Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samfundsvidenskabelig metode Kvantitativ/kvalitativ Spørgeskemaundersøgelse Økologisk vælgerundersøgelsesmetode Fokusgruppe Idealtype Modeller Teori Hypoteser.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samfundsvidenskabelig metode Kvantitativ/kvalitativ Spørgeskemaundersøgelse Økologisk vælgerundersøgelsesmetode Fokusgruppe Idealtype Modeller Teori Hypoteser."— Præsentationens transcript:

1 Samfundsvidenskabelig metode Kvantitativ/kvalitativ Spørgeskemaundersøgelse Økologisk vælgerundersøgelsesmetode Fokusgruppe Idealtype Modeller Teori Hypoteser Komparativ metode Induktiv/deduktiv metode Diskursanalyse Synopsis - opgavepentagon Problemformulering

2 Kvantitativ metode består i at bruge tal-data, f.eks. statistikker og grafer for at påvise sammenhænge i virkeligheden Kvalitativ metode bruger vurdering og fortolkning. På basis af taldata kan det være fortolkning af, hvad tallene viser. Opdelingen mellem de to metoder kan være svær. Der bruges f.eks. skøn, når man udvælger, hvilke tal der er interessant, og hvordan man finder frem til dem Kvantitativ og kvalitativ metode

3 Kvantitativ metode: Økonomisk statistik Kilde: Økon. Redegørelse.www.fm.dk Produktivitet: Hvad hver arbejder kan producere i et år Diagram/Figur: Tabel Du bruger kvalitativ metode, når du fortolker tallene

4 A B C D E A B C E H G M A B E C B B C E A B E F D G H B N L L A C I D B E F F A J D F M L H C D G A B K E C L A B A E F E B A D M A B E C B B C E A B E F N Population: Tilfældigt udvalg: Repræsentativt udvalg: A A B B C E E D E E F G H L Population: Befolkningen inddelt i 14 erhvervsgrupper, A - N Empirisk undersøgelse. Stikprøveudtagning Kvantitativ metode: Spørgeskemaer med tydelige, gensidigt udelukkende, og og lukkede svarmuligheder, der gør optælling og statistisk behandling mulig

5 Økologisk vælgeranalyse - en anden slags kvantitativ metode Det "delte" Danmark FV15. Farverne viser, hvilket parti der blev størst. Rød farve: Socialdemokratiet, gul farve: Dansk Folkeparti og blå farve: Venstre I økologisk undersøgelse kombinerer man vælgerstemme med viden om erhvervs- og klassestruktur i områderne. Hermed kan man aflæse, hvor partierne står stærkt, og altså hvilke sociale klasser der bakker op om bestemte partier

6 Stemmer T ø nderkredsen PartiAntalPct. A. Socialdemokratiet5.03821,3% B. Radikale Venstre6142,6% C. Det Konservative Folkeparti4782,0% F. SF - Socialistisk Folkeparti5602,4% I. Liberal Alliance1.7277,3% K. Kristendemokraterne3971,7% O. Dansk Folkeparti6.95829,4% V. Venstre, Danmarks Liberale Parti 6.31326,7% Ø. Enhedslisten - De Rød- Grønne 1.0874,6% Å. Alternativet4882,1% % Stemmeberettigede: 28.310. Deltagelse: 84,65 Kommunale nøgletal EKSEMPEL : Sammenligning af valgdata

7 PartiAntalPct. A. Socialdemokratiet8.06117,5% B. Radikale Venstre5.06511,0% C. Det Konservative Folkeparti 7061,5% F. SF - Socialistisk Folkeparti3.4717,5% I. Liberal Alliance2.8956,3% K. Kristendemokraterne1330,3% O. Dansk Folkeparti2.5025,4% V. Venstre, Danmarks Liberale Parti 2.7105,9% Ø. Enhedslisten - De Rød- Grønne 12.23926,5% Å. Alternativet8.26217,9% Afstemningsresultat Nørrebro i København: Stemmeberettigede: 55.396. Deltagelse: 84,33 % EKSEMPEL fortsat : Sammenligning af valgdata

8 Empirisk undersøgelse. Fokusgruppeinterview A B C D E A B C E H G M A B E C B B C E A B E F D G H B N L L A C I D B E F F A J D F M L H C D G A B K E C L A B A E F E B A D Population: Fokusgruppe: a a b c e l n Kvalitativ metode. Fokusinterviews med åbne svarmuligheder. Lange interviews med dybtgående spørgsmål, der kan afdække intentionelle årsager 7 personer fra population

9 Idealtype En model til udsondring af karakteristiske træk fra virkeligheden, der så undersøges isoleret, så andre træk ikke forstyrrer billedet

10 KANYLEHYPOTESEOPINIONSLEDERHYPOTESE MEDIER: AVISER/RADIO/TV/INTERNET MODTAGERE Mediebudskaber Opinionsledere Primærgrupper: Mediebudskaber modtages af opinionsledere, ”fordøjes” af disse og videreformidles i primærgrupperne Effektfulde moderne medier påvirker modtagere direkte med holdningsændrende virkning MODEL: Massemediers holdningspåvirkning Visuelt dybde- påvirkende En model tager typiske træk og faktorer ud fra virkeligheden for at se disse faktorers ”rene” virkning, - uden påvirkning fra den øvrige komplekse virkelighed

11 VKR Baunsgaard VK Fogh/Løkke SD Thorning Hvem gjorde det? – eller var det bagvedliggende faktorer i samfundsudviklingen? Kilde: Stat. Tiårsoversigt og Økon. Redegørelse (FM). Sidste års tal skønnede Der er brugt kvantitativ metode til at finde tal for BNP og skattetryk, men herefter formuleres kvalitativt en hypotese om sammenhæng mellem politiske beslutninger og de tal, der er fundet

12 Kommunikationsmodellen bruges til at undersøge sender-modtager forhold: Hvad er målgruppen, og hvordan indrettes budskabet efter målgruppen?

13 Selviscenesættelse Goffman: Frontstage Backstage Impression management http://www.theguardian.com/music/2015/oct/30/justin- bieber-storms-off-oslo-stage-im-done-im-not-doing-the-show

14 En teori er noget mere vidtgående end en model. I en teori forsøger man at forklare eller forudsige noget. En teori forsøger at etablere årsagsrelationer Teori F.eks. forsøgtes i det foregående slide formuleret en teori om, hvad årsagerne til det stigende skattetryk i det 20. århundrede var. Var det politiske handlinger, eller lå der baggrundsfaktorer i selve samfundsudviklingen, f.eks. at et stadigt mere komplekst industri- og servicesamfund skal bruge organer, der skal varetage fællesfunktioner?

15 Hypoteser Når man bygger teorier op, foregår det ofte ved hjælp af hypoteser, der siger noget om virkeligheden, og som man tester for deres pålidelighed. Simple hypoteser tester, om der er et formodet forhold mellem to variable. Hvis man f.eks. mener, at arbejdsløshedens størrelse påvirker regeringens popularitet, stiller man følgende hypotese op: Hypotese: det bliver svært for den siddende regering at vinde valget fordi arbejdsløsheden er steget over 4 pct det sidste år inden folketingsvalget Der er to variable: arbejdsløshed (uafhængig variabel) og resultat af valg (afhængig variabel). Hypotesen er umiddelbart let at teste, da vi kan se på arbejdsløshedstallene og teste for valgresultatet. I overordnet forstand kan resultatet blive påvirket af andre variable, f.eks. statsministerens/regeringens popularitet i andre sammenhængeog evne til at kommunikere sin politik, samt andre faktorer. Men når man stiller hypotesen op, forestiller man sig disse faktorer stabile. Hypotesen kan indgå i teoridannelse om, hvad en regerings økonomiske politik betyder for dens popularitet.

16 Komparativ metode er en sammenlignende metode. Det er dog ikke alt, der sammenlignes, som er komparativ metode Sammenligning af to teksters syn på samme sag er ikke i denne forstand komparativ metode. Komparativ metode er, når ting fra virkeligheden sammenlignes. Man sammenligner f.eks. kernefamilien i forskellige samfund og konkluderer noget om forskelle og ligheder. Komparativ metode Man har ofte benyttet metoden til sammenligning af forskellige politiske systemer, f.eks. præsidentialsystem over for parlamentarisme Eller man har sammenlignet f.eks. valgsystemer, flertalsvalg (first-past-the-post) over for forholdstalsvalg

17 Sammenlign USA og EU´s politiske systemer (komparativ analyse)

18 Induktiv og deduktiv metode Induktiv metode vil sige, at der udledes en generel regel ud fra iagttagelse af mange enkelttilfælde Deduktiv metode vil sige, at der udledes regler om enkelttilfælde fra en generel regel. Vi kan f.eks. undersøge prisdannelse ved at gå ned i byen og spørge i butikker og værksteder, hvordan de sætter priserne på varerne (induktiv metode) Eller vi kan bruge loven om udbud og efterspørgsel og sætte det op i et efterspørgsels- og udbudsdiagram og udlede den optimale pris, hvor udbuds- og efterspørgselskurverne krydser hinanden (deduktiv metode)

19 TEKST Lingvistisk analyse DISKURSIV PRAKSIS (produktion, distribution, konsumption af tekster) SOCIAL PRAKSIS i relation til samfundsstruktur Den tredimensionelle diskursanalyse Kvalitativ analyse. Tekstanalyse. I denne analysemetode undersøger du en tekst (også ”medieprodukter” i øvrigt) med henblik på at afdække skjulte værdier, interesser og ideologier Eks. Diskursanalyse Sætningsopbygning, stil og ordvalg Diskursen som en social praksis, mimik, social interaktion, argumentation, appelformer, bog- /tekstproduktion, Internet Diskursens sociale praksis i relation til samfundet, f.eks. rigt/fattigt samfund, liberaldemokratisk system eller autoritær statskapitalisme, klasser og ideologier

20 The Big Society diskurs - nodalpunkt (nøgleord) og ækvivalenskæder (Ord af tilsvarende vægt for diskurs) But before I get into the details, let me briefly explain what the Big Society is and why it is such a powerful idea.I You can call it liberalism. You can call it empowerment. You can call it freedom. You can call it responsibility. I call it the Big Society. The Big Society is about a huge culture change… …where people, in their everyday lives, in their homes, in their neighbourhoods, in their workplace… …don’t always turn to officials, local authorities or central government for answers to the problems they face … …but instead feel both free and powerful enough to help themselves and their own communities. It’s about people setting up great new schools. Nodalpunkt - Nøgleord - modsatte ord – f.eks. Authority versus help yourself Definerer diskursen Det er en politiker, der prøver at italesætte velfærdsstaten på en ny måde, så det bliver mere i retning ad et velfærdssamfund, hvor den enkelte bruger community til at løfte fælles ansvar

21 …..new approach to government and governing. For a long time the way government has worked – top-down, top- heavy, controlling – has frequently had the effect of sapping responsibility, local innovation and civic action. BIG SOCIETY DISKURS FORTSAT the Big Society will depend on the daily decisions of millions of people – on them giving their time, effort, even money, to causes around them. So government cannot remain neutral on that – it must foster and support a new culture of voluntarism, philanthropy, social action. Second, public service reform. We’ve got to get rid of the centralised bureaucracy that wastes money and undermines morale. And in its place we’ve got give professionals much more freedom, and open up public services to new providers like charities, social enterprises and private companies so we get more innovation, diversity and responsiveness to public need. And third, community empowerment. We need to create communities with oomph – neighbourhoods who are in charge of their own destiny, who feel if they club together and get involved they can shape the world around them. #

22 Diskurser i primærvalgkampprimærvalg Skal USA blande sig – eller ikke blande sig (i Syrien – med tropper på jorden)? Interventionisme - ikke-interventionisme Være i lommen på Wall Street - ikke være i lommen på Wall Street? Modsatte begrebspar - Wall Street / Main Street (det almindelige erhvervsliv) ”Business model” “The message of the Bernie Sanders campaign is simple: America has a rigged economy that sends all the wealth to the top and it’s held in place by a corrupt system of campaign financeBernie Sanders But Clinton sought to distance herself from the populism of her two rivals, seeking to portray herself as a more nuanced but practical politician who was willing to see complexity where they saw simplicity. “I have nothing against the passion of my colleagues,” said Clinton. “I just don’t think it would get the job done.” Populisme versus seriøsitet Simplicitet versus kompleksitet Passion versus køligt overlæg Sanders Clinton

23 Opgavepentagonen - metode til konkret undersøgelse/opgave

24 Et interessant spørgsmål/ Problemformu- lering Konklusion Overvejelser om fremgangsmåder Problemstillinger - stigende progression Konklusion på problemstillinger Den røde tråd Kvantitativ/kvalitativ Induktiv/deduktiv Hypoteser Modeller/teorier Komparation Synopsis Sørg for, at der er sammenhæng mellem problemformulering og konklusion

25 Problemformulering En problemformulering til en synopsis skal tage udgangspunkt i et problem, der er interessant. Der skal ikke stilles spørgsmål om noget, der kan besvares ved at slå op i et leksikon. Stil altså ikke spørgsmålet: Hvornår startede Irakkrigen, og hvem var med i den? Men spørg hellere: Hvorfor startede Irakkrigen? Tag udgangspunkt i noget, der undrer dig, f.eks.: Hvordan kan det være, at der tilsyneladende bliver brugt mere plastikkirurgi i det senmoderne samfund, og folk alligevel bliver mere og mere ulykkelige over deres udseende? Det kan føre til formulering af problemstillinger og hypoteser, f.eks.: Problemstilling1 : Hvordan påvirkes identitetsdannelsen af plastikkirurgi? Eller: (Hvorfor) Bruges plastikkirurgi som led i identitetsdannelse i senmoderniteten? Problemstilling 2: Hvad vil det sige at leve i en senmodernitet? Hypotese 1: Når BNP stiger, udbredes brugen af plastikkirurgi Hypotese 2: Når der er øget markedsmæssiggørelse af personligheder (CV/selviscenesættelse), stiger brugen af plastikkirurgi Hypotese 3: Dysfunktionel socialisation/opdragelse fører til øget brug af plastikkirurgi i voksenlivet, fordi den dysfunktionelle socialisation fører til jeg- svage individer, der skal finde bekræftelse for deres selvbillede.

26 Man kan også udforme en problemformulering sådan, at der tages udgangspunkt i noget af det, der udledes i løbet af synopsisen. F.eks. I en problemformulering om forebyggelse af social arv, hvor man vil bruge Bourdieus teori om habitus og kapitalformer: Hvordan kan man med inddragelse af Bourdieus teorier om habitus og kapitalformer udforme en politik til forebyggelse af social arv Samfundets hierarki af sociale lag/klasser Dårlig social arv


Download ppt "Samfundsvidenskabelig metode Kvantitativ/kvalitativ Spørgeskemaundersøgelse Økologisk vælgerundersøgelsesmetode Fokusgruppe Idealtype Modeller Teori Hypoteser."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google