Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Netværk, netværk, netværk 26.05.2016 Andreas Rønne Nielsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Netværk, netværk, netværk 26.05.2016 Andreas Rønne Nielsen."— Præsentationens transcript:

1 Netværk, netværk, netværk 26.05.2016 Andreas Rønne Nielsen

2 Det skal vi igennem Netværk – begreber og forskning (sociale og designede netværk) Deltagerkontrakt – forventninger skaber adfærd Den lærende samtale – et mini netværksmøde Opsamling – hvad kan vi med netværk?

3 Andreas Rønne Nielsen Har arbejdet med netværk og mobilisering siden 2000 og siden 2005 løst opgaver sammen med Tore Wanscher i det private, det offentlige og i interesse organisationer. Har udgivet to bøger om emnet. Underviser. Rådgiver. Undersøger. Er lige nu meget optaget af styring i og af teams Sidder i skolebestyrelsen på mine børns folkeskole. Arbejder frivilligt med at skabe videndeling i det sociale arbejde Tror på at viden er social

4 Netværk vs. hierarki 4 NetværkHierarki Roller til forhandling Rolle er kodificeret Uformaliseret Formaliseret UdviklingDrift

5 Definition af netværk Sociale netværk = dine relationer Familie / venner / bekendte / kollegaer m.m. Facebook / LinkedIn / m.m. Selvorganiserede informationsnetværk / SNA (ONA) En videnmedarbejder der i 1986 skulle løse en opgave, besad 75% af den nødvendige viden til at afslutte opgaven. I 2006 var tallet faldet til under 10% Robert Kelley, konsulent og adjungeret Professor of Business på Carnegie Mellon University For 20 år siden kom en udsat ung i kontakt med ca. 1,5 sagsbehandlere i Københavns kommune. I dag kommer en udsat ung i gennemsnit i kontakt med 22 sagsbehandlere.

6 Definition af netværk Sociale netværk = dem du kender Familie / venner / bekendte / kollegaer m.m. Facebook / LinkedIn / m.m. Selvorganiserede informationsnetværk Produktive / lærende relationer: Viden om hinanden Adgang til hinanden Engagement i emnet Tillid til hinanden Rob Cross, Knowing What We Know, Institue for Knowledge Management 2000 S A M T A L E

7 Designede netværk = En gruppe der har søgt, eller er blevet bragt, sammen på tværs af hierarkiet for at opnå noget af værdi i fællesskab. Værdien opstår i en synergi af den viden og erfaring deltagerne bibringer. Kendetegnet ved at rollerne er til forhandling. Designede netværk er også teams, arbejdsgrupper, udvalg, projektgrupper m.m. Selvorganiserede netværk (Værdien overstiger omkostningerne) Sponsorerede netværk (Værdien tilfalder også en sponsor) Definition af netværk Sociale netværk = dem du kender Familie / venner / bekendte / kollegaer m.m. Facebook / LinkedIn / m.m. Selvorganiserede informationsnetværk Produktive / lærende relationer: FORVENTNINGERNE STYRER

8 ADGANG LÆRING INDFLYDELSEFÆLLESSKAB Deltagerkontrakten FÆLLESSKAB Deltageren får via netværket mulighed for at blive medejer af fællesskaber i eller udenfor eksisterende organisationer. Det er et frirum og tæt knyttet til en identitet F.eks. julefrokosten med studiekammeraterne, sportsklubben, banden m.m. Den formelle dagsorden er typisk spinkel. Fokus er på det at være sammen.

9

10 ADGANG LÆRING INDFLYDELSEFÆLLESSKAB Deltagerkontrakten ADGANG Deltageren får input til at løse sin opgave bedre og mere effektivt, fordi netværket giver adgang til relevant viden, information, andre netværk eller værktøjer via de andre deltagere F.eks. receptionen, årsmødet, konferencen, gå- hjem-mødet, temadage, m.m. Dagsordenen er her først og fremmest noget den enkelte selv skaber, og målet er at finde andre med en lignende / symmetrisk dagsorden.

11 Praksiscenter - adgang til viden. Online

12 ADGANG LÆRING INDFLYDELSEFÆLLESSKAB INDFLYDELSE Deltageren får gennem netværket mulighed for at positionere sig og påvirke beslutninger, tiltag eller den generelle udvikling i organisationen. F.eks. rådet, bestyrelsen, udvalget, arbejdsgruppen, styregruppen, m.m. Dagsordenen i sådanne netværk er bygget op med fokus på at realisere denne indflydelse. Deltagerkontrakten

13

14 ADGANG LÆRING INDFLYDELSEFÆLLESSKAB Deltagerkontrakten LÆRING Deltageren får inspiration, læring eller dygtiggør sig ved at spejle og reflektere egne erfaringer og praksis i andres. F.eks. projektledernetværket, erfa-gruppen, mentorrelationen, m.m. Dagsordenen er her organiseret med det mål, at deltagerne opnår læring/inspiration.

15 djøf netværk

16 ADGANG LÆRING INDFLYDELSEFÆLLESSKAB Deltagerkontrakten Kompas Modellen er som et kompas. Man kan kun gå i en retning ad gangen, men alligevel komme langt omkring. Kontrakt Retningen er netværkets kontrakt. Er alle enige om retningen kommer man længst.

17 ADGANG LÆRING INFLYDELESEFÆLLESSKAB Sponsorkontrakten ADGANG = OPGAVELØSNING Mere kvalitet i og mere effektiv opgaveløsning Sponsor får løst opgaver hurtigere og/eller med større kvalitet og/eller på nye måder (innovation). INDFLYDELESE = STRATEGISK UDVIKLING Afdække og nytiggøre skjult viden Sponsor afdækker og/eller nyttiggør den skjulte viden, medarbejderne besidder. FÆLLESKAB = KULTUR Udvikle kultur gennem interessefællesskaber Sponsor opnår bedre trivsel og / eller fastholdelse / loyalitet. LÆRING = KOMPETENCEUDVIKLING Udvikle og forankre praksis gennem praksisfællesskaber Sponsor opnår en mere effektiv, relevant og ensartet praksis eller kompetenceudvikling i organisationen. Deltagernekontrakten sikre at deltagerne har ensartede forventninger til netværkets mål og midler. Men der eksistere også en kontrakt mellem deltagerne og den organisation der sponsorer netværket. Det kalder vi den dobbelte kontrakt. Der skal være overensstemmelse mellem deltager- og sponsorkontrakten

18 Den lærende samtale Den lærende samtale kredser om et tema. Målet er at komme til nye erkendelser. Derfor kan man ikke få ret. Er der en der vinde, taber alle. 1.Deltag aktivt i samtale. Byd ind, men giv plads. 2.Hold dig til emnet men undgå at gentage hvad der allerede er sagt. 3.Marker til ordstyren hvis du vil bringe en ny retning på samtalen (taleliste)

19 Den lærende samtale i praksis Nu får I mulighed for at deltage i en lærende samtale med andre erfarne praktikere. Fordel jer i forhold til temaerne ud fra praksiserfaring og engagement i temaet. I grupperne får I en facilitator til at holde styr på tid og samtale (Bestyrelsen) Brug de første 3-4 min. på at forberede jer på at sige noget om jeres praksis. I præsentere på tur på maks. 5 min. Herefter den lærende samtale hvor I sammen afsøger mønstre (ligheder, forskelle, skævheder.) Stil gerne opklarende spørgsmål undervejs, men vent med refleksionerne til I har været hele vejen rundt. Noter derfor dine tanker undervejs. Der bliver anstillet frokost undervejs. Vi samles igen kl. 13.00.

20 Temaerne: Politikudvikling/formulering Fra politik til virkelighed: implementering af politiske beslutninger Samskabelsesprocesser (udvikling) Digitalisering Tværfagligt samarbejde (drift) Effektivisering Organisationsudvikling/ledelse og styring Analyse- og evalueringsdesign

21 De fire nedslagspunkter: Når I forbereder en kort præsentation af jeres praksis på området skal I omkring 4 punkter : 1.Hvor kommer opgaven fra – og hvad betyder afsenderen? 2.Hvordan er det organiseret – Projekt, arbejdsgruppe, afdeling? Hvem er VI? 3.Hvilke aktører /interessenter involvere vi? 4.Hvordan (og til hvem) kommunikere vi omkring opgaven før, under og efter?

22 TAK FOR I DAG Andreas Rønne Nielsen Partner, Wanscher & Nielsen Mobil0045 2684 4802 Mailandreas@wogn.dk Webwww.wogn.dk AdresseVesterbrogade 24, 2. sal 1620 København V

23 Ordstyrens opgave Holder venligt men fast styr på tiden. Laver talerliste. Notere deltagere ved håndsoprækning, når de vil skifte emne. Sikre fokus på et emne ad gangen. Laver en opsamling inden man går videre.


Download ppt "Netværk, netværk, netværk 26.05.2016 Andreas Rønne Nielsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google