Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fælles ledermøde 1. marts 2016 Ny vision ”VI GÅR EFTER FORSKELLEN”  Hvad betyder den for Kommunalbestyrelsen – for ledelsen – og for os alle sammen? 

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fælles ledermøde 1. marts 2016 Ny vision ”VI GÅR EFTER FORSKELLEN”  Hvad betyder den for Kommunalbestyrelsen – for ledelsen – og for os alle sammen? "— Præsentationens transcript:

1 Fælles ledermøde 1. marts 2016 Ny vision ”VI GÅR EFTER FORSKELLEN”  Hvad betyder den for Kommunalbestyrelsen – for ledelsen – og for os alle sammen?  Hvordan kommer den til at gøre en forskel for vores borgere og brugere?  Hvordan gør vi visionen levende og nærværende?

2 1 Det er i dag et vejr, et solskinsvejr! O søde vår, så er du atter nær! Nu vil jeg glemme rent, at det var vinter, nu vil jeg gå og købe hyacinter og bringe dem til én, som jeg har kær. 2 Hun købte af de hvide og de blå hun købte af de smukkeste, hun så. Det er i dag et vejr! Og solen skinner! Og om mig svæver lutter lyse minder, dem ta'r jeg med til den, jeg tænker på. 3 Og de kom svævende i ring og rad., Hun gik imellem dem og var så glad. Det er i dag et solskin uden mage! Og jeg har solskin nok til mange dage, og jeg må kysse hvert et lille blad. 4 Hun kyssede dem alle, hver især, hun bragte dem til den, hun havde kær. Min ven, her kommer jeg med hyacinter! Min ven, nu glemmer vi, at det er vinter! Det er i dag et vejr, et solskinsvejr-! Det er i dag et vejr Komponist: Poul Schierbeck, tekst: Ludvig Holstein

3 Progra m 8.00Ankomst og morgenkaffe/the Alle finder plads ved bordene 8.20Velkomst og præsentation af dagens program v/ Kommunaldirektør Henrik Hartmann Jensen Præsentation af kommunens nye vision: ”Vi går efter forskellen” v/ Borgmester Mogens Gade Lidt flere ord og billeder på visionen – hvordan det kan give mening v/direktionen Præsentation af den ledelsesmæssige Strategiplan 2016 v/ Direktør Social, Sundhed og Beskæftigelse Hanne Madsen Èn indgang for virksomheder – hvad kan vi alle lære af pilotprojektet? v/ Vækst- og udviklingsdirektør Jakob Bisgaard Det professionelle samarbejde – kultur og adfærd, der spiller os stærke sammen v/ Børne- og Familiedirektør Jan Lund- Andersen PAUSE 9.45Intro: Hvordan giver vi visionen liv? – så det kan mærkes, at vi går efter forskellen. Hvordan arbejder vi med visionen ”på hjemmebanen” – synliggørelse af arbejdet med implementering af visionen i hele organisationen Samtaler ved bordene: - Hvordan går vi efter forskellen? - Hvilken forskel vil visionen gøre hos os – for vores borgere / brugere? - Hvordan vil vi kunne arbejde med det på hjemmebanen? - Model for synliggørelse af visionsarbejdet i hele organisationen Opsamling i plenum – tilbagemeldinger og bud på visionens realisering og proces PAUSE 11.15Trivselsundersøgelse 2016 – intro til tilgang og forskellige metoder Styrket sygefraværsindsats – intro v/ Afdelingsleder Henriette Petersen, HR og Personale Mulighederne ved anvendelse af Jobcentrets fastholdelsesteam v/ Beskæftigelseschef Jannie Knudsen Afrunding og opsamling – tak for i dag – vi mødes igen 12.00Frokost – og fortsat god dag

4 Jammerbugt Kommune

5 Jammerbugt Kommune – ny planstrategi Vi gør det på jammerbugtsk Vi er nysgerrige og modige Vi er åbne Vi er synlige og tilgængelige Vi griber mulighederne Mere i gang – flere i gang Det summer af liv Flere arbejdspladser Flere indbyggere og gæster Flere i arbejder Dit gode liv Din gode start på livet Dit lærerige liv Dit gode liv med andre Dit gode liv – dit ansvar Sådan er vi bæredygtige Vi tænker i helheder Vi lytter til dig Landskabet rummer mange funktioner Vi skal leve af og på stedet Vi har fokus på ressourcer og energi Vi vil flytte os med god samvittighed 4 temaer:

6 Hvis vi spørger direktionen… Skønne plet… Frit valg på alle hylder? ”Jammerbugtsk?” Hvad med sammenhængs- kraften? Hvaffor en forskel? Jammerbugt Kommune

7 Strategiplan Ny vision for Jammerbugt Kommune ” Vi går efter forskellen” Når visionsarbejdet er færdig, så er næste opgave at forme en strategi, der skal kunne realisere visionen, i løbet af den fastsatte periode fra strategien. Hvad er en strategi ? Strategien er den langsigtede plan, hvor virksomheden orienterer sig mod et fælles fremtidigt mål. Det er målet ude i horisonten, der danner rammen omkring medarbejdernes, ledelsens og bestyrelsens arbejde. Det er i virksomhedens strategi, at de store mål bliver sat. Strategien er en fikspunkt for alle, der er en del af virksomhedens fremtidige udvikling. ”Strategiens rolle er at binde organisationens omgivelser sammen med organisationens ageren.” Hvad er formålet med en strategi ? Strategien skal svare på spørgsmål: ”hvad vil vi gerne være ?” Fordi det gør det muligt at fokusere ressourcerne mod et fælles mål sætter retning på alles handlinger i virksomheden

8 Strategiplan Direktionens strategiplan Strategiplanen præciserer det ledelsesmæssige grundlag i Jammerbugt kommune – ”Vi har styr på butikken og vi mestre det professionelle samarbejde” og sætter fokus på en række strategiske indsatsområder, som direktionen og det strategiske chefforum sætter højst på den ledelsesmæssige dagsorden. Strategiplanens indhold: 1.udgangspunkt i strategiske udfordringer og muligheder 2.det strategiske grundlag 3.strategiske indsatsområder

9 Strategiplan 1.Strategiske udfordringer og muligheder Demografi Økonomisk råderum Agil og handlekraftig organisation Stedbundne styrkepositioner 2.Det strategiske grundlag Styringsfokus – management Organisationskultur – leadership Den ledelsesmæssige strategi i henholdsvis ”Vi har styr på butikken” og ” Vi mestrer det professionelle samarbejde” er ledelsesmæssige grundforudsætninger, som er ”eviggyldige” / vedvarende og udgør dermed det ledelsesmæssige grundlag for Jammerbugt kommune.

10 Strategiplan 3. Strategiske indsatsområder og initiativer i 2016 Effektivitet i den kommunale virksomhed og overholdelse af de økonomiske rammer. ”Vi har styr på butikken” De konkrete initiativer i 2016: Formidling af visionen ”Vi går efter forskellen” – der udarbejdes en procesplan, som sikrer ejerskab i organisationen og visionen skal ”mærkes” i hele kommunen Benchmark i forbindelse med B 2017 – identifikation af effektiviseringspotentiale – vi vil matche de bedste sammenlignelige kommuner Udvikling og kapacitetstilpasning af kerneopgaverne – vi sikrer at de kommunale opgaver tilpasses den demografiske udvikling og de aktuelle udfordringer Udvikling af LIS (ledelsesinformation) – fortsat udvikling af LIS og øget anvendelse af LIS i hele organisationen Digitaliseringsstrategi – vi vil anvende digitalisering som fundament for effektivisering og optimering af opgaveløsningen Evaluering af ny administrativ organisation – den kommunale organisation evalueres og justeres hvis behov, således den tværgående sammenhængskraft styrkes endnu mere Den gode arbejdsplads – vi skaber rammerne for udviklingen af den gode arbejdsplads, som er kendetegnet af et godt arbejdsmiljø, et lavt sygefravær og en god ledelse – der gennemføres trivselsundersøgelse og en ny procesplan for opfølgning på sygefravær.

11 Strategiplan Én indgang til kommunen for borgere og virksomheder, i form af en koordineret indsats i forvaltningerne ”Vi mestrer det professionelle samarbejde” De konkrete initiativer i 2016: Det professionelle samarbejde – kultur og værdier i samspillet internt og med borgerne – én indgang som kultur – Kompetenceudviklingsforløb for ledere og medarbejdere Ledelsesgrundlag - revitaliseres via det strategiske grundlag Revitalisering af MED-samspillet – etablering af et effektivt MED-samspil, og tilpasninger som afspejler den nye organisationsstruktur og som sikrer medarbejderne mest mulig indflydelse på udviklingen Én indgang til kommunen – borgerne og erhvervslivet skal opleve den tværgående sammenhængskraft i organisationen Kommunikationspolitik – tydelig formidling af den attraktive kommune og de gode historier Handlingsorienteret strategi for bæredygtig vækst og nye arbejdspladser – planstrategien og handlingskataloget omsættes i praksis Handlingsorienteret strategi for mest mulig ansvar for og mestring af eget liv, inklusion – understøttes af mange projekter og indsatser, som baserer sig på anvendelse af alle kræfter og et solidt samspil mellem borgerne, erhvervsliv og organisationer.

12 Strategiplan Det samlede strategiske chefforum har ansvaret for, at hele organisationen mestrer både ”det professionelle samarbejde” og ”styr på butikken”, og at ledere og medarbejderes handlinger og adfærd, afspejler ledelsesgrundlaget og indsatsområder. Den tværgående koordinering og en optimal opgaveløsning ud fra et helhedsperspektiv, skal være den gode praksis i Jammerbugt kommune. Den enkelte chefgruppe og chef har et ansvar for også ”se på tværs” og spille de respektive områder på banen, når det giver merværdi for borgeren og for organisationen.

13 Strategiplan Vi er ansat til begge dele - både til at det faglige kører og til at samarbejdet kører - intern og eksternt. Det skal være kendetegnende for kulturen i Jammerbugt Kommune.

14 Én indgang for virksomheder Fra myndighedskultur til servicekultur Hvad kan vi lære af pilotprojektet: Struktur til understøttelse Kultur – fælles mindset Kommunikation Jammerbugt Kommune opleves som én kommune – en helhed

15 Én indgang for virksomheder Fra myndighedskultur til servicekultur Hvad har vi fået ud af det: Faglighed – samarbejde – helhedstænkning – løsningsorienteret – læring på tværs – fælles opgave Meget positive tilbagemeldinger fra virksomheder Ikke færdige – fra pilotprojekt til drift ! Og - En indgang for Borgeren !

16 Det professionelle samarbejde Kulturudviklingsprojekt: Hvorfor: ”Styrket Jammerbugt kultur” eller ”Mer’ Jammerbugt” eller ”styrket en tydelig og professionel ledelseskultur og –adfærd” Jammerbugt har allerede en sund kultur og gode værdier i det vi gør. Vi har fået en ny vision: ”Vi går efter forskellen”, vi har gode stærke dagsordner og dogmer fx. "én indgang til kommunen" Meget ny administrativ organisation og ledelsesstruktur

17 Det professionelle samarbejde Kommunens visioner, mål og planer bliver ikke til noget fordi de står på et stykke papir eller er vedtaget i kommunalbestyrelsen. De bliver til noget, fordi vi ansatte ledere og medarbejdere gør noget. Kultur handler om ”the way we do things”. Vores ledelsespraksis! Det er en ledelsesopgave at skabe og udvikle den kultur vi ønsker.

18 Det professionelle samarbejde Hvad: Når vi skal arbejde med at udvikle kultur, skal vi basere det på en række forhold, principielt: a)Hvilken kultur ønsker vi. Dvs.: Hvordan skal vi – i første omgang: vi ledere - handle og gøre for at sikre, at der sker det med og i Jammerbugt, som politikerne ønsker skal ske b)Hvilken kultur har vi allerede. Dvs. hvad gør vi allerede c)Hvad er forskellen mellem a og b – det er i dette felt vi skal fokusere og udvikle.

19 Det professionelle samarbejde Hvordan: Det starter i topledelsen, der designer processen. Centrale proceselementer kan være: I den kommunale ”organisation” skal der arbejdes på alle niveauer Kulturanalyse og kulturudvikling

20 PAUSE

21 Intro til samtaler ved bordene  Hvordan giver vi visionen liv så det kan mærkes, at vi går efter forskellen?  Hvordan arbejder vi på visionen på hjemmebanen?  Hvordan involvere vi jer bedst og i fællesskab?  - opgaven……..

22 Intro til samtaler ved bordene Hvordan involverer vi jer bedst? – Fælles inspiration 1)Hvordan giver vi visionen liv, så det kan mærkes, at vi går efter forskellen? 2)Hvilken forskel vil det gøre? Hvordan vil borgerne og brugere opleve det? 3)Hvordan vil vi arbejde med visionen og forskellen på hjemmebanen? 4)Hvilken model skal vi bruge for at synliggøre visionsarbejdet i hele organisationen? + gerne gode ideer til ekstern synliggørelse…….. INDHOLD PROCES Vi vil opleves som…….. (Ikke opgaver)

23 Model for synliggørelse af visionsarbejdet En model kunne være… 1)Afdelingsmøder/personalemøder – præsentation og drøftelse 2)Rapportering fra alle arbejdspladser:  I forhold til borgeren, ”Vi vil opleves som” – fx Jammerbugt kommune finder bedst mulige løsning sammen med borgeren  I forhold til samfundet, ”Vi vil opleves som” – fx Jammerbugt kommune varetager opgaven bedst mulig  I forhold til medarbejderne, ”Vi vil opleves som” – fx Jammerbugt kommune lyder som en arbejdsplads, som vi gerne vil være en del af”  I forhold til den tværgående sammenhængskraft, ”Vi vil opleves som” – fx i Jammerbugt kommune udnytter vi alle kompetencer på tværs af organisationen for at skabe bedst mulige løsning for borgerne 3)Opsamling, inspiration via de respektive lederfora Opfølgning, der skal give mening ……! ”Mærkes” Praksis Handlinger Kultur

24 Tilbagemeldinger… Hvordan kommer vi bedst fra vision til realisering? Hvilke processer skal der til? Hvad giver mening? Hvad tænker I om model for synliggørelse af arbejdet? Eksempler ….. gode historier…. ”Det gjorde en forskel……..”

25 PAUSE

26 Trivsel og nærvær

27 Trivselsundersøgelse 2016 Fordi: Medarbejderne er ressourcen Vi vil trivsel og godt arbejdsmiljø Medarbejdere i trivsel er mere effektive Trivsel og nærvær

28 Regler og baggrund Trepartsaftale fra 2007 (Kvalitetsreform – Bedre velfærd og større arbejdsglæde) Alle offentlige arbejdspladser skal mindst hvert 3. år foretage målinger af medarbejdernes tilfredshed og trivsel herunder det psykiske arbejdsmiljø Trivsel og nærvær

29 Aftale og trivsel og sundhed (OK 08) At HU skal aftale retningslinjer for indhold og opfølgning på trivselsmålingerne, men derudover er der ingen bindinger. -der er altså vide rammer for ”måling” Vi bruger friheden til at gøre det på Jammerbugtsk – med afsæt i anerkendt forskning og plads til forskelligheder. Trivsel og nærvær

30 Hvad er trivsel? Det gode arbejdsliv Hvad med ledelse? Ny vision bliver afsæt for en revitalisering af Ledelsesgrundlaget – og evaluering af ledelse i Jammerbugt Kommune 2017 Trivsel og nærvær

31 Erfaringer i Jammerbugt Kommune Vi har prøvet det før – og kigget tilbage Beslutning om nytænkning med fokus på effekt og lokal forankring – derfor metodefrihed og adskillelse af ledelse og trivsel Trivsel og nærvær

32 Trivselsundersøgelsen Principper for trivselsmålingen godkendt i direktion Principper for trivselsmåling, herunder ”rammebetingelserne” og procesforslag til evaluering behandlet i hovedudvalget Trivsel og nærvær

33 Trivselsundersøgelsen Metoderne sættes fri (metodefrihed) Arbejdspladserne vælger selv metoder Enkle rammevilkår skal overholdes Undersøgelserne afvikles og forankres lokalet Enkle metoder/værktøjer stilles til rådighed (frivilligt om de benyttes) Der tilbydes workshops/introduktion til dialogmetoder og survey- løsning Proces, metode og tendenser evalueres – primært lokalt, men også op i MED-systemet (skabelon foreligger) Det udarbejdes informationsmaterialer mv. Trivsel og nærvær

34 Trivselsundersøgelsen Hvorledes ledere bedst understøtter forankringen af ”Trivselsundersøgelse 2016”? Arbejdet skal på dagsordenen i relevante fora Informationen skal udbredes Undersøgelsen skal ikke gøres for kompliceret Undersøgelsen skal være livskraftig på den lokale arbejdsplads Trivsel og nærvær

35 Der er frie hænder – men også hjælp og vejledning På tryk… På telefon På opstartsmøde 6. april På workshops Og vi glæder og til at høre fra jer ;-)

36 Trivsel og nærvær

37 Sygefraværet skal ned - Nærværet skal op Nærvær som vejen til effektivitet Direktion og Hovedudvalget tog initiativ i 2015 Økonomiudvalget greb bolden – på effektiviseringen Målet med indsatsen er stadig Bedre arbejdsmiljø Bedre borgerservice Bedre effektivitet Trivsel og nærvær

38 Indsatsen Sker indenfor de eksisterende rammer Har fokus på områderne med størst fravær Skal føre til effektivisering Forudsætter et tværgående samspil Trivsel og nærvær

39 Vi bygger videre på huset Vi leder nærvær Trivsel og nærvær

40 Nye initiativer Datagrundlaget 1-5-15 Kompetenceudvikling Vi lærer af erfaringerne For medarbejderne og for borgerne Trivsel og nærvær

41 Jobcenter Jammerbugt Fastholdelses- og forebyggelsesteamet Jannie Knudsen Arbejdsmarkedschef Jammerbugt Kommune

42 Fokusområder At få sygemeldte tilbage i arbejde At forhindre, at ansatte medarbejdere bliver sygemeldte (forebyggende indsats) Teamet tager imod henvendelser fra virksomheder, men er også udfarende ift. registrerede sygemeldinger

43 Hvis man bliver syg eller er i risiko herfor Hvem serviceres? - Kortidssygemeldte og ansatte der er i risiko for sygemelding - Bosiddende i JK Teamet består af: - Psykolog (samtaler) - Ergoterapeut (hjælpemidler og arbejdsredskaber) - Socialrådgiver (lovgivning og mulighed for personlig assistance) - Virksomhedskonsulenter (arbejdstilrettelæggelse mv.)

44 Afrunding og opsamling

45 Tak for i dag! FROKOST


Download ppt "Fælles ledermøde 1. marts 2016 Ny vision ”VI GÅR EFTER FORSKELLEN”  Hvad betyder den for Kommunalbestyrelsen – for ledelsen – og for os alle sammen? "

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google