Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter."— Præsentationens transcript:

1 F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 1

2 I NDLEDNING Et unikt kendskab til området i sin helhed og de enkelte daginstitutioner og afdelinger. De fysiske rammer og det psykiske arbejdsmiljø – relationerne mellem samarbejdspartnerne En indsats fra den pædagogiske konsulent er nødvendig hvis der skal ske udvikling af pædagogisk praksis der bygger på en dagsorden hvor der tænkes på tværs mellem skole og daginstitution Der er brug for hjælp til en at udvikle en mere systematiske evalueringskultur Samspillet mellem det politiske system og daginstitutionerne En uddannelsesmæssig og erfaringsmæssig bagrund der matcher opgaverne FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 2

3 F REMTIDIGE OPGAVER FOR DEN PÆDAGOGISKE KONSULENT Udvikling af arbejdet med at fastsætte det pædagogiske indhold i de pædagogiske læreplaner Udvikling af dokumentationsmetoder, indsamling af data og evaluering Udvikling af samarbejdet med forældrene Fokus på omsorg og trivsel Inklusion og børn med særlige behov Udvikling af et fælles dannelsesrum i daginstitution og indskoling Tilsyn med drift og pædagogik Kompetenceudvikling af pædagogisk personale som led i en kvalificering af pædagogisk praksis Sparring med områdeledelse Skabe sammenhæng mellem forskning og pædagogisk praksis FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 3

4 U DVIKLING AF ARBEJDET MED AT FASTSÆTTE DET PÆDAGOGISKE INDHOLD I DE PÆDAGOGISKE LÆREPLANER Styrke og overveje det pædagogiske indhold i daginstitutionerne, jf. § 7 og 8 Lov om dagtilbud At gøre sig overvejelser over værdier og kunne omsætte dem i hverdagens pædagogik, normer, vaner, rutiner og det nødvendige arbejde. Læring skal ikke bare være en proces uden værdi og indhold, det er nødvendigt at overveje, hvad der fremmer værdifuld læring i en pædagogisk praksis. Omsætningen af en både kritisk og konstruktiv dannelsesovervejelse, til en pædagogisk praksis, som tager afsæt i fagets historiske, kritiske og humanistiske dannelsestradition. Udvikling af projekter i daginstitutionen, som tager fat på problemstillinger, der har konsekvenser for kommende generationer, som spørgsmål om krig og fred, miljø og økologi, ulighed, informations- og kommunikationsteknologi mv. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 4

5 U DVIKLING AF DOKUMENTATIONSMETODER, INDSAMLING AF DATA OG EVALUERING Udvikle dataindsamlings- og evalueringsmåder, som hænger sammen med både proces og dannelsesindhold i daginstitutionerne. Finde meningsfulde veje for både dokumentation og evaluering – veje der også hænger sammen med det levede liv, og der skal være plads til både praksislæring og kritisk refleksion på en og samme tid. udvikle begreber og viden om små børns hverdagsliv blandt andre børn i dagtilbuddene og dette sociale livs betydning for børnenes læring og udvikling. Hvordan binder små børn livet sammen på tværs af daginstitution, hjem og skole. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 5

6 F OKUS PÅ OMSORG OG TRIVSEL Tryghed og trivsel er forudsætningen for god læring, det præciseres i Lov om dagtilbud, § 7, hvor tryghed, sundhed, trivsel og et godt børnemiljø står forrest i paragraffen før noget andet. Et forskningsresultat fra 2012: Når børn trives i børnehaven (Koch, A. B.- 2012) viser, at det pædagogiske personale godt nok holder øje med om børn trives, men ikke gør sig mange overvejelser om, hvad de selv vil gøre for at få børnene til at trives. Arbejde med at holde fokus på omsorg, trivsel og det sociale samvær i fællesskabet samt sociale normer og værdier som demokrati, respekt for den enkelte, ligeværd og anerkendelse. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 6

7 I NKLUSION OG BØRN MED SÆRLIGE BEHOV Omsorgsarbejdet i forhold til børn, der har det svært, er vigtigt for det pædagogiske arbejde i daginstitutioner i ghettolignende boligområder. Endvidere at personalet i disse daginstitutioner selv synes, at de bruger for meget tid på det i forhold til ”det vigtige” arbejde med den pædagogiske læreplan. (DPU – Århus Universitet) Daginstitutioner, der bevidst arbejder med teori og viden om børn med særlige behov, bliver børnene dygtigere til samarbejde, tilpasse sig og til at kommunikere. (VIDA) FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 7

8 U DVIKLING AF ET FÆLLES DANNELSESRUM I DAGINSTITUTION OG INDSKOLING Det, der bliver opgaven fremover, og som vil stille fordringer til de pædagogiske konsulenter på daginstitutionsområdet, bliver innovativt at være med til at bringe pædagogiske principper og værdier fra en pædagogik for små børn med ind i skolen som en forudsætning for læring der. Samtidig bliver det en ny opgave at bringe et fagfagligt indhold ind i en pædagogik for små børn. Det skal være et nyt element, der indgår i både indhold og proces. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 8

9 U DVIKLING AF SAMARBEJDET MED FORÆLDRENE Det er en væsentlig opgave at fastholde og udvikle samarbejdet med forældrene til gavn for børnene. Der er brug for forskning og igangsættelse af pædagogiske udviklingsprojekter, der arbejder med at skabe et forældresamarbejde, der bygger på ligeværd, og hvor pædagogikken udvikles i et tæt samarbejde, hvor begge parters viden ses som uundværlig - det er et bud på en vigtig og nyskabende opgave for de pædagogiske konsulenters innovative indsats. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 9

10 T ILSYN MED DRIFT OG PÆDAGOGIK Det skal fortsat være de pædagogiske konsulenter, der på vegne af kommunerne fører tilsyn med dagtilbuddenes pædagogiske praksis og drift. Styrken ved et internt kommunalt tilsyn ligger i, at den pædagogiske konsulent, der kontinuerligt har kontakt med daginstitutionen, gennem denne kontinuitet ansvarliggøres – også for at evt. problemer sættes ind i en fortløbende kontekst, som skal føre til nye veje. På den måde bliver tilsynet til en garanti for kvalitetssikring af den pædagogiske praksis. Driftstilsynet har traditionelt fokus på den økonomiske bundlinje, men de pædagogiske konsulenter skal især have øjnene rettet mod den pædagogiske praksis. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 10

11 K OMPETENCEUDVIKLING AF PÆDAGOGISK PERSONALE SOM LED I EN KVALIFICERING AF PÆDAGOGISK PRAKSIS Konsulenterne bruger allerede nu tid på kompetenceudvikling af det pædagogiske personale. Det sker ikke altid ud fra klare målsætninger i kommunerne, og en egentlig strategiovervejelse i forhold til kompetenceudvikling ligger lige for. En opgave kunne være at lægge vægten på, at grundlæggende pædagogiske overvejelser i kompetenceudvikling kunne være med til at kvalificere pædagogikken for små børn ud fra sine egne præmisser og på den måde kvalificere denne pædagogik ind i en større uddannelsessammenhæng. Man er allerede i gang med at høste erfaringer med dette i Københavns Kommune (Klynger i udvikling 1 – 2). FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 11

12 P ÆDAGOGISK SPARRING MED LEDELSER AF FLERE DAGINSTITUTIONER Den pædagogiske konsulent kommer i afdelingerne og kender til de særlige forhold hvert sted, og kan derfor som tidligere nævnt have øje for, hvad der kan inspirere fællesskabet, og hvad der kan være godt at lære af i de øvrige afdelinger. Det er også den pædagogiske konsulent, der kan bringe områdelederne sammen til fælles pædagogiske overvejelser over pædagogisk udvikling og nye indsatsområder. Endvidere kan sådanne refleksionsfællesskaber bidrage til den løbende organisationsudvikling, som også er en opgave for den pædagogiske konsulent at bidrage til. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 12

13 S KABE SAMMENHÆNG MELLEM FORSKNING OG PÆDAGOGISK PRAKSIS De pædagogiske konsulenter bør alle have en fast tilknytning til en forskningsinstitution med det formål for det første selv at bidrage ind i forskningen, for det andet at bringe forskere og pædagogiske medarbejdere sammen og for det tredje og vigtigste, at bringe ny viden ind i den daglige pædagogiske praksis. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference 2013 - jasp 13


Download ppt "F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google