Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016."— Præsentationens transcript:

1 Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016

2 Indhold i workshop Baggrund for talentarbejdet ”Spotning” af talenter på grundforløbet Talentarbejdet på grundforløbet Gruppedrøftelser Opsamling og fælles drøftelser af spørgsmål

3 Baggrund for talentarbejde Rammesætning og diskursændring med henblik på rekruttering Projekt Syddanske Talenter Udviklingsarbejde i forhold til EUX EUD-reformen Ændring af skolens pædagogiske og didaktiske grundlag

4 Projekt Syddanske talenter 2013-2014 Formål med projektet: at rekruttere elever, der havde en bredere forudsætning i forhold til aftagernes krav og forventninger. Talenterne skal være med til at give arbejdsområdet et imageløft og styrke professionaliteten. Endvidere skal projektet styrke overgangen til de videregående uddannelser Deltagere i projektet: 4 SOSU- skoler i Region Syd, Region Syddanmark, 18 kommuner i Region Syddanmark, UCL og UC-Syddanmark Indhold i projektet – Erhvervsrettet påbygning (flere valgfrie speciale fag, specialisering inden for fagområder) – Studierettet påbygning – udvikling af modeller herfor – Udvikling af nyt valgfrit speciale fag (Rollen i det tværfaglige samarbejde omkring den ældre medicinske patient). Faget er efterfølgende implementeret af PASS og udbydes nu på 2 niveauer – Skills som valgfag – med større brug af simulation – Udvikling af model for EUX – Brobygningsforløb til professionsuddannelserne – Sammenhængende forløb fra SSH  SSA (vision fra GF til og med professionsuddannelserne) – Innovationslinje på SSA

5 Projektets definition af talent Talent er, når elever i uddannelsessystemet: Har lyst og vilje til at yde en særlig indsats Har rammevilkår, som gør det muligt at udvikle talentet Har forudsætninger inden for et eller flere områder. Dette kan være både bogligt og praktisk Fra Niras og UVM rapport 2010 ”Talentudvikling i Danmark”

6 Spørgeguide til samtalen Talentets evner · Hvordan har du det med at lære nyt? · Hvordan søger du viden? · Hvordan arbejder du med at nå dine mål? Rammevilkår · Økonomi · Netværk · Mobilitet Talentets personlige kompetencer · Hvordan vil/ønsker du at læse videre? · Er du parat til at yde en særlig indsats? · Hvordan bevarer du din motivation? · Kan du arbejde selvstændigt?

7 Fra talent på hovedforløbet til grundforløbet – overførelse af erfaringer Undervisere på efteruddannelse i erhvervsdiplom i talent Revideret talentdefinition Vejledning frem for udpegning

8 Skolens reviderede talentdefinition Vilje, lyst, engagement og motivation Kompetence og faglig handling Omsorgsevne og empati (vigtigt ift. faget) Eleven har forudsætninger på et eller flere områder. Dette kan være både bogligt og praktisk.

9 Skolen ”udvælger” ikke talenter, men gør eleven klar til at træffe et valg (fra eksklusion til inklusion) Vi flytter fokus fra hovedforløb til GF2. Dette gøres blandt andet via: – Virksomhedsforlagt undervisning og simulation – Fokus på elevens selvevaluering i løbet af GF2 – Dialog mellem elev og kontaktlærer – Evalueringskriterier i alle forløbsplaner – Individuelle læringsmål Hvordan arbejder vi med at spotte talent efter reformen og projekt Syddanske talenter?

10 Talentarbejde på grundforløbet Udvikling af talenter – kommunikation og dialog – Fokus på elevens selvevaluering i løbet af GF2 – Dialog mellem elev og kontaktlærersamtaler Tilbud/muligheder for talenter: – Differentieret undervisning (struktur, metode, indhold) – Virksomhedsforlagt undervisning og simulation – Bonusfag/studietur (int/nat) Afprøvning, udfordringer og udvikling

11 Organisering af talentarbejdet Den strategiske ledelse Eud-koordineringsgruppe (udvikling og implementering) LUUAfdelingsledereUddannelsesvejledereUnderviserePraktikvejledere

12 Talentudvikling – aspekter til overvejelse Talentdefinition – bred eller smal? Aspekter ift. det givne fag Talentmålgruppe Talentdiskurs Talentpædagogik Talentspotning Talenttilbud – Struktur – f.eks. opdeling i klasser/grupper – Metode – eleverne arbejder med stoffet/indholdet på flere måder (flipped learning, praksisopgaver, skills etc.) – Indhold - f.eks. Opgaver på forskellige niveauer i relation til en konkret opgaveløsning

13 Gruppedrøftelser Med udgangspunkt i oplægget skal I drøfte: 1.Hvordan kan I på jeres skole arbejde med at spotte talenterne på grundforløbet? 2.Hvilket samarbejde mellem skole og praktikvirksomhed/ansættende myndighed er som minimum nødvendigt i forhold til at spotte talenteleverne? Hvilket er ønskeligt? 3.Er valget af talentspor elevens suveræne valg? I hvilken grad bør skole og praktikvirksomhed/ansættende myndighed rådgive / vejlede eleven? Kan/skal skole og/eller praktikvirksomhed/ ansættende myndighed helt afvise en elev, som ønsker et talentspor? 4.Hvad kræver talentspotning af undervisere på grundforløbet

14 Talentarbejde på hovedforløbet Påbygning (studie- eller erhvervsrettet) – Erhvervsrettet. Påbygningen består af yderligere undervisning i uddannelsens valgfri specialefag på SSH, SSA og PAU Talentspor (fra avanceret til ekspertniveau) – Udvalgte uddannelsesspecifikke fag – Def talentsport: Elever der vælger talentspor, skal have vilje og motivation til at yde en særlig indsats. Valg af enkelte fag på højere niveau (udd.spec.fag) Brobygning til professionsuddannelserne EUX Innovationslinje på SSA (fra udvalgte klasser  alle) Succescenter Overgangssamtaler

15 Talentarbejde i praktikken– hvordan? Overgangssamtaler Indhold på praktikvejlederuddannelse Temadage for praktikvejledere og undervisere Drøftelser på det planlæggende niveau og i LUU

16 Talent i skolens fælles pædagogiske og didaktiske grundlag I talentudviklingen på Social- og Sundhedsskolen arbejdes med nærmeste udviklingszone af Vygotsky j. ”Området mellem det eleven kan aktuelt, dvs. den selvstændige handlekompetence, og det eleven kan, når eleven er under vejledning. Det vil sige at eleven skal udfordres – men ikke mere end eleven kan følge med”. (Vygotsky ) Underviserne vil på baggrund af fagdidaktiske overvejelser om fagets mål, indhold, metode og evaluering gennemføre differentieret undervisning og herunder vælge en undervisningsform, hvor undervisningsprincippet understøtter, at talenteleverne mødes i deres nærmeste udviklingszone. Der arbejdes med undervisningsdifferentiering i forhold til: Struktur – eks. opdeling i klasser/grupper med andre talentelever. Metode – eleverne arbejder med stoffet/indholdet på flere måder eks. flipped learning, praksis opgaver, skills osv. Indhold – eks. opgave på forskellige niveauer i relation til en konkret opgaveløsning.


Download ppt "Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google