Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren."— Præsentationens transcript:

1 Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd

2 Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren

3 Wordle.net b Wordle

4 Glogster

5 Oplæggets punkter: Hvordan lærer vi Hvordan lærer vi Hvad skal vi lære Hvad skal vi lære Fagdidaktik under pres Fagdidaktik under pres Web-didaktisering Web-didaktisering

6 Læring forudsætter

7 Læringsmiljøet Understøtte muligheder for iagttagelser og kommunikationer

8 Konstruktivisme Ide Kommunikation Respons Fortolkning Refleksiv læreproces bnd Lær IT den med V

9 Undervisning som kommunikation Information – valg af information Meddelelse – valg af ytringsform/ - medie Forståelse – modtageren tolker selv ud fra egen formåen Forståelseskontrol – foregår løbende hos alle parter i kommunikationen. Har modparten forstået det, man ønskede vedkommende skulle forstå. Uffe Sørensen 2009

10 Undervisningens design Hvilken viden skal de tilegne sig? (kvalifikationer, kompetencer, kreativitet, socialisering) Hvordan læres den viden bedst? (pædagogiske metoder - undervisningsdesign) Hvilke rammer og betingelser vil jeg anvende? Fysiske rammer, rekvisitter, materialer…. tjenester, applikationer, programmer

11

12 Hvad betyder Web 2.0? World Wide Computer Uffe Sørensen 2009

13 Nye tider – nye muligheder – nye roller Web 2.0Læreren Internetbaseret CloudComputing Uafhængig af tid,sted adgang til skolen Gratis OpenSource Freeware SAAS Gatekeeperne bybasses Autonomien genvindes Komplekse tjenester Mash Up Kæmpe udvalg Manglende didaktisering Store krav til udvælgelse, overblik og styring Sikkerhed og Copyright Uffe Sørensen 2009

14 Betydning for IT-vejlederen IT-vejlederen Mister skruetrækkeren Installationer centraliseres Lokale server pilles ned Får nye roller – nye opgaver (der er stadig brug for vejledning, overblik, en skulder man kan græde ud ved etc.)

15 Web 2.0 LærerenEleven Undervisning Asymmetri Didaktisk kompetence Færdigheder GPS Mobilen Uffe Sørensen 2009

16 Kvalifikationer: Faktuel viden/kundskaber Kende kongerækken Programfunktioner Direkte læringsstimulering (iagttagelser) Læreroplæg Videovejledninger Video (Skoletube)Skoletube Screencording Podcasting Cool Iris Wordle.net Kompetencer At kunne udtrykke sig Iagttage sine egne iagttagelser At lære at lære Strategier til at tilegne sig kvalifikationer Projekt/eksternalisering Portfolio pæd. Logbog MindMeister.com Diigo Glogster Wix Vuvox Voicethread Kreative vidensformer skab på baggrund af dine kvalifikationer og kompetencer. Lærende praksisfællesskaber Iagttag  afprøv forståelse  respons fra felt LPF  eget virtuelle miljø. EI EI  Arbejdsrum (Fleks.) Uffe Sørensen 2009

17 Fagdidaktiske værktøjer MundtlighedSkriftlighedSanselighed Analoge produkter Optage lyd Benytte hyperlinks Benytte medier Digitale produkter VisuelleAudiotiveKollaborative

18 Constructionisme Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger Refleksiv læreproces Uffe Sørensen 2009

19 Webtjenester

20 Wordle.net b Wordle

21 Wix

22 Vuvox

23 MindMeister

24 Tubestory Creator


Download ppt "Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google