Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Prøven i praktik Møde/kursus for eksaminatorer ved praktikprøver 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Prøven i praktik Møde/kursus for eksaminatorer ved praktikprøver 2016."— Præsentationens transcript:

1 Prøven i praktik Møde/kursus for eksaminatorer ved praktikprøver 2016

2 Dagsorden 1. Gennemgang af prøvens elementer Dialogisk gennemgang af de vigtigste områder: Praktikopgave, fælles vejledning, bedømmelse og prøven. 2. Øvelser Vi øver os på at skrive praktikopgave og eksaminere. Opmærksomhedspunkter drøftes i plenum. 3. Opsamling Fælles opsamling, hvor vi identificerer, hvad vi har styr på og hvad vi skal være særligt opmærksomme på. 4. Afslutning …og tak for i dag!

3 Omfang ÅrgangPraktikperiodePraktikstedPrøve 1. 6 ugerPartnerskabsskoleIntern 2. 6 ugerPartnerskabsskole/UdlandEkstern 3. Ingen praktik  - 4. 6 ugerPartnerskabsskole/andre skoleformer Ekstern

4 Hvorfor? Practice-turn Højne praktikkens status Kobling mellem teori og praksis Evt. skarpere sortering

5 Køreplan årg. 15 Uge 43: Praktikplanlægningsmøde afholdes. Uge 46: 1. Besøgsdage på praktikskolen, torsdag den 12. november Uge 3:2. besøgsdag på praktikskolen, onsdag den 20. januar Uge 8-14: Praktikperiode. 1. mødested: Erfaringsopsamling Ca. Uge 10-11 Fælles vejledningssamtale afholdes. 2. mødested: Praktikopgave og prøve. Uge 17: Onsdag den 27. april frist for aflevering af praktikopgave. Sendes til eksaminatorer på WISEFLOW! Uge 20: Prøver i praktik gennemføres. Uge 21: Onsdag den 25. maj kl 12-14. Praktikevalueringsmøde.

6 Køreplan årg. 14 Uge 41: Praktikplanlægningsmøde Uge 47: Besøgsdage Uge 1-6:Praktikperiode. Ca. Uge 3-4 Fælles vejledningssamtale afholdes. Mødested afholdes. Uge 10: Onsdag den 9. marts. Frist for aflevering af praktikopgave. Sendes til eksaminatorer på WISEFLOW! Uge 20: Prøver i praktik gennemføres Uge 21: Onsdag d. 25. maj kl. 12-14. Praktikevalueringsmøde afholdes.

7 Gennemgang af… Fælles vejledningssamtale Praktikopgave Bedømmelse Prøven

8 Fælles vejledningssamtale Midt i praktikperioden placeres en fælles vejledningssamtale på minimum 1,5 time (vejledende), hvor praktiklærer, praktikgruppe og PT-vejlederen fra LIAA deltager. Målet for den fælles vejledning er: - at rammesætte en samtale om de studerendes praktikerfaringer og spørgsmål, så et praksisnært perspektiv og et teoretisk perspektiv kan komme i spil og integreres - fælles forberedelse af - og vejledning til praktikprøven. Vejledningssamtalen er således todelt: I første del er der fokus på de studerendes ageren i praktikken i relation til kompetencemålene, og på en sådan måde, at både de studerendes og praktiklærerens/PT-vejlederens synsvinkler bringes på bane. I anden del er der fokus på rammerne for prøven, dvs. tid og sted, synopsis, krav osv., og de studerende tilbydes vejledning i udarbejdelse af synopsis. Det er de studerendes ansvar og opgave at have forberedt spørgsmål, materiale og andet til denne del af samtalen og vejledningen.

9 Forslag til dagsorden for den fælles vejledningssamtale Den fælles vejledningssamtale kan struktureres på forskellige måder. Herunder er et forslag til hvordan en dagsorden for samtalen kan se ud: 1. Rammesætning: Mål og form på den fælles vejledningssamtale afklares(Tid, mål, form og forløb) 2. Første del: Vejledning i forhold til praktikperioden a. De studerende og praktiklæreren tilkendegiver, hvorledes de har oplevet de studerendes ageren i praksis i forhold til kompetencemålene. b. Vejledningssamtale på baggrund af tilkendegivelsen. c. Fastsættelse af læringsmål fremadrettet for de studerende. 3. Anden del: Vejledning i forhold til prøven i praktik a. Rammesætning: Tid, sted, deltagere, portfolio, synopsis osv. b. Mulighed for vejledning på den lærerfaglige problemstilling. 4. Opsamling a. Evt. uklarheder. b. Kort evaluering

10 Praktikopgave 5 normalsider af 2600 anslag, max. 13.00 anslag i alt. Indgår i bedømmelsen. Gruppevis. 2. årgang kan man gå op individuelt. Indholdet: ….

11 Skabelon til udarbejdelse af praktikopgave En praktikopgave kan udformes på mange måder. Herunder er et forslag til, hvordan en praktikopgave f.eks. kan struktureres: 1. Kort indledning 2. Beskrivelse af lærerfaglig problemstilling hentet fra de studerendes praktik(Erfaringer, vejledning, portfolio) Herunder case-beskrivelse og præsentation af artefakter og produkter. 3. Analyse af lærerfaglig problemstilling ud fra de 3 kompetenceområder. Viden om didaktisk kompetence, relationskompetence og klasseledelse møder den pågældende problemstilling. Viden fra både praksis, Lærerens Grundfaglighed og undervisningsfag kan inddrages. 4. Vurdering/diskussion/handleanvisninger på baggrund af analysen. Husk at inddrage egen vejledning. 5. Litteratur

12 Bedømmelse Modul-evaluering, – bestået/ikke-bestået – Giver adgang til prøven – Foretages af praktikskolen(som vi plejer…) – Ikke bestået skal i om-praktik Prøve – 7- trinsskalaen – Foretages af skole og LIAA – Ikke-bestået skal have om-prøve

13 Prøven i praktik Det praktiske – Tid i minutter inkl. votering 2 stud.: 50 3 stud.: 65 4 stud.: 75 – To eksaminatorer – De studerende lægger ud og herefter samtale – Individuel bedømmelse efter 7-trins-skalaen Hvad indgår i bedømmelsen? – Den enkelte studerendes mundtlige præstation – Opgaven Hvad bedømmes ud fra - kriterier – Målopfyldelse – Refleksionsniveau: Beskrive, analysere og vurdere(se prøvehæftet) – Kobling mellem teori og praksis – 7-trinsskalaen Ansvar – To eksaminatorer – Læreruddannelsens prøve – Delegeret ansvar til skoleleder

14 1. studieår – praktikniveau 1 Kompetenceområder Færdighedsmål: Den studerende kanVidensmål: Den studerende har viden om Kompetenceområde 1: Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning, herunder læringsmålstyret undervisning. Kompetencemål: Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning. målsætte, planlægge, gennemføre og evaluere undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende og kolleger, folkeskolens formål og læreplaner, principper for undervisningsplanlægning, undervisningsmetoder og organisering af elevaktiviteter under hensyntagen til elevernes forudsætninger, redegøre for tegn på elevernes udbytte af undervisningen i forhold til formulerede mål og evalueringsformer og tegn på elevers målopnåelse på praktikskolen, analysere undervisningssekvenser med henblik på udvikling af undervisningen, observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder, Kompetenceområde 2: Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og sociale læringsmiljø. Kompetencemål: Den studerende kan lede undervisning samt etablere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab. lede elevernes deltagelse i undervisningen, klasseledelse, Kompetenceområde 3: Relationsarbejde omhandler kontakt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner. Kompetencemål: Den studerende kan varetage det positive samarbejde med elever, forældre, kolleger og andre ressourcepersoner og reflektere over relationers betydning i forhold til undervisning samt elevernes læring og trivsel i skolen. kommunikere lærings- og trivselsfremmende med elever, kommunikation, elevtrivsel, motivation, læring og elevrelationer, kommunikere med forældre om undervisningen og skolens formål og opgave. skole-hjemsamarbejde.

15 2. studieår – praktikniveau 2 KompetenceområderFærdighedsmål: Den studerende kan Vidensmål: Den studerende har viden om Kompetenceområde 1: Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning, herunder læringsmålstyret undervisning. Kompetencemål: Den studerend kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning. planlægge, gennemføre og evaluere et differentieret undervisningsforløb i samarbejde med medstuderende med anvendelse af en variation af metoder, herunder anvendelsesorienterede undervisningsformer og bevægelse i undervisningen, undervisningsmetoder, principper for undervisningsdifferentiering, læremidler og it, evaluere undervisningsforløb og elevers læringsudbytte, formative og summative evalueringsmetoder samt test, observere egen praksis og den enkelte elevs læring med henblik på udvikling af undervisningen, observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder. Kompetenceområde 2: Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og sociale læringsmiljø. Kompetencemål: Den studerende kan lede undervisning samt etablere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab. udvikle tydelige rammer for læring og for klassens sociale liv i samarbejde med eleverne, klasseledelse, læringsmiljø og klassens sociale relationer, Kompetenceområde 3: Relationsarbejde omhandler kontakt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner. Kompetencemål: Den studerende kan varetage det positive samarbejde med elever, forældre, kolleger og andre ressourcepersoner og reflektere over relationers betydning i forhold til undervisning samt elevernes læring og trivsel i skolen. samarbejde dialogisk med elever og kolleger om justering af undervisningen og elevernes aktive deltagelse, kommunikation, involverende læringsmiljøer, motivation og trivsel, kommunikere skriftligt og mundtligt med forældre om formål og indhold i planlagte undervisningsforløb. professionel kommunikation - mundtligt og digitalt.

16 Taksonomi § 21. Ved prøverne bedømmes det, i hvilken grad kompetencemålene er opfyldt, jf. bilag 1-4. Stk. 2. I vurderingen af, i hvilken grad den studerende har opfyldt kompetencemålene, indgår, at den studerende 1) kan gøre rede for kendt viden, færdigheder og grundlæggende processer, 2) kan fremstille sammenhænge og analysere kendte situationer og problemstillinger gennem anvendelse af tilegnet viden og færdigheder og på den baggrund handle i pædagogisk praksis og 3) kan reflektere over og vurdere nye situationer og problemstillinger, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at handle på i pædagogisk praksis.

17 7-trinsskalaen KarakterBetegnelseBeskrivelse 12Den fremragende præstation Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler 10Den fortrinlige præstation Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler 7Den gode præstation Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler 4Den jævne præstation Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler 02Den tilstrækkelige præstation Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål 00Den utilstrækkelige præstation Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål -3Den ringe præstationKarakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation

18 Pkt. 2: Øvelser Praksismimen og opsamling Tavlen

19 Praksismimen 1: En lærerfaglig problemstilling Grupper af ca. 3 Alle er i praktik og finder en lærerfaglig problemstilling ud fra observationer og artefakter…. Obs: Bred-snæver, realistisk, lærerfaglig, relevant, passer med kompetencemålene

20 Eksempler fra 1. årg. hold: I hvor høj grad kan relationen mellem lærer og elev siges at påvirke elevens undervisningsudbytte? Hvilken faglig betydning kan det få for en elev, hvis han/hun ikke har det godt i klassen? Hvilken rolle spiller klassemiljøet (negativt eller positivt) i undervisningen? Hvordan bør man som lærer vægte henholdsvis hensynet til den enkelte elevs behov og hensynet til klassen som helhed? Hvorfor ændrer eleverne adfærd afhængig af hvilken lærer der underviser?

21 Praksismimen 2 Gå sammen i gruppen vurder praktikopgaven – Individuelt: Læs den igennem – I gruppe: Udpeg en styrke ved opgaven… Udpeg en svaghed… …i forhold til mål og kriterier Eksempler drøftes i plenum

22 Praksismimen 3: Prøven!! Hvem? – Hver gruppe vælger en underviser og en praktiklærer som eksaminatorer og to studerende Prøven gennemføres(?? Minutter) – De studerende lægger ud – Samtale – Votering og bedømmelse Observatører noterer hvad, der går godt og hvad, der udfordrer… Husk kriterierne: – Målopfyldelse – Refleksionsniveau: Beskrive, analysere og vurdere(se prøvehæftet) – Kobling mellem teori og praksis – 7-trinsskalaen

23 Nogle pointer… Brug prøven til at løfte praktikken Teori eller praksis? Kobling! Eksaminer samme vej Stol på egne kompetencer

24 Evaluering I hvilket omfang oplevede du, at kurset klædte dig på til at eksaminere ved prøven i praktik. Skriv 1-5 og suppler gerne med begrundelser/kommentarer. (1-5):_________ Begrundelser/kommentarer: Navn:_________________Skole:___________________________

25 Afslutning Tak for i dag!


Download ppt "Prøven i praktik Møde/kursus for eksaminatorer ved praktikprøver 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google