Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCamilla Mørk Redigeret for ca. et år siden
1
Fra stress til trivsel Beskæftigelsesregion Midt 28. oktober 2009 v/Jette Vangslev, Rejseholdet Videncenter for arbejdsmiljø
2
Hellig tre konger
3
3 Videncenter for Arbejdsmiljø Formidlingscenter på det Nationale Forsknings- center for Arbejdsmiljø (NFA). Kerneopgaven er at formidle: forskningsbaseret viden god praksis om arbejdsmiljø og praksisnære værktøjer www.arbejdsmiljoviden.dk www.arbejdsmiljoviden.dk
4
4 Vores produkter Portalen www.arbejdsmiljoviden.dk Magasinet og Nyhedsbrevet Arbejdsmiljø Netbutikken Arbejdsmiljøbutikken.dk Godt Arbejde kampagne i samarbejde med DR og AM Rådet Tilbyde offentlige arbejdspladser et rejsehold
5
2 perspektiver Jer, som sagsbehandlere der skal tage hånd om de sygemeldte Jer, som medarbejdere på en offentlig arbejdsplads – jeres eget arbejdsmiljø - mit oplæg vil primært være rettet mod det sidste perspektiv
6
6 Mit indlæg Fælles forståelse af stressbegrebet Inspiration og hjælp til selvhjælp Præsentere relevante værktøjer/metoder Videndeling/god praksis Hvad kan man bruge rejseholdet til?
7
7 Så skal vi i gang! Tal to og to: Hvad kan gøre dig stresset i hverdagen? 5 min.
8
8 Hvilke stressorer møder vi? Traumatiske begivenheder At miste et barn Skilsmisse Trusler fra klienter Mindre begivenheder Brække et ben Et barn flytter hjemmefra Kroniske belastninger Vedvarende arbejdspres Mobning på arbejdspladsen Konfliktfyldt samarbejde Have en alvorlig sygdom Daglige fortrædeligheder Konstante afbrydelser 4 sygemeldinger IT virker ikke – ting er ikke på plads
9
9 HJERNE STRESSREAKTION CATS modellen COPING IKKE-COPINGBELASTNING LÆRING Erfaringer Trussel Udfordring CATS – the Cognitive Activation Theory of Stress Holger Ursin, Hege R. Eriksen, Department of Biological and Medical Psychology, University of Bergen
10
10 Hvordan reagerer vi på stress? Stressreaktionen sætter i gang, når vi føler os truede, fordi: –Virkeligheden ikke passer til den forestilling, vi har inde i hovedet. –Vi ikke forventer, at vi kan håndtere stressorerne, så der kommer noget positivt ud af det. Det er ikke stressorerne i sig selv, der udløser stressreaktionerne. Stress er en reaktion, som opstår i relationen mellem personen og omgivelserne.
11
11 Balance mellem….. Hvordan man har det (rammer/vilkår) Krav, indflydelse, social støtte, mening, forudsigelighed, belønning, Hvordan man tar det (coping) vurdering, fortolkning, positive forventninger til at det skal lykkes, evne til at ændre ved stressbelastninger, evnen til at koble fra, holde pauser, evne til at skelne væsentligt fra uvæsentligt, evne til at acceptere det der ikke kan ændres
12
12 Hvorfor reagerer vi forskelligt? Person A Person B Stressor Genetisk Trussel/udfordring Viden Erfaring Holdninger
13
13 Kortvarig stress har et formål: Organismen bringes i alarm- beredskab. Vi bliver årvågne og fokuserede. Langvarig stress er farlig: Organismen er i konstant beredskab. Det slider på hele organismen og kan være helbredstruende.
14
14 Stresssymptomer Fysiske reaktioner: Hovedpine, ondt i maven, svedeture, hjertebanken, manglende appetit, rysten på hænderne, anspændthed … Psykiske reaktioner: Irritabel, angst, overreagerende, modløs, ulyst, depressiv, koncentrations- og hukommelsesbesvær … Adfærdsmæssige reaktioner: Aggressivitet, søvnløshed, uengageret, nedsat præstationsevne, øget brug af stimulanser, isolerer sig, ubeslutsomhed …
15
15 Stress rammer individuelt….. Der er forskel på travlhed og stress Stress er en tilstand, ikke en sygdom Den sunde, den onde og den grusomme
16
16 Omverden Overenskomster Lovgivning Konkurrence- vilkår O rganisation Jobbe- skrivelser Egne politikker Ledelses- form Hvor kommer kravene fra? G ruppe + L edelse (nærmeste) Opgaver og relationer I ndivid
17
17 Bruger vi tid/mentale ressourcer på noget, vi ikke kan gøre noget ved?
18
18 Det er vigtigt Lev med det Udvælg det der belaster mest Og gør noget ved det Der kan gøres noget ved det Engang ved lejlighed Det er ikke vigtigt Pyt Der kan ikke gøres noget ved det Prioriteringsskema
19
19 Hvordan kan vi håndtere kravene på en positiv måde? Hvad kan vi på arbejdspladsen gøre for at vi trives under de givne rammer og vilkår? Hvad kan fællesskabet gøre? Hvad kan den enkelte gøre?
20
20 Stress rammer den enkelte - men skal løses i fællesskabet Den gode arbejdsplads: Fælles ansvar for problemløsning Åben og tillidsfuld dialog - også om stress Skaber rammer der giver følelse af kontrol Skaber rammer der giver følelsen af forudsigelighed Social opbakning fra kolleger og ledelse Giver følelsen af, at tingene går i den rigtige retning
21
21 Tage ansvar for eget liv! Træn copingstrategier alene og sammen Passe godt på fællesskabet på arbejds-pladsen Fritiden: –Afsætte tid til hvile uden krav –Gøre hvad man vil – have det sjovt –Motion –Få nok søvn
22
22 Copingstrategier Planlæg tiden Prioriter opgaverne Tag distance og sig pyt Sig NEJ med god samvittighed Bed om hjælp Sæt personlige mål Brug lysten som drivkraft Dyrk motion, afspænding og hold pauser Inspiration fra : BAR SOSU. Værktøj 2. Personlige strategier mod stress
23
23 Copingstrategi Ignorere alt omkring dig og vend din opmærk- somhed indad! Luk øjnene og træk vejret dybt ned i maven Når du puster ud, så læg mærke til din krop Træk vejret dybt 6 gange Når man har travlt, lytter man ikke til sin krop
24
24 Hvilken gavn gør pauser? Korte pauser (5-10 min) bevare opmærksomhed og koncentration Frokostpause (30 min) pause til spisning og fordøjelse Aften (4-5 timer) slappe af og være i stand til at sove Søvn (7 timer) den vigtige restitution Weekend (to dage) periode til fysisk aktivitet, rekreation og aktiviteter Kilde: Arbejdstidskonference, NFA 2005.
25
25 Kaffepause vi mødes igen 11.00
26
26 Speeddating Fortæl om en hændelse som gjorde det til en god arbejdsdag
27
27 God trivsel…… …..er balance mellem udfordringer og ressourcer …er fysisk og mentalt overskud …opstår i dialogen og kommunikationen …er en vedvarende proces. …er et fælles ansvar og skal ske på alle niveauer
28
28 God trivsel … ….. kommer ikke af sig selv – der er skal arbejdes…..og det skal designes, ledes og styres
29
29 Trivsel er at håndtere situationer med mange krav og opgaver Troen på egen håndtering er central i udviklingen af stress. Håndtering er karakteriseret ved, at du er bevidst om, at vi har et VALG i alle situationer.
30
30 Trivsel er fx at håndtere situationer med mange krav og opgaver Tænk på en situation, hvor I/du har set lyst på kravene og ikke ladet jer/dig overmande af negative forventninger til hvilke forfærdelige ting, der kunne ske? 7 min Tale sammen 2 og 2: Hvad er det I/du tænker i disse situationer, der virker positivt? Hvad er det I/du konkret gør i disse situationer, der virker positivt? Noter stikord
31
31 Håndtering af krav/mange sager 15 min Gruppen ved bordet – komme med bud på: Gode måder at tænke på for at forblive positiv i situationen med store sagsbunker Gode måder at handle på for at forblive positiv i situationen med store sagsbunker Udfylde flipoveren – se flipoverdesign
32
32 Gode måder at tænke på _____________________________________ Gode måder at handle på
33
33 Anerkendende toner i Arbejdsmiljøet
34
34 1. Visioner og ressourcer 2. Personlige strategier mod stress 3. Værdsættende APV 4. Ledelsens arbejde med stress 5. Omgangstone og kollegialitet 6. Personalemøder og arbejdspladskultur 7. Supervision og kollegial feedback 8. Stresspolitik www.etsundtarbejdsliv.dk
35
35 Værdsættende arbejdspladsvurdering Personalemøde med den gode historie Anerkendende eftertanke Klarhed i arbejdet Værdsættende udviklingssamtaler Anerkendende toner i arbejdsmiljøet - Værdsættende samtale som en vej til bedre psykisk arbejdsmiljø www.arbejdsmiljoweb.dk
36
36 Dialog om det som fungerer og det som bør forbedres Nærmere beskrivelse af forholdene Prioritering i plenum Dialog om handlemuligheder for de højest prioriterede temaer www.arbejdsmiljoviden.dk/trivsel
37
37 Spilleregler for god dialog Lyt til hinanden Spørg ind til hvad de andre siger Lad alle komme til orde Afbryd ikke hinanden Skyd ikke ned Byg oven på de andres ideer Lille mund og store ører
38
38 IGLO-modellen er udviklet af Michael Martini Jørgensen, i samarbejde med Michael Munch-Hansen og Karina M. Nielsen. ”Teamledelse med det rette twist” NFA, 2008 Trivsel på flere niveauer - en fælles udfordring og et fælles ansvar Organisation Ledelse Gruppe Individ
39
39 Fremme af trivsel Indsatser på de fire niveauer (IGLO) Individet:Gruppen: Ledelse:Organisationen:
40
40 Eksempel: Prioritering af opgaver Individet: Gøre en ting af gangen Ryd op Tag stilling, Grovsorter, smid ud Gruppen: God tone og kollegialitet Fælles spilleregler for samarbejde Tilbyd jeres hjælp Ledelse: Gør det tydeligt hvad formålet med alle arbejdsopgaver er. Den enkelte skal vide, hvad vedkommende bidrager med. Beskriv opgaverne tydeligt. Lyt til dine medarbejderes synspunkter. Sørg for, at de nødvendige ressourcer, for at udføre opgaven, er til stede. Sæt deadline og giv feedback Organisationen: Overskueligt organisationsdiagram med ansvar og kompetence Rettidig information Fleksibel organisation i forhold til omgivelserne
41
41 Værktøjer www.arbejdsmiljoweb.dk www.etsundtarbejdsliv.dk www.arbejdsmiljoviden.dk/trivsel
42
42 Vejen til god praksis Se flere eksempler på vores hjemmeside: www.arbejdsmiljoviden.dk/trivsel Klik på: ”Kom i gang” og ”Se hvad andre gør” Eksemplerne er sorteret efter branche: DaginstitutionerDaginstitutioner | Hospitaler | Kommuner | Skoler ogHospitaler KommunerSkoler og undervisning undervisning | Statslige arbejdspladser | Ældre- ogStatslige arbejdspladser Ældre- og plejeområdet
43
43
44
44 ……få besøg af rejseholdet på din arbejdsplads rejsehold@vfa.dk
45
45 Evaluering – Hvad tænker I? Dokumentations pjat Ingen bruger det til noget alligevel! Hvorfor skal jeg spilde min tid med det? Dejligt at få indflydelse….. Godt grundlag for at foretage ændringer Det tager kun 5 min
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.