Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:"— Præsentationens transcript:

1 HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
”Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i og mellem mennesker”. Konflikt at støde sammen Kontakt at røre hinanden Point opgiv aldrig dialogen…. Jesper Snitgaard

2 Opdeling i 3 kategorier 1) At forstå konflikter 2) At møde konflikter
3) At løse/opløse konflikter Jesper Snitgaard

3 At forstå konflikterne
Kræver lyst til at analyser tidligere konflikter Kræver mod til at se indad på eget konfliktmønstre Giver en god ballast for forståelse af egen rolle og ansvar Jesper Snitgaard

4 Konfliktarbejde er at;
Drejer sig om en sag Finde (langtids)holdbare løsninger på problemet Tager vi os ikke af sagen, lever løsningen kort Påvirker en relationen Arbejde med de menneskelige relationer Tager vi os ikke af relationerne, lever spændingerne videre Jesper Snitgaard

5 Jesper Snitgaard

6 Hvilken slags konflikt er det?
Instrumental konflikt = problemløsning = blive enige Om midler, metoder, strukturer, procedurer (omklædningsrum) Interessekonflikt = forhandling = en aftale Om fordeling af resurser som er sparsomme eller opfattes som sparsomme, penge, arbejde, plads, ting, tid Værdikonflikt = åben dialog = gensidig forståelse Om personlige eller kulturelle værdier, menneskerettigheder, religion, politisk overbevisning Personlig konflikt = åben dialog = gensidig forståelse Om identitet, selvværd, loyalitet, tillidsbrud, afvisning m.m. Jesper Snitgaard

7 Eget konfliktmønstre GÅ SLÅ STÅ Undvige, undskylde, ignorere, flygte
Angribe, give igen af samme mønt, sarkasme, trusler, fysisk og psykisk vold STÅ Dialog, undre sig, undersøge sagen, erkende uenighed, stoppe op og spørge Jesper Snitgaard

8 Relation vs. Sag Sagen vigtig Sagen ej vigtig
Relation Dialog/undre Undvige/flygte Vigtig undersøge Relation Angribe Ingen konflikt Ej vigtig Ligegyldigt Jesper Snitgaard

9 Vinder selv – Andre vinder
Omsorg for andres interesser Vinder selv – Andre vinder Taber selv – Andre vinder Samarbejdende Stor (andre vinder) Tilpassende Kompromis- søgende Konkurrerende Undvigende Ingen involvering Vinder selv – Andre taber Lille Omsorg for egne interesser Stor (vinder selv) Lille Jesper Snitgaard

10 RESPEKT… Hvilke handlinger gør jeg for at få respekt frygt tillid
f.eks dialog f.eks fysisk eller psykisk vold Fratage privilegier frygt tillid Vi er interesserede Vi dømmer Respekt Glæde Opmærksomhed nærvær Had Hævn Angst Søger efter at få ret Det ekskluderende Søger efter sandhed Det inkluderende Hvad gør handlingerne ved mig (følelser) Jesper Snitgaard

11 At møde konflikterne Giver mulighed for bevidste valg
Styrker ens egen evne til at holde konflikten i arve Kan bruges i alle arenaer Jesper Snitgaard

12 INVOLVERING LYTTE FORSTÅ VÆRE NYSGERRIG / UNDERSØGE
AKTIV LYTNING !!! LYTTE FORSTÅ VÆRE NYSGERRIG / UNDERSØGE BRUGE ÅBNE SPØRGSMÅL OPSUMMERE DEN ANDEN I CENTRUM Jesper Snitgaard

13 Opdagelsesrejsende/etnolog 3 4 Kunstner
Lineær logik 1 7 Detektiv/arkæolog Kaptajn Adfærdspåvirkende spørgsmål 6 Orienteringsspørgsmål Påvirke til ændret tænkning og adfærd Afdække og afgrænse 2 5 Opdagelsesrejsende/etnolog 3 4 Kunstner Hypotetiske spørgsmål Relationsspørgsmål Udfordre til nye forestillinger og opfattelse Udforske relationer og sammenhæng Jesper Snitgaard Cirkulær logik

14 Måden jeg møder andre på
Jeg er OK konstruktiv Bedre vidende Du er OK Du er ikke OK Slås om magten Mange konflikter Underdanig Jeg er ikke OK Adskille person og adfærd/handling er centralt Jesper Snitgaard

15 HVOR ER JEG SELV HENNE I EN ”HED” DEBAT? Hvordan forstår jeg det her?
”DE TRE DOMÆNER” Æstetikkens domæne Hvad synes jeg om det? Produktionens domæne Hvad skal jeg gøre? Refleksionens domæne Hvordan forstår jeg det her? Regler Retningslinjer En sandhed og det er min Det personlige domæne Helikopter- perspektiv Mange ideer Love og bekendtgørelser Arbejds- beskrivelser Holdninger Følelser Mange perspektiver Enighed er ingen dyd Hvad er mit job? Hvordan skal det udføres? Udvikling af hypoteser om eget liv og de problemstillinger vi arbejder med Moral Etik Hvor skal jeg gå hen, når jeg er i tvivl Kompetence- og ansvarsfordeling Rigtigt/forkert (smukt/grimt) Nysgerrighed Neutral position - tidsbegrænset Ledelse Praktisk håndgribeligt Faglig baggrund Ikke rigtigt og forkert - ligeværdigt Mål og strategier Løn Fælles værdigrundlag Fælles sandhed Jesper Snitgaard

16 Møde egne følelser i konflikter
At genkende At acceptere og berolige At undersøge At give plads til forandring Giv følelsen navn og bliv bevidst om den følelse der styrer dig Hils på følelsen, den må godt være der. Prøv at berolige følelsen ved at lade den være tilstede Hvad ligger bag følelsen? Hvilket forventninger, behov eller værdier hos en er krænket? Når man forstå årsagen og karakteren af sine følelser, vil de begynde at forandre sig af sig selv. Nu kan der fokuseres på handling… Jesper Snitgaard

17 Adfærd som optrapper Råbe Knyttede næver og korslagte arme Uklar tale
Krav og kommandoer Overskrider grænser Blander person og handling Generaliseringer Du..sætninger Bagatelliserer Afbryder Dækker over egne fejl Bebrejder Ser på fortiden Jesper Snitgaard

18 Adfærd som afspænder Rolig stemmeføring Åben krop Øjenkontakt
Tydelige signaler Behov og bekymring At vise grænserespekt, at blive på egen banehalvdel At adskille person fra handling At konkretisere Jeg…sætninger Respektere den andens bestemmelse af grad af alvor Lytter Erkender egne fejl Jesper Snitgaard

19 Hvad er en god dialog? Man lytter til hinanden for at forstå, finde mening og enighed Målet er at finde fælles grund Giver mulighed for at granskning af egne påstande Skaber en åben attitude – åbenhed for at nå bedre løsninger end de oprindelige forslag Jesper Snitgaard

20 …..god dialog. Søger efter grundlæggende overensstemmelse
Søger styrken i den andens indstilling Forbliver åben ..ER SAMARBEJDSVILLIG, HVOR MAN STRÆBER EFTER FÆLLES FORSTÅELSE Jesper Snitgaard

21 ..I MODSÆTNING TIL EN DÅRLIG DISKUSSION
Man er i opposition Finder fejl hos modparten Målet er at vinde – at få ret Lytter for at finde fejl Bruger antagelser som sandheder Skaber en lukket attitude Søger efter det som adskiller Sætter punktum for videre samtale MIN INDSTILLING ER SANDHEDEN Jesper Snitgaard

22 At løse/opløse konflikterne
3 tilgange i praksis Konfliktløsning Action Mægling Ikke vold (Ghandi) Jesper Snitgaard

23 Grundlæggende konfliktløsning
Fakta (vær præcis) Følelser Behov Handlinger Vi tager ansvar for vores egne følelser og behov … ikke andres - Jeg har brug for at du elsker mig (no) - Jeg har brug for at få kærlighed (yes) Fortæl hvad der er sket, som du oplever det Fortæl hvilke følelser fylder i dig nu Fortæl hvad du har behov for nu Hvad er din anmodning til den anden part? (forslag til handling er gangbroen til fremtiden) Jesper Snitgaard

24 Action Mægling HUSK: Fakta Følelser Behov Handlinger
Rammen for mæglingen tydeliggøres (åbning) Fortæl hvad der er sket…en ad gangen Hvilke følelser fylder Hvilket krænkelser er der sket Hvad vil de sige til hinanden eller spørge hinanden om Hvad er de enige/uenige om Hvilket temaer er fælles for den begge Og find frem til de forslag, som parterne kan blive enige om HUSK: Fakta Følelser Behov Handlinger Jesper Snitgaard

25 Gandhi´s ”ikke vold” Vold imod andre er vold imod dig selv
Alle har det gode i sig Tillid avler tillid Dialogen er konfliktopløsende Skille person fra adfærd/handling Gør det som er rigtigt nu Ikke vold kræver mod Gå ind i konfliktens brændpunkt Jesper Snitgaard

26 Lige meget hvad… Helst ønsker man at være elsket
I mangel derpå beundret I mangel derpå frygtet I det mindste at være afskyet og foragtet Sjælden gyser tilbage for det tomme rum og ønsker kontakt for enhver pris (fra romanen ”Dr. Glas” af Hjalmar Söderberg) Jesper Snitgaard

27 Harmreduction eller forebyggelse
Jesper Snitgaard


Download ppt "HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google