dias, der er skjult: Højreklik på det skjulte dias og klik på ”skjul dias”. Så bliver det atter vist. Hvis du printer uddelingskopier til deltagerne: Fjern fluebenet i ”udskriv skjulte dias”. Så kommer de skjulte sider ikke med. Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 3

4 Program for i dag Velkommen og præsentation Introduktion til psykoedukation Rammer og forventninger Behandling – kontakt til behandler Stress og sårbarhed Hvordan har dagen været? PAUSE efter behov Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 4

5 Formål med psykoedukation At få oplysning og konkret viden At få overblik over behandling og muligheder At udveksle erfaringer om psykiske symptomer og lidelser At blive bedre rustet til at træffe beslutninger om egen behandling Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 5

6 Formål med psykoedukation Hvilke forventninger har I til at komme her i dag? Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 6

7 Oversigt over hele forløbet Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 7 7 Introduktion ------------------ Stress og sårbarhed Psykose og skizofreni Behandling Mestring af symptomer Lov og ret ------------------ E-journal Sundhed og livsstil Relationer og recovery Valgfrit emne ------------------ Evaluering Forebygge tilbagefald

8 Rammer for undervisningen Vi mødes i dette lokale hver gang Der vil være kaffe, te og lidt frugt Datoerne fremgår af oversigten 1½ time hver gang Vi holder pause ved behov Der er to gruppeledere hver gang Vi vil bede jer melde afbud, hvis I er forhindret Vi glæder os til samarbejdet Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 8

9 Hver gang Korte, faglige oplæg Spørgsmål og dialog Udveksling af erfaringer om dagens emne Der kan også indgå opgaver, øvelser, spil eller lignende Vi beder jer alle respektere, at der er fortrolighed i gruppen Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 9

10 Har I spørgsmål til temaerne? Er der noget I kunne ønske jer med i programmet? Nu skal vi i gang…… Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 10

11 Tilknytning til behandler Behandling i psykiatrien indebærer en kontakt til en primær behandler/kontaktperson og en læge Samtale med behandler skal hjælpe til: At få viden om den psykiske sygdom At få støtte til at leve med en psykisk sygdom i hverdagen At få støtte til at håndtere ydre stress At blive mere bevidst om egne tanker, handlinger og følelser At se problemer fra nye vinkler Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 11

12 OPUS-behandling Alle med førstegangs psykose, dog flest i alderen 20-25 år 2 års behandling Intensiv behandling med samme gennemgående OPUS – behandler ; man mødes en gang ugentligt Individuelle samtaler, medicin, samtaler med familie og netværk, psykoedukation, social færdighedstræning og hjælp til at komme i gang med aktiviteter, skole, uddannelse eller arbejde Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 12

13 Til underviseren De næste dias handler om stress og sårbarhed. Sådan kan du fx. arbejde med det: Udgangspunktet er stress/sårbarhedsmodellen, der er forsøgt gengivet på flere måder. Det er meget vigtigt, at deltagerne får med, at de SELV kan have indflydelse på det stress, de kan blive udsat for. At det er ok at trække sig fra stressende omstændigheder, at planlægning af komplekse situationer (Farmors 70års dag) er fint, at man kan få indflydelse på, hvor man sidder i en klasse, så man undgår for meget stress etc. Men også at man kan blive stærkere og tåle mere stress undervejs. Der er mulighed for små øvelser undervejs. Fx. sammen med sidekammeraten at kigge på opbyggende og stressende faktorer etc., bruge ’vægten’ eller skema. Tal videre med din behandler om dette til næste gang, så du sammen med hende får fat i hvad der er stress for dig og ikke mindst hvad virker opbyggende Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose HUSK: Du kan altid vælge metoder, flytte pauserne og vælge dias til og fra! Du må også gerne redigere i indholdet… 13

14 Sårbarhed og stress Hvis man har en sårbarhed, kan man opleve en psykotisk episode, når voldsomt stress fra det omgivende miljø påvirker personen Alle mennesker kan under tilstrækkeligt oplevet stress reagere med psykose Den enkeltes ”psykosetærskel” er individuel Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose14

15 Rask Psykosetærskel Stress Stress-sårbarhedsmodellen Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 15 Sårbarhed Syg a b c

16 Stress og sårbarhed Stress og belastninger kan få sygdommen til at bryde ud Stress er ikke bare at have travlt Når krav og belastninger overstiger de ressourcer, man har til rådighed, opstår stress Det er forskelligt, hvad den enkelte oplever som stressende Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 16

17 At identificere stress Være selvkritisk For høje forventninger Problemer med at planlægge Kan ikke lide at vågne om morgenen For mange tanker og grublerier Fysiske tegn Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 17

18 At identificere stress Skolen eller arbejdet er for krævende Mobning For få venner Lærerne/kollegerne kan ikke lide mig Har intet overskud Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 18

19 Stressende faktorer Økonomiske problemer Miste arbejde Skilsmisse Ferie Familiemedlems eller vens død Fødsel af lillesøster, -bror eller eget barn Familiemedlem flytter Vaner ændres Ændring af sovevaner Ændring af tidspunkt for måltider Ændring af mødetider At føle sig isoleret Kedsomhed kan give stress Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 19

20 Stressende faktorer Vågne for tidligt Daglige gøremål Tilberedning af måltider Organisere aktiviteter Trafik, lang pendling Mangel på støtte Brug for uafhængig- hed Skænderi med familiemedlemmer Diskussioner med skolelærere/kolleger Diskussioner med venner Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 20

21 Hvordan mærkes stress? Kognitive tegn:  Optaget af bekymringer  Problemer med at fokusere  Negative tanker Affektive tegn:  Ængstelig  Deprimeret  Irritabel  Humør-  svingninger Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose Fysiske tegn:  Spændte kæbemuskler  Muskelspændinger  Hovedpine  Problemer med at sove  Følsom overfor stimuli (lyde, lys, lugte mv.) Adfærd:  Overspise/spise for lidt  Tilbagetrækning  Holder op med at træne  Holder op med at gøre sjove ting 21

22 Beskyttende faktorer Gør noget godt for sig selv Følg behandlingen og Husk medicinen Planlæg din dag og uge Sørg for at spise og sove godt Undgå stoffer Lav en kriseplan med din behandler Involver gerne din familie eller ven i den Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 22

23 Beskyttende faktorer Følg dine interesser Sæt dig overkommelige mål Gi’ dig selv skulderklap, når du har nået et mål Bryd din isolation, tag kontakt med ven og fortæl hvordan du har det Tag verden ind i passende portioner, fx at gå i byen, gå til fester sammen med en ven Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 23

24 Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose Vægten Skriv hvad du oplever som beskyttelse og stress: 24

25 Øvelse Prøv at finde det, der stresser Hvad virker beskyttende i forhold til stress? Kig på ’Vægten’ eller skemaet sammen med sidekammeraten og snak om, hvad I kender til af stressende faktorer - og beskyttende faktorer mod stress Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 25

26 Tak for i dag Hvad har været brugbart i dag? Er der noget, vi skal undlade?? Noget vi skal gøre mere af? Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 26


Download ppt "Intro til psykoedukation & Stress og sårbarhed Tema i pykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google