Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSusanne Nøhr Redigeret for ca. et år siden
1
FOA FTR og overordnede MED-rep. 6. juni 2011 Hans Hvenegaard hhv@teamarbejdsliv.dk Virksomhedens sociale kapital
2
Mit oplæg Hvad er social kapital? –Om nøglebegreberne tillid, retfærdighed, samarbejdsevne og kerneopgaven –Social kapital og bundlinje –Social kapital, trivsel & sundhed –Sum med sidemanden Sociale kapital kan opbygges –Sum med sidemand og fælles samtale i plenum
3
Virksomhedens sociale kapital er den egenskab, der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab af løse dens kerneopgaver En definition
4
Virksomhedens sociale kapital Samarbejds- evne TillidRetfærdighed Kerneopgaven
5
Tillid Er ikke noget, man kan forlange eller kræve af andre. Det er noget, man selv kan vise andre og noget, man kan gøre sig fortjent til.
6
Tillid på arbejdspladsen Nede fra og op Vertikal tillid Vandret Horisontal tillid Oppe fra og ned Vertikal tillid I KOMMUNIKATIONEN I ARBEJDET Medarbejderne stoler på ledelsen Medarbejderne stoler på hinanden Ledelsen stoler på medarbejderne Medarbejderne stoler på, at ledelsen gør et godt stykke arbejde Medarbejderne stoler på, at kollegerne gør et godt stykke arbejde Ledelsen stoler på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde
7
Retfærdighed Handler grundlæggende om at tingene går ordentligt og respektfuldt for sig på arbejdspladsen
8
Peter Hasle Flere slags retfærdighed Fordelingsmæssig: Bliver løn, forfremmelser, fyringer, anerkendelse, frynsegoder etc. retfærdigt fordelt? Processuel: Er processen retfærdig? Følges anerkendte procedurer? Går det “rigtigt til?” Interpersonel: Bliver man behandlet ordentligt, dvs. med respekt? Informativ: Får man tilstrækkelig information?
9
Indsats og belønning Hvad gør de ansatte, når belønningen (løn, frynsegoder, karriere, anerkendelse) ikke er retfærdig i forhold til indsatsen? - Større fravær - Lavere motivation og kreativitet - Mindre (frivilligt) overarbejde - Mindre hjælp og støtte til kolleger - Dårligere hjælp og service til kunder og klienter - Mindre lyst til at blive på arbejdspladsen/arbejdsmarkedet De sætter indsatsen ned: Kilde: Schaufeli, Siegrist m.fl.
10
Social kapital i hele organisationen: Samarbejdet Samlende, brobyggende og forbindende (Bonding, bridging og linking) Samlende Brobyg- gende Forbin- dende Grupper,fag eller afdelinger Ledelsen
11
Det særlige ved samarbejde Godt samarbejde kan ikke købes på markedet Godt samarbejde produceres og reproduceres hele tiden Godt samarbejde er mere end summen af personernes samarbejdsevne i teamet, afdelingen eller virksomhed: Samspil, relationer og dynamikker mellem mennesker Det er også strukturer og arbejdsorganisering –Virksomhedens sociale infrastruktur
12
Der er forskel på virksomheder Retfærdighed Lodret tillid Sparekassen Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel Banken IT-virksomheden VIPS data
13
Retfærdighed 70 60 50 40 50 60 70 80 Lodret tillid No Sp Ly Sv Te Hy So Ba Ka Ro Gr Mø DK Forskel på social kapital i samme ”virksomhed” (en provins-kommunes skoler)
14
Fravær og personaleomsætning "Det grønne hus" Lavt sygefravær – ingen langtidssyge Stabil personale- gruppe Indkøring af nyansatte ses som en pædagogisk udfordring "Det røde hus” Højt sygefravær - flere langtidssyge Hyppig personale- udskiftning Indkøring – opfattes som en arbejds- belastning
15
Struktur og indflydelse "Det grønne hus" Personalemødet fungerer og træffer beslutninger (faste rammer, åbent ref.) Udnytter at have indflydelse på rammerne gennem valgte repræsentanter "Det røde hus” Personalemødet drukner i snak og anekdoter Har ikke fået valgt TR og SiR
16
Ledelse "Det grønne hus" ”Pædagogisk personaleledelse” Uddannelse anvendes som udvikling af gruppen Skaber rum og tid til at arbejde med egne relationer Eksklusion af afvigere "Det røde hus" ”Opgave til opgave ledelse” Uddannelse ses som belønning for den enkelte Får klaret dagen og vejen Plads til alle!
17
Sociale relationer i 2 ”ens” team (et eksempel) Den effektive og trivelige gruppe Fokus på opgaven giver sammenhold Dialog om og ansvar for helheden Bruger energi på det de kan handle på Uformel ledere påtager sig et ansvar Gruppe med stor udskiftning og dårlig trivsel Fokus på de sociale relationer Uformelle magtkampe Manglende accept af forskelligheder Interne uenigheder mindsker interessen for hele organisationen
18
Social kapital, produktivitet og bundlinjen
19
Social kapital og de andre kapitaler Kapital: Pengesum, der udlånes eller anbringes i foretagender med det formål at give renter eller indtægt (ODS) Fast kapital: Teknologi, maskiner, bygninger m.v. Flydende/variabel kapital: rå- og hjælpestoffer Human kapital: Menneskelige ressourcer, kvalifikationer og kompetencer Social kapital: Samarbejde, kommunikation og organisering af arbejdet - med det for øje at optimere kerneydelsen
20
Social kapital og service kvalitet i danske callcentre Mathiesen & Wiegman, 2009
21
Høj social kapital i hospitaler En undersøgelse af hofte- og knæoperationer Lav liggetid Mange operationer per medarbejder Høj funktionsevne efter operationen Få smerter efter operationen Høj patienttilfredshed Høj trivsel blandt de ansatte
22
Social kapital og elevernes trivsel i skolen Hvor tilfreds er du samlet set med din skole? (Meget) tilfreds Hvad synes du om at gå i skole for tiden? (Meget) godt Skoler med lav social kapital 54%45% Skoler med høj social kapital 71%52% En analyse af københavnske skoler
23
G 30 50706080 Social kapital Planer om at sige op score 20 Social kapital og planer om at sige op i døgninstitutioner, hjemmepleje, daginstitution og på et hospital A H F B E C D ”Det stærke fællesskab” 2009. 50 40 60
24
Sammenhæng med effektivitet AMICA 2009 - kundecentre
25
Social kapital og forbedringer
26
Social kapital trivsel/arbejdsglæde & psykisk arbejdsmiljø
27
Social kapital og arbejdsglæde
28
G 50706080 Social kapital Job tilfredshed 50 Social kapital og job tilfredshed på døgninstitutioner, hjemmepleje, daginstitutioner og på et hospital A H F B E C D ”Det stærke fællesskab” 2009. 60 70
29
SOCIAL KAPITAL OG KORTTIDSFRAVÆR I CALLCENTRE
30
Social kapital og stress NFA 2005
31
Social kapital og mobning i Københavns Kommunes skoler og institutioner Københavns kommune, BUF 2008 0 5 10 15 20 Under 3,753,75-4,84,8-5,6Over 5,6 19,6% 11,4% 6,0% 3,8%
32
Ligheder og forskelle Primært karakteristika Temaer Trivsel En tilstand hos individet: - Jobtilfredshed - Arbejdsglæde Stress En tilstand hos individet: - Sundhed/sygdom - Nedslidning Psykisk Arbejdsmiljø Faktorer eller samspil mellem faktorer i arbejdet - Forebyggelse - Jobindhold - Arbejdsorganisering - Social relationer Human ressourcer/ Human kapital Ressourcer og kvalifikationer hos individet -Kompetence- og kvalifikationsudvikling -Personlig udvikling Social Kapital Samarbejde om opgaveløsning - mellem mennesker - Sociale relationer - Kvalitet - Produktivitet
33
At arbejde med Social kapital er også ledelsesudvikling Ledelse: - handler ikke kun om lederen. - men også om samarbejde, tillid og retfærdighed mellem medarbejdere og lederne
34
Ledelseskvalitet 70 60 50 40 50 60 70 80 Social kapital Social kapital og ledelseskvalitet i en provinskommunes skoler C B A D E G F H I J K L DK
35
Sum med sidemanden Hvordan står det til med den sociale kapital på din arbejdsplads? Hvad giver social kapital dig af tanker i f t dit arbejde i MED?
36
Kan man opbygge social Kapital?
37
Desværre ! Findes der ikke en generel manual Kan man ikke bare sige til afdelinger med lav social kapital: –”gør som dem med høj social kapital” Men Erfaringer viser, at social kapital kan opbygges
38
Social kapital: Udviklingen over 1 år i BAR SOSU projektet ”Det Stærke Fællesskab” Høj Lav
39
Nærmeste ledelse og social kapital: Udviklingen over 1 år i BAR SOSU projektet ”Det Stærke Fællesskab”
40
”Investeringsstrategier” i social kapital Udvikling af kerneopgaven – 4 vinkler i en højere enhed Udvikling af den daglige arbejdspraksis Samtale og refleksion over den daglige opgaveløsning og samarbejde Samarbejde – relationel koordinering Fokus på de brobyggende samarbejdsvilkår Relationer i hverdagen
41
Kerneopgaven er ikke bare sådan givet af sig selv! Lovgivning ( og internationale konventioner ) –de politiske intentioner med en velfærdsydelse De ansattes faglighed –faglige værdier og normer (og deres sammenstød) –udviklet praksis Den administrative og økonomiske vinkel –den økonomiske spændetrøje –dokumentation og new public management Borgernes behov og ønsker –interesseorganisationer og ”bestyrelser” –borgerens deltagelse i ”produktionen” af velfærdsydelsen
42
Udvikling af den daglige arbejdspraksis Arbejdsorganisering og jobindhold afspejler kerneopgaven –Gør ydelsen bedre – gør arbejdet mere meningsfuldt Et eksempel: Opgavefordeling i en hjemmeplejegruppe – retfærdig opgavefordeling Hvis I har teamstruktur –Er teamets opgaver klart formuleret? –Er rammerne og vilkårene klare? –Er beslutningsstrukturer og roller tydelige? Overlevering af opgaverne fra et hold til et andet –Fælles overblik over opgaven Et eksempel: Overlap i en døgninstitution
43
Rammerne for det daglige samarbejde Hvordan fungerer møder i team, afdelinger mm. –Møder er samtale og refleksion over daglig praksis –God mødeledelse –Klar og tydelig dagsorden –Holdes fokus på emnet –Ses mødedeltagelse som en kompetence. Supervision er refleksion over opgaveløsning
44
Afd. leder Sygeplejerske Psykiater Fysioterapeut Elever Social rådgiver SOSU’er Overlæge Pårørende koordinationsudfordringen Patienter ”Gittells spindelvæv” om samarbejde
45
Relationel koordinering Fælles mål –Alle kender organisationens overordnede mål –Alle kender deres rolle og ansvar i forhold til dette mål Fælles viden/forståelse/indsigt –Alle deler viden, som har betydning for produktiviteten og effektiviteten –Alle enige om, hvilken viden/indsigt, som er nødvendig for at løse opgaven –Alle samme forståelse af opgaven og dens betydning – (perspektivveksling) –Alle enige om den rette håndtering af opgaven Gensidig respekt –Alle har respekt for deres kolleger og erkender nødvendigheden af deres funktion –Der er ingen hierarkier – alles nødvendighed for produktet respekteres
46
Den gode cirkel Fælles mål Fælles viden /forståelse Gensidig respekt Kommunikation som er - Hyppig - Rettidig - Præcis/korrekt - Problem-løsende
47
Fokus de brobyggende samarbejdsvilkår Brobygning vanskeliggøres af –Stærke professioner –Stor specialist viden –Traditionsbundne status hierarkier Det fastlåser ofte samarbejdsrelationer Et eksempel konflikt om fælles ”arbejdsredskaber” – Daginstitution: dufthave eller jord under neglene En lille metode: –Gør jer selv klart hvor samarbejdet halter i jeres afdeling/faggruppe Organiser en dialog, med dem/de som de handler om –efter at de også har gjort deres hjemmearbejde Find fælles løsninger og prøv jer frem
48
Relationer i hverdagen Samarbejdet, tillid og retfærdighed udspilles i hverdagens hændelser At tage udgangspunkt i en konkret hændelse, og gennemgå den –I detaljen findes helheden Eksempel: Daginstitution –Lederen gør ikke hvad hun har lovet at gøre Relationer i hverdagen: Samtale, adfærd, holdninger og værdier –tænker, siger, gør og er er den sociale kapitals lakmusprøve hver dag
49
Opbygningen af social kapital er et møjsommeligt byggeri, der med et øjebliks uopmærksomhed kan brase i grus. Men det er forsøget værd!
50
Sum med sidemanden –Giv et eksempel på, hvordan I har forbedret den sociale kapitale på din arbejdsplads eller i kommunen/regionen! Fælles samtale i salen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.