Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,"— Præsentationens transcript:

1 Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil, www.psykaros.dk

2 Overgange De 3 forskellige områder ” - Skole - Fritter - Hjem Forskellige krav, forskellige børn forskellige ansvar

3

4

5 Behov for at opleve mening Hurtig behovstilfredsstillelse Autoritet = have betydning Relationer – at kende og involvere personen Styrkesiderne – det sjove Info-samfund – usikre normer Medindflydelse – selvmarkering? ”Hvad kan du give mig?” ”Du skal ikke bestemme over mig!”

6 Behov for afklaring af Værdier Forventninger o Roller Spilleregler for samvær o Indsatsområder

7

8

9 Anerkendelse Ressourcesyn Helhedssyn

10 Anerkendelse Anerkendende pædagogik Et menneskesyn – snarere end teori og metode Alle har deres gode grunde Alle rummer forandringsmuligheder Fokus på det positive – det der virker

11

12 Anerkendelse - værdsættende kommunikation Anerkendelsens dobbeltperspektiv Fokus på det positive – det der virker Bliv ved problemet!

13 Løfte svage områder – via styrkesider

14 Læreplaner, udv. planer - fælles sprog?

15

16 Overgang børnehave - skole Fælles fodslag?

17

18 LP-modellen - Systemanalyse

19 Problemforståelse Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-metoden – Thomas Nordahl Læring og adfærd i systemteoretisk perspektiv 1. Formulering af problemstilling og mål 2. Indhentning af information- hvad mangler vi? 3. Analyse af opretholdende faktorer --------------------------------------------------------------- 4. Udvikling af strategier og tiltag 5. Gennemførelse af valgte tiltag 6. Evaluering Jakob Freil

20

21

22 Overgange i praksis Hjem – institution/skole Dagpleje – daginstitution, vuggestue - børnehave Børnehave - skole Skole – fritter Indskoling, mellemtrin, overbygning Udskoling – ungdomsuddannelse/arbejde Forvaltning – forvaltning – Understøtter afdelingsopdelinger opgaven? ???

23 Arbejdsfællesskaber Teamudvikling Effektive teams Fælles mål Individuelle mål ind i fælles mål Klar rollefordeling An-er-kende roller – bruge forskellighed ”Spidskompetencer” - fyrtårne Kommunikation Rammer, strukturer, planlægning Møder som koordinationsforum Jakob Freil, psykolog, www.psykaros.dk Jakob Freil, psykolog, teknisk coach Bakken Bears www.psykaros.dk

24 Fyrtårne Delmål - institutionsniveau Hvad er vores delmål og berettigelse ind i helheden? – Hvilken opgave løser vi? Hvem og hvad er vi især gode til – ”spidskompetencer”? Hvem bør vi samarbejde mere målrettet med for at opnå helhed og fælles mål?

25 Inklusion - integration

26 Inklusion, helhedssyn, overgange - Hjem, institution, skole, fritter, uddannelse, arbejde… Ægte fællesskaber – delagtighed Definere værdier og ”god opførsel” Fælles ansvar – holdning/handling Samarbejde – rød tråd – kommunikation Systematik – opfølgning – helhed – fælles sprog Fleksible læringsmiljøer – bruge forskellighed Anerkendelse – ressourcer og problemer Nytænkning – nye behov?

27 Inklusive læringsmiljøer David Mitchel, review 2008 Relationer –”relationsships” Omfang af støtte – have tid, være her sammen (vs. psykodyn.) Hjælp i klassen – hvor meget accept og støtte børn – børn Prof. vs. privat domæne Personlig udvikling og vækst Hvordan støtte op? Læringsledelse – justere ind I forhold til børnene generelt og den enkelte Fokusere på behov for ændringer - læringsperspektivet Inspireret af Susan Tetler

28 Inklusion Identitet = arbejde (Fritids)arbejde Arbejdspraktik Udskoling

29 Jakob Freil www.psykaros.dk


Download ppt "Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google