Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngrid Klausen Redigeret for ca. et år siden
1
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil, www.psykaros.dk
2
Overgange De 3 forskellige områder ” - Skole - Fritter - Hjem Forskellige krav, forskellige børn forskellige ansvar
5
Behov for at opleve mening Hurtig behovstilfredsstillelse Autoritet = have betydning Relationer – at kende og involvere personen Styrkesiderne – det sjove Info-samfund – usikre normer Medindflydelse – selvmarkering? ”Hvad kan du give mig?” ”Du skal ikke bestemme over mig!”
6
Behov for afklaring af Værdier Forventninger o Roller Spilleregler for samvær o Indsatsområder
9
Anerkendelse Ressourcesyn Helhedssyn
10
Anerkendelse Anerkendende pædagogik Et menneskesyn – snarere end teori og metode Alle har deres gode grunde Alle rummer forandringsmuligheder Fokus på det positive – det der virker
12
Anerkendelse - værdsættende kommunikation Anerkendelsens dobbeltperspektiv Fokus på det positive – det der virker Bliv ved problemet!
13
Løfte svage områder – via styrkesider
14
Læreplaner, udv. planer - fælles sprog?
16
Overgang børnehave - skole Fælles fodslag?
18
LP-modellen - Systemanalyse
19
Problemforståelse Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-metoden – Thomas Nordahl Læring og adfærd i systemteoretisk perspektiv 1. Formulering af problemstilling og mål 2. Indhentning af information- hvad mangler vi? 3. Analyse af opretholdende faktorer --------------------------------------------------------------- 4. Udvikling af strategier og tiltag 5. Gennemførelse af valgte tiltag 6. Evaluering Jakob Freil
22
Overgange i praksis Hjem – institution/skole Dagpleje – daginstitution, vuggestue - børnehave Børnehave - skole Skole – fritter Indskoling, mellemtrin, overbygning Udskoling – ungdomsuddannelse/arbejde Forvaltning – forvaltning – Understøtter afdelingsopdelinger opgaven? ???
23
Arbejdsfællesskaber Teamudvikling Effektive teams Fælles mål Individuelle mål ind i fælles mål Klar rollefordeling An-er-kende roller – bruge forskellighed ”Spidskompetencer” - fyrtårne Kommunikation Rammer, strukturer, planlægning Møder som koordinationsforum Jakob Freil, psykolog, www.psykaros.dk Jakob Freil, psykolog, teknisk coach Bakken Bears www.psykaros.dk
24
Fyrtårne Delmål - institutionsniveau Hvad er vores delmål og berettigelse ind i helheden? – Hvilken opgave løser vi? Hvem og hvad er vi især gode til – ”spidskompetencer”? Hvem bør vi samarbejde mere målrettet med for at opnå helhed og fælles mål?
25
Inklusion - integration
26
Inklusion, helhedssyn, overgange - Hjem, institution, skole, fritter, uddannelse, arbejde… Ægte fællesskaber – delagtighed Definere værdier og ”god opførsel” Fælles ansvar – holdning/handling Samarbejde – rød tråd – kommunikation Systematik – opfølgning – helhed – fælles sprog Fleksible læringsmiljøer – bruge forskellighed Anerkendelse – ressourcer og problemer Nytænkning – nye behov?
27
Inklusive læringsmiljøer David Mitchel, review 2008 Relationer –”relationsships” Omfang af støtte – have tid, være her sammen (vs. psykodyn.) Hjælp i klassen – hvor meget accept og støtte børn – børn Prof. vs. privat domæne Personlig udvikling og vækst Hvordan støtte op? Læringsledelse – justere ind I forhold til børnene generelt og den enkelte Fokusere på behov for ændringer - læringsperspektivet Inspireret af Susan Tetler
28
Inklusion Identitet = arbejde (Fritids)arbejde Arbejdspraktik Udskoling
29
Jakob Freil www.psykaros.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.